본 연구는 상담자들의 개인 상담수퍼비전 참여 경험 과정과 그와 관련된 요인들을 탐색하여 개인 상담수퍼비전의 실체이론을 창출하는데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 상담자의 개인 상담 수퍼비전 참여 경험 과정은 어떠한가? 둘째, 상담자의 개인 상담수퍼비전과 관련된 요인은 무엇인가? 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 임의표집(convenience sampling) 방법을 활용하여 총 9명의 참여자를 대상으로 심층 면담하였다. 연구 방법으로는 ...
본 연구는 상담자들의 개인 상담수퍼비전 참여 경험 과정과 그와 관련된 요인들을 탐색하여 개인 상담수퍼비전의 실체이론을 창출하는데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 상담자의 개인 상담 수퍼비전 참여 경험 과정은 어떠한가? 둘째, 상담자의 개인 상담수퍼비전과 관련된 요인은 무엇인가? 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 임의표집(convenience sampling) 방법을 활용하여 총 9명의 참여자를 대상으로 심층 면담하였다. 연구 방법으로는 질적 연구방법 중 하나인 구성주의근거이론 접근방법(Charmaz,2009, 2013)의 주요 절차를 활용하여 연구를 진행하고 결과를 분석하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초기코딩(Initial Coding)과정을 거쳐 면접 자료를 범주화한 결과 106개의 개념, 31개의 하위범주, 그리고 15개의 상위 범주가 도출되었다. 범주들 간의 관련성을 분석한 결과 상담자의 개인 상담수퍼비전 참여 경험의 원인이 되는 조건은 ‘수퍼바이저의 질문과 피드백’으로, 경험의 초점이 되는 현상은 ‘의외의 상황에 호기심이 가득하여 알고 싶어 함’이다. 현상에 영향을 미치며 동시에 배경이 되는 조건은 ‘상담자로서의 소망’, ‘수퍼비전에 구함’으로 나타났다. 초점이 되는 현상과의 상호작용 전략은 ‘쉼의 시간’, ‘사례에 얽힌 내 문제’, ‘성찰을 통한 선이해의 재구성’, ‘지속적인 수퍼비전’, ‘지식의 활용’, ‘실천’으로 나타났다. 이러한 상호작용을 촉진하거나 억제하는 조건은 ‘수퍼바이저에 대한 신뢰’, ‘촉진자원을 인식함’ 그리고 ‘우연의 삶’으로 나타났다. 마지막으로, 경험의 결과는 ‘내 문제와 함께 살아감’, ‘이론과 경험을 토대로한 새로운 지식’으로 나타났다. 둘째, 상담자의 개인 상담수퍼비전 경험 과정에서 핵심범주는 ‘의외의 상황에서 스스로 살펴 전환하는 회귀적, 지속적인 과정’으로 나타났다. 이를 통해 범주 간 의미를 연결하였으며 범주의 변화와 범주가 수렴되는 참여자 경험을 명확하게 볼 수 있었다. 셋째, 경험 과정 범주들을 시간의 흐름에 따라 연결 짓는 과정분석 결과, ‘나를 보게 되는 단계’, ‘호기심으로 알고 싶어 하는 단계’, ‘곰곰이 잘생각하는 단계’, ‘갈래를 통합하는 단계’, ‘새로운 눈으로 보는 단계’의 5단계로 정리되었다. 넷째, 경험 과정의 참여자 유형은 ‘이론지식 추구형’과 ‘이론·경험지식 통합 추구형’의 두 가지 상위유형으로 분류되었다. ‘이론지식 추구형’의 하위유형은 ‘관습형’, ‘탐구형’으로 나타났으며 ‘이론·경험지식 통합 추구형’은 하위유형이 나타나지 않았다. ‘이론지식 추구형’의 하위유형인 ‘탐구형’과‘이론·경험지식 통합 추구형’은 ‘새로운 눈으로 보는 단계’에 도달하였다. 그러나 ‘이론지식 추구형’의 하위유형인 ‘관습형’의 경우 ‘갈래를 통합하는 단계’에 머물러 있다. 다섯째, 상담자의 개인 상담수퍼비전과 관련된 요인은 ‘개인과 상담자요인’, ‘수퍼비전 요인’, ‘실천 요인’, ‘성찰 요인’으로 나타났다. 각 요인의 하위 요소는 ‘상담자로서의 소망’, ‘개인특성’, ‘수퍼비전 문화’, ‘수퍼비전 구조’, ‘수퍼비전 관계’, ‘재구성’, ‘새로운 시도’, ‘성찰 대상’, ‘성찰 전략’, ‘성찰 촉진자원’이다. 연구 결과를 토대로 상담자 전문성 발달 개념, 개인 상담수퍼비전 참여경험이 의미하는 바를 논의 하였다. 또한 상담자의 개인 상담수퍼비전과 관련된 요인에 대해 논의하였다. 본 연구를 통해 수퍼비전 과정을 설명하는 초기 이론을 구축하고 상담자들의 수퍼비전 경험과 인식을 이해하는데 도움이 되었다는 점에서 의의가 있다. 또한 시대 흐름에 따르는 상담자 전문성 의미가 개별적이며 특수적이라는 것을 확인함으로써 수퍼비전 연구와 실제 수퍼비전 간의 차이를 발생시키는 전제를 밝혔다는데 의의가 있다. 마지막으로 이론지식과 경험지식이 상호의존적 관계를 유지하여 학교와 상담현장을 연결하는 실제적 자료가 될 것을 기대하는 바이다.
본 연구는 상담자들의 개인 상담수퍼비전 참여 경험 과정과 그와 관련된 요인들을 탐색하여 개인 상담수퍼비전의 실체이론을 창출하는데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 상담자의 개인 상담 수퍼비전 참여 경험 과정은 어떠한가? 둘째, 상담자의 개인 상담수퍼비전과 관련된 요인은 무엇인가? 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 임의표집(convenience sampling) 방법을 활용하여 총 9명의 참여자를 대상으로 심층 면담하였다. 연구 방법으로는 질적 연구방법 중 하나인 구성주의 근거이론 접근방법(Charmaz,2009, 2013)의 주요 절차를 활용하여 연구를 진행하고 결과를 분석하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초기코딩(Initial Coding)과정을 거쳐 면접 자료를 범주화한 결과 106개의 개념, 31개의 하위범주, 그리고 15개의 상위 범주가 도출되었다. 범주들 간의 관련성을 분석한 결과 상담자의 개인 상담수퍼비전 참여 경험의 원인이 되는 조건은 ‘수퍼바이저의 질문과 피드백’으로, 경험의 초점이 되는 현상은 ‘의외의 상황에 호기심이 가득하여 알고 싶어 함’이다. 현상에 영향을 미치며 동시에 배경이 되는 조건은 ‘상담자로서의 소망’, ‘수퍼비전에 구함’으로 나타났다. 초점이 되는 현상과의 상호작용 전략은 ‘쉼의 시간’, ‘사례에 얽힌 내 문제’, ‘성찰을 통한 선이해의 재구성’, ‘지속적인 수퍼비전’, ‘지식의 활용’, ‘실천’으로 나타났다. 이러한 상호작용을 촉진하거나 억제하는 조건은 ‘수퍼바이저에 대한 신뢰’, ‘촉진자원을 인식함’ 그리고 ‘우연의 삶’으로 나타났다. 마지막으로, 경험의 결과는 ‘내 문제와 함께 살아감’, ‘이론과 경험을 토대로한 새로운 지식’으로 나타났다. 둘째, 상담자의 개인 상담수퍼비전 경험 과정에서 핵심범주는 ‘의외의 상황에서 스스로 살펴 전환하는 회귀적, 지속적인 과정’으로 나타났다. 이를 통해 범주 간 의미를 연결하였으며 범주의 변화와 범주가 수렴되는 참여자 경험을 명확하게 볼 수 있었다. 셋째, 경험 과정 범주들을 시간의 흐름에 따라 연결 짓는 과정분석 결과, ‘나를 보게 되는 단계’, ‘호기심으로 알고 싶어 하는 단계’, ‘곰곰이 잘생각하는 단계’, ‘갈래를 통합하는 단계’, ‘새로운 눈으로 보는 단계’의 5단계로 정리되었다. 넷째, 경험 과정의 참여자 유형은 ‘이론지식 추구형’과 ‘이론·경험지식 통합 추구형’의 두 가지 상위유형으로 분류되었다. ‘이론지식 추구형’의 하위유형은 ‘관습형’, ‘탐구형’으로 나타났으며 ‘이론·경험지식 통합 추구형’은 하위유형이 나타나지 않았다. ‘이론지식 추구형’의 하위유형인 ‘탐구형’과‘이론·경험지식 통합 추구형’은 ‘새로운 눈으로 보는 단계’에 도달하였다. 그러나 ‘이론지식 추구형’의 하위유형인 ‘관습형’의 경우 ‘갈래를 통합하는 단계’에 머물러 있다. 다섯째, 상담자의 개인 상담수퍼비전과 관련된 요인은 ‘개인과 상담자요인’, ‘수퍼비전 요인’, ‘실천 요인’, ‘성찰 요인’으로 나타났다. 각 요인의 하위 요소는 ‘상담자로서의 소망’, ‘개인특성’, ‘수퍼비전 문화’, ‘수퍼비전 구조’, ‘수퍼비전 관계’, ‘재구성’, ‘새로운 시도’, ‘성찰 대상’, ‘성찰 전략’, ‘성찰 촉진자원’이다. 연구 결과를 토대로 상담자 전문성 발달 개념, 개인 상담수퍼비전 참여경험이 의미하는 바를 논의 하였다. 또한 상담자의 개인 상담수퍼비전과 관련된 요인에 대해 논의하였다. 본 연구를 통해 수퍼비전 과정을 설명하는 초기 이론을 구축하고 상담자들의 수퍼비전 경험과 인식을 이해하는데 도움이 되었다는 점에서 의의가 있다. 또한 시대 흐름에 따르는 상담자 전문성 의미가 개별적이며 특수적이라는 것을 확인함으로써 수퍼비전 연구와 실제 수퍼비전 간의 차이를 발생시키는 전제를 밝혔다는데 의의가 있다. 마지막으로 이론지식과 경험지식이 상호의존적 관계를 유지하여 학교와 상담현장을 연결하는 실제적 자료가 될 것을 기대하는 바이다.
The purpose of this study is to derive the reality theory of individual counseling supervision by exploring the process of counselors’ experience of participating in personal counseling supervision and related factors. For this purpose, research problems are as follows. First, how is the counse...
The purpose of this study is to derive the reality theory of individual counseling supervision by exploring the process of counselors’ experience of participating in personal counseling supervision and related factors. For this purpose, research problems are as follows. First, how is the counselor's experience of participating in the personal counseling supervision? Second, what are the factors related to the counselor's personal counseling supervision? To accomplish this research purpose, nine interviewees were selected and interviewed by using a convenience sampling method. As a research method, constructivist grounded theory approach which is one of qualitative research methods(Charmaz, 2009, 2013) was conducted and analyzed the results. The main results of the study are summarized as follows. First, categorizing interview data through initial coding process resulted in 106 concepts, 31 subcategories, and 15 upper categories. As the result of analyzing the relationship among the categories, the condition that causes the counselor’s experience of participating in the personal counseling supervisor is ‘supervisor’s question and feedback’, and the phenomenon that is the focus of experience is 'to be curious about the unexpected situation and want to know. The condition that affects the phenomenon and to be the background at the same time turned out to be 'the wish as a counselor' and 'asking for supervision’. The interaction strategies with the focus phenomenon appeared to be 'resting time', 'my problem in case’, 'restructuring of prejudice through reflection’, 'continuous supervision’, 'utilization of knowledge’, and 'practice’. The conditions for promoting or suppressing these interactions appeared to be 'trust in supervisors’, 'recognition of facilitated resources’ and 'coincidental life’. Finally, the results of the experience appear to be 'living with my problems’ and 'new knowledge based on theory and experience’. Second, the core category of counselors’ personal counseling supervision experiences was 'a recurrent, continuous process of looking at oneself in unexpected situations’. Through this, the meaning of the category was connected, and the participants’ experience where the category’ change and the category converged were clearly seen. Third, the process analysis of connecting the experience process categories according to the flow of time shows that the 'step to see me’, 'the stage to want to know by curiosity’, 'the stage to think well’, the stage to integrate branches’, ‘the stage to view with new eyes’. Fourth, participants of experience process are classified into two types of 'theory knowledge seeking type’ and 'theory experience knowledge integration seeking type’. The subtypes of 'theory knowledge seeking type’ were 'custom type’ and 'inquiry type’. There was no subtype of 'theory experience knowledge integration seeking type’. 'inquiry type’ which is the subtypes of 'theory knowledge seeking type’, and 'theory experience knowledge integration seeking type’ reached 'the stage to view with new eyes’. However, 'custom type’ which is a subtype of 'theory knowledge seeking type’ stayed in ‘the stage to integrate branches’. Fifth, the factors related to personal counseling supervision appeared to be ‘the individual and counselor factor’, ‘supervision factor’, ‘practice factor’, and ‘reflection factor’. The subordinate factors of each factor are 'desire as a counselor’, 'individual characteristics’, 'supervision culture’, 'supervision structure’, 'supervision relation’, 'reconstruction’, 'new attempt’, and 'reflection promotion resources’. Based on the results of the study, professionalism development concept of the counselor and the meaning of participation experience in personal counseling supervision were discussed. factors related to the counselor’s personal counseling supervision also was discussed. This study is meaningful in that it helped to build an initial theory that explained the supervision process and to understand the supervision’s experiences and perceptions. Also, it is meaningful that it revealed the presumption that difference between supervision research and actual supervision occurs by confirming that the counselor’s meaning of expertise according to the times flow is individual and specific. Finally, the study is expected to be the practical material linking school and counseling field by maintaining the interdependent relationship between theory knowledge and the experience knowledge.
The purpose of this study is to derive the reality theory of individual counseling supervision by exploring the process of counselors’ experience of participating in personal counseling supervision and related factors. For this purpose, research problems are as follows. First, how is the counselor's experience of participating in the personal counseling supervision? Second, what are the factors related to the counselor's personal counseling supervision? To accomplish this research purpose, nine interviewees were selected and interviewed by using a convenience sampling method. As a research method, constructivist grounded theory approach which is one of qualitative research methods(Charmaz, 2009, 2013) was conducted and analyzed the results. The main results of the study are summarized as follows. First, categorizing interview data through initial coding process resulted in 106 concepts, 31 subcategories, and 15 upper categories. As the result of analyzing the relationship among the categories, the condition that causes the counselor’s experience of participating in the personal counseling supervisor is ‘supervisor’s question and feedback’, and the phenomenon that is the focus of experience is 'to be curious about the unexpected situation and want to know. The condition that affects the phenomenon and to be the background at the same time turned out to be 'the wish as a counselor' and 'asking for supervision’. The interaction strategies with the focus phenomenon appeared to be 'resting time', 'my problem in case’, 'restructuring of prejudice through reflection’, 'continuous supervision’, 'utilization of knowledge’, and 'practice’. The conditions for promoting or suppressing these interactions appeared to be 'trust in supervisors’, 'recognition of facilitated resources’ and 'coincidental life’. Finally, the results of the experience appear to be 'living with my problems’ and 'new knowledge based on theory and experience’. Second, the core category of counselors’ personal counseling supervision experiences was 'a recurrent, continuous process of looking at oneself in unexpected situations’. Through this, the meaning of the category was connected, and the participants’ experience where the category’ change and the category converged were clearly seen. Third, the process analysis of connecting the experience process categories according to the flow of time shows that the 'step to see me’, 'the stage to want to know by curiosity’, 'the stage to think well’, the stage to integrate branches’, ‘the stage to view with new eyes’. Fourth, participants of experience process are classified into two types of 'theory knowledge seeking type’ and 'theory experience knowledge integration seeking type’. The subtypes of 'theory knowledge seeking type’ were 'custom type’ and 'inquiry type’. There was no subtype of 'theory experience knowledge integration seeking type’. 'inquiry type’ which is the subtypes of 'theory knowledge seeking type’, and 'theory experience knowledge integration seeking type’ reached 'the stage to view with new eyes’. However, 'custom type’ which is a subtype of 'theory knowledge seeking type’ stayed in ‘the stage to integrate branches’. Fifth, the factors related to personal counseling supervision appeared to be ‘the individual and counselor factor’, ‘supervision factor’, ‘practice factor’, and ‘reflection factor’. The subordinate factors of each factor are 'desire as a counselor’, 'individual characteristics’, 'supervision culture’, 'supervision structure’, 'supervision relation’, 'reconstruction’, 'new attempt’, and 'reflection promotion resources’. Based on the results of the study, professionalism development concept of the counselor and the meaning of participation experience in personal counseling supervision were discussed. factors related to the counselor’s personal counseling supervision also was discussed. This study is meaningful in that it helped to build an initial theory that explained the supervision process and to understand the supervision’s experiences and perceptions. Also, it is meaningful that it revealed the presumption that difference between supervision research and actual supervision occurs by confirming that the counselor’s meaning of expertise according to the times flow is individual and specific. Finally, the study is expected to be the practical material linking school and counseling field by maintaining the interdependent relationship between theory knowledge and the experience knowledge.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.