단편소설을 활용한 한국어 읽기·쓰기 통합 교육 방안 연구 : -<노찬성과 에반>을 중심으로- A Study on the Integrated Korean reading and writing Teaching Method through short stories: Focus on 원문보기
본 연구는 고급 한국어 학습자의 읽기와 쓰기 능력의 향상을 위하여 현대 단편소설을 활용한 읽기·쓰기 통합 교육 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 외국어 교육의 궁극적 목적은 학습자의 의사소통능력 향상에 있으며 의사소통을 원활하고 순조롭게 수행하기 위해서는 언어 능력인 4가지 기능인 듣기․읽기․말하기․쓰기의 능력을 균형 있게 향상시켜야 한다. 한국어 교육에서도 학습자들에게 읽기와 쓰기 지도를 효과적이고 세밀하게 단계적으로 제공하여 읽기와 쓰기 능력을 고르게 발전시킬 수 있도록 학생들의 수준에 맞는 학습 방법에 관한 연구가 필요하다. 단편소설은 작가가 실생활에서 느끼는 생각과 감정을 그대로 생생하고 살아있는 언어로 표현하고 한국 문화가 고스란히 담겨 있다. 단편소설을 활용한 한국어 교육은 언어 학습의 자료로서뿐만 아니라 ...
본 연구는 고급 한국어 학습자의 읽기와 쓰기 능력의 향상을 위하여 현대 단편소설을 활용한 읽기·쓰기 통합 교육 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 외국어 교육의 궁극적 목적은 학습자의 의사소통능력 향상에 있으며 의사소통을 원활하고 순조롭게 수행하기 위해서는 언어 능력인 4가지 기능인 듣기․읽기․말하기․쓰기의 능력을 균형 있게 향상시켜야 한다. 한국어 교육에서도 학습자들에게 읽기와 쓰기 지도를 효과적이고 세밀하게 단계적으로 제공하여 읽기와 쓰기 능력을 고르게 발전시킬 수 있도록 학생들의 수준에 맞는 학습 방법에 관한 연구가 필요하다. 단편소설은 작가가 실생활에서 느끼는 생각과 감정을 그대로 생생하고 살아있는 언어로 표현하고 한국 문화가 고스란히 담겨 있다. 단편소설을 활용한 한국어 교육은 언어 학습의 자료로서뿐만 아니라 한국의 문화를 이해하고, 공감할 수 있는 통합적인 학습 자료이다. 본 연구에서는 단편소설이 한국어 교육에 있어서 실제적이고 효과적인 자료임을 기존의 연구를 바탕으로 확인하고, 고급 한국어 교실 현장에서 읽기와 쓰기 능력의 향상을 위해 현대 단편소설을 활용한 수업을 할 수 있도록 구체적인 교수-학습 방안을 제시하였다. 2장에서는 현대 단편소설의 언어 교육적 가치를 검토하고 읽기와 쓰기의 통합 교육의 개념 및 원리를 살펴보았다. 3장에서는 한국어 교육기관에서 사용하는 고급 한국어 통합 교재와 읽기 교재 6종을 선정하여 수록된 현대소설과 교재에 제시된 활동을 분석하였다. 그 결과 고급 한국어 교재에 수록된 현대 단편소설이 매우 적고, 활동은 읽기와 쓰기의 통합 활동이 아닌 읽기 활동을 중심으로 제시되고 있음을 알 수 있었다. 4장에서는 3장에서 분석한 내용을 바탕으로 한국어 교육에 적합한 단편소설을 선정하기 위한 기준을 검토하고, 고급 학습자의 수준과 언어 능력에 맞춰 <노천성과 에반>을 선정하였다. 선정한 단편소설을 활용하여 읽기·쓰기 통합 교육 내용과 교수-학습 지도안을 제시하였다. 5장에서는 1장에서 4장까지 논의한 내용을 정리하고 시사점과 한계를 제시하였다.
본 연구는 고급 한국어 학습자의 읽기와 쓰기 능력의 향상을 위하여 현대 단편소설을 활용한 읽기·쓰기 통합 교육 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 외국어 교육의 궁극적 목적은 학습자의 의사소통능력 향상에 있으며 의사소통을 원활하고 순조롭게 수행하기 위해서는 언어 능력인 4가지 기능인 듣기․읽기․말하기․쓰기의 능력을 균형 있게 향상시켜야 한다. 한국어 교육에서도 학습자들에게 읽기와 쓰기 지도를 효과적이고 세밀하게 단계적으로 제공하여 읽기와 쓰기 능력을 고르게 발전시킬 수 있도록 학생들의 수준에 맞는 학습 방법에 관한 연구가 필요하다. 단편소설은 작가가 실생활에서 느끼는 생각과 감정을 그대로 생생하고 살아있는 언어로 표현하고 한국 문화가 고스란히 담겨 있다. 단편소설을 활용한 한국어 교육은 언어 학습의 자료로서뿐만 아니라 한국의 문화를 이해하고, 공감할 수 있는 통합적인 학습 자료이다. 본 연구에서는 단편소설이 한국어 교육에 있어서 실제적이고 효과적인 자료임을 기존의 연구를 바탕으로 확인하고, 고급 한국어 교실 현장에서 읽기와 쓰기 능력의 향상을 위해 현대 단편소설을 활용한 수업을 할 수 있도록 구체적인 교수-학습 방안을 제시하였다. 2장에서는 현대 단편소설의 언어 교육적 가치를 검토하고 읽기와 쓰기의 통합 교육의 개념 및 원리를 살펴보았다. 3장에서는 한국어 교육기관에서 사용하는 고급 한국어 통합 교재와 읽기 교재 6종을 선정하여 수록된 현대소설과 교재에 제시된 활동을 분석하였다. 그 결과 고급 한국어 교재에 수록된 현대 단편소설이 매우 적고, 활동은 읽기와 쓰기의 통합 활동이 아닌 읽기 활동을 중심으로 제시되고 있음을 알 수 있었다. 4장에서는 3장에서 분석한 내용을 바탕으로 한국어 교육에 적합한 단편소설을 선정하기 위한 기준을 검토하고, 고급 학습자의 수준과 언어 능력에 맞춰 <노천성과 에반>을 선정하였다. 선정한 단편소설을 활용하여 읽기·쓰기 통합 교육 내용과 교수-학습 지도안을 제시하였다. 5장에서는 1장에서 4장까지 논의한 내용을 정리하고 시사점과 한계를 제시하였다.
The purpose of this study is to present integrated reading and writing education plans using modern short stories to improve literacy for advanced Korean learners. The ultimate purpose of foreign language education is to improve the communication skills of learners to facilitate smooth communication...
The purpose of this study is to present integrated reading and writing education plans using modern short stories to improve literacy for advanced Korean learners. The ultimate purpose of foreign language education is to improve the communication skills of learners to facilitate smooth communication, listening, reading, speaking and writing while keeping a balance between all areas. Recently, there has been a growing interest in improving the methods of communication through teaching in foreign language. When it pertains to the Korean language education, it is integral for students to learn how to improve their reading and writing skills evenly from the early stages with proper instructions and materials. In particular with literature, novels describe the author's thoughts and feelings about the world in a relatable language and can help to learn about Korean cultures. In addition, novels are simple in format and usually use expressions and words that are used in everyday life. You can learn various words and expressions from this which can help with communication. Foreign learners can gain many benefits in becoming more accustomed to Korean cultures by embracing the emotional feelings of Koreans in their novels and gaining indirect experiences from the stories. In this study, we will review the actual use of Korean language education on site using literature to improve the literacy of advanced Korean learners. For this purpose, the integrated teaching model of reading and writing is presented to demonstrate the necessity of proper education of reading and writing in Korean language education, and to select literature based on the principles. In Chapter 2, we examine the linguistic and educational values of literary works and the theory of principles in literacy with education. I will explore and present different types of reading and writing activities using the types of literature mentioned. In Chapter 3, we will analyze the current state of education using modern novels from advanced Korean textbooks. The six advanced Korean textbooks used by Korean language institutes will be used to help identify modern novels that are helpful for Korean learners. In Chapter 4, I will select the modern Korean novel named . This novel can be used to help advanced learners to improve their language abilities. In Chapter 5, Chapter 1 to Chapter will be totally summarized and implications and limitations will also be presented.
The purpose of this study is to present integrated reading and writing education plans using modern short stories to improve literacy for advanced Korean learners. The ultimate purpose of foreign language education is to improve the communication skills of learners to facilitate smooth communication, listening, reading, speaking and writing while keeping a balance between all areas. Recently, there has been a growing interest in improving the methods of communication through teaching in foreign language. When it pertains to the Korean language education, it is integral for students to learn how to improve their reading and writing skills evenly from the early stages with proper instructions and materials. In particular with literature, novels describe the author's thoughts and feelings about the world in a relatable language and can help to learn about Korean cultures. In addition, novels are simple in format and usually use expressions and words that are used in everyday life. You can learn various words and expressions from this which can help with communication. Foreign learners can gain many benefits in becoming more accustomed to Korean cultures by embracing the emotional feelings of Koreans in their novels and gaining indirect experiences from the stories. In this study, we will review the actual use of Korean language education on site using literature to improve the literacy of advanced Korean learners. For this purpose, the integrated teaching model of reading and writing is presented to demonstrate the necessity of proper education of reading and writing in Korean language education, and to select literature based on the principles. In Chapter 2, we examine the linguistic and educational values of literary works and the theory of principles in literacy with education. I will explore and present different types of reading and writing activities using the types of literature mentioned. In Chapter 3, we will analyze the current state of education using modern novels from advanced Korean textbooks. The six advanced Korean textbooks used by Korean language institutes will be used to help identify modern novels that are helpful for Korean learners. In Chapter 4, I will select the modern Korean novel named . This novel can be used to help advanced learners to improve their language abilities. In Chapter 5, Chapter 1 to Chapter will be totally summarized and implications and limitations will also be presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.