거꾸로 교실은 수업 전 교사가 제작한 자료를 통하여 학습자들은 미리 수업시간에 다룰 내용을 학습하여 실제 수업시간에는 학습자 중심의 수업전개를 실행할 수 있는 형태이다. 이에 학습자 중심의 학습을 실제 교육현장에서 실현시킬 수 있는 교육혁신의 방법 중에 하나로 각광받고 있으며, 최근 실증연구와 효과성에 대한 논의도 활발하게 이루어지고 있다. 하지만 새로운 수업 방식에 대한 거리낌, 입시위주의 교육환경 등으로 인하여 교사들이 거꾸로 교실을 실시하는데 부담을 가지고 있다. 또한 지금까지 연구된 거꾸로 교실의 효과성을 일반화하기에는 좀 더 많은 연구가 필요하다. 따라서 거꾸로 교실의 효과성의 일반화와 현재 교육환경에 맞고 교사의 부담을 줄여 보다 쉽게 거꾸로 교실을 실시할 수 있는 방법에 대한 지속적인 연구가 이루어져야 한다. 이에 따라 본 연구는 거꾸로 교실의 효과성을 입증하고 효율적인 거꾸로 교실의 실행을 위하여 다음과 같은 목적을 가지고 연구하였다. 본 연구의 목적은 고등학교 수학에서 거꾸로 교실이 학습자들의 학업성취도와 학습태도에 미치는 영향에 대해 탐색하는 것이다. 또한 거꾸로 교실에서 교수자가 학습자에게 학습내용의 기본지식과 개념을 사전학습 할 수 있도록 하는 자료의 형태(디딤 영상)가 학습자들의 학업성취도와 학습태도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 연구 대상은 고등학교 1학년 세 개 반 총 84명으로 두 개 반을 거꾸로 교실을 실시하는 실험집단으로 선택하였다. 두 개의 실험집단에서 한 개의 반은 디딤 영상에 수업을 실시하는 교사가 나오는 거꾸로 교실을 적용하고 다른 한 개의 반은 디딤 영상에 학생들이 모르는 사람이 나오는 거꾸로 교실을 적용하였다. 나머지 한 개의 반에는 기존의 설명식 수업 방식을 적용하여 거꾸로 교실의 수학 학업성취도와 수학 학습태도에 미치는 영향을 조사하였다. 수학 학습태도는 한국교육개발원에서 개발한 ‘수학에 대한 학습태도 검사지(1992)’를 통하여 측정하였으며, 수학 학업성취도는 단원 평가지를 이용하여 측정하였다. 수집된 자료들에 대한 통계분석은 IBM SPSS Statistics 18.0을 활용하여 ...
거꾸로 교실은 수업 전 교사가 제작한 자료를 통하여 학습자들은 미리 수업시간에 다룰 내용을 학습하여 실제 수업시간에는 학습자 중심의 수업전개를 실행할 수 있는 형태이다. 이에 학습자 중심의 학습을 실제 교육현장에서 실현시킬 수 있는 교육혁신의 방법 중에 하나로 각광받고 있으며, 최근 실증연구와 효과성에 대한 논의도 활발하게 이루어지고 있다. 하지만 새로운 수업 방식에 대한 거리낌, 입시위주의 교육환경 등으로 인하여 교사들이 거꾸로 교실을 실시하는데 부담을 가지고 있다. 또한 지금까지 연구된 거꾸로 교실의 효과성을 일반화하기에는 좀 더 많은 연구가 필요하다. 따라서 거꾸로 교실의 효과성의 일반화와 현재 교육환경에 맞고 교사의 부담을 줄여 보다 쉽게 거꾸로 교실을 실시할 수 있는 방법에 대한 지속적인 연구가 이루어져야 한다. 이에 따라 본 연구는 거꾸로 교실의 효과성을 입증하고 효율적인 거꾸로 교실의 실행을 위하여 다음과 같은 목적을 가지고 연구하였다. 본 연구의 목적은 고등학교 수학에서 거꾸로 교실이 학습자들의 학업성취도와 학습태도에 미치는 영향에 대해 탐색하는 것이다. 또한 거꾸로 교실에서 교수자가 학습자에게 학습내용의 기본지식과 개념을 사전학습 할 수 있도록 하는 자료의 형태(디딤 영상)가 학습자들의 학업성취도와 학습태도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 연구 대상은 고등학교 1학년 세 개 반 총 84명으로 두 개 반을 거꾸로 교실을 실시하는 실험집단으로 선택하였다. 두 개의 실험집단에서 한 개의 반은 디딤 영상에 수업을 실시하는 교사가 나오는 거꾸로 교실을 적용하고 다른 한 개의 반은 디딤 영상에 학생들이 모르는 사람이 나오는 거꾸로 교실을 적용하였다. 나머지 한 개의 반에는 기존의 설명식 수업 방식을 적용하여 거꾸로 교실의 수학 학업성취도와 수학 학습태도에 미치는 영향을 조사하였다. 수학 학습태도는 한국교육개발원에서 개발한 ‘수학에 대한 학습태도 검사지(1992)’를 통하여 측정하였으며, 수학 학업성취도는 단원 평가지를 이용하여 측정하였다. 수집된 자료들에 대한 통계분석은 IBM SPSS Statistics 18.0을 활용하여 공분산분석(ANCOVA)을 실시하여 분석하였다. 분석결과, 거꾸로 교실을 실시한 반과 설명식 수업을 실시한 반의 수학 학업성취도와 수학 학습태도는 통계적으로 유의미한 차이가 있다고 나타났다. 또한 디딤 영상에 교사가 나오는 거꾸로 교실을 실시한 반과 디딤 영상에 학생들이 모르는 사람이 나오는 거꾸로 교실을 실시한 반의 수학 학업성취도와 수학 학습태도 역시 통계적으로 유의미한 차이가 있다고 나타났다. 이상의 연구결과를 종합하여 볼 때, 본 연구는 수학 교과에서 거꾸로 교실을 실시하여 학업성취도와 학습태도에 긍정적인 차이를 보인 실증연구들을 지지하는 결과가 나타났다. 특히, 거꾸로 교실에서 디딤 영상에 수업을 실시하는 교사의 유·무에 따라 학업성취도와 학습태도에 다른 영향을 준다고 할 수 있다. 따라서 디딤 영상에 직접 교사가 나오는 것이 어떤 영향을 미치는지 자세히 알아보는 연구를 통하여 효과적인 디딤 영상을 설계하는 방법에 대한 연구가 되고, 나아가 효율적인 거꾸로 교실의 교수설계에 대한 새로운 시사점을 제공할 수 있을 것이다.
주제어 : 거꾸로 교실, 디딤 영상, 학업성취도, 학습태도
거꾸로 교실은 수업 전 교사가 제작한 자료를 통하여 학습자들은 미리 수업시간에 다룰 내용을 학습하여 실제 수업시간에는 학습자 중심의 수업전개를 실행할 수 있는 형태이다. 이에 학습자 중심의 학습을 실제 교육현장에서 실현시킬 수 있는 교육혁신의 방법 중에 하나로 각광받고 있으며, 최근 실증연구와 효과성에 대한 논의도 활발하게 이루어지고 있다. 하지만 새로운 수업 방식에 대한 거리낌, 입시위주의 교육환경 등으로 인하여 교사들이 거꾸로 교실을 실시하는데 부담을 가지고 있다. 또한 지금까지 연구된 거꾸로 교실의 효과성을 일반화하기에는 좀 더 많은 연구가 필요하다. 따라서 거꾸로 교실의 효과성의 일반화와 현재 교육환경에 맞고 교사의 부담을 줄여 보다 쉽게 거꾸로 교실을 실시할 수 있는 방법에 대한 지속적인 연구가 이루어져야 한다. 이에 따라 본 연구는 거꾸로 교실의 효과성을 입증하고 효율적인 거꾸로 교실의 실행을 위하여 다음과 같은 목적을 가지고 연구하였다. 본 연구의 목적은 고등학교 수학에서 거꾸로 교실이 학습자들의 학업성취도와 학습태도에 미치는 영향에 대해 탐색하는 것이다. 또한 거꾸로 교실에서 교수자가 학습자에게 학습내용의 기본지식과 개념을 사전학습 할 수 있도록 하는 자료의 형태(디딤 영상)가 학습자들의 학업성취도와 학습태도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 연구 대상은 고등학교 1학년 세 개 반 총 84명으로 두 개 반을 거꾸로 교실을 실시하는 실험집단으로 선택하였다. 두 개의 실험집단에서 한 개의 반은 디딤 영상에 수업을 실시하는 교사가 나오는 거꾸로 교실을 적용하고 다른 한 개의 반은 디딤 영상에 학생들이 모르는 사람이 나오는 거꾸로 교실을 적용하였다. 나머지 한 개의 반에는 기존의 설명식 수업 방식을 적용하여 거꾸로 교실의 수학 학업성취도와 수학 학습태도에 미치는 영향을 조사하였다. 수학 학습태도는 한국교육개발원에서 개발한 ‘수학에 대한 학습태도 검사지(1992)’를 통하여 측정하였으며, 수학 학업성취도는 단원 평가지를 이용하여 측정하였다. 수집된 자료들에 대한 통계분석은 IBM SPSS Statistics 18.0을 활용하여 공분산분석(ANCOVA)을 실시하여 분석하였다. 분석결과, 거꾸로 교실을 실시한 반과 설명식 수업을 실시한 반의 수학 학업성취도와 수학 학습태도는 통계적으로 유의미한 차이가 있다고 나타났다. 또한 디딤 영상에 교사가 나오는 거꾸로 교실을 실시한 반과 디딤 영상에 학생들이 모르는 사람이 나오는 거꾸로 교실을 실시한 반의 수학 학업성취도와 수학 학습태도 역시 통계적으로 유의미한 차이가 있다고 나타났다. 이상의 연구결과를 종합하여 볼 때, 본 연구는 수학 교과에서 거꾸로 교실을 실시하여 학업성취도와 학습태도에 긍정적인 차이를 보인 실증연구들을 지지하는 결과가 나타났다. 특히, 거꾸로 교실에서 디딤 영상에 수업을 실시하는 교사의 유·무에 따라 학업성취도와 학습태도에 다른 영향을 준다고 할 수 있다. 따라서 디딤 영상에 직접 교사가 나오는 것이 어떤 영향을 미치는지 자세히 알아보는 연구를 통하여 효과적인 디딤 영상을 설계하는 방법에 대한 연구가 되고, 나아가 효율적인 거꾸로 교실의 교수설계에 대한 새로운 시사점을 제공할 수 있을 것이다.
A Study on the High School Students’ Academic Achievement and Learning Attitude in Math Flipped classroom
Chang Yong, Song Department of Education Graduate School Korea University
Directed by Professor Innwoo, Park
Flipped classroom is the te...
ABSTRACT
A Study on the High School Students’ Academic Achievement and Learning Attitude in Math Flipped classroom
Chang Yong, Song Department of Education Graduate School Korea University
Directed by Professor Innwoo, Park
Flipped classroom is the teaching form of letting learners study basic concepts and backgrounds before and participate actively during the class. This teaching method got the limelight as an educational renovation and lively discussions about it are conducted in recent. Despite some strengths which flipped classroom has, however, hesitation of new teaching method, excessive competition atmosphere, teachers’ heavy work load and so on impede the growth of it as an innovative teaching method. Within this academic trend, the purpose of this study is to investigate the effect of math flipped classroom on high school students’ academic achievement and learning attitude, using three groups with 84 students to compare. Especially, this study focused on the form of materials given before the class such as video clips(so called, scaffolding material); whether the familarity of teachers who are shown in the scaffolding material really affect on students’ academic achievement and learning attitude. Analysis of Covariance(ANCOVA) was used to examine the effect difference between three groups. Three groups are composed of one comparative group applying traditional expository teaching method and two experimental groups applying flipped classroom. In detail, two experimental groups have a difference with the form of scaffolding material; one group’s scaffolding material appears the same teacher in classroom who is familiar with students, the other group’s scaffolding material appears an unknown person who is complete stranger to students. Detailed research questions are as follow : (1) is the flipped classroom more effective compare to traditional expository teaching method on students’ academic achievement and learning attitude?; (2) is there a significant difference between two forms of scaffolding material on students’ academic achievement and learning attitude? Conclusions deducted through this study are as follows: first, flipped classroom scores high on both academic achievement and learning attitude compare to traditional expository classroom. Second, There is a significant difference between two forms of scaffolding material on academic achievement and learning attitude. Based on these conclusions, this study suggests the following recommendations: (1) the results of this study support most of the existing studies, however, further researches and experiments are required to clearly differentiate the pure effect of academic achievement and learning attitude; (2) this study newly found that the form of scaffolding material does affect students’ both academic achievement and learning attitude while conducting flipped classroom. It means that the character who is shown in the scaffolding material is quiet important and ‘teaching presence’ could be the key concept while studying scaffolding material’s form; (3) so, this study reveals the advantage over a traditional teaching method and provides meaningful implications in designing flipped classroom and teaching materials in detail.
A Study on the High School Students’ Academic Achievement and Learning Attitude in Math Flipped classroom
Chang Yong, Song Department of Education Graduate School Korea University
Directed by Professor Innwoo, Park
Flipped classroom is the teaching form of letting learners study basic concepts and backgrounds before and participate actively during the class. This teaching method got the limelight as an educational renovation and lively discussions about it are conducted in recent. Despite some strengths which flipped classroom has, however, hesitation of new teaching method, excessive competition atmosphere, teachers’ heavy work load and so on impede the growth of it as an innovative teaching method. Within this academic trend, the purpose of this study is to investigate the effect of math flipped classroom on high school students’ academic achievement and learning attitude, using three groups with 84 students to compare. Especially, this study focused on the form of materials given before the class such as video clips(so called, scaffolding material); whether the familarity of teachers who are shown in the scaffolding material really affect on students’ academic achievement and learning attitude. Analysis of Covariance(ANCOVA) was used to examine the effect difference between three groups. Three groups are composed of one comparative group applying traditional expository teaching method and two experimental groups applying flipped classroom. In detail, two experimental groups have a difference with the form of scaffolding material; one group’s scaffolding material appears the same teacher in classroom who is familiar with students, the other group’s scaffolding material appears an unknown person who is complete stranger to students. Detailed research questions are as follow : (1) is the flipped classroom more effective compare to traditional expository teaching method on students’ academic achievement and learning attitude?; (2) is there a significant difference between two forms of scaffolding material on students’ academic achievement and learning attitude? Conclusions deducted through this study are as follows: first, flipped classroom scores high on both academic achievement and learning attitude compare to traditional expository classroom. Second, There is a significant difference between two forms of scaffolding material on academic achievement and learning attitude. Based on these conclusions, this study suggests the following recommendations: (1) the results of this study support most of the existing studies, however, further researches and experiments are required to clearly differentiate the pure effect of academic achievement and learning attitude; (2) this study newly found that the form of scaffolding material does affect students’ both academic achievement and learning attitude while conducting flipped classroom. It means that the character who is shown in the scaffolding material is quiet important and ‘teaching presence’ could be the key concept while studying scaffolding material’s form; (3) so, this study reveals the advantage over a traditional teaching method and provides meaningful implications in designing flipped classroom and teaching materials in detail.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.