도덕성 상실, 인간 소외 현상, 비인간화로 인한 현대사회의 심각한 사회문제는 인간 삶에 있어 기본이 되는 가치 회복에 대한 필요와 요구가 증대되었으며, 이를 계기로 전인교육의 출발이 되는 유아교육에서부터 인성교육이 시작되어야 함을 강조하고 있다. 따라서 이 연구의 목적은 유아 인성교육 프로그램을 개발하여 유아교육현장에서 효율적으로 유아 인성교육 활동을 계획하고 운영함에 있어 도움을 주고자 하는 데 의의가 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 유아 인성교육 프로그램을 개발하고, 그 적용효과에 관한 연구를 수행하였으며, 이에 따른 연구문제를 설정하였다.
[연구문제 1] 유아 인성교육 프로그램을 어떻게 구성할 것인가?
[연구문제 2] 유아 인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가?
유아 인성교육 프로그램을 개발하기 위한 기초자료를 구성하고자 문헌연구, 요구도 조사, ...
도덕성 상실, 인간 소외 현상, 비인간화로 인한 현대사회의 심각한 사회문제는 인간 삶에 있어 기본이 되는 가치 회복에 대한 필요와 요구가 증대되었으며, 이를 계기로 전인교육의 출발이 되는 유아교육에서부터 인성교육이 시작되어야 함을 강조하고 있다. 따라서 이 연구의 목적은 유아 인성교육 프로그램을 개발하여 유아교육현장에서 효율적으로 유아 인성교육 활동을 계획하고 운영함에 있어 도움을 주고자 하는 데 의의가 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 유아 인성교육 프로그램을 개발하고, 그 적용효과에 관한 연구를 수행하였으며, 이에 따른 연구문제를 설정하였다.
[연구문제 1] 유아 인성교육 프로그램을 어떻게 구성할 것인가?
[연구문제 2] 유아 인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가?
유아 인성교육 프로그램을 개발하기 위한 기초자료를 구성하고자 문헌연구, 요구도 조사, 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성하고 전문가 협의를 거쳐 문제점을 수정 · 보완, 타당도와 적합성 검증 후 유아 인성교육 프로그램을 개발하였다. 최종 개발된 유아 인성교육 프로그램의 구성 체계는 다음과 같다. 유아 인성교육 프로그램의 교육 목적은 “유아는 긍정적인 자아존중감과 사회적 기술을 통해 더불어 살아가는 데 필요한 능력”과 “바람직한 인성을 함양할 수 있다”로 설정하였다. 이에 따른 구체적인 교육 목표는 첫째, 유아의 올바른 인성 함양을 통해 더불어 살아갈 수 있는 인성 덕목의 역량을 증진시킨다. 둘째, 자신을 소중하게 여기고, 긍정적인 자아존중감을 기른다. 셋째, 자신에 대한 건전한 가치관 형성과 이해능력을 기른다. 넷째, 공동체에서 타인과 적절하게 관계를 맺을 수 있는 사회적 기술을 습득할 수 있다로 설정하였다. 다음으로 교육 내용은 신뢰, 정직, 절제, 책임감, 용기, 협력, 예절, 배려, 질서, 성실, 청결 12가지 덕목으로 구성하였으며, 이를 내적요인(신뢰, 존중, 정직, 절제, 책임감, 용기)과 외적요인(협력, 예절, 배려, 질서, 성실, 청결)으로 구분하였다. 교수-학습 방법은 이야기나누기 및 토의, 동화, 동극 및 역할놀이, 현장체험, 요리, 게임, 조형, 신체활동, 수 · 조작, 과학, 숲 활동으로, 교수-학습 단계는 도입 (흥미 유발하기, 경험나누기), 전개 (생각 모으기, 대안제시 및 표현활동), 마무리 (활동 후 느낀 점 이야기하기, 나와 다른 사람의 작품 감상 및 활동 전반에 대한 생각이나 느낌 나누기를 통한 평가하기)로 구성하였다. 마지막으로 평가는 유아 평가와 프로그램 평가로 구분하여 제시하였다. 이러한 과정을 거쳐 개발된 유아 인성교육 프로그램 적용 효과를 알아보기 위한 연구는 다음과 같이 진행하였다. D시에 위치한 K공공형어린이집 , H공공형어린이집, J공공형어린이집의 만 5세 유아(실험집단 15명, 비교집단 15명, 통제집단 15명)를 대상으로 2016년 7월 4일부터 9월 28일까지 12주에 걸쳐 유아 인성교육 프로그램이 유아의 자아존중감과 유아의 사회적 기술에 미치는 영향에 대해 측정하였다. 검사도구는 양진주(2014)의 자아존중감과 윤치연(2008)의 사회적 기술 도구를 이 연구의 목적에 맞게 연구자가 수정 · 보완하여 재구성하였다. 그에 따른 자료처리는 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 일반적 배경 및 각 변인에 대한 평균과 표준편차를 산출하였고, 다음으로 검증력을 높이기 위한 목적으로 공분산분석(ANCOVA)으로 집단 간 차이검증을 실시한 후, 얻어진 조정평균을 이용하여 사후검증을 시행하였다. 그 결과 첫째, 유아 인성교육 프로그램이 유아의 자아존중감과 하위요인인 인지적 능력, 동료수용, 신체적 능력, 어머니수용, 자기 수용에서 긍정적인 영향이 나타났다. 둘째, 유아 인성교육 프로그램이 유아의 사회적 기술과 하위요인인 정서표현, 자신감, 질서의식, 문제해결에서 긍정적인 영향이 나타났다. 결론적으로 이 연구에서 개발한 유아 인성교육 프로그램은 유아의 자아존중감과 사회적 기술에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있으며, 유아교육 현장에서 유아인성교육 활동을 계획하고 운영하는데 있어 구체적인 방향을 제시하여 효과적임을 시사하고 있다.
도덕성 상실, 인간 소외 현상, 비인간화로 인한 현대사회의 심각한 사회문제는 인간 삶에 있어 기본이 되는 가치 회복에 대한 필요와 요구가 증대되었으며, 이를 계기로 전인교육의 출발이 되는 유아교육에서부터 인성교육이 시작되어야 함을 강조하고 있다. 따라서 이 연구의 목적은 유아 인성교육 프로그램을 개발하여 유아교육현장에서 효율적으로 유아 인성교육 활동을 계획하고 운영함에 있어 도움을 주고자 하는 데 의의가 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 유아 인성교육 프로그램을 개발하고, 그 적용효과에 관한 연구를 수행하였으며, 이에 따른 연구문제를 설정하였다.
[연구문제 1] 유아 인성교육 프로그램을 어떻게 구성할 것인가?
[연구문제 2] 유아 인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가?
유아 인성교육 프로그램을 개발하기 위한 기초자료를 구성하고자 문헌연구, 요구도 조사, 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성하고 전문가 협의를 거쳐 문제점을 수정 · 보완, 타당도와 적합성 검증 후 유아 인성교육 프로그램을 개발하였다. 최종 개발된 유아 인성교육 프로그램의 구성 체계는 다음과 같다. 유아 인성교육 프로그램의 교육 목적은 “유아는 긍정적인 자아존중감과 사회적 기술을 통해 더불어 살아가는 데 필요한 능력”과 “바람직한 인성을 함양할 수 있다”로 설정하였다. 이에 따른 구체적인 교육 목표는 첫째, 유아의 올바른 인성 함양을 통해 더불어 살아갈 수 있는 인성 덕목의 역량을 증진시킨다. 둘째, 자신을 소중하게 여기고, 긍정적인 자아존중감을 기른다. 셋째, 자신에 대한 건전한 가치관 형성과 이해능력을 기른다. 넷째, 공동체에서 타인과 적절하게 관계를 맺을 수 있는 사회적 기술을 습득할 수 있다로 설정하였다. 다음으로 교육 내용은 신뢰, 정직, 절제, 책임감, 용기, 협력, 예절, 배려, 질서, 성실, 청결 12가지 덕목으로 구성하였으며, 이를 내적요인(신뢰, 존중, 정직, 절제, 책임감, 용기)과 외적요인(협력, 예절, 배려, 질서, 성실, 청결)으로 구분하였다. 교수-학습 방법은 이야기나누기 및 토의, 동화, 동극 및 역할놀이, 현장체험, 요리, 게임, 조형, 신체활동, 수 · 조작, 과학, 숲 활동으로, 교수-학습 단계는 도입 (흥미 유발하기, 경험나누기), 전개 (생각 모으기, 대안제시 및 표현활동), 마무리 (활동 후 느낀 점 이야기하기, 나와 다른 사람의 작품 감상 및 활동 전반에 대한 생각이나 느낌 나누기를 통한 평가하기)로 구성하였다. 마지막으로 평가는 유아 평가와 프로그램 평가로 구분하여 제시하였다. 이러한 과정을 거쳐 개발된 유아 인성교육 프로그램 적용 효과를 알아보기 위한 연구는 다음과 같이 진행하였다. D시에 위치한 K공공형어린이집 , H공공형어린이집, J공공형어린이집의 만 5세 유아(실험집단 15명, 비교집단 15명, 통제집단 15명)를 대상으로 2016년 7월 4일부터 9월 28일까지 12주에 걸쳐 유아 인성교육 프로그램이 유아의 자아존중감과 유아의 사회적 기술에 미치는 영향에 대해 측정하였다. 검사도구는 양진주(2014)의 자아존중감과 윤치연(2008)의 사회적 기술 도구를 이 연구의 목적에 맞게 연구자가 수정 · 보완하여 재구성하였다. 그에 따른 자료처리는 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 일반적 배경 및 각 변인에 대한 평균과 표준편차를 산출하였고, 다음으로 검증력을 높이기 위한 목적으로 공분산분석(ANCOVA)으로 집단 간 차이검증을 실시한 후, 얻어진 조정평균을 이용하여 사후검증을 시행하였다. 그 결과 첫째, 유아 인성교육 프로그램이 유아의 자아존중감과 하위요인인 인지적 능력, 동료수용, 신체적 능력, 어머니수용, 자기 수용에서 긍정적인 영향이 나타났다. 둘째, 유아 인성교육 프로그램이 유아의 사회적 기술과 하위요인인 정서표현, 자신감, 질서의식, 문제해결에서 긍정적인 영향이 나타났다. 결론적으로 이 연구에서 개발한 유아 인성교육 프로그램은 유아의 자아존중감과 사회적 기술에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있으며, 유아교육 현장에서 유아인성교육 활동을 계획하고 운영하는데 있어 구체적인 방향을 제시하여 효과적임을 시사하고 있다.
As serious social problems in modern society are caused by loss of ethicality, the alienation of human being, and dehumanization, needs and demands for reinstatement value increase based on the basis of human life. Taking this opportunity, it is emphasized to begin personality education from childre...
As serious social problems in modern society are caused by loss of ethicality, the alienation of human being, and dehumanization, needs and demands for reinstatement value increase based on the basis of human life. Taking this opportunity, it is emphasized to begin personality education from children education, which is education for the whole man. Therefore, the purpose of this study has significance to develop personality education program in order to help simply planing and operating personality education activities in field of early childhood education. To fulfill the purpose, personalty education program is developed, a study about effects of application is implemented and research problems are set accordingly.
[Research problem 1] How is personality education program for young children formed?
[Research problem 2] What are effects of personality education program for young children?
Literature analysis, the research of demand and the interviews with focused groups were implemented so as to develop personality education program for young children. Building off of this, a draft is constructed and then personality education program for young children is developed after modifying and complementing problems and verifying validation and suitability through consultation with experts. The final developed program of configuration system for personality education program is as in the following. The purpose of personality program for young children education is to build foster necessary abilities and personality to dwell with other person by elevating upright personalty through positive self-worth and upright values by social skill acquisition. The specific educational goals are as such: First, it is to enhance capability of morality lists in order to live together with other person through developing upright personality. Second, young children value themselves and cultivate positive self-worth. Third, young children acquire social skills to establish proper relationship with other person in a community. Fourth, young children develop forming sound values and understanding ability for themselves. The content of education consists of trust, respect, honesty, self-control, responsibility, courage, cooperation, manners, consideration, order, faithfulness, and cleanliness. The content is classified into inner factors - trust, respect, honesty, self-control, responsibility, courage - and external factors - cooperation, manners, consideration, order, faithfulness, cleanliness. Teaching and learning methods of personality education program for young children were implemented by various activities such as story sharing, discussion, children’s story, juvenile drama, field study, cooking, games, language, art, physical activities, forests activities and science activities. The method was conducted though the processes: introduction – development – complete. In introduction, young children stimulated interests and shared experiences. In development, young children concentrated ideas, suggested an alternative, and did activities of expression. In complete, young children shared their experiences after finishing the activities. Thus, overall evaluations was made in the processes. The final evaluation was divided into for young children and for the program. The study to inquire an effect based on application of personality education program for young children was practiced by the process above-mentioned. Application effect of personality education program for young children is as follows. A survey was conducted by children ages 5 — 15 children in experiment group, 15 children in comparative group 15 children in controlled group — in K public nursery, H public nursery and J public nursery in D city from July 4th, 2016 to September 28th, 2016 for 12 weeks to estimate the influence on children’s social skill acquisition and self-worth through personality education program for young children. Test tools were reorganized in order to obtain appropriate purpose of the research by modifying and supplementing tools of self-worth for young children based on Yang Jin Ju(2014) and social skill acquisition for young children based on Yun Chi Yeon(2008). The consequential date processing was practiced through SPSS 21.0 program to compute the process mean and standard deviation regarding each variable and general setting. Analysis of covariance (ANCOVA) was implemented in sequence for increasing power of verification. No sooner Chi test was enforced in each group than post verification was carried out by the acquired adjust mean. As a result, firstly personality education program for young children positively influenced on self-worth. Furthermore, it had an impact on sub factors: cognitive ability, Perceived physical condition, mother’s acceptance and self acceptance. Secondly, personality education program for young children positively had an effect on not only social skill acquisition but also sub factors: feeling expression, confidence, sense of order and problem solution.
In conclusion, personality education program for young children developed by this research influence on self-worth and social skill acquisition for young children. The program implies that the program is effective to plan and operate personality education activities in field of early childhood education by suggesting specific courses.
As serious social problems in modern society are caused by loss of ethicality, the alienation of human being, and dehumanization, needs and demands for reinstatement value increase based on the basis of human life. Taking this opportunity, it is emphasized to begin personality education from children education, which is education for the whole man. Therefore, the purpose of this study has significance to develop personality education program in order to help simply planing and operating personality education activities in field of early childhood education. To fulfill the purpose, personalty education program is developed, a study about effects of application is implemented and research problems are set accordingly.
[Research problem 1] How is personality education program for young children formed?
[Research problem 2] What are effects of personality education program for young children?
Literature analysis, the research of demand and the interviews with focused groups were implemented so as to develop personality education program for young children. Building off of this, a draft is constructed and then personality education program for young children is developed after modifying and complementing problems and verifying validation and suitability through consultation with experts. The final developed program of configuration system for personality education program is as in the following. The purpose of personality program for young children education is to build foster necessary abilities and personality to dwell with other person by elevating upright personalty through positive self-worth and upright values by social skill acquisition. The specific educational goals are as such: First, it is to enhance capability of morality lists in order to live together with other person through developing upright personality. Second, young children value themselves and cultivate positive self-worth. Third, young children acquire social skills to establish proper relationship with other person in a community. Fourth, young children develop forming sound values and understanding ability for themselves. The content of education consists of trust, respect, honesty, self-control, responsibility, courage, cooperation, manners, consideration, order, faithfulness, and cleanliness. The content is classified into inner factors - trust, respect, honesty, self-control, responsibility, courage - and external factors - cooperation, manners, consideration, order, faithfulness, cleanliness. Teaching and learning methods of personality education program for young children were implemented by various activities such as story sharing, discussion, children’s story, juvenile drama, field study, cooking, games, language, art, physical activities, forests activities and science activities. The method was conducted though the processes: introduction – development – complete. In introduction, young children stimulated interests and shared experiences. In development, young children concentrated ideas, suggested an alternative, and did activities of expression. In complete, young children shared their experiences after finishing the activities. Thus, overall evaluations was made in the processes. The final evaluation was divided into for young children and for the program. The study to inquire an effect based on application of personality education program for young children was practiced by the process above-mentioned. Application effect of personality education program for young children is as follows. A survey was conducted by children ages 5 — 15 children in experiment group, 15 children in comparative group 15 children in controlled group — in K public nursery, H public nursery and J public nursery in D city from July 4th, 2016 to September 28th, 2016 for 12 weeks to estimate the influence on children’s social skill acquisition and self-worth through personality education program for young children. Test tools were reorganized in order to obtain appropriate purpose of the research by modifying and supplementing tools of self-worth for young children based on Yang Jin Ju(2014) and social skill acquisition for young children based on Yun Chi Yeon(2008). The consequential date processing was practiced through SPSS 21.0 program to compute the process mean and standard deviation regarding each variable and general setting. Analysis of covariance (ANCOVA) was implemented in sequence for increasing power of verification. No sooner Chi test was enforced in each group than post verification was carried out by the acquired adjust mean. As a result, firstly personality education program for young children positively influenced on self-worth. Furthermore, it had an impact on sub factors: cognitive ability, Perceived physical condition, mother’s acceptance and self acceptance. Secondly, personality education program for young children positively had an effect on not only social skill acquisition but also sub factors: feeling expression, confidence, sense of order and problem solution.
In conclusion, personality education program for young children developed by this research influence on self-worth and social skill acquisition for young children. The program implies that the program is effective to plan and operate personality education activities in field of early childhood education by suggesting specific courses.
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