연결망
본 연구는 사회복지법인이 주도하고 민간기업이 후원하는 협력형 마을 만들기 사업의 사회자본 형성 과정을 분석하고자 했다. 이를 위해 먼저 마을 만들기와 사회자본론에 관한 이론적 고찰을 선행하여 분석틀을 도출했다. 마을의 역사, 사회·공간적 특성, 마을 만들기 경험, 주민의 사회적 관계망, 외부 행위주체의 개입을 사회자본 형성의 배경요인으로 설정하고, 이 요인들이 연결망, 신뢰, 규범의 제정으로 특징되는 사회자본 형성을 촉진 혹은 저해하는지 파악하고자 했다. 다음으로 마을 만들기의 주요 행위주체들을 대상으로 참여관찰과 심층면접을 진행했다.
분석결과, 마을활동가는 주민들과 지속적인 만남을 통해 관계망을 형성했다. 마을리더를 발굴하고 적극적인 의지를 지닌 주민들과 주민조직을 이루어, 마을청소활동과 각종 사업을 전개하면서 사회적 신뢰관계를 구축하게 되었다. 그러나 주민자치위원회로 대표되는 마을의 폐쇄적 관계망은, 오히려 마을 구성원들의 새로운 갈등을 야기하고 주민조직을 이분화하는 결과를 초래했다. 게다가 행정기관의 형식적 참여와 기업에 의존하는 복지법인의 취약한 재정으로 인해, 마을 전체 수준의 사회자본 형성은 이루어지지 않았다. 그러나 사회자본 형성에는 많은 시간과 노력이 투입되어야 한다는 점에서, 이 같은 갈등의 표출도 사회자본 형성을 위한 하나의 과정으로 볼 수 있다.
따라서 본 연구는 복지법인과 기업협력형 마을 만들기의 새로운 모델을 분석했다는 의의가 있지만, 해당 사례의 뚜렷한 특성을 발견하기는 어렵다. 또한 사업 시행이 2년에 불과해, 사회자본 형성에 따른 마을 만들기의 성공과 실패를 섣불리 판단하기 어렵다. 그러나 최근 주민간담회를 기점으로 사회복지법인과 주민자치위원회의 운영위원회를 재개하려는 움직임이 감지되고 있다. 이처럼 마을 구성원들의 공론장이 재개되고 있는 점에서, 매축지 마을 만들기 사례는 사회자본 형성과 마을 공동체 회복을 위한 화합의 가능성을 보여주고 있다.
본 연구의 한계는 다음과 같다. 먼저 마을 만들기 정책에 대한 요인을 고려하지 못했다. 또한 사회복지법인과 민간기업의 내부 관계에 대한 분석이 상대적으로 미흡하다. 다음으로 단일사례연구로 연구결과를 일반화하기 어렵다. 마지막으로 다양한 주민들과 인터뷰를 고르게 진행하지 못해 자료수집의 편향성이 지적된다. 이러한 사회자본의 이론적 적용과 자료수집의 한계를 보완하여, 보다 종합적인 관점에서 후속연구를 진행할 필요가 있다.
본 연구는 사회복지법인이 주도하고 민간기업이 후원하는 협력형 마을 만들기 사업의 사회자본 형성 과정을 분석하고자 했다. 이를 위해 먼저 마을 만들기와 사회자본론에 관한 이론적 고찰을 선행하여 분석틀을 도출했다. 마을의 역사, 사회·공간적 특성, 마을 만들기 경험, 주민의 사회적 관계망, 외부 행위주체의 개입을 사회자본 형성의 배경요인으로 설정하고, 이 요인들이 연결망, 신뢰, 규범의 제정으로 특징되는 사회자본 형성을 촉진 혹은 저해하는지 파악하고자 했다. 다음으로 마을 만들기의 주요 행위주체들을 대상으로 참여관찰과 심층면접을 진행했다.
분석결과, 마을활동가는 주민들과 지속적인 만남을 통해 관계망을 형성했다. 마을리더를 발굴하고 적극적인 의지를 지닌 주민들과 주민조직을 이루어, 마을청소활동과 각종 사업을 전개하면서 사회적 신뢰관계를 구축하게 되었다. 그러나 주민자치위원회로 대표되는 마을의 폐쇄적 관계망은, 오히려 마을 구성원들의 새로운 갈등을 야기하고 주민조직을 이분화하는 결과를 초래했다. 게다가 행정기관의 형식적 참여와 기업에 의존하는 복지법인의 취약한 재정으로 인해, 마을 전체 수준의 사회자본 형성은 이루어지지 않았다. 그러나 사회자본 형성에는 많은 시간과 노력이 투입되어야 한다는 점에서, 이 같은 갈등의 표출도 사회자본 형성을 위한 하나의 과정으로 볼 수 있다.
따라서 본 연구는 복지법인과 기업협력형 마을 만들기의 새로운 모델을 분석했다는 의의가 있지만, 해당 사례의 뚜렷한 특성을 발견하기는 어렵다. 또한 사업 시행이 2년에 불과해, 사회자본 형성에 따른 마을 만들기의 성공과 실패를 섣불리 판단하기 어렵다. 그러나 최근 주민간담회를 기점으로 사회복지법인과 주민자치위원회의 운영위원회를 재개하려는 움직임이 감지되고 있다. 이처럼 마을 구성원들의 공론장이 재개되고 있는 점에서, 매축지 마을 만들기 사례는 사회자본 형성과 마을 공동체 회복을 위한 화합의 가능성을 보여주고 있다.
본 연구의 한계는 다음과 같다. 먼저 마을 만들기 정책에 대한 요인을 고려하지 못했다. 또한 사회복지법인과 민간기업의 내부 관계에 대한 분석이 상대적으로 미흡하다. 다음으로 단일사례연구로 연구결과를 일반화하기 어렵다. 마지막으로 다양한 주민들과 인터뷰를 고르게 진행하지 못해 자료수집의 편향성이 지적된다. 이러한 사회자본의 이론적 적용과 자료수집의 한계를 보완하여, 보다 종합적인 관점에서 후속연구를 진행할 필요가 있다.
The purpose of this study is to analyze the social capital formation process of collaborative community building project led by social welfare corporation and supported by private enterprise. For this, I first derive the analytical framework by prioritizing theoretical considerations about community...
The purpose of this study is to analyze the social capital formation process of collaborative community building project led by social welfare corporation and supported by private enterprise. For this, I first derive the analytical framework by prioritizing theoretical considerations about community building and social capital theory. The purpose of this study is to investigate the relationship between the history of the village, the social and spatial characteristics, the experience of community building, the social network of the residents, and the intervention of external actors as background factors for the formation of social capital. To promote or inhibit it. Next, we conducted participation observation and in-depth interviews with the main actors of community building.
As a result of the analysis, the village activist formed a network through continuous contact with the residents. The village leader was excavated and the residents with the active will and the inhabitants organization were established, and the social trust relation was established by carrying out town cleaning activity and various business. However, the closed network of villages represented by the residents committee resulted in new conflicts of village members and differentiation of residents organizations. In addition, due to the formal participation of administrative agencies and the weak finance of welfare corporations that depend on enterprises, the formation of social capital at the level of the whole village has not been achieved. However, since much time and effort must be put into the formation of social capital, the emergence of such conflict can be seen as a process for the formation of social capital.
Therefore, it is meaningful that this study analyzed a new model of welfare corporation and enterprise cooperative community building project, but it is difficult to find out the distinctive characteristics of the case. Moreover, since the project is only two years in a row, it is hard to judge the success and failure of community building project due to the formation of social capital. however, recently, there has been a movement to resume the committee of the social welfare corporation and the resident committee based on the residents' meeting. In this way, the Maechugji community building case shows the possibility of unity for social capital formation and village community restoration as community members' public sphere is resumed.
The limitations of this study are as follows. First, we did not consider the factors of the community building policy. In addition, the analysis of internal relations between social welfare corporations and private companies is relatively insufficient. Next, it is difficult to generalize the results of a single case study. Finally, it is pointed out that the data collection is biased because the interviews with various residents can not be conducted evenly. It is necessary to complement the limitations of theoretical application and data collection of social capital, and to carry out further research from a comprehensive viewpoint.
The purpose of this study is to analyze the social capital formation process of collaborative community building project led by social welfare corporation and supported by private enterprise. For this, I first derive the analytical framework by prioritizing theoretical considerations about community building and social capital theory. The purpose of this study is to investigate the relationship between the history of the village, the social and spatial characteristics, the experience of community building, the social network of the residents, and the intervention of external actors as background factors for the formation of social capital. To promote or inhibit it. Next, we conducted participation observation and in-depth interviews with the main actors of community building.
As a result of the analysis, the village activist formed a network through continuous contact with the residents. The village leader was excavated and the residents with the active will and the inhabitants organization were established, and the social trust relation was established by carrying out town cleaning activity and various business. However, the closed network of villages represented by the residents committee resulted in new conflicts of village members and differentiation of residents organizations. In addition, due to the formal participation of administrative agencies and the weak finance of welfare corporations that depend on enterprises, the formation of social capital at the level of the whole village has not been achieved. However, since much time and effort must be put into the formation of social capital, the emergence of such conflict can be seen as a process for the formation of social capital.
Therefore, it is meaningful that this study analyzed a new model of welfare corporation and enterprise cooperative community building project, but it is difficult to find out the distinctive characteristics of the case. Moreover, since the project is only two years in a row, it is hard to judge the success and failure of community building project due to the formation of social capital. however, recently, there has been a movement to resume the committee of the social welfare corporation and the resident committee based on the residents' meeting. In this way, the Maechugji community building case shows the possibility of unity for social capital formation and village community restoration as community members' public sphere is resumed.
The limitations of this study are as follows. First, we did not consider the factors of the community building policy. In addition, the analysis of internal relations between social welfare corporations and private companies is relatively insufficient. Next, it is difficult to generalize the results of a single case study. Finally, it is pointed out that the data collection is biased because the interviews with various residents can not be conducted evenly. It is necessary to complement the limitations of theoretical application and data collection of social capital, and to carry out further research from a comprehensive viewpoint.
주제어
#사회자본 형성 과정 사회복지법인 기업사회공헌 마을활동가
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.