보육교사와 영아의 애착안정성이 또래상호작용에 미치는 영향
본 연구는 영아들에게 보육교사와의 애착안정성 정도가 또래상호작용에 어떠한 영향을 주는지 알아보는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 서울시 도봉구에 소재하고 있는 어린이집에서 만 1세와 만2세의 영아를 지도하는 33명의 담임교사가 설문조사에 참여하였다. 영아의 또래 상호작용을 알아보기 위해서는 114명의 영아를 지도하는 교사들이 또래상호작용 설문에 참여하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에 참여한 보육교사가 응답한 결...
보육교사와 영아의 애착안정성이 또래상호작용에 미치는 영향
본 연구는 영아들에게 보육교사와의 애착안정성 정도가 또래상호작용에 어떠한 영향을 주는지 알아보는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 서울시 도봉구에 소재하고 있는 어린이집에서 만 1세와 만2세의 영아를 지도하는 33명의 담임교사가 설문조사에 참여하였다. 영아의 또래 상호작용을 알아보기 위해서는 114명의 영아를 지도하는 교사들이 또래상호작용 설문에 참여하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에 참여한 보육교사가 응답한 결과에 따르면 영아의 안정애착 비율은 73.7%, 불안정애착 비율은 26.3%로 나타났다. 둘째, 보육교사의 개인적 변인에 따른 응답을 요약하여 살펴보면 연령이 34세 이하이고, 학력이 대졸이나 대졸이상이며, 경력이 6년 이상에, 기혼이며 국공립어린이집에 근무하고 있다면 애착안정성이 통계적으로 유의미할 정도로 높은 것으로 드러났다. 셋째, 보육교사의 애착안정성에서 또래상호작용은 통계적으로 유의한 차이가 있는 지를 알아본 결과 영아의 성별에 따른 또래 상호작용은 통계적으로 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 보육교사의 애착안정성이 또래상호작용의 하위영역인 방해적 상호작용(F=6.96, p<.001)에서만 유의한 차이가 나타났고 긍정적 상호작용인 친사회적 상호작용에서는 유의한 차이가 없었다. 이러한 결과는 보육교사와의 애착안정성이 높을수록 영아의 또래상호작용 능력이 빠르거나 정상 발달 범위 위에 있는 것으로 판단할 수 있다. 넷째, 보육교사-영아간 애착안정성과 또래간 상호작용의 하위범주와의 상관관계를 살펴본 결과, 보육교사에 대한 영아의 애착안정성은 또래와의 긍정적 상호작용에서 정적상관을 보였으며, 부정적 상호작용인 방해적 유형에서도 매우 낮은 정적상관을 보였다. 이는 아마도 응답 보육교사들이 방해적 상호작용도 영아의 사회성 및 심리 발달과 관련이 있는 일종의 중요한 상호작용으로 간주하고 응답한 결과로 추론해 볼 수 있다.
이러한 분석 결과에 따라 본 연구는 보육교사-영아의 애착이 사회ㆍ정서적 문제행동과 긍정행동에 가장 강력한 영향력을 준다고 판단할 수 있다. 따라서, 보육서비스의 기능을 활성화하고 질적 수준을 향상시키기 위해서는 정부의 적극적인 지원과 방안이 필요하다고 강조하고자 한다. 또한 보육교사-영아의 안정애착이 또래상호작용에 지대한 영향을 주기에 영아들이 안정적이고 긍정적 또래상호작용을 하도록 보육교사는 부단한 노력을 기울여야 함이 마땅하다고 할 수 있다. 결론적으로, 보육교사는 영아들과의 생활에서 단지 직장인으로서 하루하루 영아를 대하는 것이 아닌 영아의 성장과 발달에 큰 영향력을 끼치는 자로써의 막중한 사명감을 가져야 할 것이다.
보육교사와 영아의 애착안정성이 또래상호작용에 미치는 영향
본 연구는 영아들에게 보육교사와의 애착안정성 정도가 또래상호작용에 어떠한 영향을 주는지 알아보는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 서울시 도봉구에 소재하고 있는 어린이집에서 만 1세와 만2세의 영아를 지도하는 33명의 담임교사가 설문조사에 참여하였다. 영아의 또래 상호작용을 알아보기 위해서는 114명의 영아를 지도하는 교사들이 또래상호작용 설문에 참여하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에 참여한 보육교사가 응답한 결과에 따르면 영아의 안정애착 비율은 73.7%, 불안정애착 비율은 26.3%로 나타났다. 둘째, 보육교사의 개인적 변인에 따른 응답을 요약하여 살펴보면 연령이 34세 이하이고, 학력이 대졸이나 대졸이상이며, 경력이 6년 이상에, 기혼이며 국공립어린이집에 근무하고 있다면 애착안정성이 통계적으로 유의미할 정도로 높은 것으로 드러났다. 셋째, 보육교사의 애착안정성에서 또래상호작용은 통계적으로 유의한 차이가 있는 지를 알아본 결과 영아의 성별에 따른 또래 상호작용은 통계적으로 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 보육교사의 애착안정성이 또래상호작용의 하위영역인 방해적 상호작용(F=6.96, p<.001)에서만 유의한 차이가 나타났고 긍정적 상호작용인 친사회적 상호작용에서는 유의한 차이가 없었다. 이러한 결과는 보육교사와의 애착안정성이 높을수록 영아의 또래상호작용 능력이 빠르거나 정상 발달 범위 위에 있는 것으로 판단할 수 있다. 넷째, 보육교사-영아간 애착안정성과 또래간 상호작용의 하위범주와의 상관관계를 살펴본 결과, 보육교사에 대한 영아의 애착안정성은 또래와의 긍정적 상호작용에서 정적상관을 보였으며, 부정적 상호작용인 방해적 유형에서도 매우 낮은 정적상관을 보였다. 이는 아마도 응답 보육교사들이 방해적 상호작용도 영아의 사회성 및 심리 발달과 관련이 있는 일종의 중요한 상호작용으로 간주하고 응답한 결과로 추론해 볼 수 있다.
이러한 분석 결과에 따라 본 연구는 보육교사-영아의 애착이 사회ㆍ정서적 문제행동과 긍정행동에 가장 강력한 영향력을 준다고 판단할 수 있다. 따라서, 보육서비스의 기능을 활성화하고 질적 수준을 향상시키기 위해서는 정부의 적극적인 지원과 방안이 필요하다고 강조하고자 한다. 또한 보육교사-영아의 안정애착이 또래상호작용에 지대한 영향을 주기에 영아들이 안정적이고 긍정적 또래상호작용을 하도록 보육교사는 부단한 노력을 기울여야 함이 마땅하다고 할 수 있다. 결론적으로, 보육교사는 영아들과의 생활에서 단지 직장인으로서 하루하루 영아를 대하는 것이 아닌 영아의 성장과 발달에 큰 영향력을 끼치는 자로써의 막중한 사명감을 가져야 할 것이다.
The Influence of Attachment Security Between Infants and Child Care Teachers on Peer Interaction.
The purpose of this study is to investigate the effect of the degree of attachment stability to childcare teachers on peer interaction. To accomplish this purpose, 33 homeroom teachers who were...
The Influence of Attachment Security Between Infants and Child Care Teachers on Peer Interaction.
The purpose of this study is to investigate the effect of the degree of attachment stability to childcare teachers on peer interaction. To accomplish this purpose, 33 homeroom teachers who were teaching infants aged 1 and 2 years old participated in the questionnaire survey at the day care center in Dobong-gu, Seoul. In order to investigate the degree of peer interaction of infants, 114 infant teachers participated in the peer interaction questionnaire.
The results of this study are as follows. First, according to the results from the responses of the child care teachers, the stable attachment rate of infants was 73.7% and the unstable attachment rate was 26.3%. Second, there were statistically significant differences in the degree of stable
attachment among the groups, favoring the group of people who were 34 years or less, graduated from colleges or graduate schools, had more than 6 years career experiences, were married and worked in national institutes.
Third, there was no statistically significant difference in peer interaction according to the gender of the infant. There was a significant difference only in the disturbing interaction (F = 6.96, p <.001), which is a subcategory of peer interaction, and there was no significant difference in
positive prosocial interaction. These results suggest that the higher the attachment stability to the child care teachers, the faster the development of child's peer interaction ability. Fourth, the correlations between the
attachment stability and the subcategories of peer interaction showed positive relationships. There was a positive relationship between the attachment stability and the negative type of disturbance peer interaction. It may be inferred that the teacher-respondents in this study might have regarded the disturbing interaction as a kind of important interaction related to the social and psychological development of the infant.
Based on the results of this analysis, it can be concluded that the attachment of childcare teacher has the strongest influence on infant’s problematic and positive social and emotional behaviors. Therefore, in order to activate the functions of the child care service and improve the quality
level, the government needs to support childcare teachers. In addition, it can be said that the childcare teachers should make every effort to ensure stable and positive peer interaction of the infant. In conclusion, the childcare
teachers should have a great sense of duty as a person who has a great influence on the growth and development of the infant.
The Influence of Attachment Security Between Infants and Child Care Teachers on Peer Interaction.
The purpose of this study is to investigate the effect of the degree of attachment stability to childcare teachers on peer interaction. To accomplish this purpose, 33 homeroom teachers who were teaching infants aged 1 and 2 years old participated in the questionnaire survey at the day care center in Dobong-gu, Seoul. In order to investigate the degree of peer interaction of infants, 114 infant teachers participated in the peer interaction questionnaire.
The results of this study are as follows. First, according to the results from the responses of the child care teachers, the stable attachment rate of infants was 73.7% and the unstable attachment rate was 26.3%. Second, there were statistically significant differences in the degree of stable
attachment among the groups, favoring the group of people who were 34 years or less, graduated from colleges or graduate schools, had more than 6 years career experiences, were married and worked in national institutes.
Third, there was no statistically significant difference in peer interaction according to the gender of the infant. There was a significant difference only in the disturbing interaction (F = 6.96, p <.001), which is a subcategory of peer interaction, and there was no significant difference in
positive prosocial interaction. These results suggest that the higher the attachment stability to the child care teachers, the faster the development of child's peer interaction ability. Fourth, the correlations between the
attachment stability and the subcategories of peer interaction showed positive relationships. There was a positive relationship between the attachment stability and the negative type of disturbance peer interaction. It may be inferred that the teacher-respondents in this study might have regarded the disturbing interaction as a kind of important interaction related to the social and psychological development of the infant.
Based on the results of this analysis, it can be concluded that the attachment of childcare teacher has the strongest influence on infant’s problematic and positive social and emotional behaviors. Therefore, in order to activate the functions of the child care service and improve the quality
level, the government needs to support childcare teachers. In addition, it can be said that the childcare teachers should make every effort to ensure stable and positive peer interaction of the infant. In conclusion, the childcare
teachers should have a great sense of duty as a person who has a great influence on the growth and development of the infant.
주제어
#보육교사 상호작용
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.