본 논문에서는 위상수학을 수업에 활용할 수 있도록 2009개정 교육과정에서 중학교 수학 교과서 17권, 고등학교 수학 교과서 48권 중 위상수학과 관련된 내용을 조사하였다. 교과서에서는 오일러 표수, 4색 정리, 뫼비우스의 띠, 매듭이론, 프랙탈을 설명하고 있었다. 특히,...
본 논문에서는 위상수학을 수업에 활용할 수 있도록 2009개정 교육과정에서 중학교 수학 교과서 17권, 고등학교 수학 교과서 48권 중 위상수학과 관련된 내용을 조사하였다. 교과서에서는 오일러 표수, 4색 정리, 뫼비우스의 띠, 매듭이론, 프랙탈을 설명하고 있었다. 특히, 프랙탈과 관련된 내용이 많았으며, 프랙탈은 2015개정 수학교육과정에서‘실용수학’에서도 이를 활용할 수 있을 것으로 생각된다. 본 논문은 위상수학 내용을 배움으로써 학생들이 기존의 유클리드 관점을 벗어나 유연한 생각을 가지고, 수학에 흥미를 높이는 데 목적이 있다.
본 논문에서는 위상수학을 수업에 활용할 수 있도록 2009개정 교육과정에서 중학교 수학 교과서 17권, 고등학교 수학 교과서 48권 중 위상수학과 관련된 내용을 조사하였다. 교과서에서는 오일러 표수, 4색 정리, 뫼비우스의 띠, 매듭이론, 프랙탈을 설명하고 있었다. 특히, 프랙탈과 관련된 내용이 많았으며, 프랙탈은 2015개정 수학교육과정에서‘실용수학’에서도 이를 활용할 수 있을 것으로 생각된다. 본 논문은 위상수학 내용을 배움으로써 학생들이 기존의 유클리드 관점을 벗어나 유연한 생각을 가지고, 수학에 흥미를 높이는 데 목적이 있다.
In this thesis, in order to utilize topology in class, we examined 17 mathematics textbooks in middle school and 48 mathematics textbooks in high school in 2009 revised version of mathematics education course. In the textbook, Euler Characteristic, Four color theorem, Möbius strip, Knot th...
In this thesis, in order to utilize topology in class, we examined 17 mathematics textbooks in middle school and 48 mathematics textbooks in high school in 2009 revised version of mathematics education course. In the textbook, Euler Characteristic, Four color theorem, Möbius strip, Knot theory, Fractal were explained. Particularly, there are many contents related to fractal. Fractal is expected to be utilized in "Practical Mathematics" in the 2015 revised version of mathematics course. The purpose of this paper is to improve students' interest in mathematics by learning the topological mathematics content, allowing students to move beyond the existing Euclidean viewpoint and have flexible thinking.
In this thesis, in order to utilize topology in class, we examined 17 mathematics textbooks in middle school and 48 mathematics textbooks in high school in 2009 revised version of mathematics education course. In the textbook, Euler Characteristic, Four color theorem, Möbius strip, Knot theory, Fractal were explained. Particularly, there are many contents related to fractal. Fractal is expected to be utilized in "Practical Mathematics" in the 2015 revised version of mathematics course. The purpose of this paper is to improve students' interest in mathematics by learning the topological mathematics content, allowing students to move beyond the existing Euclidean viewpoint and have flexible thinking.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.