본 연구의 목적은 2016년 전국의 모든 중학교에 전면 시행된 자유학기제의 운영취지에 맞는, 4가지 모형별 음악수업 지도안을 제안하는 것이다. 먼저 연구의 방향 설정을 위해 선행연구 고찰을 통하여 자유학기제의 개념의 이해 및 목적과 운영모형 및 운영방안을 살펴보았다. 그리고 국내 자유학기제의 모티브가 된 아일랜드 전환학년제와 영국의 갭이어, 덴마크의 애프터 스쿨을 통해 자유학기제의 성과를 고찰하였다. 새로운 교육제도에 발맞추어 교육현장에서 적용할 수 있는 자유학기제의 다양한 음악수업 지도안 연구가 필요함에 따라, 본 연구에서는 교육부에서 제시한 4가지 수업모형에 맞는 자유학기제 교수․학습 지도안을 연구하였다. 첫째, 진로 탐색 활동에서는 총 4차시로 진행되며, 본 연구에서는 1차시에 대한 진로 활동 교수․학습 지도안을 제시한다. 음악과 직업을 연결하여 학생들에게 음악과 관련된 직업에 대한 방향성을 제시하고, 음악과 관련된 직업을 이루어 나아가기 위해서는 어떠한 교육과정을 거쳐야하는지에 대한 지도안을 연구하였다. 둘째, 주제 선택 활동으로는 총 6차시로 진행되며, 본 연구에서는 총 3차시에 대한 주제 선택 활동 교수․학습 지도안을 제시한다. 음악과 국어의 교과융합수업으로 학생들의 이야기로 시나리오를 작성하여 창작 뮤지컬을 완성하는 것을 목표로 지도안을 연구하였다. 셋째, 동아리 활동으로는 음악과 미술의 교과융합수업으로 총 5차시로 진행되며, 본 연구에서는 1차시에 대한 동아리 활동 교수․학습 지도안을 제시한다. 교과간 연계수업을 통하여 창작 뮤지컬 공연에 필요한 소품을 학생들이 직접 만들고, 시나리오에 맞는 안무와 공연준비를 할 수 있는 지도안을 연구하였다. 넷째, 예술․체육 활동은 학생들이 직접 만든 뮤지컬을 공연하는 것을 목적으로 총 4차시로 진행되며, 본 연구에서는 1차시에 대한 예술․체육 교수․학습 지도안을 연구하였다. 학생들이 직접 수업에 참여하여 배우고 활동하는 ...
본 연구의 목적은 2016년 전국의 모든 중학교에 전면 시행된 자유학기제의 운영취지에 맞는, 4가지 모형별 음악수업 지도안을 제안하는 것이다. 먼저 연구의 방향 설정을 위해 선행연구 고찰을 통하여 자유학기제의 개념의 이해 및 목적과 운영모형 및 운영방안을 살펴보았다. 그리고 국내 자유학기제의 모티브가 된 아일랜드 전환학년제와 영국의 갭이어, 덴마크의 애프터 스쿨을 통해 자유학기제의 성과를 고찰하였다. 새로운 교육제도에 발맞추어 교육현장에서 적용할 수 있는 자유학기제의 다양한 음악수업 지도안 연구가 필요함에 따라, 본 연구에서는 교육부에서 제시한 4가지 수업모형에 맞는 자유학기제 교수․학습 지도안을 연구하였다. 첫째, 진로 탐색 활동에서는 총 4차시로 진행되며, 본 연구에서는 1차시에 대한 진로 활동 교수․학습 지도안을 제시한다. 음악과 직업을 연결하여 학생들에게 음악과 관련된 직업에 대한 방향성을 제시하고, 음악과 관련된 직업을 이루어 나아가기 위해서는 어떠한 교육과정을 거쳐야하는지에 대한 지도안을 연구하였다. 둘째, 주제 선택 활동으로는 총 6차시로 진행되며, 본 연구에서는 총 3차시에 대한 주제 선택 활동 교수․학습 지도안을 제시한다. 음악과 국어의 교과융합수업으로 학생들의 이야기로 시나리오를 작성하여 창작 뮤지컬을 완성하는 것을 목표로 지도안을 연구하였다. 셋째, 동아리 활동으로는 음악과 미술의 교과융합수업으로 총 5차시로 진행되며, 본 연구에서는 1차시에 대한 동아리 활동 교수․학습 지도안을 제시한다. 교과간 연계수업을 통하여 창작 뮤지컬 공연에 필요한 소품을 학생들이 직접 만들고, 시나리오에 맞는 안무와 공연준비를 할 수 있는 지도안을 연구하였다. 넷째, 예술․체육 활동은 학생들이 직접 만든 뮤지컬을 공연하는 것을 목적으로 총 4차시로 진행되며, 본 연구에서는 1차시에 대한 예술․체육 교수․학습 지도안을 연구하였다. 학생들이 직접 수업에 참여하여 배우고 활동하는 자기주도적 학습의 지도안을 제시하였다. 본 연구를 통하여 학생들에게 체계적이고 다양한 교육활동과 탐구 및 체험의 기회를 제공하고, 자유학기제를 시행하는 학교와 음악교육의 연구 발전에 도움을 주고자 한다.
본 연구의 목적은 2016년 전국의 모든 중학교에 전면 시행된 자유학기제의 운영취지에 맞는, 4가지 모형별 음악수업 지도안을 제안하는 것이다. 먼저 연구의 방향 설정을 위해 선행연구 고찰을 통하여 자유학기제의 개념의 이해 및 목적과 운영모형 및 운영방안을 살펴보았다. 그리고 국내 자유학기제의 모티브가 된 아일랜드 전환학년제와 영국의 갭이어, 덴마크의 애프터 스쿨을 통해 자유학기제의 성과를 고찰하였다. 새로운 교육제도에 발맞추어 교육현장에서 적용할 수 있는 자유학기제의 다양한 음악수업 지도안 연구가 필요함에 따라, 본 연구에서는 교육부에서 제시한 4가지 수업모형에 맞는 자유학기제 교수․학습 지도안을 연구하였다. 첫째, 진로 탐색 활동에서는 총 4차시로 진행되며, 본 연구에서는 1차시에 대한 진로 활동 교수․학습 지도안을 제시한다. 음악과 직업을 연결하여 학생들에게 음악과 관련된 직업에 대한 방향성을 제시하고, 음악과 관련된 직업을 이루어 나아가기 위해서는 어떠한 교육과정을 거쳐야하는지에 대한 지도안을 연구하였다. 둘째, 주제 선택 활동으로는 총 6차시로 진행되며, 본 연구에서는 총 3차시에 대한 주제 선택 활동 교수․학습 지도안을 제시한다. 음악과 국어의 교과융합수업으로 학생들의 이야기로 시나리오를 작성하여 창작 뮤지컬을 완성하는 것을 목표로 지도안을 연구하였다. 셋째, 동아리 활동으로는 음악과 미술의 교과융합수업으로 총 5차시로 진행되며, 본 연구에서는 1차시에 대한 동아리 활동 교수․학습 지도안을 제시한다. 교과간 연계수업을 통하여 창작 뮤지컬 공연에 필요한 소품을 학생들이 직접 만들고, 시나리오에 맞는 안무와 공연준비를 할 수 있는 지도안을 연구하였다. 넷째, 예술․체육 활동은 학생들이 직접 만든 뮤지컬을 공연하는 것을 목적으로 총 4차시로 진행되며, 본 연구에서는 1차시에 대한 예술․체육 교수․학습 지도안을 연구하였다. 학생들이 직접 수업에 참여하여 배우고 활동하는 자기주도적 학습의 지도안을 제시하였다. 본 연구를 통하여 학생들에게 체계적이고 다양한 교육활동과 탐구 및 체험의 기회를 제공하고, 자유학기제를 시행하는 학교와 음악교육의 연구 발전에 도움을 주고자 한다.
The objective of this study is to suggest the music lesson teaching plan for four models suitable for the p urpose of free semester system fully operated by every middle school in the whole nation from 2016. First, to set up the direction of the study, the concept, purpose, and operating model/measu...
The objective of this study is to suggest the music lesson teaching plan for four models suitable for the p urpose of free semester system fully operated by every middle school in the whole nation from 2016. First, to set up the direction of the study, the concept, purpose, and operating model/measures of free semester system were examined by considering preceding researches. Through the Transition Year System of Ireland, Gap Year of the UK, and After-school of Denmark as the motif of free semester system of Korea, the performance of free semester system was considered. Owing to the necessity of researches on diverse music lesson teaching plans for free semester system applicable to educational site to keep up with the new educational system, this study researched the teaching/learning lesson plan of free semester system suitable for four lesson models presented by the Ministry of Education. First, the career exploratory activity has total four sessions while this study suggests the teaching/learning plan about career activity for the 1st session. The lesson plan suggests the career direction related to music to students in the connection between music and occupation, and also shows which curriculum should be gone through to achieve the occupation related to music. Second, the topic selection activity has total six sessions while this study suggests the teaching/learning plan about topic selection activity for total three sessions. As a convergence lesson between music and Korean language, the lesson plan aims to complete a creative musical by writing a scenario based on students' stories. Third, the club activity has total five sessions of convergence lesson between music and art while this study suggests the teaching/learning plan about club activity for the 1st session. The lesson plan is to prepare dance and performance suitable for the scenario while students make props necessary to the creative musical performance in the connection between subjects. Fourth, the arts/physical activity has total four sessions for the purpose of performing the musical created by students while this study researches the arts/physical teaching/learning plan for the 1st session. The lesson plan suggests the self-directed learning in which students directly participate, learn, and act. This study aims to provide opportunities of systematic and diverse educational activities, researches, and experiences to students, and also to be helpful to the research/development of music education and schools operating the free semester system.
The objective of this study is to suggest the music lesson teaching plan for four models suitable for the p urpose of free semester system fully operated by every middle school in the whole nation from 2016. First, to set up the direction of the study, the concept, purpose, and operating model/measures of free semester system were examined by considering preceding researches. Through the Transition Year System of Ireland, Gap Year of the UK, and After-school of Denmark as the motif of free semester system of Korea, the performance of free semester system was considered. Owing to the necessity of researches on diverse music lesson teaching plans for free semester system applicable to educational site to keep up with the new educational system, this study researched the teaching/learning lesson plan of free semester system suitable for four lesson models presented by the Ministry of Education. First, the career exploratory activity has total four sessions while this study suggests the teaching/learning plan about career activity for the 1st session. The lesson plan suggests the career direction related to music to students in the connection between music and occupation, and also shows which curriculum should be gone through to achieve the occupation related to music. Second, the topic selection activity has total six sessions while this study suggests the teaching/learning plan about topic selection activity for total three sessions. As a convergence lesson between music and Korean language, the lesson plan aims to complete a creative musical by writing a scenario based on students' stories. Third, the club activity has total five sessions of convergence lesson between music and art while this study suggests the teaching/learning plan about club activity for the 1st session. The lesson plan is to prepare dance and performance suitable for the scenario while students make props necessary to the creative musical performance in the connection between subjects. Fourth, the arts/physical activity has total four sessions for the purpose of performing the musical created by students while this study researches the arts/physical teaching/learning plan for the 1st session. The lesson plan suggests the self-directed learning in which students directly participate, learn, and act. This study aims to provide opportunities of systematic and diverse educational activities, researches, and experiences to students, and also to be helpful to the research/development of music education and schools operating the free semester system.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.