본 연구는 국내 대학의 외국인 유학생들을 위한 기본적이고 공통적인 학문 목적 한국어 읽기 교육 내용을 마련하는 데 그 목적이 있다. 외국인 유학생들이 국내 대학에 진학하여 학업을 수행하기 위해서는 숙달된 한국어 능력이 요구되는데 그 중 가장 핵심이 되는 것이 읽기 능력이다. 학업 수행을 위해서는 문어 텍스트 형태인 학문적 결과물을 읽고 의미를 이해하는 과정이 기본이 되어야 하기 때문이다. 이와 같은 중요성에도 불구하고 지금까지 학문 목적 한국어 읽기에 관한 논의는 미시적인 차원에서만 이루어져왔으며 그 수도 많지 않다. 이로 인해 학업 상황에서의 읽기 특성을 밝히는 이론적 고찰이나 교육적 측면의 전반적인 검토가 이루어지지 않았고, 학문 목적 한국어 읽기 교육을 위한 체계적이고 세부적인 교육 내용 또한 마련되지 않은 실정이다. 본 연구는 이러한 문제점을 인식하고 학업 상황에서의 보다 기본적이고 공통적인 읽기 수행에 초점을 둔 학문 목적 한국어 읽기 교육 내용을 제시하고자 하였다. 2장에서는 읽기의 이해 과정과 ...
본 연구는 국내 대학의 외국인 유학생들을 위한 기본적이고 공통적인 학문 목적 한국어 읽기 교육 내용을 마련하는 데 그 목적이 있다. 외국인 유학생들이 국내 대학에 진학하여 학업을 수행하기 위해서는 숙달된 한국어 능력이 요구되는데 그 중 가장 핵심이 되는 것이 읽기 능력이다. 학업 수행을 위해서는 문어 텍스트 형태인 학문적 결과물을 읽고 의미를 이해하는 과정이 기본이 되어야 하기 때문이다. 이와 같은 중요성에도 불구하고 지금까지 학문 목적 한국어 읽기에 관한 논의는 미시적인 차원에서만 이루어져왔으며 그 수도 많지 않다. 이로 인해 학업 상황에서의 읽기 특성을 밝히는 이론적 고찰이나 교육적 측면의 전반적인 검토가 이루어지지 않았고, 학문 목적 한국어 읽기 교육을 위한 체계적이고 세부적인 교육 내용 또한 마련되지 않은 실정이다. 본 연구는 이러한 문제점을 인식하고 학업 상황에서의 보다 기본적이고 공통적인 읽기 수행에 초점을 둔 학문 목적 한국어 읽기 교육 내용을 제시하고자 하였다. 2장에서는 읽기의 이해 과정과 제2언어 읽기의 영향요인을 살펴보고 학문 목적 한국어 읽기의 하위분류와 특성을 고찰하였다. 그리고 이를 바탕으로 학문 목적 한국어 읽기 교육 내용의 범주를 ‘주제’, ‘텍스트(텍스트 종류 및 텍스트 지식)’, ‘기술’ 영역으로 설정하였다. 3장에서는 국내의 한국어 교육기관 및 대학을 중심으로 학문 목적 한국어 읽기 교육 현황을 분석하였으며, 학문 목적 한국어 읽기 교재에 나타난 교육 내용을 살펴보았다. 그리고 이를 토대로 교육 내용 구성의 시사점을 논의하였다. 4장에서는 교육 내용의 범주별 세부 교육 항목을 조사하였다. 먼저 ‘주제’ 영역의 교육 항목 조사는 공통적인 학문적 주제를 다루는 교양교과목을 대상으로 하였다. ‘텍스트 지식’의 교육 항목 조사는 한국어 교사를 대상으로 한 포커스 그룹 인터뷰를 중심으로 실시하였으며, ‘텍스트 종류’와 ‘기술’ 영역의 교육 항목은 외국인 유학생을 대상으로 한 읽기 일지 연구를 토대로 하였다. 5장에서는 4장에서 조사된 범주별 교육 항목들의 타당성을 검토하여 최종 교육 내용을 선정하였다. 타당성 검토는 외국인 유학생을 대상으로 한 학습자 요구도 조사와 한국어 교사를 대상으로 한 적절도 조사를 바탕으로 이루어졌으며, 학습자 요구도와 적절도 수치를 비교 분석하여 최종 교육 항목을 선정하였다. 그리고 이렇게 선정된 교육 항목들을 학습자 요구도에 따라 우선순위를 표시하여 제시하고 그 활용 안을 논의하였다. 본 연구는 그간 이루어지지 않았던 학문 목적 한국어 읽기 교육 내용을 전반적으로 검토하고 세부 교육 내용을 제시하였다는 점에서 의미가 있으며, 연구의 결과가 교육 방안 및 교육 자료 개발 등의 기초자료로 활용될 수 있다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.
본 연구는 국내 대학의 외국인 유학생들을 위한 기본적이고 공통적인 학문 목적 한국어 읽기 교육 내용을 마련하는 데 그 목적이 있다. 외국인 유학생들이 국내 대학에 진학하여 학업을 수행하기 위해서는 숙달된 한국어 능력이 요구되는데 그 중 가장 핵심이 되는 것이 읽기 능력이다. 학업 수행을 위해서는 문어 텍스트 형태인 학문적 결과물을 읽고 의미를 이해하는 과정이 기본이 되어야 하기 때문이다. 이와 같은 중요성에도 불구하고 지금까지 학문 목적 한국어 읽기에 관한 논의는 미시적인 차원에서만 이루어져왔으며 그 수도 많지 않다. 이로 인해 학업 상황에서의 읽기 특성을 밝히는 이론적 고찰이나 교육적 측면의 전반적인 검토가 이루어지지 않았고, 학문 목적 한국어 읽기 교육을 위한 체계적이고 세부적인 교육 내용 또한 마련되지 않은 실정이다. 본 연구는 이러한 문제점을 인식하고 학업 상황에서의 보다 기본적이고 공통적인 읽기 수행에 초점을 둔 학문 목적 한국어 읽기 교육 내용을 제시하고자 하였다. 2장에서는 읽기의 이해 과정과 제2언어 읽기의 영향요인을 살펴보고 학문 목적 한국어 읽기의 하위분류와 특성을 고찰하였다. 그리고 이를 바탕으로 학문 목적 한국어 읽기 교육 내용의 범주를 ‘주제’, ‘텍스트(텍스트 종류 및 텍스트 지식)’, ‘기술’ 영역으로 설정하였다. 3장에서는 국내의 한국어 교육기관 및 대학을 중심으로 학문 목적 한국어 읽기 교육 현황을 분석하였으며, 학문 목적 한국어 읽기 교재에 나타난 교육 내용을 살펴보았다. 그리고 이를 토대로 교육 내용 구성의 시사점을 논의하였다. 4장에서는 교육 내용의 범주별 세부 교육 항목을 조사하였다. 먼저 ‘주제’ 영역의 교육 항목 조사는 공통적인 학문적 주제를 다루는 교양교과목을 대상으로 하였다. ‘텍스트 지식’의 교육 항목 조사는 한국어 교사를 대상으로 한 포커스 그룹 인터뷰를 중심으로 실시하였으며, ‘텍스트 종류’와 ‘기술’ 영역의 교육 항목은 외국인 유학생을 대상으로 한 읽기 일지 연구를 토대로 하였다. 5장에서는 4장에서 조사된 범주별 교육 항목들의 타당성을 검토하여 최종 교육 내용을 선정하였다. 타당성 검토는 외국인 유학생을 대상으로 한 학습자 요구도 조사와 한국어 교사를 대상으로 한 적절도 조사를 바탕으로 이루어졌으며, 학습자 요구도와 적절도 수치를 비교 분석하여 최종 교육 항목을 선정하였다. 그리고 이렇게 선정된 교육 항목들을 학습자 요구도에 따라 우선순위를 표시하여 제시하고 그 활용 안을 논의하였다. 본 연구는 그간 이루어지지 않았던 학문 목적 한국어 읽기 교육 내용을 전반적으로 검토하고 세부 교육 내용을 제시하였다는 점에서 의미가 있으며, 연구의 결과가 교육 방안 및 교육 자료 개발 등의 기초자료로 활용될 수 있다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.
This study aims to propose the basic and common Korean reading educational contents for academic purposes for foreign students in the domestic universities. Foreign students need Korean language proficiency to enter a domestic university and conduct studies, and the core of it is the reading co...
This study aims to propose the basic and common Korean reading educational contents for academic purposes for foreign students in the domestic universities. Foreign students need Korean language proficiency to enter a domestic university and conduct studies, and the core of it is the reading competence, for it should be based on the process of reading academic results in the form of written texts and understanding their meanings in order to perform their studies. However, in spite of the importance, discussions on Korean reading for an academic purpose have been conducted only on the microscopic dimension, and they are small in number. Accordingly, no theoretical discussions that reveal the characteristics of reading in an academic situation or overall reviews from an educational aspect have been conducted, and systematic and detailed education contents have not been prepared either for Korean reading education for academic purposes. Recognizing this problem, this study would propose Korean reading education contents for academic purposes, focused on more basic and common reading performance in the academic situation. Chapter 2 examined the factors affecting the reading comprehension curriculum and second language reading and discussed the sub-classification and characteristics of Korean reading for academic purposes. In addition, based on this, this study set the category of Korean reading education contents for academic purposes as the domains of ‘Topic,’ ‘Text (Text Type and Text Knowledge)' and ‘Skill’. Chapter 3 analyzed the present status of Korean reading education for academic purposes, focusing on the domestic educational institutions for Korean language and universities and examined the educational contents in the Korean reading textbooks for academic purposes. In addition, based on this, the implications for the composition of the educational contents were discussed. Chapter 4 investigated the detailed educational items according to the category of the educational contents. First, a survey of the education item in the domain of ‘Topic’ was conducted with the liberal arts that deal with common academic topics. A survey of the education item of ‘Text Knowledge’ was conducted, centering around interviews with the focus group of Korean language teachers, while that of the education items in the domains of ‘Text Type’ and ‘Skill’ was based on research on reading dairies with foreign students. Chapter 5 reviewed the validity of education items by category investigated in Chapter 4 and selected the final educational contents. The verification of the validity was made based on a survey of the learners’ needs with foreign students and a survey of the adequacy with Korean language teachers, and the final education items were selected by a comparative analysis of the learners’ needs and the level of the adequacy. In addition, educational items selected like this, the priority was marked and presented according to the learners’ needs, and a plan for the utilization of them was discussed. This study has significance in that it reviewed the contents of Korean reading education for academic purposes comprehensively, which has not been done till now and presented detailed educational contents. In addition, it is also significant in that the results of the study could be utilized as basic data for the development of education plans and educational materials.
This study aims to propose the basic and common Korean reading educational contents for academic purposes for foreign students in the domestic universities. Foreign students need Korean language proficiency to enter a domestic university and conduct studies, and the core of it is the reading competence, for it should be based on the process of reading academic results in the form of written texts and understanding their meanings in order to perform their studies. However, in spite of the importance, discussions on Korean reading for an academic purpose have been conducted only on the microscopic dimension, and they are small in number. Accordingly, no theoretical discussions that reveal the characteristics of reading in an academic situation or overall reviews from an educational aspect have been conducted, and systematic and detailed education contents have not been prepared either for Korean reading education for academic purposes. Recognizing this problem, this study would propose Korean reading education contents for academic purposes, focused on more basic and common reading performance in the academic situation. Chapter 2 examined the factors affecting the reading comprehension curriculum and second language reading and discussed the sub-classification and characteristics of Korean reading for academic purposes. In addition, based on this, this study set the category of Korean reading education contents for academic purposes as the domains of ‘Topic,’ ‘Text (Text Type and Text Knowledge)' and ‘Skill’. Chapter 3 analyzed the present status of Korean reading education for academic purposes, focusing on the domestic educational institutions for Korean language and universities and examined the educational contents in the Korean reading textbooks for academic purposes. In addition, based on this, the implications for the composition of the educational contents were discussed. Chapter 4 investigated the detailed educational items according to the category of the educational contents. First, a survey of the education item in the domain of ‘Topic’ was conducted with the liberal arts that deal with common academic topics. A survey of the education item of ‘Text Knowledge’ was conducted, centering around interviews with the focus group of Korean language teachers, while that of the education items in the domains of ‘Text Type’ and ‘Skill’ was based on research on reading dairies with foreign students. Chapter 5 reviewed the validity of education items by category investigated in Chapter 4 and selected the final educational contents. The verification of the validity was made based on a survey of the learners’ needs with foreign students and a survey of the adequacy with Korean language teachers, and the final education items were selected by a comparative analysis of the learners’ needs and the level of the adequacy. In addition, educational items selected like this, the priority was marked and presented according to the learners’ needs, and a plan for the utilization of them was discussed. This study has significance in that it reviewed the contents of Korean reading education for academic purposes comprehensively, which has not been done till now and presented detailed educational contents. In addition, it is also significant in that the results of the study could be utilized as basic data for the development of education plans and educational materials.
주제어
#학문 목적 한국어 교육 학문 목적 한국어 읽기 읽기 교육 내용 읽기 주제 텍스트 지식 텍스트 종류 읽기 기술
학위논문 정보
저자
장현묵
학위수여기관
세종대학교
학위구분
국내박사
학과
국어국문학과
지도교수
주경희
발행연도
2017
총페이지
ix, 235 p.
키워드
학문 목적 한국어 교육 학문 목적 한국어 읽기 읽기 교육 내용 읽기 주제 텍스트 지식 텍스트 종류 읽기 기술
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.