본 연구는 상담수련과정에 있는 초보상담사의 자기성찰 경험의 본질을 기술하며 그 의미를 이해하고자 하였다. 본 연구에서는 Giorgi(2004)의 기술적 현상학 방법을 적용하여 상담수련과정에 있는 초보상담사의 자기성찰 경험에 대해 심층적으로 탐구하였다. 본 연구의 참여자는, 상담전공 대학원 석사과정에 있거나 최근에 졸업한 자로 상담수련과정에 있는 3년 이하의 상담 경력을 가진, 4명의 초보상담사들을 표집 하였다. 이들의 연령대는 20대부터 40대였으며 여성 3명 남성 1명이었다. 자료 수집 기간은 2017년 1월부터 2월까지 이루어졌고 개인별 심층 면담이 진행되었다. Giorgi(2004)의 기술적 현상학 방법 절차에 따른 분석을 통해 총 120개의 의미단위와 22개의 하위 구성요소, 10개의 상위 구성요소 그리고 5개의 주요 주제가 도출되었다. 이를 토대로 상담수련과정에 있는 초보상담사의 자기성찰 경험에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 참여자들은 초보로서 겪는 과정으로의 미숙한 상담 수행을 보이는 자신을 직면하는 것과 역전이 반응을 다루는 것에 대한 어려움을 겪음으로 자기성찰을 하게 되었다. 이 같은 어려움에 부딪히며 참여자들은 전문성 측면에 상담 과정에서 발생하는 자신의 행동, 내담자와의 상호작용 등의 현상들에 대해 자기성찰을 하였고 이와 관련된 자신의 개인적인 경험 등의 개인적인 측면에 대해서도 성찰하며 기존에 인식하지 못했던 자신의 새로운 부분들에 대해서도 자각하게 되었다. 이 과정에서 참여자들의 자기성찰은 ...
본 연구는 상담수련과정에 있는 초보상담사의 자기성찰 경험의 본질을 기술하며 그 의미를 이해하고자 하였다. 본 연구에서는 Giorgi(2004)의 기술적 현상학 방법을 적용하여 상담수련과정에 있는 초보상담사의 자기성찰 경험에 대해 심층적으로 탐구하였다. 본 연구의 참여자는, 상담전공 대학원 석사과정에 있거나 최근에 졸업한 자로 상담수련과정에 있는 3년 이하의 상담 경력을 가진, 4명의 초보상담사들을 표집 하였다. 이들의 연령대는 20대부터 40대였으며 여성 3명 남성 1명이었다. 자료 수집 기간은 2017년 1월부터 2월까지 이루어졌고 개인별 심층 면담이 진행되었다. Giorgi(2004)의 기술적 현상학 방법 절차에 따른 분석을 통해 총 120개의 의미단위와 22개의 하위 구성요소, 10개의 상위 구성요소 그리고 5개의 주요 주제가 도출되었다. 이를 토대로 상담수련과정에 있는 초보상담사의 자기성찰 경험에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 참여자들은 초보로서 겪는 과정으로의 미숙한 상담 수행을 보이는 자신을 직면하는 것과 역전이 반응을 다루는 것에 대한 어려움을 겪음으로 자기성찰을 하게 되었다. 이 같은 어려움에 부딪히며 참여자들은 전문성 측면에 상담 과정에서 발생하는 자신의 행동, 내담자와의 상호작용 등의 현상들에 대해 자기성찰을 하였고 이와 관련된 자신의 개인적인 경험 등의 개인적인 측면에 대해서도 성찰하며 기존에 인식하지 못했던 자신의 새로운 부분들에 대해서도 자각하게 되었다. 이 과정에서 참여자들의 자기성찰은 수퍼비전 중심으로 촉진되었으며 수퍼비전 이외에도 대학원 석사과정에 상담전공수업, 그리고 가족이나 지인과 같은 주변 가까운 관계 및 수련동료들과 같은 지지그룹과의 교제 등의 다각적인 통로들을 통하여 지속적으로 자기성찰을 하였다. 둘째, 참여자들은 자기성찰의 과정을 거치며 개인의 삶에서는 더 나은 관계를 형성하는 등의 변화되는 자신을 경험하고 있었으며 상담사로서도 더 나아진 유연성, 수용성, 태도, 그리고 대화적 기술을 적용하는 등의 변화되는 자신을 경험하고 있었다. 다른 한편으로는 자기성찰의 고충 또한 경험하고 있었다. 자신의 부족한 부분들을 성찰하며 이를 직면하고 수용하려 할 때마다 힘듦과 불편함을 느꼈고 미해결된 과제들에 있어서 완벽히 해결하지 못하는 자신의 한계를 직면하며 이를 위해 지속적인 노력을 해야 함에도 힘들어하였다. 참여자들은 자기성찰을 통한 유익만큼 고충도 순환적으로 끊임없이 겪고 있었지만 자신을 더 알아가고 있다고 느끼고 있었다. 이는 내담자를 더 잘 이해할 수 있는 상담사로 성장할 수 있게 함을 깨달으며 지속적으로 자기성찰을 하며 상담사로서의 긍정적인 미래를 기대하였다. 이 같은 연구결과를 바탕으로 본 연구에서는 상담수련과정에 있는 초보 상담사의 자기성찰 경험의 본질로 “유익과 고충을 순환적으로 끊임없이 경험하며 성장해가는 과정”이라 밝혔다. 또한, 변화와 경험적 가치들을 논의하며 본 연구의 초보 상담사들의 수퍼비전 중심에 자기성찰과정을 “상처 입은 치유자”로의 상담사로 성숙해가는 과정으로 적용해 보았다. 이전 선행연구에서 충분히 다루지 못했던 3년 이하의 상담경력을 가진 상담수련과정에 있는 초보상담사의 자기성찰 경험을 현상학적 질적 연구함으로서 구체적으로 다루었다는 점에 본 연구는 의의가 있다.
본 연구는 상담수련과정에 있는 초보상담사의 자기성찰 경험의 본질을 기술하며 그 의미를 이해하고자 하였다. 본 연구에서는 Giorgi(2004)의 기술적 현상학 방법을 적용하여 상담수련과정에 있는 초보상담사의 자기성찰 경험에 대해 심층적으로 탐구하였다. 본 연구의 참여자는, 상담전공 대학원 석사과정에 있거나 최근에 졸업한 자로 상담수련과정에 있는 3년 이하의 상담 경력을 가진, 4명의 초보상담사들을 표집 하였다. 이들의 연령대는 20대부터 40대였으며 여성 3명 남성 1명이었다. 자료 수집 기간은 2017년 1월부터 2월까지 이루어졌고 개인별 심층 면담이 진행되었다. Giorgi(2004)의 기술적 현상학 방법 절차에 따른 분석을 통해 총 120개의 의미단위와 22개의 하위 구성요소, 10개의 상위 구성요소 그리고 5개의 주요 주제가 도출되었다. 이를 토대로 상담수련과정에 있는 초보상담사의 자기성찰 경험에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 참여자들은 초보로서 겪는 과정으로의 미숙한 상담 수행을 보이는 자신을 직면하는 것과 역전이 반응을 다루는 것에 대한 어려움을 겪음으로 자기성찰을 하게 되었다. 이 같은 어려움에 부딪히며 참여자들은 전문성 측면에 상담 과정에서 발생하는 자신의 행동, 내담자와의 상호작용 등의 현상들에 대해 자기성찰을 하였고 이와 관련된 자신의 개인적인 경험 등의 개인적인 측면에 대해서도 성찰하며 기존에 인식하지 못했던 자신의 새로운 부분들에 대해서도 자각하게 되었다. 이 과정에서 참여자들의 자기성찰은 수퍼비전 중심으로 촉진되었으며 수퍼비전 이외에도 대학원 석사과정에 상담전공수업, 그리고 가족이나 지인과 같은 주변 가까운 관계 및 수련동료들과 같은 지지그룹과의 교제 등의 다각적인 통로들을 통하여 지속적으로 자기성찰을 하였다. 둘째, 참여자들은 자기성찰의 과정을 거치며 개인의 삶에서는 더 나은 관계를 형성하는 등의 변화되는 자신을 경험하고 있었으며 상담사로서도 더 나아진 유연성, 수용성, 태도, 그리고 대화적 기술을 적용하는 등의 변화되는 자신을 경험하고 있었다. 다른 한편으로는 자기성찰의 고충 또한 경험하고 있었다. 자신의 부족한 부분들을 성찰하며 이를 직면하고 수용하려 할 때마다 힘듦과 불편함을 느꼈고 미해결된 과제들에 있어서 완벽히 해결하지 못하는 자신의 한계를 직면하며 이를 위해 지속적인 노력을 해야 함에도 힘들어하였다. 참여자들은 자기성찰을 통한 유익만큼 고충도 순환적으로 끊임없이 겪고 있었지만 자신을 더 알아가고 있다고 느끼고 있었다. 이는 내담자를 더 잘 이해할 수 있는 상담사로 성장할 수 있게 함을 깨달으며 지속적으로 자기성찰을 하며 상담사로서의 긍정적인 미래를 기대하였다. 이 같은 연구결과를 바탕으로 본 연구에서는 상담수련과정에 있는 초보 상담사의 자기성찰 경험의 본질로 “유익과 고충을 순환적으로 끊임없이 경험하며 성장해가는 과정”이라 밝혔다. 또한, 변화와 경험적 가치들을 논의하며 본 연구의 초보 상담사들의 수퍼비전 중심에 자기성찰과정을 “상처 입은 치유자”로의 상담사로 성숙해가는 과정으로 적용해 보았다. 이전 선행연구에서 충분히 다루지 못했던 3년 이하의 상담경력을 가진 상담수련과정에 있는 초보상담사의 자기성찰 경험을 현상학적 질적 연구함으로서 구체적으로 다루었다는 점에 본 연구는 의의가 있다.
This study set out to describe and understand the meaning and the essence of self-reflection experience of novice counselors in counseling training. In order to explore the in-depth self-reflective experience of novice counselors in counseling training, the descriptive phenomenological method of Gio...
This study set out to describe and understand the meaning and the essence of self-reflection experience of novice counselors in counseling training. In order to explore the in-depth self-reflective experience of novice counselors in counseling training, the descriptive phenomenological method of Giorgi was utilized. The participants of this study were master's-level or recently graduated trainees with less than three years of counseling experience. Four participants were interviewed. Their ages ranged from 20’s to 40’s. The group consisted of 3 women and 1 man. The data was collected from January to February of 2017 through in-depth interviews. The date was analyzed using the analysis guidelines of Giorgi’s descriptive phenomenological method. The results of 120 total meaning units, 24 sub constituents, 9 constituents, and 5 main themes were derived. A result of the self-reflection experience of novice counselors in counseling training were as follows: First, as a novice counselor, the participants faced difficulties such as inexperienced performance and having to deal with counter transference reaction. the experiences with the difficulties lead them to reflect upon themselves. Due to being faced with these difficulties, the participants reflected on their actions, interactions with their clients, and phenomenon within the counseling field. In addition, they also reflected using their personal experiences and personal-self interrelation to professional-self so that they became aware of new things which they had never acknowledged before. It shows that they acknowledge how their self-reflectios interconnect. During this process, the participants’ self-reflection was facilitated by their master’s curriculum, counseling class and supervision accompanied with various relationships around them like family and colleagues. Second, while reflecting upon themselves, the participants have experienced changes in both their personal and professional lives such as, creating better relationships etc., moreover, as counselors, they have been experiencing changes such as; “having flexibility”, “having extended spectrums or ranges of acceptance with clients” and “applying more adequate attitude and conversational skills”. the participants were not only developing in both professional-self and personal-self development, but also, they were experiencing difficulties because of self-reflection. Each time they reflected upon their inexperience as counselors and faced their weaknesses through self-reflection, they felt pain and discomfort. Moreover, even though they accepted their unsolved issues and tried to change, they realized that they could not change themselves and solve all their issues perfectly. They continued trying to make changes to themselves and their unsolved issues. Although the participants have been experiencing both developmental benefits and difficulties cyclically and continuously through never-ending self-reflection, they have also been realizing that these experiences can encourage and boost them to be better counselors and expect themselves to become mature expert counselors in the future. Based on this result, in this study, the essence of the self-reflection experience of novice counselors in counseling training is derived as a developmental process in which to experience self-reflection’s benefits and difficulties cyclically and continuously. Also, the changes and experiential values were analyzed and the path of self-reflection in supervision-focused training was applied to “The Wounded Healer”s development. The significance of this study was that it utilized qualitative phenomenological analysis to explore and deal with the self-reflection experience of novice counselors whose counseling experience is less then three years in depth and concretely because it has hardly been studied previously.
This study set out to describe and understand the meaning and the essence of self-reflection experience of novice counselors in counseling training. In order to explore the in-depth self-reflective experience of novice counselors in counseling training, the descriptive phenomenological method of Giorgi was utilized. The participants of this study were master's-level or recently graduated trainees with less than three years of counseling experience. Four participants were interviewed. Their ages ranged from 20’s to 40’s. The group consisted of 3 women and 1 man. The data was collected from January to February of 2017 through in-depth interviews. The date was analyzed using the analysis guidelines of Giorgi’s descriptive phenomenological method. The results of 120 total meaning units, 24 sub constituents, 9 constituents, and 5 main themes were derived. A result of the self-reflection experience of novice counselors in counseling training were as follows: First, as a novice counselor, the participants faced difficulties such as inexperienced performance and having to deal with counter transference reaction. the experiences with the difficulties lead them to reflect upon themselves. Due to being faced with these difficulties, the participants reflected on their actions, interactions with their clients, and phenomenon within the counseling field. In addition, they also reflected using their personal experiences and personal-self interrelation to professional-self so that they became aware of new things which they had never acknowledged before. It shows that they acknowledge how their self-reflectios interconnect. During this process, the participants’ self-reflection was facilitated by their master’s curriculum, counseling class and supervision accompanied with various relationships around them like family and colleagues. Second, while reflecting upon themselves, the participants have experienced changes in both their personal and professional lives such as, creating better relationships etc., moreover, as counselors, they have been experiencing changes such as; “having flexibility”, “having extended spectrums or ranges of acceptance with clients” and “applying more adequate attitude and conversational skills”. the participants were not only developing in both professional-self and personal-self development, but also, they were experiencing difficulties because of self-reflection. Each time they reflected upon their inexperience as counselors and faced their weaknesses through self-reflection, they felt pain and discomfort. Moreover, even though they accepted their unsolved issues and tried to change, they realized that they could not change themselves and solve all their issues perfectly. They continued trying to make changes to themselves and their unsolved issues. Although the participants have been experiencing both developmental benefits and difficulties cyclically and continuously through never-ending self-reflection, they have also been realizing that these experiences can encourage and boost them to be better counselors and expect themselves to become mature expert counselors in the future. Based on this result, in this study, the essence of the self-reflection experience of novice counselors in counseling training is derived as a developmental process in which to experience self-reflection’s benefits and difficulties cyclically and continuously. Also, the changes and experiential values were analyzed and the path of self-reflection in supervision-focused training was applied to “The Wounded Healer”s development. The significance of this study was that it utilized qualitative phenomenological analysis to explore and deal with the self-reflection experience of novice counselors whose counseling experience is less then three years in depth and concretely because it has hardly been studied previously.
주제어
#상담수련과정 상처 입은 치유자 자기성찰 초보상담사 현상학적 연구 counseling training self-reflection novice counselor phenomenological study the wounded healer
학위논문 정보
저자
길미현
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
신학과
지도교수
정석환
발행연도
2017
총페이지
v, 142 p.
키워드
상담수련과정 상처 입은 치유자 자기성찰 초보상담사 현상학적 연구 counseling training self-reflection novice counselor phenomenological study the wounded healer
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