21세기 정보화 시대를 살아가는 요즘 우리 주변을 둘러보면 소프트웨어가 적용이 안 된 부분이 없다. 대부분의 직업군들이 소프트웨어와 밀접하게 관련이 되어 있으며 앞으로 미래에는 이러한 현상이 더욱 심해질 것이다. 전 세계적으로 지금 코딩 열풍이 일어나고 있다. 외국에서는 벌써 컴퓨팅 사고력을 길러주는 것을 목표로 학교에서 필수 과목으로 채택해서 가르치고 있다. 우리나라에서도 2018년도부터 초, 중고교에서 소프트웨어 교육을 필수로 하도록 하였다. 본 연구에서는 초보자도 쉽게 배울 수 있는 블록형 코딩교육용 언어인 ...
21세기 정보화 시대를 살아가는 요즘 우리 주변을 둘러보면 소프트웨어가 적용이 안 된 부분이 없다. 대부분의 직업군들이 소프트웨어와 밀접하게 관련이 되어 있으며 앞으로 미래에는 이러한 현상이 더욱 심해질 것이다. 전 세계적으로 지금 코딩 열풍이 일어나고 있다. 외국에서는 벌써 컴퓨팅 사고력을 길러주는 것을 목표로 학교에서 필수 과목으로 채택해서 가르치고 있다. 우리나라에서도 2018년도부터 초, 중고교에서 소프트웨어 교육을 필수로 하도록 하였다. 본 연구에서는 초보자도 쉽게 배울 수 있는 블록형 코딩교육용 언어인 스크래치, 엔트리를 이용하여 초등학생들에게 교육 전, 후 컴퓨팅 사고력 향상 정도를 비교∙분석 하였다. 본 연구를 수행하기 위해 대구광역시 초등학교 3-6학년 학생 26명을 대상으로 8차시 교육을 진행하였다. 스크래치 프로그래밍 언어를 이용하여 초등학생들에게 프로그래밍 교육을 하고 엔트리 프로그램을 이용하여 사전/사후 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체 학생들의 사전/사후 비교 분석 결과 모든 학생들에게서 사전검사보다 사후검사 평균 점수가 높게 나타나면서 컴퓨팅 사고력 향상의 결과가 나왔다. 둘째, A그룹(3-4학년), B그룹(5-6학년)으로 나누어 사전/사후 비교 분석 결과 정규 교육 경험이 적은 A그룹(3-4학년) 학생들에게서 교육 전후를 비교 하였을 때 교육 후 평균 점수 향상이 B그룹(5-6학년)보다 높게 나타났으며 창의적인 답안을 작성하였다. B그룹(5-6학년)도 A그룹(3-4학년)보다는 사후검사 평균 점수 향상이 낮았지만 사전검사보다 평균 점수가 높게 나타나면서 컴퓨팅 사고력이 향상되는 결과가 나왔다.
21세기 정보화 시대를 살아가는 요즘 우리 주변을 둘러보면 소프트웨어가 적용이 안 된 부분이 없다. 대부분의 직업군들이 소프트웨어와 밀접하게 관련이 되어 있으며 앞으로 미래에는 이러한 현상이 더욱 심해질 것이다. 전 세계적으로 지금 코딩 열풍이 일어나고 있다. 외국에서는 벌써 컴퓨팅 사고력을 길러주는 것을 목표로 학교에서 필수 과목으로 채택해서 가르치고 있다. 우리나라에서도 2018년도부터 초, 중고교에서 소프트웨어 교육을 필수로 하도록 하였다. 본 연구에서는 초보자도 쉽게 배울 수 있는 블록형 코딩교육용 언어인 스크래치, 엔트리를 이용하여 초등학생들에게 교육 전, 후 컴퓨팅 사고력 향상 정도를 비교∙분석 하였다. 본 연구를 수행하기 위해 대구광역시 초등학교 3-6학년 학생 26명을 대상으로 8차시 교육을 진행하였다. 스크래치 프로그래밍 언어를 이용하여 초등학생들에게 프로그래밍 교육을 하고 엔트리 프로그램을 이용하여 사전/사후 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체 학생들의 사전/사후 비교 분석 결과 모든 학생들에게서 사전검사보다 사후검사 평균 점수가 높게 나타나면서 컴퓨팅 사고력 향상의 결과가 나왔다. 둘째, A그룹(3-4학년), B그룹(5-6학년)으로 나누어 사전/사후 비교 분석 결과 정규 교육 경험이 적은 A그룹(3-4학년) 학생들에게서 교육 전후를 비교 하였을 때 교육 후 평균 점수 향상이 B그룹(5-6학년)보다 높게 나타났으며 창의적인 답안을 작성하였다. B그룹(5-6학년)도 A그룹(3-4학년)보다는 사후검사 평균 점수 향상이 낮았지만 사전검사보다 평균 점수가 높게 나타나면서 컴퓨팅 사고력이 향상되는 결과가 나왔다.
In the 21st century, when we look around our lives in the information age, there is no place where the software is not applied. Most of the professions are closely related to software, and this phenomenon will become even more severe in the future. The coding craze is happening all over the world no...
In the 21st century, when we look around our lives in the information age, there is no place where the software is not applied. Most of the professions are closely related to software, and this phenomenon will become even more severe in the future. The coding craze is happening all over the world now. In foreign countries, it has been already adopted as a required subject in school with the aim of bringing up computational thinking ability. In Korea, since 2018, software education has become mandatory in early and middle school. In this study, we compared elementary school children's pre – and post – comprehension level of computer literacy by using scratch and entry language, which is a block – based coding language that beginners can easily learn. In order to carry out this study, 26 students of 3-6 grade elementary school in Daegu were educated on 8th grade. Using the Scratch programming language, elementary school students were taught programming and pre- and post-tests were conducted by using entry programs. The results of this study are as follows. First, the pre- and post-comparison analysis of all students showed that the post-test average score of all students was higher than the pre-test, which resulted in the improvement of computational thinking power. Second, when the result of the pre-test and post-test of the A group (grades 3-4) and the B group (grades 5-6) is analysed comparatively, the mean score improvement of the A group was higher than the B group (grades 5-6) and the creative answer was drawn up. Although the B group was also lower than the A group in the mean score of the post-test, the mean score of the post-test of the B group was higher than the pre-test that it means the improvement of the computational thinking ability.
In the 21st century, when we look around our lives in the information age, there is no place where the software is not applied. Most of the professions are closely related to software, and this phenomenon will become even more severe in the future. The coding craze is happening all over the world now. In foreign countries, it has been already adopted as a required subject in school with the aim of bringing up computational thinking ability. In Korea, since 2018, software education has become mandatory in early and middle school. In this study, we compared elementary school children's pre – and post – comprehension level of computer literacy by using scratch and entry language, which is a block – based coding language that beginners can easily learn. In order to carry out this study, 26 students of 3-6 grade elementary school in Daegu were educated on 8th grade. Using the Scratch programming language, elementary school students were taught programming and pre- and post-tests were conducted by using entry programs. The results of this study are as follows. First, the pre- and post-comparison analysis of all students showed that the post-test average score of all students was higher than the pre-test, which resulted in the improvement of computational thinking power. Second, when the result of the pre-test and post-test of the A group (grades 3-4) and the B group (grades 5-6) is analysed comparatively, the mean score improvement of the A group was higher than the B group (grades 5-6) and the creative answer was drawn up. Although the B group was also lower than the A group in the mean score of the post-test, the mean score of the post-test of the B group was higher than the pre-test that it means the improvement of the computational thinking ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.