국립장애인도서관이 설립된 이래로 시각장애인의 정보 접근권을 보장하고자 하는 움직임이 사회 곳곳에서 나타나고 있다. 시각장애인을 대상으로 하는 이용자연구가 조금씩 늘어나고 있는 추세이나, 그들이 가지는 정보요구가 무엇인지에 대한 연구는 미미한 실정이며, 특히 시각장애를 가지고 있는 아동과 청소년에 대한 관심은 더욱 적은 편이다. 시각장애인들의 스마트폰과 인터넷의 보급률이 50%에 육박하는 가운데, 정보 접근방식이 다양해지면서 정보요구 역시 증가하고 있다. 특히 아동 및 청소년 집단은 그 어느 집단보다도 최신 기술을 빠르게 받아들이며, 학업이나 진로로 인해 다른 이용자 집단과는 구별된 정보를 요구할 것으로 판단된다. 이에 본 연구는 국내 시각장애 특수학교에 재학 중인 아동과 청소년 25명을 대상으로 시각장애 아동 군과 청소년 군이 가지는 정보요구의 주제, 자주 이용하는 정보원, 그리고 정보를 찾는 데 있어 느끼는 어려움에 대해 알아보았다. 또한 시각장애 아동과 청소년의 학교도서관의 이용행태를 살펴보고자 학교도서관을 방문하는 목적, 도서관 담당교사와의 교류 여부, 그리고 학교도서관 이용만족도에 알아보았다. 그 결과, 시각장애 아동은 취미, 학업, 장래희망, 자연, 생활정보, 철학 등에 대한 정보요구가 있었으며, 이를 해결하고자 인적 정보원과 인터넷을 주로 이용하는 것으로 나타났다. 그러나 정보를 획득할 때 스마트폰이나 컴퓨터 등과 같은 기기 이용에 있어 제한된 환경과 정보를 찾는 잘못된 방법으로 인해 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 또한 시각장애 아동은 독서교육에 참석하기 위해 도서관에 방문하는 것으로 나타났으며, 그밖에도 도서를 대출반납하거나 자료조사를 위해서도 방문하는 것으로 나타났다. 담당교사와 교류하는 데 있어서 그들은 교사의 부재로 인해 많은 경우 교류를 하지 않았으나, 몇몇 학생들은 간헐적으로나마 교류하는 경우도 있었으며, 드물게 정기적으로 교류하였다. 시각장애 아동이 도서관 이용에 만족하는 경우는 극히 드물었으며, 원하는 도서가 없거나 관내 서가 정리가 잘 되어 있지 않아 도서관 이용에 만족을 느끼지 못하였다. 반면 시각장애 청소년의 경우 취미, 진로, 생활정보, 학업 등에 대한 정보요구가 있었다. 이를 해결하고자 청소년들은 인터넷, 인적 정보원, 책을 주로 이용하였으며, 정보를 찾을 때 장애, 기기의 이용, 제한적 환경으로 인해 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 청소년이 학교도서관에 방문하는 가장 큰 목적은 도서를 대출하고 반납하기 위함이었으며, 그밖에도 야간 ...
국립장애인도서관이 설립된 이래로 시각장애인의 정보 접근권을 보장하고자 하는 움직임이 사회 곳곳에서 나타나고 있다. 시각장애인을 대상으로 하는 이용자연구가 조금씩 늘어나고 있는 추세이나, 그들이 가지는 정보요구가 무엇인지에 대한 연구는 미미한 실정이며, 특히 시각장애를 가지고 있는 아동과 청소년에 대한 관심은 더욱 적은 편이다. 시각장애인들의 스마트폰과 인터넷의 보급률이 50%에 육박하는 가운데, 정보 접근방식이 다양해지면서 정보요구 역시 증가하고 있다. 특히 아동 및 청소년 집단은 그 어느 집단보다도 최신 기술을 빠르게 받아들이며, 학업이나 진로로 인해 다른 이용자 집단과는 구별된 정보를 요구할 것으로 판단된다. 이에 본 연구는 국내 시각장애 특수학교에 재학 중인 아동과 청소년 25명을 대상으로 시각장애 아동 군과 청소년 군이 가지는 정보요구의 주제, 자주 이용하는 정보원, 그리고 정보를 찾는 데 있어 느끼는 어려움에 대해 알아보았다. 또한 시각장애 아동과 청소년의 학교도서관의 이용행태를 살펴보고자 학교도서관을 방문하는 목적, 도서관 담당교사와의 교류 여부, 그리고 학교도서관 이용만족도에 알아보았다. 그 결과, 시각장애 아동은 취미, 학업, 장래희망, 자연, 생활정보, 철학 등에 대한 정보요구가 있었으며, 이를 해결하고자 인적 정보원과 인터넷을 주로 이용하는 것으로 나타났다. 그러나 정보를 획득할 때 스마트폰이나 컴퓨터 등과 같은 기기 이용에 있어 제한된 환경과 정보를 찾는 잘못된 방법으로 인해 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 또한 시각장애 아동은 독서교육에 참석하기 위해 도서관에 방문하는 것으로 나타났으며, 그밖에도 도서를 대출반납하거나 자료조사를 위해서도 방문하는 것으로 나타났다. 담당교사와 교류하는 데 있어서 그들은 교사의 부재로 인해 많은 경우 교류를 하지 않았으나, 몇몇 학생들은 간헐적으로나마 교류하는 경우도 있었으며, 드물게 정기적으로 교류하였다. 시각장애 아동이 도서관 이용에 만족하는 경우는 극히 드물었으며, 원하는 도서가 없거나 관내 서가 정리가 잘 되어 있지 않아 도서관 이용에 만족을 느끼지 못하였다. 반면 시각장애 청소년의 경우 취미, 진로, 생활정보, 학업 등에 대한 정보요구가 있었다. 이를 해결하고자 청소년들은 인터넷, 인적 정보원, 책을 주로 이용하였으며, 정보를 찾을 때 장애, 기기의 이용, 제한적 환경으로 인해 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 청소년이 학교도서관에 방문하는 가장 큰 목적은 도서를 대출하고 반납하기 위함이었으며, 그밖에도 야간 자율학습의 공간으로 도서관을 활용하거나 교류의 장으로 도서관을 이용하는 경우도 있었다. 시각장애 청소년은 도서관 담당교사와 정기적 혹은 간헐적으로 교류하는 경우가 대체로 많았지만, 그들이 도서관 이용에 있어 만족을 느끼는 경우는 매우 드물었다. 본 연구는 국내 시각장애 아동과 청소년을 대상으로 정보요구와 정보행태 및 학교도서관 이용행태에 대해 연구를 수행했다는 점에서 그 의의를 지닌다. 특히 정보소외계층에 대한 사회 전반적인 관심이 쏟아지는 가운데, 그동안 연구가 거의 드물었던 시각장애 아동 청소년 계층을 대상으로 인터뷰를 수행하고, 시각장애를 가진 성인과의 차이를 파악하였다는 점에서 본 연구의 차별점이 있다. 연구 결과는 전국의 시각장애 특수학교 도서관 및 점자도서관에서 시각장애를 가진 아동과 청소년을 위한 정보서비스 방안을 모색하는 데 도움이 될 것이다.
국립장애인도서관이 설립된 이래로 시각장애인의 정보 접근권을 보장하고자 하는 움직임이 사회 곳곳에서 나타나고 있다. 시각장애인을 대상으로 하는 이용자연구가 조금씩 늘어나고 있는 추세이나, 그들이 가지는 정보요구가 무엇인지에 대한 연구는 미미한 실정이며, 특히 시각장애를 가지고 있는 아동과 청소년에 대한 관심은 더욱 적은 편이다. 시각장애인들의 스마트폰과 인터넷의 보급률이 50%에 육박하는 가운데, 정보 접근방식이 다양해지면서 정보요구 역시 증가하고 있다. 특히 아동 및 청소년 집단은 그 어느 집단보다도 최신 기술을 빠르게 받아들이며, 학업이나 진로로 인해 다른 이용자 집단과는 구별된 정보를 요구할 것으로 판단된다. 이에 본 연구는 국내 시각장애 특수학교에 재학 중인 아동과 청소년 25명을 대상으로 시각장애 아동 군과 청소년 군이 가지는 정보요구의 주제, 자주 이용하는 정보원, 그리고 정보를 찾는 데 있어 느끼는 어려움에 대해 알아보았다. 또한 시각장애 아동과 청소년의 학교도서관의 이용행태를 살펴보고자 학교도서관을 방문하는 목적, 도서관 담당교사와의 교류 여부, 그리고 학교도서관 이용만족도에 알아보았다. 그 결과, 시각장애 아동은 취미, 학업, 장래희망, 자연, 생활정보, 철학 등에 대한 정보요구가 있었으며, 이를 해결하고자 인적 정보원과 인터넷을 주로 이용하는 것으로 나타났다. 그러나 정보를 획득할 때 스마트폰이나 컴퓨터 등과 같은 기기 이용에 있어 제한된 환경과 정보를 찾는 잘못된 방법으로 인해 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 또한 시각장애 아동은 독서교육에 참석하기 위해 도서관에 방문하는 것으로 나타났으며, 그밖에도 도서를 대출반납하거나 자료조사를 위해서도 방문하는 것으로 나타났다. 담당교사와 교류하는 데 있어서 그들은 교사의 부재로 인해 많은 경우 교류를 하지 않았으나, 몇몇 학생들은 간헐적으로나마 교류하는 경우도 있었으며, 드물게 정기적으로 교류하였다. 시각장애 아동이 도서관 이용에 만족하는 경우는 극히 드물었으며, 원하는 도서가 없거나 관내 서가 정리가 잘 되어 있지 않아 도서관 이용에 만족을 느끼지 못하였다. 반면 시각장애 청소년의 경우 취미, 진로, 생활정보, 학업 등에 대한 정보요구가 있었다. 이를 해결하고자 청소년들은 인터넷, 인적 정보원, 책을 주로 이용하였으며, 정보를 찾을 때 장애, 기기의 이용, 제한적 환경으로 인해 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 청소년이 학교도서관에 방문하는 가장 큰 목적은 도서를 대출하고 반납하기 위함이었으며, 그밖에도 야간 자율학습의 공간으로 도서관을 활용하거나 교류의 장으로 도서관을 이용하는 경우도 있었다. 시각장애 청소년은 도서관 담당교사와 정기적 혹은 간헐적으로 교류하는 경우가 대체로 많았지만, 그들이 도서관 이용에 있어 만족을 느끼는 경우는 매우 드물었다. 본 연구는 국내 시각장애 아동과 청소년을 대상으로 정보요구와 정보행태 및 학교도서관 이용행태에 대해 연구를 수행했다는 점에서 그 의의를 지닌다. 특히 정보소외계층에 대한 사회 전반적인 관심이 쏟아지는 가운데, 그동안 연구가 거의 드물었던 시각장애 아동 청소년 계층을 대상으로 인터뷰를 수행하고, 시각장애를 가진 성인과의 차이를 파악하였다는 점에서 본 연구의 차별점이 있다. 연구 결과는 전국의 시각장애 특수학교 도서관 및 점자도서관에서 시각장애를 가진 아동과 청소년을 위한 정보서비스 방안을 모색하는 데 도움이 될 것이다.
After the National Library for the Disabled in Korea had been established in 2013, social movements emerged to guarantee the right of access to information for visually impaired people. However, there have been just a few studies on the information needs of blind children and teenagers. Blind people...
After the National Library for the Disabled in Korea had been established in 2013, social movements emerged to guarantee the right of access to information for visually impaired people. However, there have been just a few studies on the information needs of blind children and teenagers. Blind people’s information needs have become various due to advances in technology. For example, almost 50% of blind people in Korea uses a smart device and can access the Internet easily: Their information needs are going to grow. Children and teenagers, in particular, are good at adopting new technology, and they may have increased information needs associated with their studies or career aspirations. Thus, based on interviews with students at the School for the Blind, the thesis suggests ways to improve the school library for use by the visually impaired. The intent of the research is to help overcome information gaps. The researcher interviewed 25 students who attend the school for the Blind in Korea in September and October 2016. The present study collected ideas regarding their information needs, information sources they use frequently, and the difficulties these students face when they look for information. Furthermore, the interviews collected information about how blind children and teenagers use the library, including their purpose for visiting the library, their communication with the librarian teacher, and their satisfaction with their library experience. The interviews indicated that visually impaired children need information about hobbies, their studies, careers, nature, life information, and philosophical questions. Also, the results showed that they use people sources such as parents, teachers, and the Internet to fulfill these needs. However, in looking for information, children find it difficult when smart devices do not work as anticipated. Also, visually impaired children usually visit the library for reading education, and sometimes they stop by the library to check out and return books or search for information. Occasionally, their librarian teachers are not in the library, so they do not communicate with them. Most of the children are not satisfied when they use the library because they cannot find the materials they seek. On the other hand, visually impaired teenagers show a different side. Blind teenagers need information to solve hobbies, careers, life information, and studies questions. Most of them use the Internet to look for such information, and they encounter difficulties due to physical obstacles and a limited environment. The major reason teenagers visit the library is to check out and return books. Furthermore, they come to the library to study and communicate with their teachers and friends. The visually impaired teenagers who were interviewed interact with their teachers a lot; however, those students who do not have librarian teachers cannot do so. Students are seldom satisfied when they use the library because of a lack of materials they want to read. This research is significant in that the interviews with visually impaired children and teenagers revealed their information needs, information behavior, and the way they use the school library. The results will be used in developing information services for blind people in the library at the School for the Blind and the Braille Library.
After the National Library for the Disabled in Korea had been established in 2013, social movements emerged to guarantee the right of access to information for visually impaired people. However, there have been just a few studies on the information needs of blind children and teenagers. Blind people’s information needs have become various due to advances in technology. For example, almost 50% of blind people in Korea uses a smart device and can access the Internet easily: Their information needs are going to grow. Children and teenagers, in particular, are good at adopting new technology, and they may have increased information needs associated with their studies or career aspirations. Thus, based on interviews with students at the School for the Blind, the thesis suggests ways to improve the school library for use by the visually impaired. The intent of the research is to help overcome information gaps. The researcher interviewed 25 students who attend the school for the Blind in Korea in September and October 2016. The present study collected ideas regarding their information needs, information sources they use frequently, and the difficulties these students face when they look for information. Furthermore, the interviews collected information about how blind children and teenagers use the library, including their purpose for visiting the library, their communication with the librarian teacher, and their satisfaction with their library experience. The interviews indicated that visually impaired children need information about hobbies, their studies, careers, nature, life information, and philosophical questions. Also, the results showed that they use people sources such as parents, teachers, and the Internet to fulfill these needs. However, in looking for information, children find it difficult when smart devices do not work as anticipated. Also, visually impaired children usually visit the library for reading education, and sometimes they stop by the library to check out and return books or search for information. Occasionally, their librarian teachers are not in the library, so they do not communicate with them. Most of the children are not satisfied when they use the library because they cannot find the materials they seek. On the other hand, visually impaired teenagers show a different side. Blind teenagers need information to solve hobbies, careers, life information, and studies questions. Most of them use the Internet to look for such information, and they encounter difficulties due to physical obstacles and a limited environment. The major reason teenagers visit the library is to check out and return books. Furthermore, they come to the library to study and communicate with their teachers and friends. The visually impaired teenagers who were interviewed interact with their teachers a lot; however, those students who do not have librarian teachers cannot do so. Students are seldom satisfied when they use the library because of a lack of materials they want to read. This research is significant in that the interviews with visually impaired children and teenagers revealed their information needs, information behavior, and the way they use the school library. The results will be used in developing information services for blind people in the library at the School for the Blind and the Braille Library.
주제어
#시각장애 아동 시각장애 청소년 정보요구 정보행태 학교도서관 이용행태 visually impaired children and teenagers information needs information behavior library at the school for the blind information service
학위논문 정보
저자
송한나
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문헌정보학과
지도교수
이지연
발행연도
2017
총페이지
vii, 91 p.
키워드
시각장애 아동 시각장애 청소년 정보요구 정보행태 학교도서관 이용행태 visually impaired children and teenagers information needs information behavior library at the school for the blind information service
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