서양음악극 형태의 뮤지컬이 국내의 공연 시장을 빠르게 잠식해 들어와 있고 거대한 자본과 정서의 이질감을 극복하며 생활의 일부분이 되었다. 이러한 현실에서 창극 발전 가능성의 모색은 과도기적 형태를 벗어나 공연 형태로의 창극의 위상이 재정립되어야 한다. 창극의 발전적 요소는 여러 가지가 있겠으나 음악극으로서의 창극 형태를 형성하여 시대적 요구에 어떻게 조화시킬 수 있으며, 나아가 대중적이고 향유적인 장르로 자리매김할 수 있는 지 깊이 고찰해 볼 필요가 있다. 또한 뮤지컬과의 발전적 상생 과정을 효과적으로 대비시켜 음악극 형태로의 공연 양식 정립과, 관객의 욕구를 충족시키는 전통 음악 속의 대중적 창극으로 외연을 넓혀야 한다. 외국 유명 뮤지컬들이 문학 작품을 소재로 제작되어 그들의 문화와 정서까지 전 세계에 뿌리를 내리고 있는 것이 현실이다. 서사 음악극 <토지>는 공연 자체가 갖는 의미도 남다르지만 무엇보다도 우리나라 대표 장편 소설을 공연화 한 점에서 특별한 의미가 있는 작품이라 하겠다. 본고에서는 창작 국악 뮤지컬 <토지>를 통해 <토지>를 창작창극으로 제작할 때 판소리에서 쓰이는 장단과 서양 음악이 극적효과로 어떻게 사용되는지를 살펴보고 여러 창극요소에 부합할 수 있는 방법을 모색하였다. 창극의 요소를 다양하게 접목하고 음악은 국악 선율에, 구성은 뮤지컬 화법을 차용하여 대중성의 확보와 진일보된 국악의 보편성을 펼쳐보았다. 대본의 각색은 우선 사건별 정리를 통해 그것이 전체 줄거리에 어떠한 연계를 갖는지를 파악하였고, 그 사건들로 인해 각 인물들의 양상과 갈등 등이 어떻게 변화하는 지에 주목하였다. 각색 작업의 중점은 노래화 되는 과정에서 그 가사의 상황에 초점을 맞추는 것이었다. 즉, 그것이 다음 사건과 연결되어 진행될 때 줄거리의 이해를 용이하게 하는 방법에 대한 부분이다. 최고조의 갈등이 노래로 표현될 때는 소설 『토지』의 원작에 나와 있는 줄거리를 축약하여 상황을 만들었고, 연결된 사건의 경중을 따져 ...
서양음악극 형태의 뮤지컬이 국내의 공연 시장을 빠르게 잠식해 들어와 있고 거대한 자본과 정서의 이질감을 극복하며 생활의 일부분이 되었다. 이러한 현실에서 창극 발전 가능성의 모색은 과도기적 형태를 벗어나 공연 형태로의 창극의 위상이 재정립되어야 한다. 창극의 발전적 요소는 여러 가지가 있겠으나 음악극으로서의 창극 형태를 형성하여 시대적 요구에 어떻게 조화시킬 수 있으며, 나아가 대중적이고 향유적인 장르로 자리매김할 수 있는 지 깊이 고찰해 볼 필요가 있다. 또한 뮤지컬과의 발전적 상생 과정을 효과적으로 대비시켜 음악극 형태로의 공연 양식 정립과, 관객의 욕구를 충족시키는 전통 음악 속의 대중적 창극으로 외연을 넓혀야 한다. 외국 유명 뮤지컬들이 문학 작품을 소재로 제작되어 그들의 문화와 정서까지 전 세계에 뿌리를 내리고 있는 것이 현실이다. 서사 음악극 <토지>는 공연 자체가 갖는 의미도 남다르지만 무엇보다도 우리나라 대표 장편 소설을 공연화 한 점에서 특별한 의미가 있는 작품이라 하겠다. 본고에서는 창작 국악 뮤지컬 <토지>를 통해 <토지>를 창작창극으로 제작할 때 판소리에서 쓰이는 장단과 서양 음악이 극적효과로 어떻게 사용되는지를 살펴보고 여러 창극요소에 부합할 수 있는 방법을 모색하였다. 창극의 요소를 다양하게 접목하고 음악은 국악 선율에, 구성은 뮤지컬 화법을 차용하여 대중성의 확보와 진일보된 국악의 보편성을 펼쳐보았다. 대본의 각색은 우선 사건별 정리를 통해 그것이 전체 줄거리에 어떠한 연계를 갖는지를 파악하였고, 그 사건들로 인해 각 인물들의 양상과 갈등 등이 어떻게 변화하는 지에 주목하였다. 각색 작업의 중점은 노래화 되는 과정에서 그 가사의 상황에 초점을 맞추는 것이었다. 즉, 그것이 다음 사건과 연결되어 진행될 때 줄거리의 이해를 용이하게 하는 방법에 대한 부분이다. 최고조의 갈등이 노래로 표현될 때는 소설 『토지』의 원작에 나와 있는 줄거리를 축약하여 상황을 만들었고, 연결된 사건의 경중을 따져 오버랩 되는 사건을 끌어와 음악으로 연결시켜 다시 상황으로 돌아가는 방법을 취하였다. 이렇게 제작된 뮤지컬<토지>를 악보별로 분류하여 창극화시키는 방법을 제시 하였다. 창극이 우리 고유 양식의 공연이며 발전시켜 나갈 장르이지만 그것은 엄연히 무대공연이며 현대 사회의 관객들에게 많은 지지를 받아야만 가능하다. 창극의 여러 발전 요인들과 무대 공연물로서 전통 문화의 정체성이 정립 되어져야 하는 조건들을 제시했고 지금까지 서양 뮤지컬의 화법으로 제작된 국악 창작 뮤지컬 <토지>와 창극으로 제작될 <토지>의 연계성을 살펴 창작 창극의 지표를 제시 하였다.
서양음악극 형태의 뮤지컬이 국내의 공연 시장을 빠르게 잠식해 들어와 있고 거대한 자본과 정서의 이질감을 극복하며 생활의 일부분이 되었다. 이러한 현실에서 창극 발전 가능성의 모색은 과도기적 형태를 벗어나 공연 형태로의 창극의 위상이 재정립되어야 한다. 창극의 발전적 요소는 여러 가지가 있겠으나 음악극으로서의 창극 형태를 형성하여 시대적 요구에 어떻게 조화시킬 수 있으며, 나아가 대중적이고 향유적인 장르로 자리매김할 수 있는 지 깊이 고찰해 볼 필요가 있다. 또한 뮤지컬과의 발전적 상생 과정을 효과적으로 대비시켜 음악극 형태로의 공연 양식 정립과, 관객의 욕구를 충족시키는 전통 음악 속의 대중적 창극으로 외연을 넓혀야 한다. 외국 유명 뮤지컬들이 문학 작품을 소재로 제작되어 그들의 문화와 정서까지 전 세계에 뿌리를 내리고 있는 것이 현실이다. 서사 음악극 <토지>는 공연 자체가 갖는 의미도 남다르지만 무엇보다도 우리나라 대표 장편 소설을 공연화 한 점에서 특별한 의미가 있는 작품이라 하겠다. 본고에서는 창작 국악 뮤지컬 <토지>를 통해 <토지>를 창작창극으로 제작할 때 판소리에서 쓰이는 장단과 서양 음악이 극적효과로 어떻게 사용되는지를 살펴보고 여러 창극요소에 부합할 수 있는 방법을 모색하였다. 창극의 요소를 다양하게 접목하고 음악은 국악 선율에, 구성은 뮤지컬 화법을 차용하여 대중성의 확보와 진일보된 국악의 보편성을 펼쳐보았다. 대본의 각색은 우선 사건별 정리를 통해 그것이 전체 줄거리에 어떠한 연계를 갖는지를 파악하였고, 그 사건들로 인해 각 인물들의 양상과 갈등 등이 어떻게 변화하는 지에 주목하였다. 각색 작업의 중점은 노래화 되는 과정에서 그 가사의 상황에 초점을 맞추는 것이었다. 즉, 그것이 다음 사건과 연결되어 진행될 때 줄거리의 이해를 용이하게 하는 방법에 대한 부분이다. 최고조의 갈등이 노래로 표현될 때는 소설 『토지』의 원작에 나와 있는 줄거리를 축약하여 상황을 만들었고, 연결된 사건의 경중을 따져 오버랩 되는 사건을 끌어와 음악으로 연결시켜 다시 상황으로 돌아가는 방법을 취하였다. 이렇게 제작된 뮤지컬<토지>를 악보별로 분류하여 창극화시키는 방법을 제시 하였다. 창극이 우리 고유 양식의 공연이며 발전시켜 나갈 장르이지만 그것은 엄연히 무대공연이며 현대 사회의 관객들에게 많은 지지를 받아야만 가능하다. 창극의 여러 발전 요인들과 무대 공연물로서 전통 문화의 정체성이 정립 되어져야 하는 조건들을 제시했고 지금까지 서양 뮤지컬의 화법으로 제작된 국악 창작 뮤지컬 <토지>와 창극으로 제작될 <토지>의 연계성을 살펴 창작 창극의 지표를 제시 하였다.
Musicals in a form of western musical play accompanied by huge capital have rapidly encroached on domestic performing arts market and have become part of our life overcoming sense of difference. Under such situations, it is required to seek development possibility of Changgeuk as a form of performan...
Musicals in a form of western musical play accompanied by huge capital have rapidly encroached on domestic performing arts market and have become part of our life overcoming sense of difference. Under such situations, it is required to seek development possibility of Changgeuk as a form of performance and to reestablish status of Changgeuk getting out of a transitional form. There are many developmental elements of Changgeuk but it is necessary to closely consider how we create the Changgeuk form as a musical play in order to satisfy requirements of times and how we can settle it as popular and enjoyable genre. Also, it is required to effectively compare it with musical regarding process of developmental creation for establishment of performance form as a musical play and to widen the extension as popular Changgeuk in traditional music satisfying needs of audiences. The reality is that famous foreign musicals are produced with literary works and that their culture and emotion put down their roots in the whole world. The epic musical play not only has an exceptional meaning of performance itself but also has a special meaning of performing a representative full-length novel of our country. This manuscript investigated how the rhythm in Pansori for production of as a creative Changgeuk and the western music used as a dramatic effect and then, sought a method to meet various Changgeuk elements. Elements of Changgeuk were diversely grafted onto in such a way that music used Gukak melodies and composition applied musical speech in order to secure popularity and to show universality of advanced Gukak. As for adaptation of the script, its connection to the whole story was understood through arrangement of respective events and then, attention was drawn to the fact how aspect and conflict of the figures changed due to the events. The point of adaptation work is to focus the process of songs on the situations of the lyrics. Namely, it was about the method to facilitate the understanding of the plot when it was connected to the next event. When the peak conflict was expressed in a song, the plot in the original novel was abbreviated for situations and then, it went back to the situation by drawing overlapped event to connect to music depending on the seriousness of the event. Musical produced as above was classified into score in order to suggest a production method of Changgeuk. Changgeuk is a performance of our indigenous style and a genre to be developed but it must be fully supported by many audiences of modern society for revitalization because it is an undeniable stage performance. This thesis presented various development factors of Changgeuk and requirements for identity of traditional culture to be established as a stage performance, and it also investigated connection of Gukak creative musical already produced in western musical speech with Changgeuk to be produced.
Musicals in a form of western musical play accompanied by huge capital have rapidly encroached on domestic performing arts market and have become part of our life overcoming sense of difference. Under such situations, it is required to seek development possibility of Changgeuk as a form of performance and to reestablish status of Changgeuk getting out of a transitional form. There are many developmental elements of Changgeuk but it is necessary to closely consider how we create the Changgeuk form as a musical play in order to satisfy requirements of times and how we can settle it as popular and enjoyable genre. Also, it is required to effectively compare it with musical regarding process of developmental creation for establishment of performance form as a musical play and to widen the extension as popular Changgeuk in traditional music satisfying needs of audiences. The reality is that famous foreign musicals are produced with literary works and that their culture and emotion put down their roots in the whole world. The epic musical play not only has an exceptional meaning of performance itself but also has a special meaning of performing a representative full-length novel of our country. This manuscript investigated how the rhythm in Pansori for production of as a creative Changgeuk and the western music used as a dramatic effect and then, sought a method to meet various Changgeuk elements. Elements of Changgeuk were diversely grafted onto in such a way that music used Gukak melodies and composition applied musical speech in order to secure popularity and to show universality of advanced Gukak. As for adaptation of the script, its connection to the whole story was understood through arrangement of respective events and then, attention was drawn to the fact how aspect and conflict of the figures changed due to the events. The point of adaptation work is to focus the process of songs on the situations of the lyrics. Namely, it was about the method to facilitate the understanding of the plot when it was connected to the next event. When the peak conflict was expressed in a song, the plot in the original novel was abbreviated for situations and then, it went back to the situation by drawing overlapped event to connect to music depending on the seriousness of the event. Musical produced as above was classified into score in order to suggest a production method of Changgeuk. Changgeuk is a performance of our indigenous style and a genre to be developed but it must be fully supported by many audiences of modern society for revitalization because it is an undeniable stage performance. This thesis presented various development factors of Changgeuk and requirements for identity of traditional culture to be established as a stage performance, and it also investigated connection of Gukak creative musical already produced in western musical speech with Changgeuk to be produced.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.