본 연구는 만 3세 유아의 발달에 적합한 쓰기활동 활성화 방안을 위해 이루어진 실행연구(action research)이다. 담임교사인 연구자가 직접 학급 유아를 대상으로 실행한 연구로써, 유아 교육 현장에서 만 3세 유아의 발달에 적합한 이름글자활동을 활용하였다. 이러한 실행과정에서 나타난 유아와 교사의 의미있는 변화를 알아봄으로써 유아의 쓰기흥미, 쓰기 발달에 긍정적인 변화를 이끌고자 하였다. 또한 교사는 쓰기활동에 대한 언어교수효능감 증진과 수업 전문성을 신장하는데 그 목적이 있다.
이러한 연구목적에 따라 설정된 연구문...
본 연구는 만 3세 유아의 발달에 적합한 쓰기활동 활성화 방안을 위해 이루어진 실행연구(action research)이다. 담임교사인 연구자가 직접 학급 유아를 대상으로 실행한 연구로써, 유아 교육 현장에서 만 3세 유아의 발달에 적합한 이름글자활동을 활용하였다. 이러한 실행과정에서 나타난 유아와 교사의 의미있는 변화를 알아봄으로써 유아의 쓰기흥미, 쓰기 발달에 긍정적인 변화를 이끌고자 하였다. 또한 교사는 쓰기활동에 대한 언어교수효능감 증진과 수업 전문성을 신장하는데 그 목적이 있다.
이러한 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 만 3세 유아의 쓰기활동 활성화를 위한 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가?
둘째, 만 3세 유아의 쓰기활동 활성화를 위한 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 어떠한가?
셋째, 만 3세 유아의 쓰기활동 활성화를 위한 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 어떠한가?
이와 같은 연구문제를 설정하고 2016년 9월부터 12월까지 총 4개월 동안 실행연구를 실시하였다. 연구참여자는 연구자가 학급 담임으로 근무하고 있는 서울시 S구에 있는 Y유치원의 사랑반 만 3세 24명의 유아이다. 자료수집 및 분석은 참여관찰, 현장노트, 교사의 반성적 저널쓰기, 이름글자활동 수업계획안 작성하기, 교사의 언어교수효능감 검사 등을 사용하였다. 이러한 자료수집 및 분석을 통해 1차~3차에 걸쳐 실시한 실행연구과정과 실행연구과정에서 나타난 유아와 교사의 변화를 기술하였다. 실행과정은 문제 분석 및 실행계획하기, 실행하기, 평가하기, 반성 및 재실행 계획하기의 순환적 과정으로 이루어졌다.
이에 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 만 3세 유아의 발달에 적합한 쓰기활동 활성화 방안을 위해 1차~3차에 걸쳐 이루어졌다. 총 3차에 걸친 실행연구에서 만 3세 발달에 적합한 이름글자활동 후. 유아들은 자신의 이름글자에 관심을 가지며 자발적 쓰기양상을 보였으며 교사의 쓰기활동 수업개선에도 긍정적인 변화가 보였다.
둘째, 실행연구과정에서 나타난 유아는 쓰기흥미가 높아졌으며 쓰기 발달 단계도 상승하였다. 자신의 이름글자를 일상에서 자주 접하며 자발적 쓰기 양상이 나타났으며, 쓰기에 관심을 가지고 쓰기활동에 참여하였다. 또한 실행 전・후 이루어진 이름글자 쓰기단계 분석에서도 유의미한 차이를 보였다.
셋째, 실행연구과정에서 나타난 교사의 변화는 언어교수효능감과 쓰기활동에 대한 태도가 변화하였다. 교사는 만 3세 유아의 발달에 적합한 쓰기활동 안에서 전문성을 향상시킬 수 있었다. 또한 실행연구 과정 안에서 쓰기활동에 대한 태도 변화로 연구과정을 즐기며 유아들의 발달에 적합한 쓰기활동 연구를 통해 적극적으로 수업개선을 이어나갔다.
이와 같이 만 3세 유아의 발달에 적합한 쓰기활동 활성화를 방안을 위해 이루어진 이름글자활동은, 유치원 교육 현장에서 나타나고 있는 쓰기활동의 문제점을 진단하고 쓰기활동 개선을 위한 실천적인 실행과정에 의미가 있다. 앞으로 현장연구로써 실행연구가 활발히 이루어진다면 유아 교육 현장에서 만 3세 유아의 발달에 적합한 이름글자활동을 통해 쓰기활동의 교육적 효과를 높일 수 있을 것으로 기대해본다.
본 연구는 만 3세 유아의 발달에 적합한 쓰기활동 활성화 방안을 위해 이루어진 실행연구(action research)이다. 담임교사인 연구자가 직접 학급 유아를 대상으로 실행한 연구로써, 유아 교육 현장에서 만 3세 유아의 발달에 적합한 이름글자활동을 활용하였다. 이러한 실행과정에서 나타난 유아와 교사의 의미있는 변화를 알아봄으로써 유아의 쓰기흥미, 쓰기 발달에 긍정적인 변화를 이끌고자 하였다. 또한 교사는 쓰기활동에 대한 언어교수효능감 증진과 수업 전문성을 신장하는데 그 목적이 있다.
이러한 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 만 3세 유아의 쓰기활동 활성화를 위한 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가?
둘째, 만 3세 유아의 쓰기활동 활성화를 위한 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 어떠한가?
셋째, 만 3세 유아의 쓰기활동 활성화를 위한 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 어떠한가?
이와 같은 연구문제를 설정하고 2016년 9월부터 12월까지 총 4개월 동안 실행연구를 실시하였다. 연구참여자는 연구자가 학급 담임으로 근무하고 있는 서울시 S구에 있는 Y유치원의 사랑반 만 3세 24명의 유아이다. 자료수집 및 분석은 참여관찰, 현장노트, 교사의 반성적 저널쓰기, 이름글자활동 수업계획안 작성하기, 교사의 언어교수효능감 검사 등을 사용하였다. 이러한 자료수집 및 분석을 통해 1차~3차에 걸쳐 실시한 실행연구과정과 실행연구과정에서 나타난 유아와 교사의 변화를 기술하였다. 실행과정은 문제 분석 및 실행계획하기, 실행하기, 평가하기, 반성 및 재실행 계획하기의 순환적 과정으로 이루어졌다.
이에 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 만 3세 유아의 발달에 적합한 쓰기활동 활성화 방안을 위해 1차~3차에 걸쳐 이루어졌다. 총 3차에 걸친 실행연구에서 만 3세 발달에 적합한 이름글자활동 후. 유아들은 자신의 이름글자에 관심을 가지며 자발적 쓰기양상을 보였으며 교사의 쓰기활동 수업개선에도 긍정적인 변화가 보였다.
둘째, 실행연구과정에서 나타난 유아는 쓰기흥미가 높아졌으며 쓰기 발달 단계도 상승하였다. 자신의 이름글자를 일상에서 자주 접하며 자발적 쓰기 양상이 나타났으며, 쓰기에 관심을 가지고 쓰기활동에 참여하였다. 또한 실행 전・후 이루어진 이름글자 쓰기단계 분석에서도 유의미한 차이를 보였다.
셋째, 실행연구과정에서 나타난 교사의 변화는 언어교수효능감과 쓰기활동에 대한 태도가 변화하였다. 교사는 만 3세 유아의 발달에 적합한 쓰기활동 안에서 전문성을 향상시킬 수 있었다. 또한 실행연구 과정 안에서 쓰기활동에 대한 태도 변화로 연구과정을 즐기며 유아들의 발달에 적합한 쓰기활동 연구를 통해 적극적으로 수업개선을 이어나갔다.
이와 같이 만 3세 유아의 발달에 적합한 쓰기활동 활성화를 방안을 위해 이루어진 이름글자활동은, 유치원 교육 현장에서 나타나고 있는 쓰기활동의 문제점을 진단하고 쓰기활동 개선을 위한 실천적인 실행과정에 의미가 있다. 앞으로 현장연구로써 실행연구가 활발히 이루어진다면 유아 교육 현장에서 만 3세 유아의 발달에 적합한 이름글자활동을 통해 쓰기활동의 교육적 효과를 높일 수 있을 것으로 기대해본다.
This study was conducted as action research on activation of writing activities that are suitable for 3-year-old children. The researcher, who is teaching 3-year-old children, conducted the research in her class by using name letter activities suitable for the age group. By investigating meaningful ...
This study was conducted as action research on activation of writing activities that are suitable for 3-year-old children. The researcher, who is teaching 3-year-old children, conducted the research in her class by using name letter activities suitable for the age group. By investigating meaningful changes in the children and teacher during these actions, the study aimed to bring out positive changes in writing interest and development of children. Also, for the teacher, it aimed to improve language teaching efficacy and expertise related to writing activities.
Accordingly, the following research problems were established: first, how is action research on activating writing activities of 3-year-old children conducted?;
second, what changes are observed in children through action research on activating writing activities of 3-year-old children?; and,
third, what changes are observed in the teacher through action research on activating writing activities of 3-year-old children?
After establishing the problems, the action research was conducted for four months from September 2016 until December 2016. Participants of the research were 24 children aged 3 the researcher was teaching in Y Kindergarten located in Seoul. For data collection and analysis, participant observation, on-site note, reflective journal by the teacher, creating a lesson plan for name letter activities, and language teaching efficacy test for the teacher. Based on the data collection and analysis, the research described the action research process, which consisted of three sessions, and changes found in the children and teacher. The action process consisted of problem analysis and action planning, action, evaluation, reflection, and planning a new action.
The results were as follows: first, to activate writing activities suitable for 3-year-old children, the action research was conducted in three sessions. After performing name letter activities suitable for 3-year-old development, the subject children showed interest in their name letters and voluntarily engaged in writing, and, also, positive change was observed in the writing lesson conducted by the teacher.
Second, children showed improvement in writing interest and ability during the research. They were found to write voluntarily as they were often exposed to their name letters in daily life and showed interest in writing during writing activities. Also, significant change was observed in the analysis of name letter writing activities that were performed before and after the action.
Third, the teacher showed change in language teaching efficacy and attitude toward writing activities during the action research. She improved expertise related to writing activities suitable for 3-year-old children. Also, during the action research, she enjoyed the process by changing her attitude toward writing and actively tried to improve her class by studying writing activities that are suitable for the children.
Name letter activities, which were performed to activate writing activities suitable for 3-year-old children, are a meaningful process for diagnosing problems related to writing activities practiced in preschool education and improving them. In the future, action research on the subject will need to be actively conducted so as to improve educational effects of writing activities through name letter activities that are suitable for 3-year-old children.
This study was conducted as action research on activation of writing activities that are suitable for 3-year-old children. The researcher, who is teaching 3-year-old children, conducted the research in her class by using name letter activities suitable for the age group. By investigating meaningful changes in the children and teacher during these actions, the study aimed to bring out positive changes in writing interest and development of children. Also, for the teacher, it aimed to improve language teaching efficacy and expertise related to writing activities.
Accordingly, the following research problems were established: first, how is action research on activating writing activities of 3-year-old children conducted?;
second, what changes are observed in children through action research on activating writing activities of 3-year-old children?; and,
third, what changes are observed in the teacher through action research on activating writing activities of 3-year-old children?
After establishing the problems, the action research was conducted for four months from September 2016 until December 2016. Participants of the research were 24 children aged 3 the researcher was teaching in Y Kindergarten located in Seoul. For data collection and analysis, participant observation, on-site note, reflective journal by the teacher, creating a lesson plan for name letter activities, and language teaching efficacy test for the teacher. Based on the data collection and analysis, the research described the action research process, which consisted of three sessions, and changes found in the children and teacher. The action process consisted of problem analysis and action planning, action, evaluation, reflection, and planning a new action.
The results were as follows: first, to activate writing activities suitable for 3-year-old children, the action research was conducted in three sessions. After performing name letter activities suitable for 3-year-old development, the subject children showed interest in their name letters and voluntarily engaged in writing, and, also, positive change was observed in the writing lesson conducted by the teacher.
Second, children showed improvement in writing interest and ability during the research. They were found to write voluntarily as they were often exposed to their name letters in daily life and showed interest in writing during writing activities. Also, significant change was observed in the analysis of name letter writing activities that were performed before and after the action.
Third, the teacher showed change in language teaching efficacy and attitude toward writing activities during the action research. She improved expertise related to writing activities suitable for 3-year-old children. Also, during the action research, she enjoyed the process by changing her attitude toward writing and actively tried to improve her class by studying writing activities that are suitable for the children.
Name letter activities, which were performed to activate writing activities suitable for 3-year-old children, are a meaningful process for diagnosing problems related to writing activities practiced in preschool education and improving them. In the future, action research on the subject will need to be actively conducted so as to improve educational effects of writing activities through name letter activities that are suitable for 3-year-old children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.