연구배경 : 응급의료체계(Emergency Medical Service System, EMSS)는 병원 내 응급의료서비스의 범위에 국한되지 않고, 지역 사회까지 확장되는 병원 밖 응급의료서비스도 포함하는 개념이다. 국내 응급의료체계에서 병원 전 단계 응급의료서비스 제공은 119 구급대가 독점적으로 공급하고 있으며 현장 책임자 역할은 주로 1급 응급구조사가 담당하고 있다. 따라서 현행 국내 응급의료체계에서 1급 응급구조사의 업무 수행 능력은 전체 응급의료체계의 질적 수준에 막대한 영향을 미친다. 이에 본 연구는 국내 현행 응급구조(학)과 교과과정을 분석하고, 응급구조(학)...
연구배경 : 응급의료체계(Emergency Medical Service System, EMSS)는 병원 내 응급의료서비스의 범위에 국한되지 않고, 지역 사회까지 확장되는 병원 밖 응급의료서비스도 포함하는 개념이다. 국내 응급의료체계에서 병원 전 단계 응급의료서비스 제공은 119 구급대가 독점적으로 공급하고 있으며 현장 책임자 역할은 주로 1급 응급구조사가 담당하고 있다. 따라서 현행 국내 응급의료체계에서 1급 응급구조사의 업무 수행 능력은 전체 응급의료체계의 질적 수준에 막대한 영향을 미친다. 이에 본 연구는 국내 현행 응급구조(학)과 교과과정을 분석하고, 응급구조(학)과 학사 과정에서 배운 전문지식이 실제 119 구급대원의 업무를 수행함에 있어 유용하게 활용되는지 파악하고자 수행하였다. 연구방법 : 국내 현행 응급구조(학)과 교과과정 분석은 2016년도 기준 입시경쟁률 상위 4개 학교를 대상으로 교과목의 개설현황과 이수학점을 비교 분석하였다. 직무 수행 관련 교과과정의 유용성을 파악하고자 2017년 4월 17일부터 6월 2일까지 현직 119 구급대원 중 1급 응급구조사 자격 소지자를 대상으로 자기 기입식 설문조사를 실시하였고, 수집된 122부의 자료를 SPSS statistics 18을 이용하여 분석하였다. 연구결과 : 연구대상으로 선정된 4개 학교의 전공 교과과정을 비교 분석한 결과, 개설과목 수, 이수학점, 교과목 개설현황 등 각 학교마다 커리큘럼에 차이가 있음을 확인할 수 있었다. 설문조사 결과에서는 응급구조(학)과 교과과정의 교육 내용이 실제 119 구급대원의 직무를 수행함에 있어 유용할수록 교과과정에 대한 만족도 역시 높아지는 경향을 보였다. 또한 교과과정 유용성이 높은 교과과정에서 관련 전문 지식의 보유 수준이 유의미하게 높아지고 관련 직무 수행의 난이도는 유의미하게 낮아지는 양상을 보였다. 결론 : 따라서 향후 응급구조(학)과 교과과정의 개선을 위해서는 교과과정을 표준화함으로써 학교 간 커리큘럼의 차이를 줄이고, 각 교과과정의 기존 교육 내용을 119 구급대원의 직무와 연관성이 높은 내용으로 재구성할 필요가 있다.
연구배경 : 응급의료체계(Emergency Medical Service System, EMSS)는 병원 내 응급의료서비스의 범위에 국한되지 않고, 지역 사회까지 확장되는 병원 밖 응급의료서비스도 포함하는 개념이다. 국내 응급의료체계에서 병원 전 단계 응급의료서비스 제공은 119 구급대가 독점적으로 공급하고 있으며 현장 책임자 역할은 주로 1급 응급구조사가 담당하고 있다. 따라서 현행 국내 응급의료체계에서 1급 응급구조사의 업무 수행 능력은 전체 응급의료체계의 질적 수준에 막대한 영향을 미친다. 이에 본 연구는 국내 현행 응급구조(학)과 교과과정을 분석하고, 응급구조(학)과 학사 과정에서 배운 전문지식이 실제 119 구급대원의 업무를 수행함에 있어 유용하게 활용되는지 파악하고자 수행하였다. 연구방법 : 국내 현행 응급구조(학)과 교과과정 분석은 2016년도 기준 입시경쟁률 상위 4개 학교를 대상으로 교과목의 개설현황과 이수학점을 비교 분석하였다. 직무 수행 관련 교과과정의 유용성을 파악하고자 2017년 4월 17일부터 6월 2일까지 현직 119 구급대원 중 1급 응급구조사 자격 소지자를 대상으로 자기 기입식 설문조사를 실시하였고, 수집된 122부의 자료를 SPSS statistics 18을 이용하여 분석하였다. 연구결과 : 연구대상으로 선정된 4개 학교의 전공 교과과정을 비교 분석한 결과, 개설과목 수, 이수학점, 교과목 개설현황 등 각 학교마다 커리큘럼에 차이가 있음을 확인할 수 있었다. 설문조사 결과에서는 응급구조(학)과 교과과정의 교육 내용이 실제 119 구급대원의 직무를 수행함에 있어 유용할수록 교과과정에 대한 만족도 역시 높아지는 경향을 보였다. 또한 교과과정 유용성이 높은 교과과정에서 관련 전문 지식의 보유 수준이 유의미하게 높아지고 관련 직무 수행의 난이도는 유의미하게 낮아지는 양상을 보였다. 결론 : 따라서 향후 응급구조(학)과 교과과정의 개선을 위해서는 교과과정을 표준화함으로써 학교 간 커리큘럼의 차이를 줄이고, 각 교과과정의 기존 교육 내용을 119 구급대원의 직무와 연관성이 높은 내용으로 재구성할 필요가 있다.
Background : The concept of Emergency Medical Service System(EMSS) involves not only in-hospital emergency medical service but also the out-of-hospital emergency medical service which is expanded to a community. In domestic emergency medical service system, pre-hospital phase emergency medical servi...
Background : The concept of Emergency Medical Service System(EMSS) involves not only in-hospital emergency medical service but also the out-of-hospital emergency medical service which is expanded to a community. In domestic emergency medical service system, pre-hospital phase emergency medical service is exclusively provided by 119 Rescue Services, and mainly Class 1 Emergency Medical Technician(EMT) plays the role of a person in charge of the field. Thus, in the current domestic emergency medical service system the ability for Class 1 EMT to perform his or her business has a great effect on the qualitative level of the whole emergency medical service system. This study, hereupon, was made to analyze the current domestic curriculum for Department of Emergency Medical Technology, and to evaluate whether the expertise acquired in the bachelor's course of the department was usefully used for the business conducted by an actual 119 EMT.
Method : To analyze the current domestic curriculum for Department of Emergency Medical Technology, I compared and analyzed actual opening of subjects and earning credits with the subject of the four highest schools in the competition rate of entrance examination based on 2016. To evaluate the usefulness of job performance-related curricula, I made a self-administered questionnaire survey to the owners of Class 1 EMT License among the incumbent 119 EMTs from April 17 to June 2 2017. I analyzed the 122 collected data by using SPSS Statistics 18.
Results : Comparing and analyzing the major curricula of the schools selected as subjects showed that they differed in the number of opened subjects, earning credits and actual opening of subjects. Making the questionnaire survey indicated that the educational contents of the curriculum for Department of Emergency Medical Technology, which was useful for the job performed by an actual 119 EMT, also enhanced satisfaction with the curriculum. Also, a highly useful curriculum significantly heightened the level of possessing related expertise, but it significantly lowered the difficulty of performing relevant jobs.
Conclusion : Therefore, the results of study suggest that in order to hereafter improve the curriculum for Department of Emergency Medical Technology, it will be necessary to reduce the difference in curriculum among the schools by standardizing the curriculum and to reconstruct the existing educational contents of each curriculum into the contents highly relevant to the jobs of 119 EMTs.
Background : The concept of Emergency Medical Service System(EMSS) involves not only in-hospital emergency medical service but also the out-of-hospital emergency medical service which is expanded to a community. In domestic emergency medical service system, pre-hospital phase emergency medical service is exclusively provided by 119 Rescue Services, and mainly Class 1 Emergency Medical Technician(EMT) plays the role of a person in charge of the field. Thus, in the current domestic emergency medical service system the ability for Class 1 EMT to perform his or her business has a great effect on the qualitative level of the whole emergency medical service system. This study, hereupon, was made to analyze the current domestic curriculum for Department of Emergency Medical Technology, and to evaluate whether the expertise acquired in the bachelor's course of the department was usefully used for the business conducted by an actual 119 EMT.
Method : To analyze the current domestic curriculum for Department of Emergency Medical Technology, I compared and analyzed actual opening of subjects and earning credits with the subject of the four highest schools in the competition rate of entrance examination based on 2016. To evaluate the usefulness of job performance-related curricula, I made a self-administered questionnaire survey to the owners of Class 1 EMT License among the incumbent 119 EMTs from April 17 to June 2 2017. I analyzed the 122 collected data by using SPSS Statistics 18.
Results : Comparing and analyzing the major curricula of the schools selected as subjects showed that they differed in the number of opened subjects, earning credits and actual opening of subjects. Making the questionnaire survey indicated that the educational contents of the curriculum for Department of Emergency Medical Technology, which was useful for the job performed by an actual 119 EMT, also enhanced satisfaction with the curriculum. Also, a highly useful curriculum significantly heightened the level of possessing related expertise, but it significantly lowered the difficulty of performing relevant jobs.
Conclusion : Therefore, the results of study suggest that in order to hereafter improve the curriculum for Department of Emergency Medical Technology, it will be necessary to reduce the difference in curriculum among the schools by standardizing the curriculum and to reconstruct the existing educational contents of each curriculum into the contents highly relevant to the jobs of 119 EMTs.
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