교사의 공감능력이 교사-부모 간 의사소통에 미치는 영향 : 교사 정서표현성의 조절효과를 중심으로 The Effect of Teacher's Sympathetic Ability on the Communication between Teachers and Parents원문보기
본 연구는 교사의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통의 관계를 살펴보고, 교사 정서표현성의 조절효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울과 경기도 지역에 소재한 어린이집, 유치원 교사 367명이다. 연구 도구로는 첫째, 교사의 공감능력을 측정하기 위한 도구로 Davis(1980)가 개발한 대인관계 반응지수(Interpersonal Reactivity Index; ...
본 연구는 교사의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통의 관계를 살펴보고, 교사 정서표현성의 조절효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울과 경기도 지역에 소재한 어린이집, 유치원 교사 367명이다. 연구 도구로는 첫째, 교사의 공감능력을 측정하기 위한 도구로 Davis(1980)가 개발한 대인관계 반응지수(Interpersonal Reactivity Index; IRI)를 박성희(2004)가 번안한 도구를 사용하였다. 둘째, 부모와의 의사소통을 측정하기 위해 Bienvenu(1971)가 개발한 대인 간 의사소통척도(Interpersonal Communication Inventory; ICI)를 신두균(1988)이 유아교사를 대상으로 번안하고, 최지민(2015)이 수정한 도구를 사용하였다. 셋째, 교사의 정서표현성을 측정하기 위한 도구로는 King, Smith와 Neale(1994)이 개발한 정서표현성 척도(Emotional Expressiveness Scale: EES)를 한정원(1997)이 번안한 것으로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0을 사용하여 분석하였으며, 분석방법으로는 먼저 교사의 공감능력, 교사-부모 간 의사소통, 정서표현성이 상관관계가 있는지 알아보기 위해 Pearson의 상관관계분석을 실시하였다. 다음으로 교사의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통의 관계에서 교사 정서표현성의 조절효과를 알아보기 위하여 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사의 공감능력, 교사-부모 간 의사소통, 교사 정서표현성 간에 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통의 관계에서 교사 정서표현성의 조절효과를 알아본 결과, 정서적 차원의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통 간의 관계에서 교사 정서표현성이 유의한 조절효과를 갖는 것으로 나타났다. 이는 교사의 정서적 공감능력이 높을수록 정서표현성과의 상호작용을 통해 교사-부모 간 의사소통의 영향력을 증가시킨다는 것을 의미한다. 반면, 인지적 차원의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통의 관계에서는 교사 정서표현성이 조절효과를 갖지 않는 것으로 나타났다. 본 연구는 교사의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통의 관계에서 교사 정서표현성의 조절효과 검증을 통해 교사의 정서표현성이 공감능력과 상호작용하여 교사-부모 간 의사소통을 조절할 수 있는 중요한 요인임을 밝혔다. 본 연구를 통해 교사의 내적요인인 정서표현성과 공감능력의 중요성을 다시 한 번 인식시키며, 이를 향상시켜 부모와의 동반자적 의사소통과 관계를 맺을 수 있도록 사회적 관심과 다양한 교육의 기회가 제공되어야 함을 시사한다.
본 연구는 교사의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통의 관계를 살펴보고, 교사 정서표현성의 조절효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울과 경기도 지역에 소재한 어린이집, 유치원 교사 367명이다. 연구 도구로는 첫째, 교사의 공감능력을 측정하기 위한 도구로 Davis(1980)가 개발한 대인관계 반응지수(Interpersonal Reactivity Index; IRI)를 박성희(2004)가 번안한 도구를 사용하였다. 둘째, 부모와의 의사소통을 측정하기 위해 Bienvenu(1971)가 개발한 대인 간 의사소통척도(Interpersonal Communication Inventory; ICI)를 신두균(1988)이 유아교사를 대상으로 번안하고, 최지민(2015)이 수정한 도구를 사용하였다. 셋째, 교사의 정서표현성을 측정하기 위한 도구로는 King, Smith와 Neale(1994)이 개발한 정서표현성 척도(Emotional Expressiveness Scale: EES)를 한정원(1997)이 번안한 것으로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0을 사용하여 분석하였으며, 분석방법으로는 먼저 교사의 공감능력, 교사-부모 간 의사소통, 정서표현성이 상관관계가 있는지 알아보기 위해 Pearson의 상관관계분석을 실시하였다. 다음으로 교사의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통의 관계에서 교사 정서표현성의 조절효과를 알아보기 위하여 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사의 공감능력, 교사-부모 간 의사소통, 교사 정서표현성 간에 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통의 관계에서 교사 정서표현성의 조절효과를 알아본 결과, 정서적 차원의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통 간의 관계에서 교사 정서표현성이 유의한 조절효과를 갖는 것으로 나타났다. 이는 교사의 정서적 공감능력이 높을수록 정서표현성과의 상호작용을 통해 교사-부모 간 의사소통의 영향력을 증가시킨다는 것을 의미한다. 반면, 인지적 차원의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통의 관계에서는 교사 정서표현성이 조절효과를 갖지 않는 것으로 나타났다. 본 연구는 교사의 공감능력과 교사-부모 간 의사소통의 관계에서 교사 정서표현성의 조절효과 검증을 통해 교사의 정서표현성이 공감능력과 상호작용하여 교사-부모 간 의사소통을 조절할 수 있는 중요한 요인임을 밝혔다. 본 연구를 통해 교사의 내적요인인 정서표현성과 공감능력의 중요성을 다시 한 번 인식시키며, 이를 향상시켜 부모와의 동반자적 의사소통과 관계를 맺을 수 있도록 사회적 관심과 다양한 교육의 기회가 제공되어야 함을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the relationship between teacher's sympathetic ability and the communication between teachers and parents, and then look into the moderating effect of teacher's emotional expressivity on the relationship. Study subjects were 367 teachers at child-care ce...
The purpose of this study was to examine the relationship between teacher's sympathetic ability and the communication between teachers and parents, and then look into the moderating effect of teacher's emotional expressivity on the relationship. Study subjects were 367 teachers at child-care centers and kindergartens in Seoul and Gyeonggi-do. As study tools: (1) in order to examine teacher's sympathetic ability, this study used IRI (Interpersonal Reactivity Index), developed by Davis (1980) and adapted by Park, Seong Hee (2004); (2) in order to look into the communication with parents, this study used ICI (Interpersonal Communication Inventory), developed by Bienvenu (1971), adapted by Shin, Doo Gyun (1988) for early childhood teachers, and modified by Choe, Ji Min (2015); and (3) in order to measure teacher's emotional expressivity, this study used EES (Emotional Expressiveness Scale), developed by King, Smith & Neale (1994) and adapted by Han, Jeong Won (1997). Collected data were statistically processed using the SPSS 23.0 program, and following analytic techniques were used: (1) in order to examine the correlation among teacher's sympathetic ability, communication between teachers and parents, and teacher's emotional expressivity, Pearson's correlation analysis was conducted; and (2) in order to look into the moderating effect of teacher's emotional expressivity on the relationship between teacher's sympathetic ability and the communication between teachers and parents, hierarchical regression analysis was carried out. Study findings are as follows: First, there were significant correlations among teacher's sympathetic ability, communication between teachers and parents, and teacher's emotional expressivity Second, regarding the moderating effect of teacher's emotional expressivity on the relationship between teacher's sympathetic ability and the communication between teachers and parents, teacher's emotional expressivity had significant moderating effects on the relationship between teacher's emotional-level sympathetic ability and the communication between teachers and parents. In other words, teacher's emotional-level sympathetic ability is higher, it can increase the influence of communication between teachers and parents through its interaction with emotional expressivity. On the other hand, teacher's emotional expressivity had no significant moderating effects on the relationship between teacher's cognitive-level sympathetic ability and the communication between teachers and parents. This study verified the moderating effect of teacher's emotional expressivity on the relationship between teacher's sympathetic ability and the communication between teachers and parents, thus finding out the fact that teacher's emotional expressivity is an important factor to moderate the communication between teachers and parents through its interaction with sympathetic ability. Study findings emphasize the importance of teacher's emotional expressivity and sympathetic ability, namely two internal factors, and suggest that social interest must put in the improvement of teacher's partnership communication with parents and it is necessary to provide various educational opportunities to teachers.
The purpose of this study was to examine the relationship between teacher's sympathetic ability and the communication between teachers and parents, and then look into the moderating effect of teacher's emotional expressivity on the relationship. Study subjects were 367 teachers at child-care centers and kindergartens in Seoul and Gyeonggi-do. As study tools: (1) in order to examine teacher's sympathetic ability, this study used IRI (Interpersonal Reactivity Index), developed by Davis (1980) and adapted by Park, Seong Hee (2004); (2) in order to look into the communication with parents, this study used ICI (Interpersonal Communication Inventory), developed by Bienvenu (1971), adapted by Shin, Doo Gyun (1988) for early childhood teachers, and modified by Choe, Ji Min (2015); and (3) in order to measure teacher's emotional expressivity, this study used EES (Emotional Expressiveness Scale), developed by King, Smith & Neale (1994) and adapted by Han, Jeong Won (1997). Collected data were statistically processed using the SPSS 23.0 program, and following analytic techniques were used: (1) in order to examine the correlation among teacher's sympathetic ability, communication between teachers and parents, and teacher's emotional expressivity, Pearson's correlation analysis was conducted; and (2) in order to look into the moderating effect of teacher's emotional expressivity on the relationship between teacher's sympathetic ability and the communication between teachers and parents, hierarchical regression analysis was carried out. Study findings are as follows: First, there were significant correlations among teacher's sympathetic ability, communication between teachers and parents, and teacher's emotional expressivity Second, regarding the moderating effect of teacher's emotional expressivity on the relationship between teacher's sympathetic ability and the communication between teachers and parents, teacher's emotional expressivity had significant moderating effects on the relationship between teacher's emotional-level sympathetic ability and the communication between teachers and parents. In other words, teacher's emotional-level sympathetic ability is higher, it can increase the influence of communication between teachers and parents through its interaction with emotional expressivity. On the other hand, teacher's emotional expressivity had no significant moderating effects on the relationship between teacher's cognitive-level sympathetic ability and the communication between teachers and parents. This study verified the moderating effect of teacher's emotional expressivity on the relationship between teacher's sympathetic ability and the communication between teachers and parents, thus finding out the fact that teacher's emotional expressivity is an important factor to moderate the communication between teachers and parents through its interaction with sympathetic ability. Study findings emphasize the importance of teacher's emotional expressivity and sympathetic ability, namely two internal factors, and suggest that social interest must put in the improvement of teacher's partnership communication with parents and it is necessary to provide various educational opportunities to teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.