이 연구는 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 프로그램을 개발하고, 이를 실제로 적용하여 학생들의 독서 감상문 쓰기 능력 및 쓰기 태도, 읽기 태도 측면에서 나타나는 교육적 효과를 알아보는 데 연구의 목적이 있다. 연구 문제는 다음과 같다.
1. 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 방법은 무엇인가?
가. 학생들의 독서 감상문 쓰기의 문제점은 무엇인가?
나. 예측 안내하기 전략의 개념과 기능은 무엇인가?
다. 예측 안내하기 전략을 독서 감상문 쓰기에 어떻게 활용하...
이 연구는 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 프로그램을 개발하고, 이를 실제로 적용하여 학생들의 독서 감상문 쓰기 능력 및 쓰기 태도, 읽기 태도 측면에서 나타나는 교육적 효과를 알아보는 데 연구의 목적이 있다. 연구 문제는 다음과 같다.
1. 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 방법은 무엇인가?
가. 학생들의 독서 감상문 쓰기의 문제점은 무엇인가?
나. 예측 안내하기 전략의 개념과 기능은 무엇인가?
다. 예측 안내하기 전략을 독서 감상문 쓰기에 어떻게 활용하는가?
2. 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 후 학생들의 독서 감상문 쓰기 능력이 향상되는가?
가. 독서 감상문의 구성 요소(이해, 감상, 조직, 표현) 측면에서 독서 감상문 쓰기 능력이 향상되는가?
나. 학생 집단(수준별, 성별)에 따른 독서 감상문 쓰기 능력의 변화 양상은 어떠한가?
3. 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 후 학생들의 읽기와 독서 감상문 쓰기에 대한 태도에 변화가 있는가?
가. 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 후 학생들의 읽기 태도에 변화가 있는가?
나. 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 후 학생들의 독서 감상문 쓰기 태도에 변화가 있는가?
이 연구는 경기도 ㅇ시에 위치한 G초등학교 5학년 2개 학급 학생 60명을 대상으로 하였다. 한 학급은 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 프로그램을, 다른 학급은 일반적인 독서 감상문 쓰기 활동을 하여 독서 감상문 쓰기 능력과 태도의 변화 및 효과를 알아보고자 하였다. 이 연구에서는 문학 텍스트와 비문학 텍스트(논설문)를 읽기 자료로 하여, 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 프로그램과 교수․학습 과정을 제시하였다.
예측 안내하기 전략이 독서 감상문 쓰기 능력과 태도에 어떤 영향을 주었는지 본 연구의 결과와 교육적 의미를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 독서 감상문의 구성 요소 측면에서 독서 감상문 쓰기 능력의 변화를 살펴보면, 이해, 감상, 조직 영역에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다.
둘째, 사전 검사 결과에 따라 학생 수준을 상․중․하로 구분하여 독서 감상문 쓰기 능력 향상을 알아본 결과, 문학 텍스트의 경우 중 수준, 하 수준, 상 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 비문학 텍스트의 경우 하 수준, 중 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
셋째, 학생의 성별에 따른 독서 감상문 쓰기 능력 향상 측면에서는 여학생이 남학생보다 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
넷째, 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 후 읽기와 독서 감상문 쓰기에 대한 태도 모두 긍정적인 변화가 나타났다.
예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도는 텍스트의 내용을 그대로 가져와 재진술하던 것에서 학생들이 독자로서 텍스트의 내용을 이해하고 의미를 부여하고 해석하는 데 도움을 주었다. 또한 줄거리와 감상이 이분법적으로 분리되어 있던 것에서 텍스트의 내용과 감상이 연관성을 갖게 되었다. 그리고 학생들이 읽은 텍스트에 대해 필자로서 자신의 생각과 느낌을 텍스트의 내용과 자신의 경험, 인지적, 정서적 반응과 연관 지어 글로 조직하는데 수월성을 부여하게 되었다. 이처럼 예측 안내하기 전략이 독서 감상문 쓰기에 비계로 작용하여 독서 감상문 쓰기 능력과 태도에 긍정적인 변화를 가져온 것을 알 수 있었다.
핵심어 : 예측 안내하기 전략, 독서 감상문 쓰기, 배경지식 활성화, 비계
이 연구는 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 프로그램을 개발하고, 이를 실제로 적용하여 학생들의 독서 감상문 쓰기 능력 및 쓰기 태도, 읽기 태도 측면에서 나타나는 교육적 효과를 알아보는 데 연구의 목적이 있다. 연구 문제는 다음과 같다.
1. 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 방법은 무엇인가?
가. 학생들의 독서 감상문 쓰기의 문제점은 무엇인가?
나. 예측 안내하기 전략의 개념과 기능은 무엇인가?
다. 예측 안내하기 전략을 독서 감상문 쓰기에 어떻게 활용하는가?
2. 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 후 학생들의 독서 감상문 쓰기 능력이 향상되는가?
가. 독서 감상문의 구성 요소(이해, 감상, 조직, 표현) 측면에서 독서 감상문 쓰기 능력이 향상되는가?
나. 학생 집단(수준별, 성별)에 따른 독서 감상문 쓰기 능력의 변화 양상은 어떠한가?
3. 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 후 학생들의 읽기와 독서 감상문 쓰기에 대한 태도에 변화가 있는가?
가. 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 후 학생들의 읽기 태도에 변화가 있는가?
나. 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 후 학생들의 독서 감상문 쓰기 태도에 변화가 있는가?
이 연구는 경기도 ㅇ시에 위치한 G초등학교 5학년 2개 학급 학생 60명을 대상으로 하였다. 한 학급은 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 프로그램을, 다른 학급은 일반적인 독서 감상문 쓰기 활동을 하여 독서 감상문 쓰기 능력과 태도의 변화 및 효과를 알아보고자 하였다. 이 연구에서는 문학 텍스트와 비문학 텍스트(논설문)를 읽기 자료로 하여, 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 프로그램과 교수․학습 과정을 제시하였다.
예측 안내하기 전략이 독서 감상문 쓰기 능력과 태도에 어떤 영향을 주었는지 본 연구의 결과와 교육적 의미를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 독서 감상문의 구성 요소 측면에서 독서 감상문 쓰기 능력의 변화를 살펴보면, 이해, 감상, 조직 영역에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다.
둘째, 사전 검사 결과에 따라 학생 수준을 상․중․하로 구분하여 독서 감상문 쓰기 능력 향상을 알아본 결과, 문학 텍스트의 경우 중 수준, 하 수준, 상 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 비문학 텍스트의 경우 하 수준, 중 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
셋째, 학생의 성별에 따른 독서 감상문 쓰기 능력 향상 측면에서는 여학생이 남학생보다 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
넷째, 예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도 후 읽기와 독서 감상문 쓰기에 대한 태도 모두 긍정적인 변화가 나타났다.
예측 안내하기 전략을 활용한 독서 감상문 쓰기 지도는 텍스트의 내용을 그대로 가져와 재진술하던 것에서 학생들이 독자로서 텍스트의 내용을 이해하고 의미를 부여하고 해석하는 데 도움을 주었다. 또한 줄거리와 감상이 이분법적으로 분리되어 있던 것에서 텍스트의 내용과 감상이 연관성을 갖게 되었다. 그리고 학생들이 읽은 텍스트에 대해 필자로서 자신의 생각과 느낌을 텍스트의 내용과 자신의 경험, 인지적, 정서적 반응과 연관 지어 글로 조직하는데 수월성을 부여하게 되었다. 이처럼 예측 안내하기 전략이 독서 감상문 쓰기에 비계로 작용하여 독서 감상문 쓰기 능력과 태도에 긍정적인 변화를 가져온 것을 알 수 있었다.
핵심어 : 예측 안내하기 전략, 독서 감상문 쓰기, 배경지식 활성화, 비계
This study aimed to develop program on teaching of book report writing by application of anticipation guides strategy and to look for educational effects from book report writing abilities, writing attitudes and reading attitudes by implementing of book report writing program. The research problems ...
This study aimed to develop program on teaching of book report writing by application of anticipation guides strategy and to look for educational effects from book report writing abilities, writing attitudes and reading attitudes by implementing of book report writing program. The research problems follow:
1. What is the teaching method of book report writing by application of anticipation guides strategy?
a. What are the problems of book report writing the students do?
b. What are the concept and the skill of anticipation guides strategy?
c. How would it make use of anticipation guides strategy in book report writing?
2. Do students make progress in book report writing after learning method of it by application of anticipation guides strategy?
a. Does it improve writing abilities in terms of components of the book report(understanding, appreciation, organization and expression)?
b. How does it change for students book report writing abilities according to student group(level, gender)?
3. Is there any change for student attitudes of reading and book report writing after learning method of it by application of anticipation guides strategy?
a. Is there any change for student attitudes of reading after learning method of it by application of anticipation guides strategy?
b. Is there any change for student attitudes of book report writing after learning method of anticipation guides strategy?
A total of 60 students of two classes in the fifth grade of G Elementary school located in O city of Gyeonggi-do participated in this study. This study aimed to find out changes and effects for students book report writing abilities and attitudes between two different classes. One class wrote book report after learning method of anticipation guides strategy and the other class did without any teaching. This study suggested the teaching method of book report writing by application of anticipation guides strategy and teaching learning progress using reading materials ; literary text and nonliterary text(persuasive essay).
The results and educational value of anticipation guides strategy in terms of book report writing abilities and attitudes showed as follows:
Firstly, there was significant difference in students’ book report writing abilities statistically in terms of components of the book report ; understanding, appreciation, organization and expression.
Secondly, students were evaluated their book report writing abilities as high, medium and low before full-scale study. There was significant difference in order of level of medium, low and high in the literary text statistically before and after learning method of book report writing by application of anticipation guides strategy. And there was significant difference in order of level of low and medium in the nonliterary text.
Thirdly, girl students were improved than boy students in terms of book writing abilities statistically.
Fourthly, students showed positive attitudes in reading and book report writing after learning method of book report writing by application of anticipation guides strategy.
Teaching method of book report writing by application of anticipation guides strategy helps students to understand the text contents, look for the meaning and interpret the text ; they just wrote the original text previously. Students wrote the appreciation in connection with the text contents than before. They became skillful in writing their thoughts and feelings in connection with the text contents, their experiences and the cognitive and affective reaction. Anticipation guides strategy serves positive change in book report writing abilities and attitudes by functioning as scaffolding .
Keywords : anticipation guides strategy, book report writing, activating background knowledge, scaffolding
This study aimed to develop program on teaching of book report writing by application of anticipation guides strategy and to look for educational effects from book report writing abilities, writing attitudes and reading attitudes by implementing of book report writing program. The research problems follow:
1. What is the teaching method of book report writing by application of anticipation guides strategy?
a. What are the problems of book report writing the students do?
b. What are the concept and the skill of anticipation guides strategy?
c. How would it make use of anticipation guides strategy in book report writing?
2. Do students make progress in book report writing after learning method of it by application of anticipation guides strategy?
a. Does it improve writing abilities in terms of components of the book report(understanding, appreciation, organization and expression)?
b. How does it change for students book report writing abilities according to student group(level, gender)?
3. Is there any change for student attitudes of reading and book report writing after learning method of it by application of anticipation guides strategy?
a. Is there any change for student attitudes of reading after learning method of it by application of anticipation guides strategy?
b. Is there any change for student attitudes of book report writing after learning method of anticipation guides strategy?
A total of 60 students of two classes in the fifth grade of G Elementary school located in O city of Gyeonggi-do participated in this study. This study aimed to find out changes and effects for students book report writing abilities and attitudes between two different classes. One class wrote book report after learning method of anticipation guides strategy and the other class did without any teaching. This study suggested the teaching method of book report writing by application of anticipation guides strategy and teaching learning progress using reading materials ; literary text and nonliterary text(persuasive essay).
The results and educational value of anticipation guides strategy in terms of book report writing abilities and attitudes showed as follows:
Firstly, there was significant difference in students’ book report writing abilities statistically in terms of components of the book report ; understanding, appreciation, organization and expression.
Secondly, students were evaluated their book report writing abilities as high, medium and low before full-scale study. There was significant difference in order of level of medium, low and high in the literary text statistically before and after learning method of book report writing by application of anticipation guides strategy. And there was significant difference in order of level of low and medium in the nonliterary text.
Thirdly, girl students were improved than boy students in terms of book writing abilities statistically.
Fourthly, students showed positive attitudes in reading and book report writing after learning method of book report writing by application of anticipation guides strategy.
Teaching method of book report writing by application of anticipation guides strategy helps students to understand the text contents, look for the meaning and interpret the text ; they just wrote the original text previously. Students wrote the appreciation in connection with the text contents than before. They became skillful in writing their thoughts and feelings in connection with the text contents, their experiences and the cognitive and affective reaction. Anticipation guides strategy serves positive change in book report writing abilities and attitudes by functioning as scaffolding .
Keywords : anticipation guides strategy, book report writing, activating background knowledge, scaffolding
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.