[학위논문]변속기 베어링의 종류 및 작동조건이 베어링 드래그 토크에 미치는 영향 연구 Study on the effects of bearing type and operating conditions on drag torque in automobile transmission원문보기
18세기 중엽 영국에서 시작된 산업혁명 이후 기술의 발전으로 인간의 삶의 질은 향상 되었지만 환경오염은 심해지고 있다. 매년 증가하는 온실가스로 지구의 온도도 매년 상승하고 있다. 온난화 현상을 줄이기 위해 온실가스가 가장 많이 발생하는 수송 분야에 대한 많은 연구가 진행 중이다. 본 논문은 자동변속기 내부에 들어가는 베어링에 대해 연구를 하였다. 현재 베어링에 대한 시험 표준이 없어 제품에 대한 신뢰성이 부족하다. 정확한 표준이 없기에 베어링 제품 대한 비교가 불가능하다. 시험 방법의 표준화 시키는 것을 본 논문의 궁극적인 목표로 하고 있다. 본 논문에서는 실험 측정각도, 외부 하중, 직경이 다른 베어링에 관한 연구를 하였으며, 시험표준을 선정하기 위해 최적의 상태를 선정하였다. 외부에서 작용하는 하중이 커질수록 ...
18세기 중엽 영국에서 시작된 산업혁명 이후 기술의 발전으로 인간의 삶의 질은 향상 되었지만 환경오염은 심해지고 있다. 매년 증가하는 온실가스로 지구의 온도도 매년 상승하고 있다. 온난화 현상을 줄이기 위해 온실가스가 가장 많이 발생하는 수송 분야에 대한 많은 연구가 진행 중이다. 본 논문은 자동변속기 내부에 들어가는 베어링에 대해 연구를 하였다. 현재 베어링에 대한 시험 표준이 없어 제품에 대한 신뢰성이 부족하다. 정확한 표준이 없기에 베어링 제품 대한 비교가 불가능하다. 시험 방법의 표준화 시키는 것을 본 논문의 궁극적인 목표로 하고 있다. 본 논문에서는 실험 측정각도, 외부 하중, 직경이 다른 베어링에 관한 연구를 하였으며, 시험표준을 선정하기 위해 최적의 상태를 선정하였다. 외부에서 작용하는 하중이 커질수록 드래그 토크의 값은 커지는 현상이 나타났다. 외부 하중이 커지면 베어링 주변에 있는 유체 역시 큰 에너지를 가지게 되어 드래그 토크의 값이 커지는 현상이 발생하는 것으로 생각한다. 측정 각도에 따라 오일 및 기기요소들은 지지되는 위치가 다르게 나타난다. 수평인 경우 ZIG와 Shaft에 하중을 나눠 지지하게 되지만, 수직인 상태에서는 Shaft에 하중을 가하게 된다. 이러한 차이가 각도에 따른 드래그 토크의 차이로 나타나게 되는 것으로 생각된다. 하지만 이러한 차이는 전체 드래그 토크의 0.1%정도만 나타남에 따라 큰 차이는 없다. 때문에 편차를 이용하여 최적의 실험 각도를 선정하였다. 드래그 토크는 제품의 평균 롤러 경, 각도, 롤러 수 등에 대한 영향을 받게 되며, 복잡하고 다양하게 얽혀있어 정확한 원인을 찾지 못한다. 하지만 주요 원인을 선정하여 Simulation 기법을 적용하였다. 최적의 조건으로는 볼에 대한 개수가 작으며, 각도는 3° ~ 4° 사이가 좋으며, 롤러 경은 작을수록 드래그 토크가 작을 것으로 예측한다. 최적의 시험 표준법은 외부 하중은 90kg로 하며, 측정각도는 수평으로 하는 것이 베어링 드래그 토크 측정 신뢰성을 높이는 최적의 표준법이다.
18세기 중엽 영국에서 시작된 산업혁명 이후 기술의 발전으로 인간의 삶의 질은 향상 되었지만 환경오염은 심해지고 있다. 매년 증가하는 온실가스로 지구의 온도도 매년 상승하고 있다. 온난화 현상을 줄이기 위해 온실가스가 가장 많이 발생하는 수송 분야에 대한 많은 연구가 진행 중이다. 본 논문은 자동변속기 내부에 들어가는 베어링에 대해 연구를 하였다. 현재 베어링에 대한 시험 표준이 없어 제품에 대한 신뢰성이 부족하다. 정확한 표준이 없기에 베어링 제품 대한 비교가 불가능하다. 시험 방법의 표준화 시키는 것을 본 논문의 궁극적인 목표로 하고 있다. 본 논문에서는 실험 측정각도, 외부 하중, 직경이 다른 베어링에 관한 연구를 하였으며, 시험표준을 선정하기 위해 최적의 상태를 선정하였다. 외부에서 작용하는 하중이 커질수록 드래그 토크의 값은 커지는 현상이 나타났다. 외부 하중이 커지면 베어링 주변에 있는 유체 역시 큰 에너지를 가지게 되어 드래그 토크의 값이 커지는 현상이 발생하는 것으로 생각한다. 측정 각도에 따라 오일 및 기기요소들은 지지되는 위치가 다르게 나타난다. 수평인 경우 ZIG와 Shaft에 하중을 나눠 지지하게 되지만, 수직인 상태에서는 Shaft에 하중을 가하게 된다. 이러한 차이가 각도에 따른 드래그 토크의 차이로 나타나게 되는 것으로 생각된다. 하지만 이러한 차이는 전체 드래그 토크의 0.1%정도만 나타남에 따라 큰 차이는 없다. 때문에 편차를 이용하여 최적의 실험 각도를 선정하였다. 드래그 토크는 제품의 평균 롤러 경, 각도, 롤러 수 등에 대한 영향을 받게 되며, 복잡하고 다양하게 얽혀있어 정확한 원인을 찾지 못한다. 하지만 주요 원인을 선정하여 Simulation 기법을 적용하였다. 최적의 조건으로는 볼에 대한 개수가 작으며, 각도는 3° ~ 4° 사이가 좋으며, 롤러 경은 작을수록 드래그 토크가 작을 것으로 예측한다. 최적의 시험 표준법은 외부 하중은 90kg로 하며, 측정각도는 수평으로 하는 것이 베어링 드래그 토크 측정 신뢰성을 높이는 최적의 표준법이다.
Since the middle of 18th century when the Industrial Revolution took place in England, technological advances esteemed as the improvement in quality of human life have indeed caused environmental pollution. In accordance with the raising amount of green-house gases every year, global temperature als...
Since the middle of 18th century when the Industrial Revolution took place in England, technological advances esteemed as the improvement in quality of human life have indeed caused environmental pollution. In accordance with the raising amount of green-house gases every year, global temperature also has increased. A variety of studies on the transport area, which has the most emission quantity, are in progress to cut down global warming. This thesis contains the research on bearings equipped inside an automatic transmission. Due to lack of test standard, the creditability on the products presently is more necessary. And it is also impossible to compare each of bearing-goods. The major target is therefore to standardize a way of test. In this paper, the studies were carried out, into experimental angle for measurement, external load estimation, and bearings having different diameters. And so as to single out a test standard, the optimum states were conditioned. The larger load was applied from outside, the higher value of drag torque appeared. The assumption is that external weight in increasement causes a growing energy of fluids around the bearing as well as the implement of drag torque’s value. Depending on the measuring angle, the supporting positions of oil and other materials changed. Zig and Shaft divide the load to hold up in horizontal, while the weight belongs to only Shaft in vertical. This difference brings up the distinction of drag torques dependently on angles. But it is no big deal, as just accounting for only 0.1% of the whole torque. It is the reason why the optimum angle could be chosen for experiments with deviation. The ultimate cause is not found because drag torques are subjected to being affected by such various elements as Roller average diameter, angle, or Number of rollers, and because the structure is so complicated. Nevertheless, by selecting the main causes out, the technique ‘simulation’ was applied. The optimum conditions (perhaps) indicate the small number of balls, the 3 to 4-degree angle, and small-sized Roller average diameter and drag torque. And the best standard means 90 kg of external load and horizontal measurement angle, for raising up the reliability.
Since the middle of 18th century when the Industrial Revolution took place in England, technological advances esteemed as the improvement in quality of human life have indeed caused environmental pollution. In accordance with the raising amount of green-house gases every year, global temperature also has increased. A variety of studies on the transport area, which has the most emission quantity, are in progress to cut down global warming. This thesis contains the research on bearings equipped inside an automatic transmission. Due to lack of test standard, the creditability on the products presently is more necessary. And it is also impossible to compare each of bearing-goods. The major target is therefore to standardize a way of test. In this paper, the studies were carried out, into experimental angle for measurement, external load estimation, and bearings having different diameters. And so as to single out a test standard, the optimum states were conditioned. The larger load was applied from outside, the higher value of drag torque appeared. The assumption is that external weight in increasement causes a growing energy of fluids around the bearing as well as the implement of drag torque’s value. Depending on the measuring angle, the supporting positions of oil and other materials changed. Zig and Shaft divide the load to hold up in horizontal, while the weight belongs to only Shaft in vertical. This difference brings up the distinction of drag torques dependently on angles. But it is no big deal, as just accounting for only 0.1% of the whole torque. It is the reason why the optimum angle could be chosen for experiments with deviation. The ultimate cause is not found because drag torques are subjected to being affected by such various elements as Roller average diameter, angle, or Number of rollers, and because the structure is so complicated. Nevertheless, by selecting the main causes out, the technique ‘simulation’ was applied. The optimum conditions (perhaps) indicate the small number of balls, the 3 to 4-degree angle, and small-sized Roller average diameter and drag torque. And the best standard means 90 kg of external load and horizontal measurement angle, for raising up the reliability.
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