초등학교 수학 수업에서의 환경문제 인식과 해결 및 실천 사례 연구 - 사회정의를 위한 수학교육을 기반으로 -
경인교육대학교 교육전문대학원 초등수학교육전공 임 현 주
오늘날은 검색 한 번에 수천, 수만의 정보를 얻을 수 있는 시대이다. 수학교육에서 추구해야할 것은 학생들이 수학교육을 통하여 다양한 관점에서 사고할 수 있는 방법을 습득하도록 가르치는 것이며, 사회정의를 위한 수학교육이 하나의 대안이 될 수 있다. 국내외에서 이뤄진 사회정의를 위한 수학교육의 이론 및 선행 연구를 살펴본 바, 본 연구에서는 초등학교 수학 교육과정 내에서 사회정의를 위한 수학교육이 어떻게 구현될 수 있는지 시도해보고자 하였다. 이에 다음과 같은 연구 문제를 제시하였다. 첫째, 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 사회정의를 위한 수학교육 수업을 어떻게 구상할 수 있는가? 둘째, 사회정의를 위한 수학교육 수업 이후에 학생들은 사회문제를 바라보는 관점에 어떠한 변화를 보이는가? 셋째, 사회정의를 위한 수학교육 수업 이후에 학생들은 수학을 대하는 태도에 어떠한 변화를 보이는가? 본 연구의 목적은 사회정의를 위한 수학교육이 실제 현장에 도입되어 활용될 수 있다는 가능성을 보고, 수업 후에 학생들이 사회문제를 바라보는 시각이나 수학에 대한 인식에 어떠한 변화가 있는지를 살펴보는 것이다. 때문에 사회정의를 위한 수학교육의 연구 방법론으로써 사례 연구를 택하였고, ...
국문 초록
초등학교 수학 수업에서의 환경문제 인식과 해결 및 실천 사례 연구 - 사회정의를 위한 수학교육을 기반으로 -
경인교육대학교 교육전문대학원 초등수학교육전공 임 현 주
오늘날은 검색 한 번에 수천, 수만의 정보를 얻을 수 있는 시대이다. 수학교육에서 추구해야할 것은 학생들이 수학교육을 통하여 다양한 관점에서 사고할 수 있는 방법을 습득하도록 가르치는 것이며, 사회정의를 위한 수학교육이 하나의 대안이 될 수 있다. 국내외에서 이뤄진 사회정의를 위한 수학교육의 이론 및 선행 연구를 살펴본 바, 본 연구에서는 초등학교 수학 교육과정 내에서 사회정의를 위한 수학교육이 어떻게 구현될 수 있는지 시도해보고자 하였다. 이에 다음과 같은 연구 문제를 제시하였다. 첫째, 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 사회정의를 위한 수학교육 수업을 어떻게 구상할 수 있는가? 둘째, 사회정의를 위한 수학교육 수업 이후에 학생들은 사회문제를 바라보는 관점에 어떠한 변화를 보이는가? 셋째, 사회정의를 위한 수학교육 수업 이후에 학생들은 수학을 대하는 태도에 어떠한 변화를 보이는가? 본 연구의 목적은 사회정의를 위한 수학교육이 실제 현장에 도입되어 활용될 수 있다는 가능성을 보고, 수업 후에 학생들이 사회문제를 바라보는 시각이나 수학에 대한 인식에 어떠한 변화가 있는지를 살펴보는 것이다. 때문에 사회정의를 위한 수학교육의 연구 방법론으로써 사례 연구를 택하였고, 교과서 분석 결과 사회문제를 다루고 있는 차시를 선정하여 사회정의를 위한 수학교육의 의의와 효과가 드러날 수 있도록 수업을 재구성하였다. 사회정의를 위한 수학교육을 바탕으로 교과서 내용을 재구성하여 수업에 적용한 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같은 결론을 제시할 수 있다. 첫째, 본 연구는 교과서 내의 차시 내용을 유기적으로 재구성하여 사회정의를 위한 수학교육 수업을 목표로 총 4차시의 수업 사례를 제시하였을 뿐만 아니라, 일반교사들에게 현장에서 부담 없이 사회정의를 위한 수학교육 수업을 실시할 수 있는 첫 시도를 보여주었다. 둘째, 본 연구에서는 사회정의를 위한 수학교육 수업 이후 초등학교 5학년 학생들이 사회문제를 스스로 인지하고 이를 수학적으로 해결하기 위해 지속적으로 노력하는 모습을 발견할 수 있었다. 셋째, 사회정의를 위한 수학교육 수업은 학생들에게 유의미한 영향을 미쳤으며, 수학이 실생활과 밀접한 관련성을 지닌 학문임을 깨닫게 하였다. 본 연구를 시작으로 국내에서도 사회정의를 위한 수학교육의 연구 범위가 보다 넓고 활발하게 진행되길 바란다. 나아가 학생들이 수학을 실생활의 한 부분으로써 체험하고, 수학의 눈으로 사회문제를 바라봄으로써 구체적이고 실천 가능한 해결 방안을 찾아 이를 실행에 옮길 수 있게 되길 기대한다.
주제어: 사회정의를 위한 수학교육, 사회문제, 환경문제, 수학적 해결 및 실천, 수학에 대한 가치 인식 및 태도
국문 초록
초등학교 수학 수업에서의 환경문제 인식과 해결 및 실천 사례 연구 - 사회정의를 위한 수학교육을 기반으로 -
경인교육대학교 교육전문대학원 초등수학교육전공 임 현 주
오늘날은 검색 한 번에 수천, 수만의 정보를 얻을 수 있는 시대이다. 수학교육에서 추구해야할 것은 학생들이 수학교육을 통하여 다양한 관점에서 사고할 수 있는 방법을 습득하도록 가르치는 것이며, 사회정의를 위한 수학교육이 하나의 대안이 될 수 있다. 국내외에서 이뤄진 사회정의를 위한 수학교육의 이론 및 선행 연구를 살펴본 바, 본 연구에서는 초등학교 수학 교육과정 내에서 사회정의를 위한 수학교육이 어떻게 구현될 수 있는지 시도해보고자 하였다. 이에 다음과 같은 연구 문제를 제시하였다. 첫째, 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 사회정의를 위한 수학교육 수업을 어떻게 구상할 수 있는가? 둘째, 사회정의를 위한 수학교육 수업 이후에 학생들은 사회문제를 바라보는 관점에 어떠한 변화를 보이는가? 셋째, 사회정의를 위한 수학교육 수업 이후에 학생들은 수학을 대하는 태도에 어떠한 변화를 보이는가? 본 연구의 목적은 사회정의를 위한 수학교육이 실제 현장에 도입되어 활용될 수 있다는 가능성을 보고, 수업 후에 학생들이 사회문제를 바라보는 시각이나 수학에 대한 인식에 어떠한 변화가 있는지를 살펴보는 것이다. 때문에 사회정의를 위한 수학교육의 연구 방법론으로써 사례 연구를 택하였고, 교과서 분석 결과 사회문제를 다루고 있는 차시를 선정하여 사회정의를 위한 수학교육의 의의와 효과가 드러날 수 있도록 수업을 재구성하였다. 사회정의를 위한 수학교육을 바탕으로 교과서 내용을 재구성하여 수업에 적용한 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같은 결론을 제시할 수 있다. 첫째, 본 연구는 교과서 내의 차시 내용을 유기적으로 재구성하여 사회정의를 위한 수학교육 수업을 목표로 총 4차시의 수업 사례를 제시하였을 뿐만 아니라, 일반교사들에게 현장에서 부담 없이 사회정의를 위한 수학교육 수업을 실시할 수 있는 첫 시도를 보여주었다. 둘째, 본 연구에서는 사회정의를 위한 수학교육 수업 이후 초등학교 5학년 학생들이 사회문제를 스스로 인지하고 이를 수학적으로 해결하기 위해 지속적으로 노력하는 모습을 발견할 수 있었다. 셋째, 사회정의를 위한 수학교육 수업은 학생들에게 유의미한 영향을 미쳤으며, 수학이 실생활과 밀접한 관련성을 지닌 학문임을 깨닫게 하였다. 본 연구를 시작으로 국내에서도 사회정의를 위한 수학교육의 연구 범위가 보다 넓고 활발하게 진행되길 바란다. 나아가 학생들이 수학을 실생활의 한 부분으로써 체험하고, 수학의 눈으로 사회문제를 바라봄으로써 구체적이고 실천 가능한 해결 방안을 찾아 이를 실행에 옮길 수 있게 되길 기대한다.
주제어: 사회정의를 위한 수학교육, 사회문제, 환경문제, 수학적 해결 및 실천, 수학에 대한 가치 인식 및 태도
A Case Study on the Environmental Problem Detection and Solution&Practice in Elementary School Math Class - Based on Teaching Mathematics for Social Justice -
Lim, Hyun Ju Major in Elementary Mathematics Education Graduate School of Education, Gyeongin Nationa...
ABSTRACT
A Case Study on the Environmental Problem Detection and Solution&Practice in Elementary School Math Class - Based on Teaching Mathematics for Social Justice -
Lim, Hyun Ju Major in Elementary Mathematics Education Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education
Today, It’s a time to get thousands of pieces of information at a time. What should be taught in mathematics is teaching students to learn how to think about ways to think differently through math education, and teaching mathematics for social justice can be an alternative. Looking at the theories and preceding studies of teaching mathematics for social justice at home and abroad, this study tried to figure out how teaching mathematics for social justice can be implemented within the elementary school curriculum. Therefore, the following research questions were presented. First, how can I picture teaching mathematics for social justice classes for students in fifth grade? Second, what changes do students see in viewpoint of social problems after teaching mathematics for social justice class? Third, how do students change their attitude toward mathematics after teaching mathematics for social justice class? The purpose of this study is to see the possibility that the teaching mathematics for social justice can be adopted on the actual site, look at what changes the students see in social problems and perception of students’ mathematics after class. Therefore, I chose the case study as a research methodology for the study teaching mathematics for social justice. And a textbook analysis revealed that the subjects involved in social studies were selected and reorganized so that the significance and effect of teaching mathematics for social justice could be revealed. Based on teaching mathematics for social justice classes, the results of the study can be summarized to the following conclusions. First, this study proposed a class of four cases in total that aiming for a teaching mathematics for social justice purposes, and showed the first attempt at providing educational classes for ordinary teachers to pursue teaching mathematics for social justice classes without pressure on the site. Second, the study found that the fifth grade of elementary school students were constantly trying to figure out what to do with social problems and solve them mathematically. Third, the teaching mathematics for social justice classes had a profound effect on students and taught them that mathematics is a study that is closely related to real life. Starting with this research, I hope that the scope of the study teaching mathematics for social justice will be wider and more active in Korea. Furthermore, I expect students to experience math as a part of their real life. And hopefully, students will be able to look into social problems with the eyes of mathematics and find out viable solutions and implement them.
Keyword: Teaching mathematics for social justice, Social problems, Environmental problems, Mathematical solution and practice, Value perception and attitude in mathematics
ABSTRACT
A Case Study on the Environmental Problem Detection and Solution&Practice in Elementary School Math Class - Based on Teaching Mathematics for Social Justice -
Lim, Hyun Ju Major in Elementary Mathematics Education Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education
Today, It’s a time to get thousands of pieces of information at a time. What should be taught in mathematics is teaching students to learn how to think about ways to think differently through math education, and teaching mathematics for social justice can be an alternative. Looking at the theories and preceding studies of teaching mathematics for social justice at home and abroad, this study tried to figure out how teaching mathematics for social justice can be implemented within the elementary school curriculum. Therefore, the following research questions were presented. First, how can I picture teaching mathematics for social justice classes for students in fifth grade? Second, what changes do students see in viewpoint of social problems after teaching mathematics for social justice class? Third, how do students change their attitude toward mathematics after teaching mathematics for social justice class? The purpose of this study is to see the possibility that the teaching mathematics for social justice can be adopted on the actual site, look at what changes the students see in social problems and perception of students’ mathematics after class. Therefore, I chose the case study as a research methodology for the study teaching mathematics for social justice. And a textbook analysis revealed that the subjects involved in social studies were selected and reorganized so that the significance and effect of teaching mathematics for social justice could be revealed. Based on teaching mathematics for social justice classes, the results of the study can be summarized to the following conclusions. First, this study proposed a class of four cases in total that aiming for a teaching mathematics for social justice purposes, and showed the first attempt at providing educational classes for ordinary teachers to pursue teaching mathematics for social justice classes without pressure on the site. Second, the study found that the fifth grade of elementary school students were constantly trying to figure out what to do with social problems and solve them mathematically. Third, the teaching mathematics for social justice classes had a profound effect on students and taught them that mathematics is a study that is closely related to real life. Starting with this research, I hope that the scope of the study teaching mathematics for social justice will be wider and more active in Korea. Furthermore, I expect students to experience math as a part of their real life. And hopefully, students will be able to look into social problems with the eyes of mathematics and find out viable solutions and implement them.
Keyword: Teaching mathematics for social justice, Social problems, Environmental problems, Mathematical solution and practice, Value perception and attitude in mathematics
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