논문은 사회정치학적 전망에서 마가복음서 5장 1-20절의 거라사 이야기를 로마제국의 지배에 대한 마가의 은밀한 비판과 숨겨진 저항의 메시지로 읽는다. 마가는 로마제국의 군사적 지배의 폭압성을 비판하기 위해서 예수가 축출하는 귀신의 이름을 로마 군단을 가리키는 고유한 명칭인 레기온으로 명명한다(5:9). 그러나 마가는 거라사인을 사로잡은 레기온이 로마 군단을 암시하는 말로 간파되는 것을 피해가는 위장된 이야기를 전한다. 마가는 암시를 가능하게 했던 레기온이라는 이름이 수가 많다는 의미를 가지도록 단서를 덧붙인다. 돼지의 수적 규모와...
논문은 사회정치학적 전망에서 마가복음서 5장 1-20절의 거라사 이야기를 로마제국의 지배에 대한 마가의 은밀한 비판과 숨겨진 저항의 메시지로 읽는다. 마가는 로마제국의 군사적 지배의 폭압성을 비판하기 위해서 예수가 축출하는 귀신의 이름을 로마 군단을 가리키는 고유한 명칭인 레기온으로 명명한다(5:9). 그러나 마가는 거라사인을 사로잡은 레기온이 로마 군단을 암시하는 말로 간파되는 것을 피해가는 위장된 이야기를 전한다. 마가는 암시를 가능하게 했던 레기온이라는 이름이 수가 많다는 의미를 가지도록 단서를 덧붙인다. 돼지의 수적 규모와 종류도 레기온 귀신이 로마 군단으로 암시되는 것을 어렵게 하려는 마가의 의도를 반영한다. 마가는 그의 위장된 이야기를 통해서 로마제국의 군사적 폭압을 강하게 비판하면서도 반역의 혐의를 피한다. 레기온 귀신의 축출에서 로마제국에 대한 마가의 대결 전략의 핵심이 은밀성에 있다는 본 논문의 통찰은 거라사 이야기의 후반부 단락(5:14-20)과 특히 그 종결부 구절(5:18-20)을 새로운 빛에서 볼 수 있는 전망을 열어준다. 거라사인은 자신에게 일어난 회복의 사건을 “너의 집으로 너의 사람들에게 가서 그들에게 알리라”는 예수의 명령을 받는다(5:19). 이 명령은 로마 군단의 상징적 패배와 식민화의 해체를 알리는 저항의 메시지가 가족선교를 통해서 확장되는 마가가족공동체 내부에서 은밀하게 전파되도록 하려는 마가의 의도를 반영한다. 마가는 이러한 방식으로 내부인에게는 로마제국에 대한 비판의 뜻을 인식하게 하지만, 외부인은 그러한 이해에 이르지 못하게 한다. 로마제국에 대한 공공연한 비판과 저항은 보복과 박해를 불러올 것이기 때문이다. 마가는 거라사 이야기를 통해 유대-로마 전쟁으로 인한 극심한 고난의 현실에서 위기에 처한 공동체 구성원들을 위로하고, 이들에게 제국의 지배 아래서도 그 억압적 힘에 짓눌리지 않고 살아갈 수 있는 자유와 희망의 능력을 제공하려 했다.
논문은 사회정치학적 전망에서 마가복음서 5장 1-20절의 거라사 이야기를 로마제국의 지배에 대한 마가의 은밀한 비판과 숨겨진 저항의 메시지로 읽는다. 마가는 로마제국의 군사적 지배의 폭압성을 비판하기 위해서 예수가 축출하는 귀신의 이름을 로마 군단을 가리키는 고유한 명칭인 레기온으로 명명한다(5:9). 그러나 마가는 거라사인을 사로잡은 레기온이 로마 군단을 암시하는 말로 간파되는 것을 피해가는 위장된 이야기를 전한다. 마가는 암시를 가능하게 했던 레기온이라는 이름이 수가 많다는 의미를 가지도록 단서를 덧붙인다. 돼지의 수적 규모와 종류도 레기온 귀신이 로마 군단으로 암시되는 것을 어렵게 하려는 마가의 의도를 반영한다. 마가는 그의 위장된 이야기를 통해서 로마제국의 군사적 폭압을 강하게 비판하면서도 반역의 혐의를 피한다. 레기온 귀신의 축출에서 로마제국에 대한 마가의 대결 전략의 핵심이 은밀성에 있다는 본 논문의 통찰은 거라사 이야기의 후반부 단락(5:14-20)과 특히 그 종결부 구절(5:18-20)을 새로운 빛에서 볼 수 있는 전망을 열어준다. 거라사인은 자신에게 일어난 회복의 사건을 “너의 집으로 너의 사람들에게 가서 그들에게 알리라”는 예수의 명령을 받는다(5:19). 이 명령은 로마 군단의 상징적 패배와 식민화의 해체를 알리는 저항의 메시지가 가족선교를 통해서 확장되는 마가가족공동체 내부에서 은밀하게 전파되도록 하려는 마가의 의도를 반영한다. 마가는 이러한 방식으로 내부인에게는 로마제국에 대한 비판의 뜻을 인식하게 하지만, 외부인은 그러한 이해에 이르지 못하게 한다. 로마제국에 대한 공공연한 비판과 저항은 보복과 박해를 불러올 것이기 때문이다. 마가는 거라사 이야기를 통해 유대-로마 전쟁으로 인한 극심한 고난의 현실에서 위기에 처한 공동체 구성원들을 위로하고, 이들에게 제국의 지배 아래서도 그 억압적 힘에 짓눌리지 않고 살아갈 수 있는 자유와 희망의 능력을 제공하려 했다.
Adopting a socio-political perspective and drawing on the theory of public and hidden transcripts formulated by James C. Scott, this thesis reads Mark’s story of the Gerasene demoniac as a covert criticism of the Roman empire and the transcript in which Mark and his community’s hidden resistance to ...
Adopting a socio-political perspective and drawing on the theory of public and hidden transcripts formulated by James C. Scott, this thesis reads Mark’s story of the Gerasene demoniac as a covert criticism of the Roman empire and the transcript in which Mark and his community’s hidden resistance to the colonizing power of the empire can be traced. Legion, a military term for the largest unit of the Roman army is used for the name of the demon(s) being expelled by Jesus(5:9). Considering the Roman conquest of the Mediterranean world in the 1st century CE and the Jewish War(66-70 CE) in particular, the use of the name Legion suggests that Mark criticizes the oppressive power of the Roman military occupation. However, Mark does not reveal his critical stance in an explicit way, disguising his message so that no one but he and his community could notice the fact that the demon’s name can refer to the actual Roman legion. The name can be simply understood as signifying the vast number of demons at the public level of the transcript. The number and the kind of pigs also reflect Mark’s intention to make it difficult to see the connection between the unclean spirit(s) and the real Roman legion. These arts of resistance enable Mark to write a story symbolizing the destruction of Roman imperial power and in this way to avoid being suspected of plotting a rebellion. Based on the insight that Mark conceals his condemnation of the Roman domination in the disguised story of the exorcism, we can see the second scene(5:14-20), especially its closing verses(5:18-20) in a new light. Jesus orders the man who had been possessed with the demons to “go home to your people and tell them”(5:19). This command reflects Mark’s plan to allow the message of liberation to be circulated within his growing familial community of hidden resistance. Only insiders are invited to be able to discern the Markan project of decolonization, but outsiders do not perceive. This strategic exclusion of outsiders is a legitimate tactic to protect his community against brutal retaliation and persecution from the Roman authorities. With the proclamation of the Gospel of the Gerasene demoniac, Mark attempts to encourage his suffering community to stand and survive the harsh reality under the oppressive and exploitative Roman rule.
Adopting a socio-political perspective and drawing on the theory of public and hidden transcripts formulated by James C. Scott, this thesis reads Mark’s story of the Gerasene demoniac as a covert criticism of the Roman empire and the transcript in which Mark and his community’s hidden resistance to the colonizing power of the empire can be traced. Legion, a military term for the largest unit of the Roman army is used for the name of the demon(s) being expelled by Jesus(5:9). Considering the Roman conquest of the Mediterranean world in the 1st century CE and the Jewish War(66-70 CE) in particular, the use of the name Legion suggests that Mark criticizes the oppressive power of the Roman military occupation. However, Mark does not reveal his critical stance in an explicit way, disguising his message so that no one but he and his community could notice the fact that the demon’s name can refer to the actual Roman legion. The name can be simply understood as signifying the vast number of demons at the public level of the transcript. The number and the kind of pigs also reflect Mark’s intention to make it difficult to see the connection between the unclean spirit(s) and the real Roman legion. These arts of resistance enable Mark to write a story symbolizing the destruction of Roman imperial power and in this way to avoid being suspected of plotting a rebellion. Based on the insight that Mark conceals his condemnation of the Roman domination in the disguised story of the exorcism, we can see the second scene(5:14-20), especially its closing verses(5:18-20) in a new light. Jesus orders the man who had been possessed with the demons to “go home to your people and tell them”(5:19). This command reflects Mark’s plan to allow the message of liberation to be circulated within his growing familial community of hidden resistance. Only insiders are invited to be able to discern the Markan project of decolonization, but outsiders do not perceive. This strategic exclusion of outsiders is a legitimate tactic to protect his community against brutal retaliation and persecution from the Roman authorities. With the proclamation of the Gospel of the Gerasene demoniac, Mark attempts to encourage his suffering community to stand and survive the harsh reality under the oppressive and exploitative Roman rule.
주제어
#거라사 귀신들림 축귀 레기온 로마제국 마가가족공동체 이방선교 은밀한 저항 탈식민화 내부인/외부인 공개적/숨겨진 대본 Gerasa demon-possession exorcism legion Roman empire Markan familial community gentile mission secret resistance decolonization insider & outsider public & hidden transcript
학위논문 정보
저자
남진영
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
신학과
지도교수
유상현
발행연도
2017
총페이지
iv, 101 p.
키워드
거라사 귀신들림 축귀 레기온 로마제국 마가가족공동체 이방선교 은밀한 저항 탈식민화 내부인/외부인 공개적/숨겨진 대본 Gerasa demon-possession exorcism legion Roman empire Markan familial community gentile mission secret resistance decolonization insider & outsider public & hidden transcript
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