일부 고등학생의 스트레스가 구강건강인식, 구강보건행동, 구강건강관련 삶의 질에 미치는 영향 The influence of stress on some highschool students to their oral health perception, oral health behavior, quality of life related to oral health원문보기
연구목적 : 고등학생들이 받는 스트레스가 구강건강인식, 구강보건행동, 구강건강관련 삶의 질에 어떠한 영향을 미치는지 파악하여, 청소년의 구강건강 및 삶의 질 증진에 필요한 기초자료를 마련하고자 하였다.
연구방법 : 연구대상은 편의표본추출법에 의해 선정된 전라북도 익산시의 고등학생 394명이었다. 조사방법은 자기 기입식 설문조사법이었다. 스트레스와 구강건강인식, 구강보건행동, 구강건강관련 삶의 질의 연관성을 분석하기 위해 피어슨 상관분석을 실시하였다. 스트레스가 구강건강인식과 구강보건행동 및 구강건강관련 삶의 질에 미치는 영향을 분석하고자 조사대상자의 특성과 스트레스를 ...
연구목적 : 고등학생들이 받는 스트레스가 구강건강인식, 구강보건행동, 구강건강관련 삶의 질에 어떠한 영향을 미치는지 파악하여, 청소년의 구강건강 및 삶의 질 증진에 필요한 기초자료를 마련하고자 하였다.
연구방법 : 연구대상은 편의표본추출법에 의해 선정된 전라북도 익산시의 고등학생 394명이었다. 조사방법은 자기 기입식 설문조사법이었다. 스트레스와 구강건강인식, 구강보건행동, 구강건강관련 삶의 질의 연관성을 분석하기 위해 피어슨 상관분석을 실시하였다. 스트레스가 구강건강인식과 구강보건행동 및 구강건강관련 삶의 질에 미치는 영향을 분석하고자 조사대상자의 특성과 스트레스를 독립변수로 하는 다중회귀분석을 시행하였다.
연구성적 : 스트레스가 높을수록 자신의 구강건강상태에 대해 긍정적이었으며, 치아 통증과 불편감을 많이 느꼈다고 인식하였다. 또한 스트레스가 높을수록 구강보건에 관한 태도는 긍정적이었다. 스트레스가 높으면 지난 1년간 치과의료 이용횟수와 잇솔질횟수가 많은 것으로 나타났으며, 스트레스는 간식섭취에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 스트레스는 구강건강관련 삶의 질에 영향을 미쳤는데, 스트레스가 높을수록 구강건강관련 삶의 질이 낮은 것으로 나타났다. 스트레스는 구강건강인식, 구강보건행동, 구강건강관련 삶의 질 중에서 구강건강관련 삶의 질과 상관성이 가장 높았다.
결론 : 스트레스는 구강건강인식, 구강보건행동, 구강건강관련 삶의 질에 영향을 미치는 것으로 나타났으므로 고등학생들의 스트레스를 줄이기 위한 방안이 마련되어야 할 것으로 판단되었다.
연구목적 : 고등학생들이 받는 스트레스가 구강건강인식, 구강보건행동, 구강건강관련 삶의 질에 어떠한 영향을 미치는지 파악하여, 청소년의 구강건강 및 삶의 질 증진에 필요한 기초자료를 마련하고자 하였다.
연구방법 : 연구대상은 편의표본추출법에 의해 선정된 전라북도 익산시의 고등학생 394명이었다. 조사방법은 자기 기입식 설문조사법이었다. 스트레스와 구강건강인식, 구강보건행동, 구강건강관련 삶의 질의 연관성을 분석하기 위해 피어슨 상관분석을 실시하였다. 스트레스가 구강건강인식과 구강보건행동 및 구강건강관련 삶의 질에 미치는 영향을 분석하고자 조사대상자의 특성과 스트레스를 독립변수로 하는 다중회귀분석을 시행하였다.
연구성적 : 스트레스가 높을수록 자신의 구강건강상태에 대해 긍정적이었으며, 치아 통증과 불편감을 많이 느꼈다고 인식하였다. 또한 스트레스가 높을수록 구강보건에 관한 태도는 긍정적이었다. 스트레스가 높으면 지난 1년간 치과의료 이용횟수와 잇솔질횟수가 많은 것으로 나타났으며, 스트레스는 간식섭취에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 스트레스는 구강건강관련 삶의 질에 영향을 미쳤는데, 스트레스가 높을수록 구강건강관련 삶의 질이 낮은 것으로 나타났다. 스트레스는 구강건강인식, 구강보건행동, 구강건강관련 삶의 질 중에서 구강건강관련 삶의 질과 상관성이 가장 높았다.
결론 : 스트레스는 구강건강인식, 구강보건행동, 구강건강관련 삶의 질에 영향을 미치는 것으로 나타났으므로 고등학생들의 스트레스를 줄이기 위한 방안이 마련되어야 할 것으로 판단되었다.
Purpose : Figuring out how the stress of highschool students affects on their oral health perception, oral health behavior, and the quality of life related to oral health and trying to provide the base data to improve the adolescent's oral health care and their quality of life.
Method : The...
Purpose : Figuring out how the stress of highschool students affects on their oral health perception, oral health behavior, and the quality of life related to oral health and trying to provide the base data to improve the adolescent's oral health care and their quality of life.
Method : The objects of research were the 394 highschool students of Iksan-si, Jeollabuk-do chosen by the convenience sampling method. The way of research was the self-administered questionnaire survey. The Pearson Correlation Analysis was used for analyzing the correlation between the stress and oral health perception, oral health behavior, and the quality of life related to oral health. Multiple regression analysis whose independent variables are characteristics of objects and the stress was used to analyze how the stress affects to the oral health perception, the oral health behavior, and the quality of life related to oral health.
Results : Students who get higher stress level are more positive to their oral health condition, and feel more pain and discomfort. They also have positive attitudes on oral health care. High stressed level students get more dental treatment, and stress does not affect to the snack intaking. Stress affects on the quality of life related to the oral health care. The more stress students have, the less quality of life related to the oral health care. Stress has the most important interrelationship with the quality of life on the oral health care, among the oral health perception, oral health behavior, and the quality of life.
Conclusion : Stress affects on oral health perception, oral health behavior, and quality of life, so there must be a plan to lessen the highschool students' stress.
Purpose : Figuring out how the stress of highschool students affects on their oral health perception, oral health behavior, and the quality of life related to oral health and trying to provide the base data to improve the adolescent's oral health care and their quality of life.
Method : The objects of research were the 394 highschool students of Iksan-si, Jeollabuk-do chosen by the convenience sampling method. The way of research was the self-administered questionnaire survey. The Pearson Correlation Analysis was used for analyzing the correlation between the stress and oral health perception, oral health behavior, and the quality of life related to oral health. Multiple regression analysis whose independent variables are characteristics of objects and the stress was used to analyze how the stress affects to the oral health perception, the oral health behavior, and the quality of life related to oral health.
Results : Students who get higher stress level are more positive to their oral health condition, and feel more pain and discomfort. They also have positive attitudes on oral health care. High stressed level students get more dental treatment, and stress does not affect to the snack intaking. Stress affects on the quality of life related to the oral health care. The more stress students have, the less quality of life related to the oral health care. Stress has the most important interrelationship with the quality of life on the oral health care, among the oral health perception, oral health behavior, and the quality of life.
Conclusion : Stress affects on oral health perception, oral health behavior, and quality of life, so there must be a plan to lessen the highschool students' stress.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.