[학위논문]그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식과 유아의 정서지능 간의 관계 : 그림책 읽기 상호작용의 매개효과 The relationship between mother's perception of picture book and reading development and children's emotional intelligence: mediating effect of picture book read interaction원문보기
이 연구는 만 4세 유아와 그 어머니를 대상으로, 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식이 어머니-유아와의 그림책 읽기 상호작용을 매개로 유아의 정서지능에 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해, 경기도의 유치원 4곳, 어린이집 1곳의 만 4세 학급 교사들과 유아의 어머니를 대상으로 조사를 실시하였다. 어머니에게는 그림책과 읽기 발달에 대한 인식 및 유아와의 그림책 읽기 상호작용을, 각 학급 담임교사에게는 유아의 정서지능을 측정하는 질문지를 실시하였다. IBM SPSS Statistics 22를 이용하여 Pearson의 적률상관분석, ...
이 연구는 만 4세 유아와 그 어머니를 대상으로, 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식이 어머니-유아와의 그림책 읽기 상호작용을 매개로 유아의 정서지능에 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해, 경기도의 유치원 4곳, 어린이집 1곳의 만 4세 학급 교사들과 유아의 어머니를 대상으로 조사를 실시하였다. 어머니에게는 그림책과 읽기 발달에 대한 인식 및 유아와의 그림책 읽기 상호작용을, 각 학급 담임교사에게는 유아의 정서지능을 측정하는 질문지를 실시하였다. IBM SPSS Statistics 22를 이용하여 Pearson의 적률상관분석, 단계적 회귀분석, 단순회귀분석 및 중다회귀분석을 실시하였으며 매개 효과를 알아보기 위하여 Sobel test 검증을 실시하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니와 유아 간의 그림책 읽기 상호작용은 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식과 정적 상관이 있고, 유아의 정서지능도 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식 및 유아와의 그림책 읽기 상호작용과 정적 상관을 보였다. 둘째, 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식은 유아와의 그림책 읽기 상호작용에 영향을 미쳤다. 본 결과를 살펴보면, 어머니가 언어적 상호작용이 유아의 읽기 발달에 중요하다고 믿고, 책 읽기에 대해 긍정적인 감정이 강할수록 유아와의 그림책 읽기 상호작용을 많이 한다. 어머니-유아의 즉각적 상호작용, 비즉각적 상호작용, 조직적 상호작용, 확장적 상호작용이 모두 증가하였다. 그리고 어머니-유아 간의 그림책 읽기 상호작용을 구성하는 ‘확장적 상호작용’이 유아의 정서지능의 하위요인인 자기조절, 타인인식, 타인정서조절 영향을 미쳤다. 셋째, 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식은 유아의 정서지능에 직접적인 영향을 미치지는 않았지만, 그림책 읽기 상호작용을 매개로 간접적인 영향을 미쳤다. 즉, 그림책 읽기 상호작용의 완전 매개 효과가 검증되어, 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식이 긍정적일수록 유아와의 그림책 읽기 상호작용이 풍부해지고, 이를 통해 유아의 정서지능이 발달함을 보여주었다. 이 연구는 본 연구는 만 4세 단일 연령으로만 조사를 하였다. 후속연구에서는 만 3-5세 유아 집단에 대해 문해능력 수준을 고려한 연구 설계를 함으로써 단순한 생물학적 연령이 아닌 발달 수준에 따른 분석을 실시할 필요가 있다. 또한 유아의 정서지능에 영향을 미치는 그림책 읽기 상호작용은 그림책의 장르와 종류에 따라 달라질 수 있다. 그러므로 후속 연구에서는 그림책의 종류나 형식을 정하여 그림책 읽기 상호작용을 분석하여야 할 필요성이 있다. 그리고 그림책 읽기 상호작용 시 어머니 위주로 설문조사를 하였다. 그러나 상호작용이란 쌍방향이므로, 관찰을 통해 유아가 보이는 반응에 대해서도 종합적으로 살펴보면 좋을 것이다. 이러한 제한점에도 불구하고 이 연구의 의의를 살펴보면 다음과 같다. 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식이 상호작용을 매개로 유아의 정서지능에 미치는 새로운 경로를 밝힘으로써 유아의 정서지능을 높이고자할 때 질 높은 그림책 읽기 상호작용이 이루어져야 하며, 그림책 상호작용이 양과 질이 증가하기 위해서는 먼저 문해 환경 구성에 영향을 주는 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식이 긍정적이어야 함을 의미한다. 이러한 어머니의 신념에 따라 즐겁게 놀이하는 방식으로 유아와의 그림책 읽기 상호작용을 풍부하게 하면 유아의 정서지능이 발전할 수 있음을 보여준 의미 있는 결과라 할 수 있다.
이 연구는 만 4세 유아와 그 어머니를 대상으로, 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식이 어머니-유아와의 그림책 읽기 상호작용을 매개로 유아의 정서지능에 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해, 경기도의 유치원 4곳, 어린이집 1곳의 만 4세 학급 교사들과 유아의 어머니를 대상으로 조사를 실시하였다. 어머니에게는 그림책과 읽기 발달에 대한 인식 및 유아와의 그림책 읽기 상호작용을, 각 학급 담임교사에게는 유아의 정서지능을 측정하는 질문지를 실시하였다. IBM SPSS Statistics 22를 이용하여 Pearson의 적률상관분석, 단계적 회귀분석, 단순회귀분석 및 중다회귀분석을 실시하였으며 매개 효과를 알아보기 위하여 Sobel test 검증을 실시하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니와 유아 간의 그림책 읽기 상호작용은 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식과 정적 상관이 있고, 유아의 정서지능도 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식 및 유아와의 그림책 읽기 상호작용과 정적 상관을 보였다. 둘째, 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식은 유아와의 그림책 읽기 상호작용에 영향을 미쳤다. 본 결과를 살펴보면, 어머니가 언어적 상호작용이 유아의 읽기 발달에 중요하다고 믿고, 책 읽기에 대해 긍정적인 감정이 강할수록 유아와의 그림책 읽기 상호작용을 많이 한다. 어머니-유아의 즉각적 상호작용, 비즉각적 상호작용, 조직적 상호작용, 확장적 상호작용이 모두 증가하였다. 그리고 어머니-유아 간의 그림책 읽기 상호작용을 구성하는 ‘확장적 상호작용’이 유아의 정서지능의 하위요인인 자기조절, 타인인식, 타인정서조절 영향을 미쳤다. 셋째, 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식은 유아의 정서지능에 직접적인 영향을 미치지는 않았지만, 그림책 읽기 상호작용을 매개로 간접적인 영향을 미쳤다. 즉, 그림책 읽기 상호작용의 완전 매개 효과가 검증되어, 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식이 긍정적일수록 유아와의 그림책 읽기 상호작용이 풍부해지고, 이를 통해 유아의 정서지능이 발달함을 보여주었다. 이 연구는 본 연구는 만 4세 단일 연령으로만 조사를 하였다. 후속연구에서는 만 3-5세 유아 집단에 대해 문해능력 수준을 고려한 연구 설계를 함으로써 단순한 생물학적 연령이 아닌 발달 수준에 따른 분석을 실시할 필요가 있다. 또한 유아의 정서지능에 영향을 미치는 그림책 읽기 상호작용은 그림책의 장르와 종류에 따라 달라질 수 있다. 그러므로 후속 연구에서는 그림책의 종류나 형식을 정하여 그림책 읽기 상호작용을 분석하여야 할 필요성이 있다. 그리고 그림책 읽기 상호작용 시 어머니 위주로 설문조사를 하였다. 그러나 상호작용이란 쌍방향이므로, 관찰을 통해 유아가 보이는 반응에 대해서도 종합적으로 살펴보면 좋을 것이다. 이러한 제한점에도 불구하고 이 연구의 의의를 살펴보면 다음과 같다. 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식이 상호작용을 매개로 유아의 정서지능에 미치는 새로운 경로를 밝힘으로써 유아의 정서지능을 높이고자할 때 질 높은 그림책 읽기 상호작용이 이루어져야 하며, 그림책 상호작용이 양과 질이 증가하기 위해서는 먼저 문해 환경 구성에 영향을 주는 그림책과 읽기 발달에 대한 어머니의 인식이 긍정적이어야 함을 의미한다. 이러한 어머니의 신념에 따라 즐겁게 놀이하는 방식으로 유아와의 그림책 읽기 상호작용을 풍부하게 하면 유아의 정서지능이 발전할 수 있음을 보여준 의미 있는 결과라 할 수 있다.
This study, we examined the effects of mother's perception of picture book and reading development and children's emotional intelligence. And mediating the interaction of picture book reading. The subjects were age 4-year-old teacher and mother attending 4 kindergartens and 1 child-care center in Gy...
This study, we examined the effects of mother's perception of picture book and reading development and children's emotional intelligence. And mediating the interaction of picture book reading. The subjects were age 4-year-old teacher and mother attending 4 kindergartens and 1 child-care center in Gyeonggi–do. The mother measured the perception of picture book and reading development, interaction of picture book read. Teacher measured the emotional intelligence of the children’s. The collected data were analyzed using the IBM PASS 22 program to conduct a correlation analysis, stepwise regression analysis, multiple regression analysis, Mediated analysis, Sobel test. The main results of this study are as follows. First, picture book reading interaction was a positive correlation with mother's perception of picture book and reading development. emotional intelligence of the children's was a positive correlation the mother's perception of picture book and reading development, picture book reading interaction. Second, the mother's perception of picture book and reading development influenced picture book reading interaction.. 'Extensible interaction' influence children's emotional intelligence sub - factors self - regulation, perception of others, and emotional regulation of others. In other words, the more positive the mother's picture book and the reading development, the more the picture book reading interaction becomes. Therefore, 'immediate interaction', 'non - immediate interaction', 'organizational interaction', and 'extended interaction' all increased. Third, mother's perception of picture book and reading development indirectly influenced the children's emotional intelligence through picture book reading interaction. That is, picture book reading interaction was verified as a complete mediating effect. Therefore, the more positive mother's perception of picture book and reading development and the more picture books reading interactions, children's emotional intelligence increases. The subjects of this study were single 4 year olds. In the follow-up study, it is necessary to conduct the analysis according to the developmental level as a group of 3-5 year-old children's. Also, the picture book reading interactions that affect children's emotional intelligence can vary depending on the genre and kind of picture book. Therefore, it is necessary to analyze the picture book reading interaction by selecting the kind and genre of picture book in the subsequent study. Mothers measured picture book reading interactions. Therefore, it is necessary to observe the reactions of children's through observation. The significance of this study is as follows. Mother's perception of picture book and reading development revealed a new way of influencing children's emotional intelligence through picture book reading interaction. Therefore, in order to improve the emotional intelligence of the children, quality picture book reading interaction should be done. Also, mother's perception of picture book and reading development should be positive. Generally speaking, to improve the children's emotional intelligence, it means that mother's perception is positive, and picture book reading interaction is abundant.
This study, we examined the effects of mother's perception of picture book and reading development and children's emotional intelligence. And mediating the interaction of picture book reading. The subjects were age 4-year-old teacher and mother attending 4 kindergartens and 1 child-care center in Gyeonggi–do. The mother measured the perception of picture book and reading development, interaction of picture book read. Teacher measured the emotional intelligence of the children’s. The collected data were analyzed using the IBM PASS 22 program to conduct a correlation analysis, stepwise regression analysis, multiple regression analysis, Mediated analysis, Sobel test. The main results of this study are as follows. First, picture book reading interaction was a positive correlation with mother's perception of picture book and reading development. emotional intelligence of the children's was a positive correlation the mother's perception of picture book and reading development, picture book reading interaction. Second, the mother's perception of picture book and reading development influenced picture book reading interaction.. 'Extensible interaction' influence children's emotional intelligence sub - factors self - regulation, perception of others, and emotional regulation of others. In other words, the more positive the mother's picture book and the reading development, the more the picture book reading interaction becomes. Therefore, 'immediate interaction', 'non - immediate interaction', 'organizational interaction', and 'extended interaction' all increased. Third, mother's perception of picture book and reading development indirectly influenced the children's emotional intelligence through picture book reading interaction. That is, picture book reading interaction was verified as a complete mediating effect. Therefore, the more positive mother's perception of picture book and reading development and the more picture books reading interactions, children's emotional intelligence increases. The subjects of this study were single 4 year olds. In the follow-up study, it is necessary to conduct the analysis according to the developmental level as a group of 3-5 year-old children's. Also, the picture book reading interactions that affect children's emotional intelligence can vary depending on the genre and kind of picture book. Therefore, it is necessary to analyze the picture book reading interaction by selecting the kind and genre of picture book in the subsequent study. Mothers measured picture book reading interactions. Therefore, it is necessary to observe the reactions of children's through observation. The significance of this study is as follows. Mother's perception of picture book and reading development revealed a new way of influencing children's emotional intelligence through picture book reading interaction. Therefore, in order to improve the emotional intelligence of the children, quality picture book reading interaction should be done. Also, mother's perception of picture book and reading development should be positive. Generally speaking, to improve the children's emotional intelligence, it means that mother's perception is positive, and picture book reading interaction is abundant.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.