본 연구의 목적은 산책활동이 만 2세반 영아의 자연친화적 태도와 사회·정서발달에 미치는 효과를 알아보는 것에 있다. 이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 산책활동이 만 2세반 영아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 산책활동이 만 2세반 영아의 사회·정서발달에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구대상은 서울시 D구와 K구에 위치한 어린이집 4곳에 재원 중인 만 2세 영아 28명이다. 본 연구에서는 실험처치에 앞서, 사전검사를 통해 실험집단과 비교집단 영아들의 자연친화적 태도와 사회·정서발달 정도를 측정하여 동질성을 확인하였다. 본 연구에서 사용한 도구는 이지연(2015)의 자연친화적 태도 척도와, 김호인(2010)의 사회·정서발달 척도이다. 본 연구에서 실험집단 영아에게는 보육현장의 교사와 원장, 유아교육 전공 교수와의 협의를 통해 ...
본 연구의 목적은 산책활동이 만 2세반 영아의 자연친화적 태도와 사회·정서발달에 미치는 효과를 알아보는 것에 있다. 이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 산책활동이 만 2세반 영아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 산책활동이 만 2세반 영아의 사회·정서발달에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구대상은 서울시 D구와 K구에 위치한 어린이집 4곳에 재원 중인 만 2세 영아 28명이다. 본 연구에서는 실험처치에 앞서, 사전검사를 통해 실험집단과 비교집단 영아들의 자연친화적 태도와 사회·정서발달 정도를 측정하여 동질성을 확인하였다. 본 연구에서 사용한 도구는 이지연(2015)의 자연친화적 태도 척도와, 김호인(2010)의 사회·정서발달 척도이다. 본 연구에서 실험집단 영아에게는 보육현장의 교사와 원장, 유아교육 전공 교수와의 협의를 통해 내용타당도를 확인한 산책활동을 실행하였고, 비교집단 영아들에게는 표준보육과정에서의 바깥놀이만을 실행하였다. 실험처치는 2016년 11월 8일부터 2016년 12월 29일까지 주 2회 총 16회에 걸쳐 이루어졌다. 실험처치 후 산책활동이 영아의 자연친화적 태도와 사회·정서발달에 미치는 효과를 검증하기 위해 사전검사와 동일한 측정도구와 방법으로 사후검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 16 통계를 사용하여 독립표본 t 검증을 하였다.
연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 산책활동은 만 2세반 영아의 자연친화적 태도 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 실험집단 영아들의 자연친화적 태도는 비교집단 영아들보다 통계적으로 유의미하게 높아진 것으로 나타났다. 즉 자연친화적 하위요인인 동·식물에 대한 애호, 생명존중에 대한 존중의식, 인공 환경보다 자연환경에 대한 애호, 자연보호에 있어서도 각각 실험집단의 영아들의 점수가 비교집단의 영아들의 점수보다 유의미하게 높았다.
둘째, 산책활동은 만 2세반 영아의 사회·정서발달에도 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 실험집단 영아들의 사회·정서발달은 비교집단 영아들보다 통계적으로 유의미하게 높아진 것으로 나타났다. 즉 사회·정서 발달의 하위요인인 기본정서 및 사회적 행동, 자아개념, 자기조절, 사회적 관계에서 실험집단의 영아들의 점수가 비교집단의 영아들의 점수보다 높았다.
결론적으로 본 연구에서는 산책활동이 만 2세반 영아의 자연친화적 태도와 사회·정서발달에 긍정적인 효과가 있음을 밝혔다. 따라서 보육기관에서는 영아의 자연친화적 태도와 사회·정서발달을 증진시키고자 할 때, 만 3-5세 유아 뿐 아니라 만 2세반 영아를 위해서도 산책활동을 활용할 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 산책활동이 만 2세반 영아의 자연친화적 태도와 사회·정서발달에 미치는 효과를 알아보는 것에 있다. 이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 산책활동이 만 2세반 영아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 산책활동이 만 2세반 영아의 사회·정서발달에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구대상은 서울시 D구와 K구에 위치한 어린이집 4곳에 재원 중인 만 2세 영아 28명이다. 본 연구에서는 실험처치에 앞서, 사전검사를 통해 실험집단과 비교집단 영아들의 자연친화적 태도와 사회·정서발달 정도를 측정하여 동질성을 확인하였다. 본 연구에서 사용한 도구는 이지연(2015)의 자연친화적 태도 척도와, 김호인(2010)의 사회·정서발달 척도이다. 본 연구에서 실험집단 영아에게는 보육현장의 교사와 원장, 유아교육 전공 교수와의 협의를 통해 내용타당도를 확인한 산책활동을 실행하였고, 비교집단 영아들에게는 표준보육과정에서의 바깥놀이만을 실행하였다. 실험처치는 2016년 11월 8일부터 2016년 12월 29일까지 주 2회 총 16회에 걸쳐 이루어졌다. 실험처치 후 산책활동이 영아의 자연친화적 태도와 사회·정서발달에 미치는 효과를 검증하기 위해 사전검사와 동일한 측정도구와 방법으로 사후검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 16 통계를 사용하여 독립표본 t 검증을 하였다.
연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 산책활동은 만 2세반 영아의 자연친화적 태도 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 실험집단 영아들의 자연친화적 태도는 비교집단 영아들보다 통계적으로 유의미하게 높아진 것으로 나타났다. 즉 자연친화적 하위요인인 동·식물에 대한 애호, 생명존중에 대한 존중의식, 인공 환경보다 자연환경에 대한 애호, 자연보호에 있어서도 각각 실험집단의 영아들의 점수가 비교집단의 영아들의 점수보다 유의미하게 높았다.
둘째, 산책활동은 만 2세반 영아의 사회·정서발달에도 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 실험집단 영아들의 사회·정서발달은 비교집단 영아들보다 통계적으로 유의미하게 높아진 것으로 나타났다. 즉 사회·정서 발달의 하위요인인 기본정서 및 사회적 행동, 자아개념, 자기조절, 사회적 관계에서 실험집단의 영아들의 점수가 비교집단의 영아들의 점수보다 높았다.
결론적으로 본 연구에서는 산책활동이 만 2세반 영아의 자연친화적 태도와 사회·정서발달에 긍정적인 효과가 있음을 밝혔다. 따라서 보육기관에서는 영아의 자연친화적 태도와 사회·정서발달을 증진시키고자 할 때, 만 3-5세 유아 뿐 아니라 만 2세반 영아를 위해서도 산책활동을 활용할 수 있을 것이다.
The objectives of this study is to explore the effects of walking activity on the nature friendly attitude and social-emotional development of 2 year olds.
The research questions are as follows. 1. What is the effect of walking activity on the nature friendly attitude of 2 year olds?
The objectives of this study is to explore the effects of walking activity on the nature friendly attitude and social-emotional development of 2 year olds.
The research questions are as follows. 1. What is the effect of walking activity on the nature friendly attitude of 2 year olds? 2. What is the effect of walking activity on social-emotional development of 2 year olds?
The subjects for this study were 28 infants of 2 year olds of four child care centers located at D and K district in Seoul. It was revealed that experimental group and comparative group by pre-test using two tools were homogeneity groups. The tools used in this study were the nature friendly attitude scale by Lee(2015) and social-emotional development scale by Kim(2010). In this study, the experimental group carried out the walking activity program through content validity confirmed by agreement among teacher and director of child care center and professor in early childhood education. The control group carried out outside play of standard child care curriculum. The experiment was conducted a total of 16 times, twice a week, from November 8th to December 29th, 2016. After the experimental treatment, Post-test was performed using the same test tools to verify the effect of the experimental treatment. The collected data were analyzed using SPSS 16 statistical program and t-test was conducted.
The results of this study are as follows. Firstly, walking activity has a positive effect on improvement of the nature friendly attitude of 2 year olds. The nature friendly attitude of experimental group was significantly higher than those of control group. In other words, infants' scores in experimental group were significantly higher than those in control group regarding love for animals and plants, respect for life, love for natural environment rather than artificial environment, nature conservation among the nature friendly subfactors.
Secondly, walking activity program has a positive effect on social-emotional development of 2 year olds. The social-emotional development of infants in experimental group was significantly higher than that of infants in comparative group infants. In other words, infants' scores in experimental group were significantly higher than infant scores in control group regarding the basic emotion and social behavior, self concept, self regulation, and social relationship among subfactors of social-emotional development.
In conclusion, this study showed that walking activity had the positive effects on nature friendly attitude and social-emotional development of 2 year olds. Therefore, when a child care center wants to improve the nature friendly attitude and the social-emotional development of infants, walking activity program can be used not only for 3-5 year olds but also for 2 year olds.
The objectives of this study is to explore the effects of walking activity on the nature friendly attitude and social-emotional development of 2 year olds.
The research questions are as follows. 1. What is the effect of walking activity on the nature friendly attitude of 2 year olds? 2. What is the effect of walking activity on social-emotional development of 2 year olds?
The subjects for this study were 28 infants of 2 year olds of four child care centers located at D and K district in Seoul. It was revealed that experimental group and comparative group by pre-test using two tools were homogeneity groups. The tools used in this study were the nature friendly attitude scale by Lee(2015) and social-emotional development scale by Kim(2010). In this study, the experimental group carried out the walking activity program through content validity confirmed by agreement among teacher and director of child care center and professor in early childhood education. The control group carried out outside play of standard child care curriculum. The experiment was conducted a total of 16 times, twice a week, from November 8th to December 29th, 2016. After the experimental treatment, Post-test was performed using the same test tools to verify the effect of the experimental treatment. The collected data were analyzed using SPSS 16 statistical program and t-test was conducted.
The results of this study are as follows. Firstly, walking activity has a positive effect on improvement of the nature friendly attitude of 2 year olds. The nature friendly attitude of experimental group was significantly higher than those of control group. In other words, infants' scores in experimental group were significantly higher than those in control group regarding love for animals and plants, respect for life, love for natural environment rather than artificial environment, nature conservation among the nature friendly subfactors.
Secondly, walking activity program has a positive effect on social-emotional development of 2 year olds. The social-emotional development of infants in experimental group was significantly higher than that of infants in comparative group infants. In other words, infants' scores in experimental group were significantly higher than infant scores in control group regarding the basic emotion and social behavior, self concept, self regulation, and social relationship among subfactors of social-emotional development.
In conclusion, this study showed that walking activity had the positive effects on nature friendly attitude and social-emotional development of 2 year olds. Therefore, when a child care center wants to improve the nature friendly attitude and the social-emotional development of infants, walking activity program can be used not only for 3-5 year olds but also for 2 year olds.
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