$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

교사가 수업 설계에서 중요하게 고려하는 요소: 초등 수학 수업지도안에 대한 분석을 중심으로
What Teachers Consider Important in Lesson Design: Focusing on the Analysis of a Lesson Plan of Elementary Mathematics 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.35 no.1, 2021년, pp.15 - 36  

선우진 (조종초등학교) ,  방정숙 (한국교원대학교) ,  박예진 (행정초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

수학 수업을 잘 설계하는 능력은 좋은 수학 수업을 구현할 수 있는 토대라는 점에서 중요하다. 이에 본 연구에서는 현직교사들이 초등학교 수학 수업의 설계에서 중요하게 고려하는 요소를 분석하는 데 초점을 두었다. 이를 위해 현직교사 27명을 대상으로 수학 수업을 설계할 때 중요하게 고려하는 요소가 무엇인지 자유기술식으로 응답하게 했고, 현직교사들에게 예비교사가 작성한 수학 수업지도안을 제공한 후 그 수업지도안의 장점과 개선사항을 분석하게 하였다. 교사들의 응답을 분석한 결과, 현직교사들은 자신이 평소 중요하게 생각하는 요소를 중심으로 예비교사가 작성한 수학 수업지도안을 분석하는 경향을 보였다. 그리고 수업지도안의 장점을 분석하거나 개선사항에 대한 피드백 의견을 제안할 때 수학 수업의 설계에서 중요하게 고려하는 요소들이 더욱 구체적으로 드러났으며, 특히 수업 전략 및 자료의 측면을 자세하게 고려하는 경향을 보였다. 현직교사의 수학 수업 설계에 대한 주요 결과를 토대로 교사교육에의 시사점을 논의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

A well-designed mathematics lesson is the foundation for effective mathematics instruction. Given this significance, this paper focused on analyzing what would be important elements for in-service teachers in planning an elementary mathematics lesson. For this purpose, a total of 27 in-service teach...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (26)

  1. Ministry of Education (2015). Mathematics curriculum (No. 2015-74). Seoul: Author. 

  2. Ku, N. Y., & Lee, K. H. (2020). A study on middle school teachers' geometric unit curriculum material use: A case of a teacher community. School Mathematics, 22(2), 251-275. 

  3. Kwon, S. I. (2017). Developing the criteria for elementary mathematics class: Focused on introduction. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(11), 757-773. 

  4. Kim, G. Y., & Jeon, M. H. (2017). Exploring teachers' pedagogical design capacity: How mathematics teachers plan and design their mathematics lessons. The Mathematical Education, 56(4), 365-385. 

  5. Kim, S. H., Kim, Y. S., & Han, S. Y. (2016). A study of criteria for self-assessment of lesson planning and teaching performance. The Mathematical Education, 55(2), 171-192. 

  6. Kim, J. W., & Pang, J. S. (2013, November). Elementary school mathematics lesson plan analysis: Focused on the thinking through a lesson protocol (TTLP). Proceedings of the 2013 International Conference of the Korean Society of Mathematical Education. Vol. 2, pp. 183-186. 

  7. Pang, J. S. (2010). Evaluation standards for elementary school mathematics lessons to educate classroom-friendly teachers. Education Research Institute at Korea National University of Education (Ed.), Classroom-friendly practicum program: Elementary school (pp. 140-162). 

  8. Pang, J. S., & Cho, S. Y. (2014). A survey of lesson plan for mathematics instruction by elementary school teachers. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 14(4), 365-390. 

  9. Sunwoo, J., & Pang, J. S. (2019). Domestic research trends of mathematics teacher education: Focused on the journals published since 2000 by the Korean Society of Mathematics Education. The Mathematical Education, 58(1), 121-138. 

  10. Lee, Y. J. (2015). The effects of functional features of peer feedback on pre-service teachers' classroom observations and instructional design. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 15(5), 187-206. 

  11. Lee, J. E., Lim, W., & Kim, H. J. (2016). Lesson planning: How do pre-service teachers benefit from examining lesson plans with mathematics teaching practices as an analytical lens?. Education of Primary School Mathematics, 19(3), 211-222. 

  12. Yim, Y. B., & Hong, J. G. (2019). Discuss on the finishing patterns of elementary math instructions. School Mathematics, 21(3), 591-606. 

  13. Choi, H. S. (2020). Exploration of instructional design changes of pre-service mathematics teachers by restructuring the lesson plan. Journal of the Korean School Mathematics Society, 23(1), 159-177. 

  14. Amador, J. M. (2016). Teachers' considerations of students' thinking during mathematics lesson design. School Science and Mathematics, 116(5), 239-252. 

  15. Beyer, C., & Davis, E. (2012). Developing preservice elementary teachers' pedagogical design capacity for reform­based curriculum design. Curriculum Inquiry, 42(3), 386-413. 

  16. Brown, M. W. (2009). The teacher-tool relationship: Theorizing the design and use of curriculum materials. In J. T. Remillard, B. A. Herbel-Eisenmann & G. M. Lloyd (Eds.), Mathematics teachers at work: Connecting curriculum materials and classroom instruction (pp. 17-36). Routledge: New York. 

  17. Forbes, C. T., & Davis, E. A. (2010). Curriculum design for inquiry: Preservice elementary teachers' mobilization and adaptation of science curriculum materials. Journal of Research in Science Teaching, 47(7), 820-839. 

  18. Gonzalez, M., Gomez, P., & Pinzon, A. (2020). Characterising lesson planning: A case study with mathematics teachers. Teaching Education, 31(3), 260-278. 

  19. Lampert, M. (2001). Teaching problems and the problems of teaching. London: Yale University Press. 방정 숙, 권민성 공역(2016). 가르치는 것은 왜 그렇게 어려울까?. 서울: 경문사. 

  20. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2014). Principles to actions: Ensuring mathematical success for all. Reston, VA: Author. 

  21. Remillard, J. T. (2005). Examining key concepts in research on teachers' use of mathematics curricula. Review of Educational Research, 75(2), 211-246. 

  22. Reys, R., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2015). Helping children learn mathematics (11th ed.). New York: John Wiley & Sons. 박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 공역(2017). 초등교사를 위한 수학과 교수법 개정판. 서울: 경문사. 

  23. Sherin, M. G., & Drake, C. (2009). Curriculum strategy framework: Investigating patterns in teachers' use of a reform based elementary mathematics curriculum. Journal of Curriculum Studies, 41(4), 467-500. 

  24. Smith, M. S., & Stein, M. K. (2018). The five practices for orchestrating productive mathematics discussions (2nd ed). Corwin, VA: NCTM. 

  25. Smith, M. S., Bill, V., & Hughes, E. K. (2008). Thinking through a lesson protocol: A key for successfully implementing high-level tasks. Mathematics Teaching in the Middle School, 14, 132-138. 

  26. Stigler, J. W., & Hiebert, J. (1999). The teaching gap: Best ideas from the world's teachers for improving in the classroom. New York: The Free Press. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로