[학위논문]영상콘텐츠 유통채널 변화에 따른 프로그램 장르구분 연구 : 유통채널 K-contentbank와 OTT서비스의 Netflix를 중심으로 A Study on the Program Genre Classification in Accordance with the Diversification of Video Contents Distribution Channels : Centered on the Distribution Channel K-Contentbank and Netflix of OTT Service원문보기
본 연구는 영상콘텐츠 유통채널 다원화에 따른 프로그램 장르구분의 차이를 알아보기 위하여 전통의 방송서비스와 OTT(Over The top)와 같은 새로운 영상서비스의 장르구분 내용을 비교분석했다. 1993년 이후 국내 연구자들에 의한 자료 15건의 분석결과 프로그램 장르구분은 그 목적에 따라 작게는 7개에서 많게는 17개까지 다양한 분류기준과 유형이 제안되었다. 이들의 평균 장르구분 개수는 13.8개로 나타났다. 그러나 실제 국내 방송 산업 현장에서 사용되는 장르구분 용어는 뉴스, 예능, 드라마 등 4.8개에 머물렀다. 이는 전통의 방송서비스에서 장르구분이 가지는 역할이 주로 학문적 연구목적과 방송규제기구에서의 방송편성비율 산정을 위한 수단으로만 이용됐기 때문으로 분석됐다. 또한 지난 20여년의 연구결과가 방송현장의 상황과 변화를 이해하지 못했거나 반대로 방송사업자들이 학계의 연구결과를 진지하게 수용하고 활용하고자 하는 의지가 없어서 나타난 사례로 볼 수 있다. 이처럼 국내 방송사업자들이 단순하게 장르를 구분하는 것과는 상대적으로 해외 방송사업자의 경우는 장르 용어의 표현은 다소 차이가 있으나 장르구분 개수에서는 국내 연구자들이 제안한 13.8개보다 3개가 적은 10.8개로 나타났다. 이 같은 결과는 그동안 국내 방송사업자들이 상대적으로 해외방송사업자들에 비해 장르구분에 대한 필요성과 그 효용성을 인식하지 못하고 있었음을 보여주는 대표적 사례로 꼽힌다. 이와는 반대로 새로운 영상콘텐츠 유통채널인 K-콘텐츠뱅크(contentbank)의 경우 15개 그리고 넷플릭스(Netflix)는 20개, 훌루(Hulu.com)는 25개에 이르는 세분화된 장르구분을 하고 있다. 여기에 세부항목까지 구분함으로써 2단계에 걸친 구분형식을 나타내는 것이 전통의 방송서비스와 차별화되는 점으로 분석됐다. OTT서비스에 있어서 보유 영상콘텐츠만큼 중요한 것이 시청자를 위한 ...
본 연구는 영상콘텐츠 유통채널 다원화에 따른 프로그램 장르구분의 차이를 알아보기 위하여 전통의 방송서비스와 OTT(Over The top)와 같은 새로운 영상서비스의 장르구분 내용을 비교분석했다. 1993년 이후 국내 연구자들에 의한 자료 15건의 분석결과 프로그램 장르구분은 그 목적에 따라 작게는 7개에서 많게는 17개까지 다양한 분류기준과 유형이 제안되었다. 이들의 평균 장르구분 개수는 13.8개로 나타났다. 그러나 실제 국내 방송 산업 현장에서 사용되는 장르구분 용어는 뉴스, 예능, 드라마 등 4.8개에 머물렀다. 이는 전통의 방송서비스에서 장르구분이 가지는 역할이 주로 학문적 연구목적과 방송규제기구에서의 방송편성비율 산정을 위한 수단으로만 이용됐기 때문으로 분석됐다. 또한 지난 20여년의 연구결과가 방송현장의 상황과 변화를 이해하지 못했거나 반대로 방송사업자들이 학계의 연구결과를 진지하게 수용하고 활용하고자 하는 의지가 없어서 나타난 사례로 볼 수 있다. 이처럼 국내 방송사업자들이 단순하게 장르를 구분하는 것과는 상대적으로 해외 방송사업자의 경우는 장르 용어의 표현은 다소 차이가 있으나 장르구분 개수에서는 국내 연구자들이 제안한 13.8개보다 3개가 적은 10.8개로 나타났다. 이 같은 결과는 그동안 국내 방송사업자들이 상대적으로 해외방송사업자들에 비해 장르구분에 대한 필요성과 그 효용성을 인식하지 못하고 있었음을 보여주는 대표적 사례로 꼽힌다. 이와는 반대로 새로운 영상콘텐츠 유통채널인 K-콘텐츠뱅크(contentbank)의 경우 15개 그리고 넷플릭스(Netflix)는 20개, 훌루(Hulu.com)는 25개에 이르는 세분화된 장르구분을 하고 있다. 여기에 세부항목까지 구분함으로써 2단계에 걸친 구분형식을 나타내는 것이 전통의 방송서비스와 차별화되는 점으로 분석됐다. OTT서비스에 있어서 보유 영상콘텐츠만큼 중요한 것이 시청자를 위한 콘텐츠 선택의 편의성 제공인데 그것이 바로 장르구분이다. 그리고 글로벌 네트워크를 기반으로 하는 OTT서비스 사업자들은 각 서비스 지역에 따른 차별적인 장르구분을 제공한다. 기본적으로 넷플릭스(Netflix)와 훌루 등 조사 분석대상 OTT사업자는 각각 고유한 메인장르 설정의 기준이 있으며 하위 세부장르에 대한 분류항목도 일정하게 규정화 되어 운영되고 있음을 보인다. 이는 사업의 중심이 되는 미국에서의 경우이며 넷플릭스(Netflix)의 한국서비스 그리고 훌루재팬(Hulu.jp)의 일본서비스에서는 기본적으로 설정한 메인장르 구분의 원칙이 다소 변화된 형태로 적용되고 있음을 볼 수 있다. 먼저 넷플릭스(Netflix)의 한국서비스에는〈수상작〉,〈스탠드업 코미디 및 토크쇼〉등과 같은 미국시장에는 없는 새로운 장르를 별도로 구성하여 제공한다는 점인데 이는 해외영화제 수상작품에 대한 많은 관심을 가지는 한국사용자의 특성이 고려된 장르구분의 변화라고 할 수 있다. 또한 아직도 많은 한국인들이 애니메이션에 대해서 어린이를 위한 장르로 인식하고 있다는 점에서 메인장르에 이를 제외시킨 사례도 같은 맥락에서 분석된다. 글로벌 OTT서비스에서 장르구분은 각 서비스 지역의 특수성을 고려한 차별화된 방식으로 설정되어 운영되며 이는 철저하게 현지화 전략의 일환으로 영상서비스가 진행되고 있음을 보여준다. 연구결과, OTT서비스를 기반으로 하는 새로운 영상콘텐츠 유통채널의 등장으로 프로그램 장르구분 방식이 크게 달라졌고 그 중요성이 매우 높아졌다는 점을 확인하였다.
본 연구는 영상콘텐츠 유통채널 다원화에 따른 프로그램 장르구분의 차이를 알아보기 위하여 전통의 방송서비스와 OTT(Over The top)와 같은 새로운 영상서비스의 장르구분 내용을 비교분석했다. 1993년 이후 국내 연구자들에 의한 자료 15건의 분석결과 프로그램 장르구분은 그 목적에 따라 작게는 7개에서 많게는 17개까지 다양한 분류기준과 유형이 제안되었다. 이들의 평균 장르구분 개수는 13.8개로 나타났다. 그러나 실제 국내 방송 산업 현장에서 사용되는 장르구분 용어는 뉴스, 예능, 드라마 등 4.8개에 머물렀다. 이는 전통의 방송서비스에서 장르구분이 가지는 역할이 주로 학문적 연구목적과 방송규제기구에서의 방송편성비율 산정을 위한 수단으로만 이용됐기 때문으로 분석됐다. 또한 지난 20여년의 연구결과가 방송현장의 상황과 변화를 이해하지 못했거나 반대로 방송사업자들이 학계의 연구결과를 진지하게 수용하고 활용하고자 하는 의지가 없어서 나타난 사례로 볼 수 있다. 이처럼 국내 방송사업자들이 단순하게 장르를 구분하는 것과는 상대적으로 해외 방송사업자의 경우는 장르 용어의 표현은 다소 차이가 있으나 장르구분 개수에서는 국내 연구자들이 제안한 13.8개보다 3개가 적은 10.8개로 나타났다. 이 같은 결과는 그동안 국내 방송사업자들이 상대적으로 해외방송사업자들에 비해 장르구분에 대한 필요성과 그 효용성을 인식하지 못하고 있었음을 보여주는 대표적 사례로 꼽힌다. 이와는 반대로 새로운 영상콘텐츠 유통채널인 K-콘텐츠뱅크(contentbank)의 경우 15개 그리고 넷플릭스(Netflix)는 20개, 훌루(Hulu.com)는 25개에 이르는 세분화된 장르구분을 하고 있다. 여기에 세부항목까지 구분함으로써 2단계에 걸친 구분형식을 나타내는 것이 전통의 방송서비스와 차별화되는 점으로 분석됐다. OTT서비스에 있어서 보유 영상콘텐츠만큼 중요한 것이 시청자를 위한 콘텐츠 선택의 편의성 제공인데 그것이 바로 장르구분이다. 그리고 글로벌 네트워크를 기반으로 하는 OTT서비스 사업자들은 각 서비스 지역에 따른 차별적인 장르구분을 제공한다. 기본적으로 넷플릭스(Netflix)와 훌루 등 조사 분석대상 OTT사업자는 각각 고유한 메인장르 설정의 기준이 있으며 하위 세부장르에 대한 분류항목도 일정하게 규정화 되어 운영되고 있음을 보인다. 이는 사업의 중심이 되는 미국에서의 경우이며 넷플릭스(Netflix)의 한국서비스 그리고 훌루재팬(Hulu.jp)의 일본서비스에서는 기본적으로 설정한 메인장르 구분의 원칙이 다소 변화된 형태로 적용되고 있음을 볼 수 있다. 먼저 넷플릭스(Netflix)의 한국서비스에는〈수상작〉,〈스탠드업 코미디 및 토크쇼〉등과 같은 미국시장에는 없는 새로운 장르를 별도로 구성하여 제공한다는 점인데 이는 해외영화제 수상작품에 대한 많은 관심을 가지는 한국사용자의 특성이 고려된 장르구분의 변화라고 할 수 있다. 또한 아직도 많은 한국인들이 애니메이션에 대해서 어린이를 위한 장르로 인식하고 있다는 점에서 메인장르에 이를 제외시킨 사례도 같은 맥락에서 분석된다. 글로벌 OTT서비스에서 장르구분은 각 서비스 지역의 특수성을 고려한 차별화된 방식으로 설정되어 운영되며 이는 철저하게 현지화 전략의 일환으로 영상서비스가 진행되고 있음을 보여준다. 연구결과, OTT서비스를 기반으로 하는 새로운 영상콘텐츠 유통채널의 등장으로 프로그램 장르구분 방식이 크게 달라졌고 그 중요성이 매우 높아졌다는 점을 확인하였다.
This study compared and analyzed the genre classification of traditional video services and new video services such as OTT in order to find out the difference of program genre classification in accordance with the diversification of video contents distribution channels. As a result of analyzing the ...
This study compared and analyzed the genre classification of traditional video services and new video services such as OTT in order to find out the difference of program genre classification in accordance with the diversification of video contents distribution channels. As a result of analyzing the data of 15 cases from domestic researchers since 1993, 7 to 17 various classification standards and types have been proposed according to the purpose of the program genre classification. The average number of those genre classification was 13.8. However, the number of the genre classification terminologies used in the field of the actual domestic broadcasting industry was just 4.8 including news, entertainment, and drama, etc. It was analyzed that this is because the role of the genre classification in traditional broadcasting services has mainly been used for the academic research purpose and as a means for calculating the broadcasting composition ratio by the broadcasting regulatory organization. In addition, this can be considered as a case that research results of the last 20 years have not reflected the situation and changes of the field of broadcasting, or on the contrary, broadcasting business operators have had no willingness to seriously accept and utilize academic research results. Compared that domestic broadcasting operators simply classify the genre like this, in the case of overseas broadcasting operators, while there are some differences in the expression of genre and terminology, the number of genre classification was 10.8 that is 3 less than 13.8 proposed by domestic researchers. Such results are counted as a representative case that shows domestic broadcasting operators have failed to recognize the necessity and usefulness of the genre classification relatively compared to overseas broadcasting operators. On the contrary, in the case of the K-Contentbank that is a new video contents distribution channel, there are 15 genre classifications, Netflix, 20, and Hulu.com, 25. It was analyzed that the differentiated point from the traditional broadcasting services is to show the classification form with 2 stages by further subdividing 52, 226, and 85 respectively in addition to those. In the OTT service, what is as important as the possessed video contents is the provision of convenience in selecting the contents for viewers, that is exactly the genre classification. In addition, OTT service operators based on global networks provide the differentiated genre classification depending on each service area. Basically, OTT operators, who are subjects of the analysis such as Netflix and Hulu.com, etc. have their own main genre setting standard respectively, and show that classification items for sub-genres are regularly regulated and operated as well. This is the case of the United states, which is a center of the business, and in Netflix’s Korean service and Hulu.jp’s Japan service, it can be seen that the principle of the main genre classification basically set is being applied in a slightly changed form. First of all, in Netflix’s Korean service, a new genre that is not available in the US market, such as , , etc. is separately composed and provided, and this can be said a change in genre classification considering the characteristics of the Korean users who have a lot of interest in the prize-winning works of overseas film festivals. In addition, in the aspect that many Koreans still recognize animation as a genre for children, the case of excluding it in the main genre is analyzed in the same line as well. In the global OTT service, the genre classification is set and operated in a differentiated way considering the specificity of each service area, and this shows that video services are proceeding as a part of a thorough localization strategy. As a result of study, with appearance of new video contents channels based on the OTT service, it was confirmed that the program genre classification pattern has changed dramatically and its importance has increased greatly.
This study compared and analyzed the genre classification of traditional video services and new video services such as OTT in order to find out the difference of program genre classification in accordance with the diversification of video contents distribution channels. As a result of analyzing the data of 15 cases from domestic researchers since 1993, 7 to 17 various classification standards and types have been proposed according to the purpose of the program genre classification. The average number of those genre classification was 13.8. However, the number of the genre classification terminologies used in the field of the actual domestic broadcasting industry was just 4.8 including news, entertainment, and drama, etc. It was analyzed that this is because the role of the genre classification in traditional broadcasting services has mainly been used for the academic research purpose and as a means for calculating the broadcasting composition ratio by the broadcasting regulatory organization. In addition, this can be considered as a case that research results of the last 20 years have not reflected the situation and changes of the field of broadcasting, or on the contrary, broadcasting business operators have had no willingness to seriously accept and utilize academic research results. Compared that domestic broadcasting operators simply classify the genre like this, in the case of overseas broadcasting operators, while there are some differences in the expression of genre and terminology, the number of genre classification was 10.8 that is 3 less than 13.8 proposed by domestic researchers. Such results are counted as a representative case that shows domestic broadcasting operators have failed to recognize the necessity and usefulness of the genre classification relatively compared to overseas broadcasting operators. On the contrary, in the case of the K-Contentbank that is a new video contents distribution channel, there are 15 genre classifications, Netflix, 20, and Hulu.com, 25. It was analyzed that the differentiated point from the traditional broadcasting services is to show the classification form with 2 stages by further subdividing 52, 226, and 85 respectively in addition to those. In the OTT service, what is as important as the possessed video contents is the provision of convenience in selecting the contents for viewers, that is exactly the genre classification. In addition, OTT service operators based on global networks provide the differentiated genre classification depending on each service area. Basically, OTT operators, who are subjects of the analysis such as Netflix and Hulu.com, etc. have their own main genre setting standard respectively, and show that classification items for sub-genres are regularly regulated and operated as well. This is the case of the United states, which is a center of the business, and in Netflix’s Korean service and Hulu.jp’s Japan service, it can be seen that the principle of the main genre classification basically set is being applied in a slightly changed form. First of all, in Netflix’s Korean service, a new genre that is not available in the US market, such as , , etc. is separately composed and provided, and this can be said a change in genre classification considering the characteristics of the Korean users who have a lot of interest in the prize-winning works of overseas film festivals. In addition, in the aspect that many Koreans still recognize animation as a genre for children, the case of excluding it in the main genre is analyzed in the same line as well. In the global OTT service, the genre classification is set and operated in a differentiated way considering the specificity of each service area, and this shows that video services are proceeding as a part of a thorough localization strategy. As a result of study, with appearance of new video contents channels based on the OTT service, it was confirmed that the program genre classification pattern has changed dramatically and its importance has increased greatly.
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