119 구급대원은 사고현장에서 혈압, 맥박, 호흡, 체온, 산소포화도 등 활력징후(Vital Sign)를 측정한다. 이 가운데 혈압은 환자의 예후를 나타내는 중요한 지표다. 119 구급대원은 병원도착 전 환자에게 수동식혈압계(아네로이드)와 자동식혈압계(자동제세동기)를 사용하여 혈압을 측정한다. 사고현장은 소음과 진동으로 매우 불안정한 상황이 발생한다. 구급차에 환자를 태우고 이송할 때 비포장도로, 과속방지턱과 급커브 도로 등 다양한 도로환경과 마주한다. 이송 중인 구급차에서는 흔들림과 소음으로 정확한 혈압측정을 방해한다.
본 연구에서는 첫째, 비연속요철(비포장)도로 둘째, 연속요철(과속방지턱)도로 셋째, 급커브가 연속한 도로 등 다양한 도로상황을 설정하고, 이송 중인 구급차에서 실험 참가자를 상대로 수동식혈압계(아네로이드)와 자동식혈압계(자동제세동기)로 혈압을 측정하여, 각각의 혈압 측정치의 변화율을 살펴보았다. 연구목적은 ‘사고현장과 구급차 이송 중 119구급대원은 어떤 혈압계를 선택하고 적용하여야 하는가’로 요약된다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여, 서울시 성북소방서 구급대원 36명을 대상으로 선호혈압계, 선호이유, 신뢰도 등의 설문조사 및 심층면담을 실시하였다. 이어서 다양한 도로상황을 설정하여 혈압을 측정하는 실험을 하였다.
설문을 통한 주요 연구결과를 요약하면, 정확도와 신속성은 수동식혈압계, 사용의 편리성은 자동식혈압계로 나타났다. 사고현장 및 구급차가 정차된 안정된 상태에서는 수동식혈압계, 이송 중에는 소음, 진동으로 인하여 자동식혈압계(자동제세동기)를 사용하는 경향을 보였고, 수동식혈압계는 촉진을 통한 혈압측정을 선호하였다.
한편, 간호사와 1급응급구조사는 사고현장 및 이송 중에 수동식혈압계를, 2급응급구조사는 자동식혈압계를 선택, 선호도가 극명하게 갈렸다. 2급응급구조사는 사고현장에서 간호사와 1급응급구조사를 보조하는 역할에 그치고, 실제 측정 경험의 부족으로 수동식혈압계 사용의 자신감이 현저히 떨어졌다. 응급환자는 수동식혈압계를 사용하고, 이송 중에 비 응급환자에게는 자동식혈압계로 측정하되, 혈압측정치에 의문이 들 때 수동식혈압계로 정확하게 측정하여야 한다. 정리하면, 수동식과 자동식혈압계는 상호 보완관계라고 할 수 있다.
이어서, 실제 주행 중인 구급차에서 수동식, 자동식혈압계로 혈압을 측정하고 그 변화율을 실험을 통해 확인하였다는데 큰 의의가 있다. 실험의 결과는 이송 중인 경우 자동식혈압계는 오류가 자주 발생하고, 측정시간이 오래 걸렸다. 따라서 자동식혈압계는 비 응급환자에게 사용하고, 응급환자는 수동식혈압계로 정확하게 측정하여야 한다는 결론에 이른다. 또한, 2급응급구조사는 평소 적극적으로 구급상황에 임하고, 수동식혈압계사용 술기를 철저히 익혀 측정 능력을 향상시켜야 한다. 119구급대원의 역량에 따라 혈압계 선택이 극명하게 갈리고, 혈압측정치의 ...
119 구급대원은 사고현장에서 혈압, 맥박, 호흡, 체온, 산소포화도 등 활력징후(Vital Sign)를 측정한다. 이 가운데 혈압은 환자의 예후를 나타내는 중요한 지표다. 119 구급대원은 병원도착 전 환자에게 수동식혈압계(아네로이드)와 자동식혈압계(자동제세동기)를 사용하여 혈압을 측정한다. 사고현장은 소음과 진동으로 매우 불안정한 상황이 발생한다. 구급차에 환자를 태우고 이송할 때 비포장도로, 과속방지턱과 급커브 도로 등 다양한 도로환경과 마주한다. 이송 중인 구급차에서는 흔들림과 소음으로 정확한 혈압측정을 방해한다.
본 연구에서는 첫째, 비연속요철(비포장)도로 둘째, 연속요철(과속방지턱)도로 셋째, 급커브가 연속한 도로 등 다양한 도로상황을 설정하고, 이송 중인 구급차에서 실험 참가자를 상대로 수동식혈압계(아네로이드)와 자동식혈압계(자동제세동기)로 혈압을 측정하여, 각각의 혈압 측정치의 변화율을 살펴보았다. 연구목적은 ‘사고현장과 구급차 이송 중 119구급대원은 어떤 혈압계를 선택하고 적용하여야 하는가’로 요약된다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여, 서울시 성북소방서 구급대원 36명을 대상으로 선호혈압계, 선호이유, 신뢰도 등의 설문조사 및 심층면담을 실시하였다. 이어서 다양한 도로상황을 설정하여 혈압을 측정하는 실험을 하였다.
설문을 통한 주요 연구결과를 요약하면, 정확도와 신속성은 수동식혈압계, 사용의 편리성은 자동식혈압계로 나타났다. 사고현장 및 구급차가 정차된 안정된 상태에서는 수동식혈압계, 이송 중에는 소음, 진동으로 인하여 자동식혈압계(자동제세동기)를 사용하는 경향을 보였고, 수동식혈압계는 촉진을 통한 혈압측정을 선호하였다.
한편, 간호사와 1급응급구조사는 사고현장 및 이송 중에 수동식혈압계를, 2급응급구조사는 자동식혈압계를 선택, 선호도가 극명하게 갈렸다. 2급응급구조사는 사고현장에서 간호사와 1급응급구조사를 보조하는 역할에 그치고, 실제 측정 경험의 부족으로 수동식혈압계 사용의 자신감이 현저히 떨어졌다. 응급환자는 수동식혈압계를 사용하고, 이송 중에 비 응급환자에게는 자동식혈압계로 측정하되, 혈압측정치에 의문이 들 때 수동식혈압계로 정확하게 측정하여야 한다. 정리하면, 수동식과 자동식혈압계는 상호 보완관계라고 할 수 있다.
이어서, 실제 주행 중인 구급차에서 수동식, 자동식혈압계로 혈압을 측정하고 그 변화율을 실험을 통해 확인하였다는데 큰 의의가 있다. 실험의 결과는 이송 중인 경우 자동식혈압계는 오류가 자주 발생하고, 측정시간이 오래 걸렸다. 따라서 자동식혈압계는 비 응급환자에게 사용하고, 응급환자는 수동식혈압계로 정확하게 측정하여야 한다는 결론에 이른다. 또한, 2급응급구조사는 평소 적극적으로 구급상황에 임하고, 수동식혈압계사용 술기를 철저히 익혀 측정 능력을 향상시켜야 한다. 119구급대원의 역량에 따라 혈압계 선택이 극명하게 갈리고, 혈압측정치의 편차가 크게 나타난다면, 응급환자 소생율은 크게 떨어질 것이다. 구급대원 스스로 살을 깎는 노력과 의식전환만이, 국민의 안전과 행복을 지켜준다고 믿는다.
주제어 : 수동식혈압계, 자동식혈압계, 도로상황, 정확도, 신뢰도, 술기.
119 구급대원은 사고현장에서 혈압, 맥박, 호흡, 체온, 산소포화도 등 활력징후(Vital Sign)를 측정한다. 이 가운데 혈압은 환자의 예후를 나타내는 중요한 지표다. 119 구급대원은 병원도착 전 환자에게 수동식혈압계(아네로이드)와 자동식혈압계(자동제세동기)를 사용하여 혈압을 측정한다. 사고현장은 소음과 진동으로 매우 불안정한 상황이 발생한다. 구급차에 환자를 태우고 이송할 때 비포장도로, 과속방지턱과 급커브 도로 등 다양한 도로환경과 마주한다. 이송 중인 구급차에서는 흔들림과 소음으로 정확한 혈압측정을 방해한다.
본 연구에서는 첫째, 비연속요철(비포장)도로 둘째, 연속요철(과속방지턱)도로 셋째, 급커브가 연속한 도로 등 다양한 도로상황을 설정하고, 이송 중인 구급차에서 실험 참가자를 상대로 수동식혈압계(아네로이드)와 자동식혈압계(자동제세동기)로 혈압을 측정하여, 각각의 혈압 측정치의 변화율을 살펴보았다. 연구목적은 ‘사고현장과 구급차 이송 중 119구급대원은 어떤 혈압계를 선택하고 적용하여야 하는가’로 요약된다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여, 서울시 성북소방서 구급대원 36명을 대상으로 선호혈압계, 선호이유, 신뢰도 등의 설문조사 및 심층면담을 실시하였다. 이어서 다양한 도로상황을 설정하여 혈압을 측정하는 실험을 하였다.
설문을 통한 주요 연구결과를 요약하면, 정확도와 신속성은 수동식혈압계, 사용의 편리성은 자동식혈압계로 나타났다. 사고현장 및 구급차가 정차된 안정된 상태에서는 수동식혈압계, 이송 중에는 소음, 진동으로 인하여 자동식혈압계(자동제세동기)를 사용하는 경향을 보였고, 수동식혈압계는 촉진을 통한 혈압측정을 선호하였다.
한편, 간호사와 1급응급구조사는 사고현장 및 이송 중에 수동식혈압계를, 2급응급구조사는 자동식혈압계를 선택, 선호도가 극명하게 갈렸다. 2급응급구조사는 사고현장에서 간호사와 1급응급구조사를 보조하는 역할에 그치고, 실제 측정 경험의 부족으로 수동식혈압계 사용의 자신감이 현저히 떨어졌다. 응급환자는 수동식혈압계를 사용하고, 이송 중에 비 응급환자에게는 자동식혈압계로 측정하되, 혈압측정치에 의문이 들 때 수동식혈압계로 정확하게 측정하여야 한다. 정리하면, 수동식과 자동식혈압계는 상호 보완관계라고 할 수 있다.
이어서, 실제 주행 중인 구급차에서 수동식, 자동식혈압계로 혈압을 측정하고 그 변화율을 실험을 통해 확인하였다는데 큰 의의가 있다. 실험의 결과는 이송 중인 경우 자동식혈압계는 오류가 자주 발생하고, 측정시간이 오래 걸렸다. 따라서 자동식혈압계는 비 응급환자에게 사용하고, 응급환자는 수동식혈압계로 정확하게 측정하여야 한다는 결론에 이른다. 또한, 2급응급구조사는 평소 적극적으로 구급상황에 임하고, 수동식혈압계사용 술기를 철저히 익혀 측정 능력을 향상시켜야 한다. 119구급대원의 역량에 따라 혈압계 선택이 극명하게 갈리고, 혈압측정치의 편차가 크게 나타난다면, 응급환자 소생율은 크게 떨어질 것이다. 구급대원 스스로 살을 깎는 노력과 의식전환만이, 국민의 안전과 행복을 지켜준다고 믿는다.
119 paramedics measure vital signs such as blood pressure, pulse, respiration, body temperature, and oxygen saturation at the scene of the accident. Blood pressure is an important indicator of patients' prognosis. 119 paramedics measure blood pressure using a manual blood pressure meter(aneroid...
119 paramedics measure vital signs such as blood pressure, pulse, respiration, body temperature, and oxygen saturation at the scene of the accident. Blood pressure is an important indicator of patients' prognosis. 119 paramedics measure blood pressure using a manual blood pressure meter(aneroid) and an automatic blood pressure meter(automatic defibrillator) for patients before arrival at the hospital. The accident scene is very unstable due to noise and vibration. When transporting patients in an ambulance, they face a variety of road environments such as unpaved roads, speed bumps, and rapid curved roads. In the ambulance being carried, it interferes with accurate blood pressure measurement due to vibration and noise. In this study, various road conditions were set, there were a continuous uneven(unpacked) road first, a continuous unevenness road with setting up speed bumps second, and a continuous steep curved road third. Using a manual blood pressure meter(aneroid) and an automatic sphygmomanometer(automatic defibrillator), we measured blood prressure each to experiment assistants in the moving ambulance, and the change rate of each blood pressure measurement value was examined. The purpose of the study is summarized as 'Which blood pressure meter should be selected and applied to 119 paramedics at the accident site and during transport.' In order to accomplish this research purpose, we conducted questionnaires and in-depth interviews with 36 siblings of the Sungbuk Fire Station in Seoul. That was about preferred blood pressure meter, reason for preference, and reliability. Then, various road conditions were set to measure blood pressure, made experiments, and charted the results. To summarize the main results of the survey, The accuracy and quickness was for manual blood pressure meter and the convenience was for automatic blood pressure meter. They preferred a manual tonometer when they were at the scene of the accident and in the stationary ambulance, preferred an automatic sphygmomanometer(automatic defibrillator) due to noise and vibration during transportation, while they preferred a manual tonometer to measure blood pressure by palpation. Meanwhile, the nurses and the first-rate emergency medical technicians selected the manual blood pressure meter at the scene of the accident and during transport. The second-rate emergency medical technicians selected the automatic blood pressure meter under the same conditions. The second-class emergency rescue team was in charge of assisting nurses and the first-class rescuers at the accident site, and the lack of actual measurement experience significantly reduced the confidence in the use of manual blood pressure meters. We should use a manual blood pressure meter for emergency patients, and should measure with an automatic blood pressure meter for non-emergency patients during transport, but should accurately measure with a manual blood pressure meter when in doubt. In summary, manual and automatic blood pressure meters are complementary. Then, it is significant that blood pressure was measured by manual type and automatic type sphygmomanometer in the ambulance while driving and the change rate was confirmed through experiments. The results of the experiments showed that the automatic blood pressure meter frequently caused errors when it was being transported and took a long time to measure. Therefore, we conclude that an automatic sphygmomanometer should be used for non-emergency patients and the blood pressure of the emergency patients should be accurately measured with a manual sphygmomanometer. In addition, second-rate emergency medical technicians should be actively involved in emergency situations and should thoroughly learn the manual blood pressure meter technique to improve the measurement ability. If the choice of the sphygmomanometer depends on the capacity of the 119 paramedics and the deviation of blood pressure measurement results is large, the rate of resuscitation of the emergency patients will be greatly reduced. All paramedics themselves have to make only thorough efforts to master how to handle a manual blood pressure meter accurately. That will protect people more safely and happily.
119 paramedics measure vital signs such as blood pressure, pulse, respiration, body temperature, and oxygen saturation at the scene of the accident. Blood pressure is an important indicator of patients' prognosis. 119 paramedics measure blood pressure using a manual blood pressure meter(aneroid) and an automatic blood pressure meter(automatic defibrillator) for patients before arrival at the hospital. The accident scene is very unstable due to noise and vibration. When transporting patients in an ambulance, they face a variety of road environments such as unpaved roads, speed bumps, and rapid curved roads. In the ambulance being carried, it interferes with accurate blood pressure measurement due to vibration and noise. In this study, various road conditions were set, there were a continuous uneven(unpacked) road first, a continuous unevenness road with setting up speed bumps second, and a continuous steep curved road third. Using a manual blood pressure meter(aneroid) and an automatic sphygmomanometer(automatic defibrillator), we measured blood prressure each to experiment assistants in the moving ambulance, and the change rate of each blood pressure measurement value was examined. The purpose of the study is summarized as 'Which blood pressure meter should be selected and applied to 119 paramedics at the accident site and during transport.' In order to accomplish this research purpose, we conducted questionnaires and in-depth interviews with 36 siblings of the Sungbuk Fire Station in Seoul. That was about preferred blood pressure meter, reason for preference, and reliability. Then, various road conditions were set to measure blood pressure, made experiments, and charted the results. To summarize the main results of the survey, The accuracy and quickness was for manual blood pressure meter and the convenience was for automatic blood pressure meter. They preferred a manual tonometer when they were at the scene of the accident and in the stationary ambulance, preferred an automatic sphygmomanometer(automatic defibrillator) due to noise and vibration during transportation, while they preferred a manual tonometer to measure blood pressure by palpation. Meanwhile, the nurses and the first-rate emergency medical technicians selected the manual blood pressure meter at the scene of the accident and during transport. The second-rate emergency medical technicians selected the automatic blood pressure meter under the same conditions. The second-class emergency rescue team was in charge of assisting nurses and the first-class rescuers at the accident site, and the lack of actual measurement experience significantly reduced the confidence in the use of manual blood pressure meters. We should use a manual blood pressure meter for emergency patients, and should measure with an automatic blood pressure meter for non-emergency patients during transport, but should accurately measure with a manual blood pressure meter when in doubt. In summary, manual and automatic blood pressure meters are complementary. Then, it is significant that blood pressure was measured by manual type and automatic type sphygmomanometer in the ambulance while driving and the change rate was confirmed through experiments. The results of the experiments showed that the automatic blood pressure meter frequently caused errors when it was being transported and took a long time to measure. Therefore, we conclude that an automatic sphygmomanometer should be used for non-emergency patients and the blood pressure of the emergency patients should be accurately measured with a manual sphygmomanometer. In addition, second-rate emergency medical technicians should be actively involved in emergency situations and should thoroughly learn the manual blood pressure meter technique to improve the measurement ability. If the choice of the sphygmomanometer depends on the capacity of the 119 paramedics and the deviation of blood pressure measurement results is large, the rate of resuscitation of the emergency patients will be greatly reduced. All paramedics themselves have to make only thorough efforts to master how to handle a manual blood pressure meter accurately. That will protect people more safely and happily.
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