본 연구는 공립병설유치원 교사가 인식하는 보람과 어려움을 심층적으로 알아봄으로써, 공립병설유치원 교사들의 삶의 질을 향상시킬 수 있는 기초 자료가 되고 궁극적으로 유아교육의 질을 높이는데 도움이 되는 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 공립병설유치원 교사들의 보람은 어떠한 것인가? 2. 공립병설유치원 교사들의 어려움은 어떠한 것인가?
이를 위하여 연구자는 I 광역시 소재 공립병설유치원 교사 5명을 선정하여 각 심층면담을 진행하였다. 심층면담은 연구 참여자의 유치원에서 6월~12월중 총 5회에 걸쳐 진행하였으며, 연구 참여자와의 관계형성을 위해 편안한 대화로 일대일로 진행하였으며, 반 구조화된 질문에 따라 진행하였다. 연구자가 사전에 계획한 면담내용은 개인적 배경, 공립병설유치원 교사의 삶, 교육활동, 유아생활지도 및 보호, 대인관계, 전문성 신장, 사무영역, 근무환경이었다. 심층면담을 전사한 후 수집된 전사내용을 4차에 걸쳐 범주화하였다. 본 연구의 분석된 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 공립병설유치원 교사들이 인식하는 보람은 다음과 같다. 첫째, 교육과정 운영에서 보람을 느꼈는데 특히 교육활동과 유아생활지도에서 보람으로 느끼고 있었다. 둘째, 공립병설유치원 교사들은 대인관계에서 보람을 느꼈는데 특히 학부모 관계, 병설유치원 겸임 원장과의 관계, 동료교사와의 관계, ...
본 연구는 공립병설유치원 교사가 인식하는 보람과 어려움을 심층적으로 알아봄으로써, 공립병설유치원 교사들의 삶의 질을 향상시킬 수 있는 기초 자료가 되고 궁극적으로 유아교육의 질을 높이는데 도움이 되는 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 공립병설유치원 교사들의 보람은 어떠한 것인가? 2. 공립병설유치원 교사들의 어려움은 어떠한 것인가?
이를 위하여 연구자는 I 광역시 소재 공립병설유치원 교사 5명을 선정하여 각 심층면담을 진행하였다. 심층면담은 연구 참여자의 유치원에서 6월~12월중 총 5회에 걸쳐 진행하였으며, 연구 참여자와의 관계형성을 위해 편안한 대화로 일대일로 진행하였으며, 반 구조화된 질문에 따라 진행하였다. 연구자가 사전에 계획한 면담내용은 개인적 배경, 공립병설유치원 교사의 삶, 교육활동, 유아생활지도 및 보호, 대인관계, 전문성 신장, 사무영역, 근무환경이었다. 심층면담을 전사한 후 수집된 전사내용을 4차에 걸쳐 범주화하였다. 본 연구의 분석된 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 공립병설유치원 교사들이 인식하는 보람은 다음과 같다. 첫째, 교육과정 운영에서 보람을 느꼈는데 특히 교육활동과 유아생활지도에서 보람으로 느끼고 있었다. 둘째, 공립병설유치원 교사들은 대인관계에서 보람을 느꼈는데 특히 학부모 관계, 병설유치원 겸임 원장과의 관계, 동료교사와의 관계, 사회적 지지에서 보람을 느끼고 있었다. 셋째, 공립병설유치원 교사들은 전문성 신장 특히 교사 연수 기회에서 보람으로 느끼고 있었다. 넷째, 공립병설유치원 교사들은 개인적 보람, 특히 안정적인 교직생활과 병설유치원 교사로서 느끼는 자부심을 보람으로 느끼고 있었다.
다음으로 공립병설유치원 교사들이 인식하는 어려움은 다음과 같다. 첫째, 공립병설유치원 교사들은 교육과정 운영으로 교육활동과 유아생활지도에서 어려움을 인식하고 있었다. 둘째, 공립병설유치원 교사들은 대인관계에서 어려움을 인식하였는데 특히 학부모관계, 병설유치원 겸임 원장과의 관계, 동료교사와의 관계, 초등학교 교사와의 관계, 행정직원과의 관계에서 어려움을 인식하고 있었다. 셋째, 공립병설유치원 교사들은 행정적인 업무와 초등학교와의 업무 협조에서의 어려움을 인식하고 있었다. 넷째, 공립병설유치원 교사들은 개인적인 어려움으로 승진에 대한 부담을 어려움으로 인식하고 있다. 이상의 결과를 바탕으로 공립병설유치원 교사가 인식하는 보람과 어려움의 구체적인 경험과 인식을 알아볼 수 있었다. 공립병설유치원 교사로서의 보람과 어려움은 공립병설유치원 유아교육의 질에 영향을 미치며, 교육의 질적 수준 향상을 위해서는 다각적인 측면의 노력이 요구된다. 공립병설유치원 교사 및 원장 등의 노력과 함께 교육청 및 정부 차원에서의 유아교육 질 향상을 위한 전반적인 체제 전환과 사회적 인식 변화가 필요하다.
본 연구는 공립병설유치원 교사가 인식하는 보람과 어려움을 심층적으로 알아봄으로써, 공립병설유치원 교사들의 삶의 질을 향상시킬 수 있는 기초 자료가 되고 궁극적으로 유아교육의 질을 높이는데 도움이 되는 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 공립병설유치원 교사들의 보람은 어떠한 것인가? 2. 공립병설유치원 교사들의 어려움은 어떠한 것인가?
이를 위하여 연구자는 I 광역시 소재 공립병설유치원 교사 5명을 선정하여 각 심층면담을 진행하였다. 심층면담은 연구 참여자의 유치원에서 6월~12월중 총 5회에 걸쳐 진행하였으며, 연구 참여자와의 관계형성을 위해 편안한 대화로 일대일로 진행하였으며, 반 구조화된 질문에 따라 진행하였다. 연구자가 사전에 계획한 면담내용은 개인적 배경, 공립병설유치원 교사의 삶, 교육활동, 유아생활지도 및 보호, 대인관계, 전문성 신장, 사무영역, 근무환경이었다. 심층면담을 전사한 후 수집된 전사내용을 4차에 걸쳐 범주화하였다. 본 연구의 분석된 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 공립병설유치원 교사들이 인식하는 보람은 다음과 같다. 첫째, 교육과정 운영에서 보람을 느꼈는데 특히 교육활동과 유아생활지도에서 보람으로 느끼고 있었다. 둘째, 공립병설유치원 교사들은 대인관계에서 보람을 느꼈는데 특히 학부모 관계, 병설유치원 겸임 원장과의 관계, 동료교사와의 관계, 사회적 지지에서 보람을 느끼고 있었다. 셋째, 공립병설유치원 교사들은 전문성 신장 특히 교사 연수 기회에서 보람으로 느끼고 있었다. 넷째, 공립병설유치원 교사들은 개인적 보람, 특히 안정적인 교직생활과 병설유치원 교사로서 느끼는 자부심을 보람으로 느끼고 있었다.
다음으로 공립병설유치원 교사들이 인식하는 어려움은 다음과 같다. 첫째, 공립병설유치원 교사들은 교육과정 운영으로 교육활동과 유아생활지도에서 어려움을 인식하고 있었다. 둘째, 공립병설유치원 교사들은 대인관계에서 어려움을 인식하였는데 특히 학부모관계, 병설유치원 겸임 원장과의 관계, 동료교사와의 관계, 초등학교 교사와의 관계, 행정직원과의 관계에서 어려움을 인식하고 있었다. 셋째, 공립병설유치원 교사들은 행정적인 업무와 초등학교와의 업무 협조에서의 어려움을 인식하고 있었다. 넷째, 공립병설유치원 교사들은 개인적인 어려움으로 승진에 대한 부담을 어려움으로 인식하고 있다. 이상의 결과를 바탕으로 공립병설유치원 교사가 인식하는 보람과 어려움의 구체적인 경험과 인식을 알아볼 수 있었다. 공립병설유치원 교사로서의 보람과 어려움은 공립병설유치원 유아교육의 질에 영향을 미치며, 교육의 질적 수준 향상을 위해서는 다각적인 측면의 노력이 요구된다. 공립병설유치원 교사 및 원장 등의 노력과 함께 교육청 및 정부 차원에서의 유아교육 질 향상을 위한 전반적인 체제 전환과 사회적 인식 변화가 필요하다.
The purpose of this study was to thoroughly examine teacher's rewarding and difficulties at public elementary school-annexed kindergartens, and then provide basic data on improving teacher's quality of life and increase the quality of early childhood education ultimately. For this, following study q...
The purpose of this study was to thoroughly examine teacher's rewarding and difficulties at public elementary school-annexed kindergartens, and then provide basic data on improving teacher's quality of life and increase the quality of early childhood education ultimately. For this, following study questions were established: 1. 'What is teacher's rewarding in public elementary school-annexed kindergartens?' 2. 'What is teacher's difficulty in public elementary school-annexed kindergartens?' In order to get answer to above questions, in-depth interviews with 5 kindergarten teachers in public elementary school-annexed kindergartens in I Metropolitan City were carried out. In-depth interviews were carried out five times in the author's kindergarten from June to December, 2016, and in order to form relationship with interviewees, one-to-one friendly conversations were carried out through semi-structured questions. The contents of interview, prepared by the author in advance, consisted of public elementary school-annexed kindergarten teacher's demographic features, teacher’s life of public kindergarten, educational activities, young children's life guidance and protection, personal relations, professional development, office area, work environment. The contents of in-depth interviews were written down and then collected contents were categorized four times. Study findings are as follows: First, public elementary school-annexed kindergarten teacher's rewarding was as follows: (1) they felt rewarding from the operation of curriculum operation, especially from educational activities and young children's life guidance; (2) they felt rewarding from personal relations, especially from the relationship with parents, affiliated head persons of attached kindergartens and fellow teachers and social support; (3) they felt rewarding from professional development, especially from teacher training; and (4) they felt personal rewarding from stable teaching life, self-respect as a teacher at an annexed kindergarten. Second, public elementary school-attached kindergarten teacher's difficulties were as follows: (1) they felt difficulties from curriculum peration, especially, educational activities and young children's life guidance; (2) they felt difficulties from personal relations, especially from the relationship with parents, affiliated head persons of annexed kindergartens, fellow teachers, elementary school teachers, and administrative staffs; (3) they felt difficulties from administrative jobs and cooperative works with elementary schools; and (4) they felt personal difficulties from the burden of promotion. As above study findings show, public elementary school-annexed kindergarten teacher's rewarding and difficulties were concretely examined through their firsthand experiences and perception of teaching profession. Since public elementary school-annexed kindergarten teacher's rewarding and difficulties have effects on the quality of early childhood education, it is necessary to make multilateral efforts, thus improving the quality level of education at the kindergartens. In addition to the effort of public elementary school-annexed kindergarten teachers and head persons, offices of education and government agencies must put various efforts into the general change of systems and social perceptions, thus improving the quality of early childhood education.
The purpose of this study was to thoroughly examine teacher's rewarding and difficulties at public elementary school-annexed kindergartens, and then provide basic data on improving teacher's quality of life and increase the quality of early childhood education ultimately. For this, following study questions were established: 1. 'What is teacher's rewarding in public elementary school-annexed kindergartens?' 2. 'What is teacher's difficulty in public elementary school-annexed kindergartens?' In order to get answer to above questions, in-depth interviews with 5 kindergarten teachers in public elementary school-annexed kindergartens in I Metropolitan City were carried out. In-depth interviews were carried out five times in the author's kindergarten from June to December, 2016, and in order to form relationship with interviewees, one-to-one friendly conversations were carried out through semi-structured questions. The contents of interview, prepared by the author in advance, consisted of public elementary school-annexed kindergarten teacher's demographic features, teacher’s life of public kindergarten, educational activities, young children's life guidance and protection, personal relations, professional development, office area, work environment. The contents of in-depth interviews were written down and then collected contents were categorized four times. Study findings are as follows: First, public elementary school-annexed kindergarten teacher's rewarding was as follows: (1) they felt rewarding from the operation of curriculum operation, especially from educational activities and young children's life guidance; (2) they felt rewarding from personal relations, especially from the relationship with parents, affiliated head persons of attached kindergartens and fellow teachers and social support; (3) they felt rewarding from professional development, especially from teacher training; and (4) they felt personal rewarding from stable teaching life, self-respect as a teacher at an annexed kindergarten. Second, public elementary school-attached kindergarten teacher's difficulties were as follows: (1) they felt difficulties from curriculum peration, especially, educational activities and young children's life guidance; (2) they felt difficulties from personal relations, especially from the relationship with parents, affiliated head persons of annexed kindergartens, fellow teachers, elementary school teachers, and administrative staffs; (3) they felt difficulties from administrative jobs and cooperative works with elementary schools; and (4) they felt personal difficulties from the burden of promotion. As above study findings show, public elementary school-annexed kindergarten teacher's rewarding and difficulties were concretely examined through their firsthand experiences and perception of teaching profession. Since public elementary school-annexed kindergarten teacher's rewarding and difficulties have effects on the quality of early childhood education, it is necessary to make multilateral efforts, thus improving the quality level of education at the kindergartens. In addition to the effort of public elementary school-annexed kindergarten teachers and head persons, offices of education and government agencies must put various efforts into the general change of systems and social perceptions, thus improving the quality of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.