본 연구는 보행자를 위한 보행 서비스 만족을 위하여 보행자의 밀도 분석 방법을 제시하는 데 목적이 있다. 보행로 내에서 나타나는 보행자의 행태특성을 파악하기 위한 방법으로 특정구간의 보행자 수를 집계하고, 보행행위가 어떤 집단, 형태로 분산이 이루어지는지를 보행밀도를 통해 측정하고 분석하고자 하였다. 또한, 보행밀도 분석을 통해 보행로의 서비스 수준을 평가하였다. 이를 위해 물리적 측정치를 측정하기 위한 방법을 모색하고 이를 분석 가능한 값으로 환산하여 향후 보행에 대한 공간의 면적개선은 물론 서비스 질의 개선 시 유용한 자료로 활용하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 연구의 공간적 범위로, 지상에서 이루어지는 보행로 중 국내 복합역(KTX + 쇼핑센터 등의 대규모 상업시설)과 지하철이 함께 있는 대형역사의 보행공간을 연구의 공간적 범위로 한다. 이를 위하여 국내, 외의 선행연구를 검토하여 연구 동향과 차별성을 분석하였으며, 보행밀도 조사를 위한 물리적 장치의 목적별 활용범위를 살펴보고, 정보수집 측정방법을 구체적 실험과 보행 ...
본 연구는 보행자를 위한 보행 서비스 만족을 위하여 보행자의 밀도 분석 방법을 제시하는 데 목적이 있다. 보행로 내에서 나타나는 보행자의 행태특성을 파악하기 위한 방법으로 특정구간의 보행자 수를 집계하고, 보행행위가 어떤 집단, 형태로 분산이 이루어지는지를 보행밀도를 통해 측정하고 분석하고자 하였다. 또한, 보행밀도 분석을 통해 보행로의 서비스 수준을 평가하였다. 이를 위해 물리적 측정치를 측정하기 위한 방법을 모색하고 이를 분석 가능한 값으로 환산하여 향후 보행에 대한 공간의 면적개선은 물론 서비스 질의 개선 시 유용한 자료로 활용하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 연구의 공간적 범위로, 지상에서 이루어지는 보행로 중 국내 복합역(KTX + 쇼핑센터 등의 대규모 상업시설)과 지하철이 함께 있는 대형역사의 보행공간을 연구의 공간적 범위로 한다. 이를 위하여 국내, 외의 선행연구를 검토하여 연구 동향과 차별성을 분석하였으며, 보행밀도 조사를 위한 물리적 장치의 목적별 활용범위를 살펴보고, 정보수집 측정방법을 구체적 실험과 보행 시뮬레이션을 통해 적절한 높이와 해상도를 논리적으로 검증하고 제시하였다. 이 후 대상지를 선정하고 DATA를 수집 및 분석하였으며, 국내 대형역사의 보행공간을 본 연구에서 개발한 ‘보행밀도 분석방법’을 통해 실시하였다.
본 연구는 보행자를 위한 보행 서비스 만족을 위하여 보행자의 밀도 분석 방법을 제시하는 데 목적이 있다. 보행로 내에서 나타나는 보행자의 행태특성을 파악하기 위한 방법으로 특정구간의 보행자 수를 집계하고, 보행행위가 어떤 집단, 형태로 분산이 이루어지는지를 보행밀도를 통해 측정하고 분석하고자 하였다. 또한, 보행밀도 분석을 통해 보행로의 서비스 수준을 평가하였다. 이를 위해 물리적 측정치를 측정하기 위한 방법을 모색하고 이를 분석 가능한 값으로 환산하여 향후 보행에 대한 공간의 면적개선은 물론 서비스 질의 개선 시 유용한 자료로 활용하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 연구의 공간적 범위로, 지상에서 이루어지는 보행로 중 국내 복합역(KTX + 쇼핑센터 등의 대규모 상업시설)과 지하철이 함께 있는 대형역사의 보행공간을 연구의 공간적 범위로 한다. 이를 위하여 국내, 외의 선행연구를 검토하여 연구 동향과 차별성을 분석하였으며, 보행밀도 조사를 위한 물리적 장치의 목적별 활용범위를 살펴보고, 정보수집 측정방법을 구체적 실험과 보행 시뮬레이션을 통해 적절한 높이와 해상도를 논리적으로 검증하고 제시하였다. 이 후 대상지를 선정하고 DATA를 수집 및 분석하였으며, 국내 대형역사의 보행공간을 본 연구에서 개발한 ‘보행밀도 분석방법’을 통해 실시하였다.
This study aims to present an analysis method of pedestrian walkways density for satisfying the pedestrian level of service. As a method of understanding behavior characteristics of pedestrians on the walkway, the number of pedestrians in a specific section was calculated and groups and forms of ped...
This study aims to present an analysis method of pedestrian walkways density for satisfying the pedestrian level of service. As a method of understanding behavior characteristics of pedestrians on the walkway, the number of pedestrians in a specific section was calculated and groups and forms of pedestrian behaviors were measured and analyzed, based on pedestrian walkways density. Also, the level of service of the walkway was evaluated by analyzing pedestrian walkways density. For achieving this purpose, a method of measuring physical measures was explored and the value measured was converted into an analyzable value. The ultimate of this study is to improve the space area for pedestrians and to serve as useful data for enhancing the level of service in future. As a spatial scope of this study, the pedestrian space of a large station with domestic complex station (KTX and large-scale commercial facilities including a shopping center) and subway was selected. For this study, domestic and foreign previous studies were reviewed to analyze the research trends and differences. For investigating pedestrian walkways density, also, the scope of use of physical devices for different purposes was examined and the information gathering measuring method was experimented specifically and proper height and resolution were logically verified and presented through a pedestrian simulation. After that, a study area was chosen an data was collected and analyzed and pedestrian spaces of domestic large stations were analyzed using the ‘pedestrian walkways analysis method’ developed by this study.
This study aims to present an analysis method of pedestrian walkways density for satisfying the pedestrian level of service. As a method of understanding behavior characteristics of pedestrians on the walkway, the number of pedestrians in a specific section was calculated and groups and forms of pedestrian behaviors were measured and analyzed, based on pedestrian walkways density. Also, the level of service of the walkway was evaluated by analyzing pedestrian walkways density. For achieving this purpose, a method of measuring physical measures was explored and the value measured was converted into an analyzable value. The ultimate of this study is to improve the space area for pedestrians and to serve as useful data for enhancing the level of service in future. As a spatial scope of this study, the pedestrian space of a large station with domestic complex station (KTX and large-scale commercial facilities including a shopping center) and subway was selected. For this study, domestic and foreign previous studies were reviewed to analyze the research trends and differences. For investigating pedestrian walkways density, also, the scope of use of physical devices for different purposes was examined and the information gathering measuring method was experimented specifically and proper height and resolution were logically verified and presented through a pedestrian simulation. After that, a study area was chosen an data was collected and analyzed and pedestrian spaces of domestic large stations were analyzed using the ‘pedestrian walkways analysis method’ developed by this study.
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