편의점(Convenience Store)은 주변 지역의 생필품 또는 식품니즈를 해결하는 것을 넘어, 현대 사회의 주요한 유통 거점으로 부상하고 있다. 오프라인(OFF-LINE)중심의 유통환경에 온라인(ON-LINE)유통이 등장하면서 온-오프라인이 융합하는 새로운 유통환경으로 급속하게 변화가 진행 중이다. 보편적으로 유통업은 경기변동과 소비자 심리에 민감하게 반응지만, 편의점은 소용량 식품과 더불어 생활필수품 등을 주로 판매하는 구조로써 고가의 상품을 취급하는 타 유통업태 대비 경기에 둔감한 특징을 보인다. 이 때문에 최근 오프라인(OFF-LINE) 소매 유통 성장이 미비한 가운데 유일하게 성장하는 소매 유통채널이다. 또한 사회, 기술, 환경, 경제, 정치 각각의 측면에서 일어나는 메가트렌드 분석을 해보니, 사회적 측면에서 인구 고령화와 1인 가구 증가, 기술적으로는 ...
편의점(Convenience Store)은 주변 지역의 생필품 또는 식품니즈를 해결하는 것을 넘어, 현대 사회의 주요한 유통 거점으로 부상하고 있다. 오프라인(OFF-LINE)중심의 유통환경에 온라인(ON-LINE)유통이 등장하면서 온-오프라인이 융합하는 새로운 유통환경으로 급속하게 변화가 진행 중이다. 보편적으로 유통업은 경기변동과 소비자 심리에 민감하게 반응지만, 편의점은 소용량 식품과 더불어 생활필수품 등을 주로 판매하는 구조로써 고가의 상품을 취급하는 타 유통업태 대비 경기에 둔감한 특징을 보인다. 이 때문에 최근 오프라인(OFF-LINE) 소매 유통 성장이 미비한 가운데 유일하게 성장하는 소매 유통채널이다. 또한 사회, 기술, 환경, 경제, 정치 각각의 측면에서 일어나는 메가트렌드 분석을 해보니, 사회적 측면에서 인구 고령화와 1인 가구 증가, 기술적으로는 ICT 확대와 핀테크 확산이 주요하게 나타나고 있으며, 환경적으로는 친환경·웰빙·힐링 트렌드, 경제적 측면에서는 불안정한 고용·소득에 대한 우려와 부의 양극화가 주요 메가트렌드로 분석됐다. 마지막으로 규제 완화와 자유무역주의 확산이 정치적 측면에서 주요한 메가트렌드이며, 이것이 소비패턴의 변화를 가져오고 있다. 편의점이 우리나라에 최초 소개 되었을 때에는 별다른 성과를 얻지 못하였으나 체계적인 선진 경영 기법을 기반으로 소비패턴, 시장환경 변화에 대응하면서 급속하게 성장하고 있다. 최근 편의점에 대한 조사와 연구는 편의점 고객만족이나 편의점 입지, 일부 상품군(PB상품중심) 연구에 집중되고 있으나, 본 연구는 이런 부분을 기초로 하여 최근 유통관련 규제와 저성장의 경제여건에 따라 소매업 전반으로 어려움을 겪고 있는 상황에서 오프라인 업태 중 유일하게 성장하는 소매업인 편의점만의 특징을 살펴보고 편의점 고객의 소비행동과 소비 만족도가 편의점 상품 포트폴리오 개발에 미치는 요인을 파악하고자 한다. 연구 분석을 위해, 편의점 고객의 소비행동요인(상품품질경쟁력, 생활 서비스 다양화, 상권)과 소비 만족도가 편의점 상품 포트폴리오에 미치는 결과를 파악하기 위한 설문조사를 수행하였다. 설문지는 편의점을 이용한 소비자 250명을 대상으로 2017년 5월 2일부터 5월 10일까지 9일 동안 진행하였다. 질문지법을 통한 설문조사를 실시하였으며, 회수된 설문지 210부 중 불성실한 응답자 10부를 제외하고 200부를 최종분석에 사용하였다. 본 연구는 편의점 고객을 조사대상으로 하였다. 본 연구에서는 표본을 선정하는데 있어 무작위 표본추출(Random sampling) 및 확률표본추출(probability sampling method)을 사용하지 않고 비확률표본추출방법(non-probability sampling method) 중 편의추출방법(convenience sampling)에 의하여 실시하였다. 편의추출방법은 무작위표본, 또는 확률적 표본을 추출하지 않고 연구자가 확보 가능한 표본을 활용하는 것을 말한다. 실증연구에 있어 무작위 표본을 활용하는 것이 바람직하지만, 대부분의 조직행동연구에서는 편의추출방법을 사용하는 경우가 많다. 이론적으로는 무작위표본 또는 확률적 표본을 사용하는 것이 바람직하지만 일반적으로 편의표본이 많이 사용되는 이유는 연구대상인 조직체로부터 연구에 대한 협조를 확보하기가 용이하지 않다는 점과 연구전략상의 이유 때문이라고 지적되고 있다(Bryanman, 1989). 본 연구의 연구목적을 달성하기 위하여 SPSS 21.0 통계패키지를 사용하여 분석하였으며 각 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 설문의 신뢰도를 측정하기 위하여 신뢰도 검사(Reliability Analysis)를 실시하였다. 둘째, 연구대상의 일반적 사항을 알아보기 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였다. 셋째, 소비만족도의 매개효과를 검증하는 가설을 검증하기 위하여 사용한 분석은 Baron과 Kenny(1986)가 제시한 3단계 절차에 따라 회귀분석을 실시하였다. ①고객의 소비 행동이 종속변수인 상품 포트폴리오에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 단순회귀분석(Simple-Regression Analysis)을 실시하여 분석하였다. ②고객의 소비 행동이 매개변수인 소비 만족도에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 단순회귀분석(Simple-Regression Analysis)을 실시하여 분석하였다. ③독립변수인 고객의 소비행동과 매개변수인 소비 만족도를 함께 투입하여 매개효과를 검증하는 위계적 회귀분석(Step-wise Regression Analysis)을 실시하였다. 소비행동의 상품품질경쟁력은 생활 서비스 다양화, 소비만족도, 상품 포트폴리오와 상관성이 있는 것으로 나타났으며, 모두 정(+)의 방향으로 상관성이 있는 것으로 나타났다. 소비행동의 생활 서비스 다양화는 소비만족도, 상품 포트폴리오와 상관성이 있는 것으로 나타났으며, 모두 정(+)의 방향으로 상관성이 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 소비만족도과 상품 포트폴리오는 정(+)의 방향으로 상관성이 있는 것으로 나타났다. 이에 대해 다음과 같이 가설을 설정하였다. 첫째, 상품 품질 경쟁력이 상품 포트폴리오에 영향을 미칠 때 소비만족도의 매개효과 큰 것으로 나타났다. 그러므로 가설1-1 “상품 품질 경쟁력이 소비 만족도에 긍정적인 요인으로 작용하여 편의점 상품 포트폴리오 개발에 긍정적인(+) 영향을 미칠 것이다.” 둘째, 생활 서비스 다양화가 상품 포트폴리오에 영향을 미칠 때 소비만족도의 매개효과가 큰 것으로 나타나므로 가설 2-1 “생활 서비스 다양화가 소비 만족도에 긍정적인 요인으로 작용하여 편의점 상품 포트폴리오 개발에 긍정적인(+) 영향을 미칠 것이다.” 셋째. 편의점 상권이 상품 포트폴리오에 영향을 미칠 때 소비만족도의 매개효과가 없는 것으로 나타나 가설을 선택하지 않는다. 이러한 근거로, 편의점의 지속적인 성장을 위해서는 상품 품질 경쟁력확보 및 다양한 생활 서비스 확대를 통해 소비 만족도를 향상시키고, 편의점 내 신규브랜드 런칭, 신규상품 도입을 중심으로 상품 포트폴리오 개발이 지속적으로 유지·발전되어야할 것이다. 또한 편의점 이용 형태 실태 설문자료를 기초로 하여 신규 상품군 개발이 요구되는 상황이다. 그러나 편의점 상권이 상품 포트폴리오에 영향을 미칠 때 소비만족도의 매개효과가 나타나지 않는 것으로 보이고 있어, 편의점 상품 포트폴리오 개발과 편의점 상권은 상관관계가 없는 것으로 판단된다. 본 연구를 통해 실제 편의점을 이용하고 있는 각 계층에 대해 고객 관점에서 소비행동, 소비 만족도와 편의점 상품 포트폴리오 관계를 파악하고, 이 요인들의 상호 인과관계를 규명함에 따라 연구결과에 대한 객관성과 실용성을 확보하였다. 또한 편의점 이용고객들의 소비행동과 소비 만족도 관계를 명확히 규명함으로써 기존 대형유통업체 편의점 상품 포트폴리오를 바탕으로 새로운 상품 포트폴리오를 구축하는데 있어 상품 운영전략 수립 시 시행착오를 줄이고, 사회·기술·환경·경제·정치측면에서 변화하는 편의점 고객 소비 패턴 변화에 대응하는 상품 포트폴리오를 개발하여 지속 성장할 수 있는 잠재적 가능성을 제시하였다.
편의점(Convenience Store)은 주변 지역의 생필품 또는 식품니즈를 해결하는 것을 넘어, 현대 사회의 주요한 유통 거점으로 부상하고 있다. 오프라인(OFF-LINE)중심의 유통환경에 온라인(ON-LINE)유통이 등장하면서 온-오프라인이 융합하는 새로운 유통환경으로 급속하게 변화가 진행 중이다. 보편적으로 유통업은 경기변동과 소비자 심리에 민감하게 반응지만, 편의점은 소용량 식품과 더불어 생활필수품 등을 주로 판매하는 구조로써 고가의 상품을 취급하는 타 유통업태 대비 경기에 둔감한 특징을 보인다. 이 때문에 최근 오프라인(OFF-LINE) 소매 유통 성장이 미비한 가운데 유일하게 성장하는 소매 유통채널이다. 또한 사회, 기술, 환경, 경제, 정치 각각의 측면에서 일어나는 메가트렌드 분석을 해보니, 사회적 측면에서 인구 고령화와 1인 가구 증가, 기술적으로는 ICT 확대와 핀테크 확산이 주요하게 나타나고 있으며, 환경적으로는 친환경·웰빙·힐링 트렌드, 경제적 측면에서는 불안정한 고용·소득에 대한 우려와 부의 양극화가 주요 메가트렌드로 분석됐다. 마지막으로 규제 완화와 자유무역주의 확산이 정치적 측면에서 주요한 메가트렌드이며, 이것이 소비패턴의 변화를 가져오고 있다. 편의점이 우리나라에 최초 소개 되었을 때에는 별다른 성과를 얻지 못하였으나 체계적인 선진 경영 기법을 기반으로 소비패턴, 시장환경 변화에 대응하면서 급속하게 성장하고 있다. 최근 편의점에 대한 조사와 연구는 편의점 고객만족이나 편의점 입지, 일부 상품군(PB상품중심) 연구에 집중되고 있으나, 본 연구는 이런 부분을 기초로 하여 최근 유통관련 규제와 저성장의 경제여건에 따라 소매업 전반으로 어려움을 겪고 있는 상황에서 오프라인 업태 중 유일하게 성장하는 소매업인 편의점만의 특징을 살펴보고 편의점 고객의 소비행동과 소비 만족도가 편의점 상품 포트폴리오 개발에 미치는 요인을 파악하고자 한다. 연구 분석을 위해, 편의점 고객의 소비행동요인(상품품질경쟁력, 생활 서비스 다양화, 상권)과 소비 만족도가 편의점 상품 포트폴리오에 미치는 결과를 파악하기 위한 설문조사를 수행하였다. 설문지는 편의점을 이용한 소비자 250명을 대상으로 2017년 5월 2일부터 5월 10일까지 9일 동안 진행하였다. 질문지법을 통한 설문조사를 실시하였으며, 회수된 설문지 210부 중 불성실한 응답자 10부를 제외하고 200부를 최종분석에 사용하였다. 본 연구는 편의점 고객을 조사대상으로 하였다. 본 연구에서는 표본을 선정하는데 있어 무작위 표본추출(Random sampling) 및 확률표본추출(probability sampling method)을 사용하지 않고 비확률표본추출방법(non-probability sampling method) 중 편의추출방법(convenience sampling)에 의하여 실시하였다. 편의추출방법은 무작위표본, 또는 확률적 표본을 추출하지 않고 연구자가 확보 가능한 표본을 활용하는 것을 말한다. 실증연구에 있어 무작위 표본을 활용하는 것이 바람직하지만, 대부분의 조직행동연구에서는 편의추출방법을 사용하는 경우가 많다. 이론적으로는 무작위표본 또는 확률적 표본을 사용하는 것이 바람직하지만 일반적으로 편의표본이 많이 사용되는 이유는 연구대상인 조직체로부터 연구에 대한 협조를 확보하기가 용이하지 않다는 점과 연구전략상의 이유 때문이라고 지적되고 있다(Bryanman, 1989). 본 연구의 연구목적을 달성하기 위하여 SPSS 21.0 통계패키지를 사용하여 분석하였으며 각 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 설문의 신뢰도를 측정하기 위하여 신뢰도 검사(Reliability Analysis)를 실시하였다. 둘째, 연구대상의 일반적 사항을 알아보기 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였다. 셋째, 소비만족도의 매개효과를 검증하는 가설을 검증하기 위하여 사용한 분석은 Baron과 Kenny(1986)가 제시한 3단계 절차에 따라 회귀분석을 실시하였다. ①고객의 소비 행동이 종속변수인 상품 포트폴리오에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 단순회귀분석(Simple-Regression Analysis)을 실시하여 분석하였다. ②고객의 소비 행동이 매개변수인 소비 만족도에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 단순회귀분석(Simple-Regression Analysis)을 실시하여 분석하였다. ③독립변수인 고객의 소비행동과 매개변수인 소비 만족도를 함께 투입하여 매개효과를 검증하는 위계적 회귀분석(Step-wise Regression Analysis)을 실시하였다. 소비행동의 상품품질경쟁력은 생활 서비스 다양화, 소비만족도, 상품 포트폴리오와 상관성이 있는 것으로 나타났으며, 모두 정(+)의 방향으로 상관성이 있는 것으로 나타났다. 소비행동의 생활 서비스 다양화는 소비만족도, 상품 포트폴리오와 상관성이 있는 것으로 나타났으며, 모두 정(+)의 방향으로 상관성이 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 소비만족도과 상품 포트폴리오는 정(+)의 방향으로 상관성이 있는 것으로 나타났다. 이에 대해 다음과 같이 가설을 설정하였다. 첫째, 상품 품질 경쟁력이 상품 포트폴리오에 영향을 미칠 때 소비만족도의 매개효과 큰 것으로 나타났다. 그러므로 가설1-1 “상품 품질 경쟁력이 소비 만족도에 긍정적인 요인으로 작용하여 편의점 상품 포트폴리오 개발에 긍정적인(+) 영향을 미칠 것이다.” 둘째, 생활 서비스 다양화가 상품 포트폴리오에 영향을 미칠 때 소비만족도의 매개효과가 큰 것으로 나타나므로 가설 2-1 “생활 서비스 다양화가 소비 만족도에 긍정적인 요인으로 작용하여 편의점 상품 포트폴리오 개발에 긍정적인(+) 영향을 미칠 것이다.” 셋째. 편의점 상권이 상품 포트폴리오에 영향을 미칠 때 소비만족도의 매개효과가 없는 것으로 나타나 가설을 선택하지 않는다. 이러한 근거로, 편의점의 지속적인 성장을 위해서는 상품 품질 경쟁력확보 및 다양한 생활 서비스 확대를 통해 소비 만족도를 향상시키고, 편의점 내 신규브랜드 런칭, 신규상품 도입을 중심으로 상품 포트폴리오 개발이 지속적으로 유지·발전되어야할 것이다. 또한 편의점 이용 형태 실태 설문자료를 기초로 하여 신규 상품군 개발이 요구되는 상황이다. 그러나 편의점 상권이 상품 포트폴리오에 영향을 미칠 때 소비만족도의 매개효과가 나타나지 않는 것으로 보이고 있어, 편의점 상품 포트폴리오 개발과 편의점 상권은 상관관계가 없는 것으로 판단된다. 본 연구를 통해 실제 편의점을 이용하고 있는 각 계층에 대해 고객 관점에서 소비행동, 소비 만족도와 편의점 상품 포트폴리오 관계를 파악하고, 이 요인들의 상호 인과관계를 규명함에 따라 연구결과에 대한 객관성과 실용성을 확보하였다. 또한 편의점 이용고객들의 소비행동과 소비 만족도 관계를 명확히 규명함으로써 기존 대형유통업체 편의점 상품 포트폴리오를 바탕으로 새로운 상품 포트폴리오를 구축하는데 있어 상품 운영전략 수립 시 시행착오를 줄이고, 사회·기술·환경·경제·정치측면에서 변화하는 편의점 고객 소비 패턴 변화에 대응하는 상품 포트폴리오를 개발하여 지속 성장할 수 있는 잠재적 가능성을 제시하였다.
Convenience stores have emerged as a significant distribution base, beyond being a simple solution for needs on local daily necessaries or food. As the online distribution appeared in the offline-centric distribution environment, the distribution environment rapidly changed into a fusion of online a...
Convenience stores have emerged as a significant distribution base, beyond being a simple solution for needs on local daily necessaries or food. As the online distribution appeared in the offline-centric distribution environment, the distribution environment rapidly changed into a fusion of online and offline. In such a distribution environment, the distribution industry usually responds very sensitively to business fluctuations and consumer sentiment, while the convenience store is relatively insensitive to business fluctuations compared to other distribution channels that deal with expensive products. The convenience store is the only retail distribution channel that grows even in the slow growth trend of the recent offline retail distribution since it sells small-volume food and life necessities. In addition, the analysis results of megatrend in each aspect of society, technology, environment, economy and politics are as follows: The society shows a trend of aging and increase in the number of one-person households; the technology shows a major megatrend of expansion of ICT(information and communications technology) propagation and FinTech acceleration trend; the environment shows a trend of eco-friendly, well-being, healing and pursuit of personality; the economy shows the anxiety in employment and income and the polarization of wealth; finally, the politics shows a major megatrend of deregulation and expansion of free trade. These megatrends lead to a change in consumption patterns. When a convenience store was introduced in Korea for the first time, it failed to get a result. However, now the channel is rapidly growing while responding to changes of consumption patterns and market environment based on the systematic advanced management techniques. The recent investigation and research on convenience store are focused on the convenience store consumers’ satisfaction, its location or research on some product categories (focusing on private label brands products). However, based on these researches, this study reviews the characteristics of the retail business with convenience stores as the only growing retail channel among the offline channels while the overall retail business is in trouble due to recent regulations related with distribution and economic conditions of slow growth; and it figures out the impact of convenience store consumer behaviors and consumption satisfaction to development of convenience store product portfolio. For research and analysis, a survey was implemented to 250 consumers, who visited convenience stores, for nine days from May 2 to 10, 2017 so as to find out the effect of convenience store consumer behavior factors (product quality competitiveness, diversification of living services and trade area) and consumption satisfaction to development of convenience store product portfolio. The survey used the questionnaire method, and 200 survey results were used in the final analysis excluding 10 results by insincere respondents among the retrieved 210 questionnaires. The survey subject of this study is customers of the convenience store. This study used convenience sampling among the non-probability sampling methods instead of using random sampling and probability sampling method in selecting a sample. Convenience sampling means utilizing the sample that an investigator can acquire instead of extracting random samples or probability samples. In the empirical research, it is desirable to use random sample, but many studies in organizational behavior use the convenience sampling method. A study points out that it is theoretically desirable to use random samples or probability samples, but the convenience sampling method is commonly used because it is not easy to secure cooperation by a study subject, an organization, on the study, and because of the reason on the research strategy (Bryanman, 1989). It used SPSS V. 21.0 (IBM, Amonk, NY, USA) to analyze so as to accomplish the objective of the study, and its analysis methods are as follows: First, it implemented reliability analysis to measure a reliability of questionnaires. Second, it implemented frequency analysis to find out general matters of a research target. Third, in order to verify the hypothesis that examines the mediated effect of consumer satisfaction, it implemented regression analysis based on the three-step process as Baron and Kenny (1986) suggested like follows: ①It implemented simple-regression analysis so as to find out the effect of costumers’ consumption on the dependent variable, product portfolio; ②it implemented simple-regression analysis so as to find out the effect of costumers’ consumption on the intervening variable, consumption satisfaction;③it implemented step-wise regression analysis to verify the mediated effect by inputting customers’ consumption behavior, an independent variable, along with consumption satisfaction, an intervening variable. Product quality competitiveness of consumption behavior has correlations with diversification of living services, consumption satisfaction and product portfolio, and all appeared to have a positive (+) correlation. Diversification of living services of consumption behavior appeared to have a correlation with consumption satisfaction and product portfolio, and all of them had a positive (+) correlation. Finally, consumption satisfaction and product portfolio appeared to have a positive (+) correlation. First, the mediated effect of consumption satisfaction appeared to be big when product quality competitiveness had an impact on product portfolio. Therefore, the hypothesis 1-1 is that “product quality competitiveness works as an affirmative factor to consumption satisfaction, and it has a positive (+) impact on development of convenience store product portfolio.” Second, the mediated effect of consumption satisfaction appeared to be big when diversification of living services has an impact on product portfolio. Accordingly, the hypothesis 2-1 is that “diversification of living services works as an affirmative factor to consumption satisfaction, and it has a positive (+) impact on development of convenience store product portfolio.” Third, it appeared that there is no mediated effect in consumption satisfaction when trade area of convenience store has an impact on product portfolio, hence, it is not selected as a hypothesis. For this reason, if consumption satisfaction is improved by securing product quality competitiveness and expansion of diverse living services in order for the continuous growth of a convenience store, development of product portfolio shall be consistently maintained and developed by focusing on launching new brands and introducing new products in convenience stores. In addition, based on the questionnaire materials about convenience store user’s behaviors, it is required to develop a new product category. However, since consumption satisfaction has no mediated effect when trade area of convenience store has an impact on product portfolio, it is thought to be no correlation between development convenience store product portfolio and trade area of convenience store. This study grasped the relation of convenience store product portfolio with consumption behavior and consumption satisfaction in a customer’s point of view about each class of customers who use a convenience store in reality. It secured objective and practical values of the study result by investigating reciprocal causation of these factors. It suggested the potential of reducing trial and error when establishing a product management strategy with setting a new product portfolio based on product portfolio of the existing large-scale distribution businesses by clearly investigating the relation between convenience store users’ consumption behavior and consumption satisfaction; it also suggested the potential of continuous growth by developing a product portfolio in response to changing consumption patterns of convenience store customers in terms of society, technology, environment, economy and politics.
Convenience stores have emerged as a significant distribution base, beyond being a simple solution for needs on local daily necessaries or food. As the online distribution appeared in the offline-centric distribution environment, the distribution environment rapidly changed into a fusion of online and offline. In such a distribution environment, the distribution industry usually responds very sensitively to business fluctuations and consumer sentiment, while the convenience store is relatively insensitive to business fluctuations compared to other distribution channels that deal with expensive products. The convenience store is the only retail distribution channel that grows even in the slow growth trend of the recent offline retail distribution since it sells small-volume food and life necessities. In addition, the analysis results of megatrend in each aspect of society, technology, environment, economy and politics are as follows: The society shows a trend of aging and increase in the number of one-person households; the technology shows a major megatrend of expansion of ICT(information and communications technology) propagation and FinTech acceleration trend; the environment shows a trend of eco-friendly, well-being, healing and pursuit of personality; the economy shows the anxiety in employment and income and the polarization of wealth; finally, the politics shows a major megatrend of deregulation and expansion of free trade. These megatrends lead to a change in consumption patterns. When a convenience store was introduced in Korea for the first time, it failed to get a result. However, now the channel is rapidly growing while responding to changes of consumption patterns and market environment based on the systematic advanced management techniques. The recent investigation and research on convenience store are focused on the convenience store consumers’ satisfaction, its location or research on some product categories (focusing on private label brands products). However, based on these researches, this study reviews the characteristics of the retail business with convenience stores as the only growing retail channel among the offline channels while the overall retail business is in trouble due to recent regulations related with distribution and economic conditions of slow growth; and it figures out the impact of convenience store consumer behaviors and consumption satisfaction to development of convenience store product portfolio. For research and analysis, a survey was implemented to 250 consumers, who visited convenience stores, for nine days from May 2 to 10, 2017 so as to find out the effect of convenience store consumer behavior factors (product quality competitiveness, diversification of living services and trade area) and consumption satisfaction to development of convenience store product portfolio. The survey used the questionnaire method, and 200 survey results were used in the final analysis excluding 10 results by insincere respondents among the retrieved 210 questionnaires. The survey subject of this study is customers of the convenience store. This study used convenience sampling among the non-probability sampling methods instead of using random sampling and probability sampling method in selecting a sample. Convenience sampling means utilizing the sample that an investigator can acquire instead of extracting random samples or probability samples. In the empirical research, it is desirable to use random sample, but many studies in organizational behavior use the convenience sampling method. A study points out that it is theoretically desirable to use random samples or probability samples, but the convenience sampling method is commonly used because it is not easy to secure cooperation by a study subject, an organization, on the study, and because of the reason on the research strategy (Bryanman, 1989). It used SPSS V. 21.0 (IBM, Amonk, NY, USA) to analyze so as to accomplish the objective of the study, and its analysis methods are as follows: First, it implemented reliability analysis to measure a reliability of questionnaires. Second, it implemented frequency analysis to find out general matters of a research target. Third, in order to verify the hypothesis that examines the mediated effect of consumer satisfaction, it implemented regression analysis based on the three-step process as Baron and Kenny (1986) suggested like follows: ①It implemented simple-regression analysis so as to find out the effect of costumers’ consumption on the dependent variable, product portfolio; ②it implemented simple-regression analysis so as to find out the effect of costumers’ consumption on the intervening variable, consumption satisfaction;③it implemented step-wise regression analysis to verify the mediated effect by inputting customers’ consumption behavior, an independent variable, along with consumption satisfaction, an intervening variable. Product quality competitiveness of consumption behavior has correlations with diversification of living services, consumption satisfaction and product portfolio, and all appeared to have a positive (+) correlation. Diversification of living services of consumption behavior appeared to have a correlation with consumption satisfaction and product portfolio, and all of them had a positive (+) correlation. Finally, consumption satisfaction and product portfolio appeared to have a positive (+) correlation. First, the mediated effect of consumption satisfaction appeared to be big when product quality competitiveness had an impact on product portfolio. Therefore, the hypothesis 1-1 is that “product quality competitiveness works as an affirmative factor to consumption satisfaction, and it has a positive (+) impact on development of convenience store product portfolio.” Second, the mediated effect of consumption satisfaction appeared to be big when diversification of living services has an impact on product portfolio. Accordingly, the hypothesis 2-1 is that “diversification of living services works as an affirmative factor to consumption satisfaction, and it has a positive (+) impact on development of convenience store product portfolio.” Third, it appeared that there is no mediated effect in consumption satisfaction when trade area of convenience store has an impact on product portfolio, hence, it is not selected as a hypothesis. For this reason, if consumption satisfaction is improved by securing product quality competitiveness and expansion of diverse living services in order for the continuous growth of a convenience store, development of product portfolio shall be consistently maintained and developed by focusing on launching new brands and introducing new products in convenience stores. In addition, based on the questionnaire materials about convenience store user’s behaviors, it is required to develop a new product category. However, since consumption satisfaction has no mediated effect when trade area of convenience store has an impact on product portfolio, it is thought to be no correlation between development convenience store product portfolio and trade area of convenience store. This study grasped the relation of convenience store product portfolio with consumption behavior and consumption satisfaction in a customer’s point of view about each class of customers who use a convenience store in reality. It secured objective and practical values of the study result by investigating reciprocal causation of these factors. It suggested the potential of reducing trial and error when establishing a product management strategy with setting a new product portfolio based on product portfolio of the existing large-scale distribution businesses by clearly investigating the relation between convenience store users’ consumption behavior and consumption satisfaction; it also suggested the potential of continuous growth by developing a product portfolio in response to changing consumption patterns of convenience store customers in terms of society, technology, environment, economy and politics.
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