[학위논문]영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향 Effects of Early Childhood Teacher’s Self-Concept and Play Teaching Efficacy on Teacher-Infant Interactions원문보기
본 연구에서는 영유아교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용과의 상관관계와, 영유아교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용에 영향이 있는지 알아보는데 목적이 있다.
첫째, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용과의 상관관계가 있는가? 둘째, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감은 교사-영유아 상호작용에 어떤 영향을 미치는가?
본 연구를 위해 서울, 인천, 경기지역의 영유아 교육기관에 재직 중인 교사 150명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 이경화, 고진영(2015)이 제작한 SCI-Ⅱ 성인용 자아개념을 사용하였고, 놀이 교수효능감 검사 도구에는 신은수, ...
본 연구에서는 영유아교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용과의 상관관계와, 영유아교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용에 영향이 있는지 알아보는데 목적이 있다.
첫째, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용과의 상관관계가 있는가? 둘째, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감은 교사-영유아 상호작용에 어떤 영향을 미치는가?
본 연구를 위해 서울, 인천, 경기지역의 영유아 교육기관에 재직 중인 교사 150명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 이경화, 고진영(2015)이 제작한 SCI-Ⅱ 성인용 자아개념을 사용하였고, 놀이 교수효능감 검사 도구에는 신은수, 유영의, 박현경(2004)의 것을 사용하였으며, 교사-영유아 상호작용을 검사하기 위해 이정숙(2003)이 수정하고 보완한 도구를 사용하였다.
수합한 자료는 SPSS 22.0 프로그램으로 통계처리 하였으며, 검사도의 신뢰도를 분석하기 위하여 Cronbach’s α를 산출하였으며, Pearson의 상관계수를 산출하여 변인간의 관계를 분석하였으며, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치는지 분석하기 위해 중다회귀분석을 하였다.
본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용과의 상관관계가 있는지를 분석한 결과 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감과의 상관관계에서 신체적 자아와 놀이 교수 결과에 대한 기대를 제외한 모든 자아개념의 하위요인과 놀이 교수효능감 하위요인 간에는 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 그리고 영유아 교사의 자아개념과 교사-영유아 상호작용과의 상관관계에서는 신체적 자아와 정서적 상호작용을 제외한 모든 자아개념의 하위요인과 상호작용 간에는 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 놀이 교수효능감과 상호작용과의 상관관계에서는 모든 하위요인들 간에 상관관계가 높게 나타났다. 둘째, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감은 교사-영유아 상호작용에 어떤 영향을 미치는지에 관한 분석 결과는 영유아 교사의 자아개념의 하위요인 중 자아개념과 놀이 교수효능감의 하위요인 중 놀이 교수효능에 대한 신념을 제외한 모든 자아개념의 하위요인과 놀이 교수효능감 하위요인은 교사-영유아 상호작용에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통하여 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용과의 상관관계가 있는 것으로 확인 되었으며, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 영유아교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용과의 상관관계와, 영유아교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용에 영향이 있는지 알아보는데 목적이 있다.
첫째, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용과의 상관관계가 있는가? 둘째, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감은 교사-영유아 상호작용에 어떤 영향을 미치는가?
본 연구를 위해 서울, 인천, 경기지역의 영유아 교육기관에 재직 중인 교사 150명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 이경화, 고진영(2015)이 제작한 SCI-Ⅱ 성인용 자아개념을 사용하였고, 놀이 교수효능감 검사 도구에는 신은수, 유영의, 박현경(2004)의 것을 사용하였으며, 교사-영유아 상호작용을 검사하기 위해 이정숙(2003)이 수정하고 보완한 도구를 사용하였다.
수합한 자료는 SPSS 22.0 프로그램으로 통계처리 하였으며, 검사도의 신뢰도를 분석하기 위하여 Cronbach’s α를 산출하였으며, Pearson의 상관계수를 산출하여 변인간의 관계를 분석하였으며, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치는지 분석하기 위해 중다회귀분석을 하였다.
본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용과의 상관관계가 있는지를 분석한 결과 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감과의 상관관계에서 신체적 자아와 놀이 교수 결과에 대한 기대를 제외한 모든 자아개념의 하위요인과 놀이 교수효능감 하위요인 간에는 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 그리고 영유아 교사의 자아개념과 교사-영유아 상호작용과의 상관관계에서는 신체적 자아와 정서적 상호작용을 제외한 모든 자아개념의 하위요인과 상호작용 간에는 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 놀이 교수효능감과 상호작용과의 상관관계에서는 모든 하위요인들 간에 상관관계가 높게 나타났다. 둘째, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감은 교사-영유아 상호작용에 어떤 영향을 미치는지에 관한 분석 결과는 영유아 교사의 자아개념의 하위요인 중 자아개념과 놀이 교수효능감의 하위요인 중 놀이 교수효능에 대한 신념을 제외한 모든 자아개념의 하위요인과 놀이 교수효능감 하위요인은 교사-영유아 상호작용에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통하여 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용과의 상관관계가 있는 것으로 확인 되었으며, 영유아 교사의 자아개념과 놀이 교수효능감이 교사-영유아 상호작용에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The objective of this study was to identify the correlation of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy with teacher-infant interactions and the effects of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy on teacher-infant interactions.
First, is t...
The objective of this study was to identify the correlation of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy with teacher-infant interactions and the effects of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy on teacher-infant interactions.
First, is there any correlation of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy with teacher-infant interactions? Second, how do early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy affect teacher-infant interactions?
150 teachers of early childhood institutions in Seoul, Incheon and Gyeonggi-do participated in a survey. In the survey, SCI-II Self-Concept for adults in which Lee Kyung-hwa and Go Jin-young (2015) developed and the play teaching efficacy test tool in which Shin Eun-soo, Yoo Young-eui, and Park Hyun-gyung (2004) developed were used in addition to the tool in which Lee Jeong-Sook (2003) revised and complemented to test the teach-infant interaction. The collected data were performed statistically by SPSS 22.0 program, and Cronbach’s α was calculated so as to analyze the reliability of test tool, and the Pearson’s correlation coefficient was calculated for identify the relation of variables. Also multiple regression analysis was used so as to analyze the effects of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy on teacher-infant interactions.
The findings in this study were as follows; First, a correlation of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy with teacher-infant interactions was analyzed and found that subfactors of all self-concepts were correlated to subfactors of play teaching efficacy, except expectations for results of physical self-concept and play teaching. And a correlation of early childhood teacher’s self-concept and teacher-infant interactions was analyzed and found that subfactors of all self-concepts were correlated to subfactors of interactions, except physical self-concept and emotional interaction. Lastly, all subfactors of play teaching efficacy and interactions were highly correlated to each other. Second, the effects of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy on teacher-infant interactions were analyzed and found that subfactors of all self-concepts and play teaching efficacy, except teaching efficacy beliefs, had an effect on teacher-infant interactions. It was verified through this study that early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy are correlated to teacher-infant interactions, and that early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy had a positive effect on teacher-infant interactions.
The objective of this study was to identify the correlation of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy with teacher-infant interactions and the effects of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy on teacher-infant interactions.
First, is there any correlation of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy with teacher-infant interactions? Second, how do early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy affect teacher-infant interactions?
150 teachers of early childhood institutions in Seoul, Incheon and Gyeonggi-do participated in a survey. In the survey, SCI-II Self-Concept for adults in which Lee Kyung-hwa and Go Jin-young (2015) developed and the play teaching efficacy test tool in which Shin Eun-soo, Yoo Young-eui, and Park Hyun-gyung (2004) developed were used in addition to the tool in which Lee Jeong-Sook (2003) revised and complemented to test the teach-infant interaction. The collected data were performed statistically by SPSS 22.0 program, and Cronbach’s α was calculated so as to analyze the reliability of test tool, and the Pearson’s correlation coefficient was calculated for identify the relation of variables. Also multiple regression analysis was used so as to analyze the effects of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy on teacher-infant interactions.
The findings in this study were as follows; First, a correlation of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy with teacher-infant interactions was analyzed and found that subfactors of all self-concepts were correlated to subfactors of play teaching efficacy, except expectations for results of physical self-concept and play teaching. And a correlation of early childhood teacher’s self-concept and teacher-infant interactions was analyzed and found that subfactors of all self-concepts were correlated to subfactors of interactions, except physical self-concept and emotional interaction. Lastly, all subfactors of play teaching efficacy and interactions were highly correlated to each other. Second, the effects of early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy on teacher-infant interactions were analyzed and found that subfactors of all self-concepts and play teaching efficacy, except teaching efficacy beliefs, had an effect on teacher-infant interactions. It was verified through this study that early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy are correlated to teacher-infant interactions, and that early childhood teacher’s self-concept and play teaching efficacy had a positive effect on teacher-infant interactions.
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