막내작가는 방송작가가 되기 위해 방송세계에 입문해 작가의 업무를 보조하는 주변부 생산자이다. 막내작가를 ‘비정규직 청년노동’의 대표적 사례이자 조직적 착취와 사회적 희생양으로 보는 기존의 시각과 달리, 이 연구는 이들을 직업적 전문인의 정체성을 추구하며 ‘작가되기’의 성공적 수행을 위해 노력하는 전략적 행위자로 간주한다. 이 연구는 막내작가들이 자신들의 노동경험을 어떻게 인식하고, PD나 작가와의 직업적 관계를 어떻게 해석하며, 어떠한 직업적 정체성과 행위전략을 구축하는지 밝히는 것을 목적으로 심층인터뷰와 참여관찰을 실시하였다. ...
막내작가는 방송작가가 되기 위해 방송세계에 입문해 작가의 업무를 보조하는 주변부 생산자이다. 막내작가를 ‘비정규직 청년노동’의 대표적 사례이자 조직적 착취와 사회적 희생양으로 보는 기존의 시각과 달리, 이 연구는 이들을 직업적 전문인의 정체성을 추구하며 ‘작가되기’의 성공적 수행을 위해 노력하는 전략적 행위자로 간주한다. 이 연구는 막내작가들이 자신들의 노동경험을 어떻게 인식하고, PD나 작가와의 직업적 관계를 어떻게 해석하며, 어떠한 직업적 정체성과 행위전략을 구축하는지 밝히는 것을 목적으로 심층인터뷰와 참여관찰을 실시하였다. 연구결과 막내작가의 노동은 열악한 보상과 고용불안, 미래에 대한 불확실성, 근무시간의 유연성과 장시간 노동, 직무내용의 모호성과 광범위한 보조 업무의 다기능화, 작가와 PD에 의해 결정되는 업무의 불확정성, 직무능력에 대한 자의적 평가 등 비정규직 노동자의 전형적 특징을 보여준다. 막내작가는 PD를 중심으로 구성되는 방송사의 위계와 작가직군의 도제식 위계구조의 최 말단에 위치하며, 위계에 기반한 PD, 작가와의 권력관계는 막내작가의 정체성과 생존전략에 큰 영향을 미친다. 경계인적 지위를 갖는 막내작가는 이상과 현실의 불일치, 평가와 인정의 불일치를 경험하지만 작가상에 대한 내적 협상을 거쳐 정체성을 재구성하고, 방송사를 떠날 것인지, 남을 것인지를 전략적으로 선택한다.
막내작가는 방송작가가 되기 위해 방송세계에 입문해 작가의 업무를 보조하는 주변부 생산자이다. 막내작가를 ‘비정규직 청년노동’의 대표적 사례이자 조직적 착취와 사회적 희생양으로 보는 기존의 시각과 달리, 이 연구는 이들을 직업적 전문인의 정체성을 추구하며 ‘작가되기’의 성공적 수행을 위해 노력하는 전략적 행위자로 간주한다. 이 연구는 막내작가들이 자신들의 노동경험을 어떻게 인식하고, PD나 작가와의 직업적 관계를 어떻게 해석하며, 어떠한 직업적 정체성과 행위전략을 구축하는지 밝히는 것을 목적으로 심층인터뷰와 참여관찰을 실시하였다. 연구결과 막내작가의 노동은 열악한 보상과 고용불안, 미래에 대한 불확실성, 근무시간의 유연성과 장시간 노동, 직무내용의 모호성과 광범위한 보조 업무의 다기능화, 작가와 PD에 의해 결정되는 업무의 불확정성, 직무능력에 대한 자의적 평가 등 비정규직 노동자의 전형적 특징을 보여준다. 막내작가는 PD를 중심으로 구성되는 방송사의 위계와 작가직군의 도제식 위계구조의 최 말단에 위치하며, 위계에 기반한 PD, 작가와의 권력관계는 막내작가의 정체성과 생존전략에 큰 영향을 미친다. 경계인적 지위를 갖는 막내작가는 이상과 현실의 불일치, 평가와 인정의 불일치를 경험하지만 작가상에 대한 내적 협상을 거쳐 정체성을 재구성하고, 방송사를 떠날 것인지, 남을 것인지를 전략적으로 선택한다.
Assistant writers represent a marginal segment of employees who enter broadcasting organizations and execute various duties assisting main wirters. Most previous literature has emphasized assistant writers as a precarious and temporary form of entry-level employees and thus a typical way of labor ex...
Assistant writers represent a marginal segment of employees who enter broadcasting organizations and execute various duties assisting main wirters. Most previous literature has emphasized assistant writers as a precarious and temporary form of entry-level employees and thus a typical way of labor exploitation. Yet, this study begins with a recognition that, while in demeaning work conditions, they also represent a strategic actor and pursue a professional identity as well as a successful accomplishment of the goal of ‘becoming a writer.’ More specifically, this paper aims to discuss how the assistant writers perceive their work experience, and deal with occupational relations with producers and main writers, and thereby come up with their own specific professional identity and strategies of action vis-a-vis given working environments. Methodologically, this research is based on in-depth interviews with selected groups of working writers and participant observations by the researcher as a writer for decades. Main findings of the research may be summarized as follows.
First of all, the reality of their job demonstrates typical features of temporary labor segment, such as inferior compensations, unstable status, and the uncertainty of future careers. Their work environment is characterized as long and over-time work, arbitrary and flexible employment, ambiguous nature of job descriptions, demands for various and trivial tasks, and arbitrariness of evaluation of their performance.
Secondly, assistants writers belong to the lowest lung of organizational hierarchy, which is typified as the traditional apprentice system with producers at its pinnacle. Thus, relations of power with superior positions, such as producers and main writers have tremendous influence on the professional identity and strategies of survival of assistant writers.
Thirdly, during the variable period of apprentice, assistant writers at the marginal status within organizational status quo come to experience the disparity of ideal and reality, and more specifically that of performance and evaluation. Such recognition deeply penetrates the psyche of aspiring writers, and eventually lead to a reconstruction of their professional identity. In this process, assistant writers come to make strategic decisions as to whether to stay or leave. Those who stay also devise various strategies that may legitimize their decisions.
Keywords : assistant writers, broadcasting writers, contingent workers, marginal segment of employees,
youth labour, ethnography
Assistant writers represent a marginal segment of employees who enter broadcasting organizations and execute various duties assisting main wirters. Most previous literature has emphasized assistant writers as a precarious and temporary form of entry-level employees and thus a typical way of labor exploitation. Yet, this study begins with a recognition that, while in demeaning work conditions, they also represent a strategic actor and pursue a professional identity as well as a successful accomplishment of the goal of ‘becoming a writer.’ More specifically, this paper aims to discuss how the assistant writers perceive their work experience, and deal with occupational relations with producers and main writers, and thereby come up with their own specific professional identity and strategies of action vis-a-vis given working environments. Methodologically, this research is based on in-depth interviews with selected groups of working writers and participant observations by the researcher as a writer for decades. Main findings of the research may be summarized as follows.
First of all, the reality of their job demonstrates typical features of temporary labor segment, such as inferior compensations, unstable status, and the uncertainty of future careers. Their work environment is characterized as long and over-time work, arbitrary and flexible employment, ambiguous nature of job descriptions, demands for various and trivial tasks, and arbitrariness of evaluation of their performance.
Secondly, assistants writers belong to the lowest lung of organizational hierarchy, which is typified as the traditional apprentice system with producers at its pinnacle. Thus, relations of power with superior positions, such as producers and main writers have tremendous influence on the professional identity and strategies of survival of assistant writers.
Thirdly, during the variable period of apprentice, assistant writers at the marginal status within organizational status quo come to experience the disparity of ideal and reality, and more specifically that of performance and evaluation. Such recognition deeply penetrates the psyche of aspiring writers, and eventually lead to a reconstruction of their professional identity. In this process, assistant writers come to make strategic decisions as to whether to stay or leave. Those who stay also devise various strategies that may legitimize their decisions.
Keywords : assistant writers, broadcasting writers, contingent workers, marginal segment of employees,
youth labour, ethnography
Keyword
#방송작가 보조작가 비정규직 노동자 노동경험 직업정체성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.