본 연구는 학교 청소년과 학교 밖 청소년을 대상으로 생활양식과 주요변인들 간의 관계를 아들러 개인심리학적 이론에 근거하여 경험적으로 검증하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교 청소년과 학교 밖 청소년 간에 생활양식 및 관련변인들은 차이가 있는가? 둘째, 학교 청소년과 학교 밖 청소년 집단에서 생활양식과 다른 아들러 핵심개념들 간의 관계는 어떠한가? 셋째, 학교 청소년과 학교 밖 청소년 집단에서 관련변인들이 생활양식에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제를 검증하기 위하여 광주·전남 지역에 거주하는 학교 청소년 240명과 학교 밖 청소년 183명을 대상으로 아들러 개인심리학의 주요개념인 생활양식과 사회적 관심, 열등감, 우월성 추구, 자기격려를 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS프로그램을 사용하여 ...
본 연구는 학교 청소년과 학교 밖 청소년을 대상으로 생활양식과 주요변인들 간의 관계를 아들러 개인심리학적 이론에 근거하여 경험적으로 검증하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교 청소년과 학교 밖 청소년 간에 생활양식 및 관련변인들은 차이가 있는가? 둘째, 학교 청소년과 학교 밖 청소년 집단에서 생활양식과 다른 아들러 핵심개념들 간의 관계는 어떠한가? 셋째, 학교 청소년과 학교 밖 청소년 집단에서 관련변인들이 생활양식에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제를 검증하기 위하여 광주·전남 지역에 거주하는 학교 청소년 240명과 학교 밖 청소년 183명을 대상으로 아들러 개인심리학의 주요개념인 생활양식과 사회적 관심, 열등감, 우월성 추구, 자기격려를 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS프로그램을 사용하여 t검증, 상관분석과 중다회귀분석(stepwise multiple regression analysis)을 실시하였다. 연구결과를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 학교 청소년은 사회적 유용형 생활양식이, 학교 밖 청소년은 지배형 생활양식이 우세한 것으로 드러났다. 회피형 생활양식은 의미 있는 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 사회적 유용형과 회피형 간에 부적 상관이 나타났다. 반면에 사회적 유용형과 지배형 간에는 집단에 따라 상관이 없거나 낮은 상관을 보이고 회피형과 지배형 간에도 두 집단에서 낮은 상관을 나타냈다. 셋째, 사회적 관심과 열등감과는 부적 상관을, 그리고 사회적 관심과 우월성 추구 및 자기격려는 정적 상관을 나타냈다. 열등감과 우월성 추구 및 자기격려는 부적 상관을 나타냈고, 우월성 추구와 자기격려 간에는 정적 상관이 나타났다. 넷째, 사회적 유용형은 학교 청소년 집단에서 사회적 관심, 우월성 추구 순으로, 학교 밖 청소년 집단에서는 사회적 관심이 의미 있게 설명하고 있다. 회피형은 학교 청소년에서 열등감, 자기격려, 사회적 관심 순으로 설명력이 나타났고, 학교 밖 청소년은 설명력이 낮았다. 지배형은 학교 청소년 집단과 학교 밖 청소년 집단 모두에서 설명력이 낮거나 아들러 이론적 관점에서 설명하는데 어려움이 드러났다. 또한 학교 청소년 집단이 학교 밖 청소년 집단에 비해 아들러 관련 변인들 간의 이론적 관계를 더욱 적절하게 설명하고 있다. 본 연구의 의의는 학교 청소년과 학교 밖 청소년을 대상으로 생활양식과 아들러 개인심리학의 주요한 개념들 간의 관계를 이론적으로 정리하고 경험적으로 검증하였다. 연구결과와 제한점을 중심으로 시사점 및 추후 연구방향에 대해 제언하였다.
본 연구는 학교 청소년과 학교 밖 청소년을 대상으로 생활양식과 주요변인들 간의 관계를 아들러 개인심리학적 이론에 근거하여 경험적으로 검증하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교 청소년과 학교 밖 청소년 간에 생활양식 및 관련변인들은 차이가 있는가? 둘째, 학교 청소년과 학교 밖 청소년 집단에서 생활양식과 다른 아들러 핵심개념들 간의 관계는 어떠한가? 셋째, 학교 청소년과 학교 밖 청소년 집단에서 관련변인들이 생활양식에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제를 검증하기 위하여 광주·전남 지역에 거주하는 학교 청소년 240명과 학교 밖 청소년 183명을 대상으로 아들러 개인심리학의 주요개념인 생활양식과 사회적 관심, 열등감, 우월성 추구, 자기격려를 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS프로그램을 사용하여 t검증, 상관분석과 중다회귀분석(stepwise multiple regression analysis)을 실시하였다. 연구결과를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 학교 청소년은 사회적 유용형 생활양식이, 학교 밖 청소년은 지배형 생활양식이 우세한 것으로 드러났다. 회피형 생활양식은 의미 있는 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 사회적 유용형과 회피형 간에 부적 상관이 나타났다. 반면에 사회적 유용형과 지배형 간에는 집단에 따라 상관이 없거나 낮은 상관을 보이고 회피형과 지배형 간에도 두 집단에서 낮은 상관을 나타냈다. 셋째, 사회적 관심과 열등감과는 부적 상관을, 그리고 사회적 관심과 우월성 추구 및 자기격려는 정적 상관을 나타냈다. 열등감과 우월성 추구 및 자기격려는 부적 상관을 나타냈고, 우월성 추구와 자기격려 간에는 정적 상관이 나타났다. 넷째, 사회적 유용형은 학교 청소년 집단에서 사회적 관심, 우월성 추구 순으로, 학교 밖 청소년 집단에서는 사회적 관심이 의미 있게 설명하고 있다. 회피형은 학교 청소년에서 열등감, 자기격려, 사회적 관심 순으로 설명력이 나타났고, 학교 밖 청소년은 설명력이 낮았다. 지배형은 학교 청소년 집단과 학교 밖 청소년 집단 모두에서 설명력이 낮거나 아들러 이론적 관점에서 설명하는데 어려움이 드러났다. 또한 학교 청소년 집단이 학교 밖 청소년 집단에 비해 아들러 관련 변인들 간의 이론적 관계를 더욱 적절하게 설명하고 있다. 본 연구의 의의는 학교 청소년과 학교 밖 청소년을 대상으로 생활양식과 아들러 개인심리학의 주요한 개념들 간의 관계를 이론적으로 정리하고 경험적으로 검증하였다. 연구결과와 제한점을 중심으로 시사점 및 추후 연구방향에 대해 제언하였다.
The purpose of this research is to testify the relationships of life-style and related key concepts based on Adler's theory in school adolescents and out-of-school adolescents. The research problems are as follows; First, are there differences in life-style and related key concepts based on Adle...
The purpose of this research is to testify the relationships of life-style and related key concepts based on Adler's theory in school adolescents and out-of-school adolescents. The research problems are as follows; First, are there differences in life-style and related key concepts based on Adler's theory between school adolescents and out-of-school adolescents? Second, how are the relationships among the life-style and related concepts of Adler's theory in school adolescents and out-of-school adolescents? Third, how do the related key concepts of Adler's theory effect on the life-style in school adolescents and out-of-school adolescents? For this study, 240 school adolescents and 183 out-of-school adolescents in Gwang-ju and Jeonnam province were sampled. And the tests measuring life-style, social interest, inferiority, superiority striving, self-encouragement based on Adler's theory were composed and administered to total 423 adolescents. The collected date were analyzed t-test, correlation coefficients, stepwise multiple regression analysis using SPSS program. The conclusions through the research results are as follows; First, social useful type life-style is higher in school adolescents and ruling type life-style is higher in out-of-school adolescents. There is no significant difference in avoidance type life-style between the both groups. Second, there is negative correlation between social useful type and avoidance type life-style. Where as there is no correlate or very low correlation between social useful type and ruling type life-style in both groups. Also, there is low correlation between avoidance type and ruling type life-style. Third, there is negative correlation between social interest and inferiority, but positive correlation between social interest and superiority striving and self-encouragement. And there is negative correlation between inferiority and superiority striving and self-encouragement. Fourth, social useful type life-style is explained significantly by social interest, superiority striving in order in school adolescents group but explained significantly by social interest only in out-of-school adolescents group. Avoidance type life-style is explained significantly by inferiority, self-encouragement, social interest in order in school adolescents group. But ruling type life-style is not explained nearly by all related variables in both groups. So there is difficulty to explain the ruling type life-style according to Adler's concepts. Also, the theoretical relationships among Adler's concepts are explained mpre properly in school adolescents group than in out-of-school group. Finally, the implications and future research directions through the research results and limitations of this study are suggested.
Key words: school adolescents, out-of-school adolescents, life-style, social interest, inferiority, superiority striving, self-encouragement.
The purpose of this research is to testify the relationships of life-style and related key concepts based on Adler's theory in school adolescents and out-of-school adolescents. The research problems are as follows; First, are there differences in life-style and related key concepts based on Adler's theory between school adolescents and out-of-school adolescents? Second, how are the relationships among the life-style and related concepts of Adler's theory in school adolescents and out-of-school adolescents? Third, how do the related key concepts of Adler's theory effect on the life-style in school adolescents and out-of-school adolescents? For this study, 240 school adolescents and 183 out-of-school adolescents in Gwang-ju and Jeonnam province were sampled. And the tests measuring life-style, social interest, inferiority, superiority striving, self-encouragement based on Adler's theory were composed and administered to total 423 adolescents. The collected date were analyzed t-test, correlation coefficients, stepwise multiple regression analysis using SPSS program. The conclusions through the research results are as follows; First, social useful type life-style is higher in school adolescents and ruling type life-style is higher in out-of-school adolescents. There is no significant difference in avoidance type life-style between the both groups. Second, there is negative correlation between social useful type and avoidance type life-style. Where as there is no correlate or very low correlation between social useful type and ruling type life-style in both groups. Also, there is low correlation between avoidance type and ruling type life-style. Third, there is negative correlation between social interest and inferiority, but positive correlation between social interest and superiority striving and self-encouragement. And there is negative correlation between inferiority and superiority striving and self-encouragement. Fourth, social useful type life-style is explained significantly by social interest, superiority striving in order in school adolescents group but explained significantly by social interest only in out-of-school adolescents group. Avoidance type life-style is explained significantly by inferiority, self-encouragement, social interest in order in school adolescents group. But ruling type life-style is not explained nearly by all related variables in both groups. So there is difficulty to explain the ruling type life-style according to Adler's concepts. Also, the theoretical relationships among Adler's concepts are explained mpre properly in school adolescents group than in out-of-school group. Finally, the implications and future research directions through the research results and limitations of this study are suggested.
Key words: school adolescents, out-of-school adolescents, life-style, social interest, inferiority, superiority striving, self-encouragement.
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