[학위논문]다문화 아동의 한국어 읽기 및 자존감 향상을 위한 독서지도 프로그램 A reading guidance program for the improvement of Korean reading skills and self-esteem of multicultural children원문보기
이 연구는 독서가 다문화 아동의 한국어 읽기와 자존감 향상에 미치는 영향을 분석하고 연구 과정에서 도출된 결과를 바탕으로 다문화 아동에 대한 효과적인 독서지도 방법을 제시하고자 하였다. 연구에 참여한 아동은 경상북도 북부지역 Y읍에 소재한 지역아동센터에 소속된 남·녀 다문화 아동 6명이며, 독서지도 프로그램은 1주일에 2회 실시를 기본으로 2016년 7월 29일부터 2016년 9월 7일까지 12회 진행하였다. 프로그램 시행 사전과 사후에 한국어 읽기 검사와 자존감 검사를 실시하여 변화의 정도를 통계적으로 분석하였으며, 연구자의 관찰일지와 아동의 독후활동 결과물을 이용하여 질적 분석을 함께 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 독서지도 프로그램 사전·사후에 실시한 한국어 읽기 검사에서 1명을 제외한 모든 아동의 한국어 읽기 능력이 향상 된 것으로 나타났다. 아동에 따라 변화의 정도가 다르지만 독서가 다문화 아동의 한국어 읽기능력을 향상시키는데 적절하고 효과적인 방법으로 확인되었다. 둘째, 독서지도 프로그램 사전·사후에 실시한 자존감 검사에서 전체 아동의 자존감이 유의하게 향상된 것으로 분석되었으며, 자존감 하위 4개 영역에서도 유의한 것으로 나타났으므로 독서가 다문화 아동의 자존감 향상에도 매우 긍정적인 영향을 미쳤음을 확인할 수 있었다. 셋째, 통계적인 분석을 보완하기 위해 아동의 활동결과물과 연구자의 관찰일지를 면밀하게 대조 분석한 결과, 아동에 따라 프로그램 활동 내용과 행동에 정도의 차이는 있으나 대체적으로 행동이 적극적이며, 독후활동의 완성도 또한 회차가 거듭될수록 긍정적인 변화가 있음을 확인할 수 있었다. 한국어 읽기검사에서 향상의 변화가 나타나지 않은 1명의 아동도 자료를 읽고자 하는 행동과 프로그램 참여 태도에는 변화가 있었다. 이런 분석내용을 종합해 볼 때 다문화 아동에게 적용한 독서지도 프로그램은 아동의 한국어 읽기와 자존감 향상에 긍정적인 영향을 미친 것으로 분석되었으며, 아동의 행동 변화에도 효과가 나타났음을 알 수 있었다. 이러한 내용을 바탕으로 연구진행과정에서 얻을 수 있었던 다문화 아동의 효과적 독서지도 방안은 다음 두 가지로 요약할 수 있다. 첫째, 아동이 직접 자료를 읽는 방법이 효과적이라고 생각된다. 직접 소리 내어 읽는 방법은 자신의 ...
이 연구는 독서가 다문화 아동의 한국어 읽기와 자존감 향상에 미치는 영향을 분석하고 연구 과정에서 도출된 결과를 바탕으로 다문화 아동에 대한 효과적인 독서지도 방법을 제시하고자 하였다. 연구에 참여한 아동은 경상북도 북부지역 Y읍에 소재한 지역아동센터에 소속된 남·녀 다문화 아동 6명이며, 독서지도 프로그램은 1주일에 2회 실시를 기본으로 2016년 7월 29일부터 2016년 9월 7일까지 12회 진행하였다. 프로그램 시행 사전과 사후에 한국어 읽기 검사와 자존감 검사를 실시하여 변화의 정도를 통계적으로 분석하였으며, 연구자의 관찰일지와 아동의 독후활동 결과물을 이용하여 질적 분석을 함께 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 독서지도 프로그램 사전·사후에 실시한 한국어 읽기 검사에서 1명을 제외한 모든 아동의 한국어 읽기 능력이 향상 된 것으로 나타났다. 아동에 따라 변화의 정도가 다르지만 독서가 다문화 아동의 한국어 읽기능력을 향상시키는데 적절하고 효과적인 방법으로 확인되었다. 둘째, 독서지도 프로그램 사전·사후에 실시한 자존감 검사에서 전체 아동의 자존감이 유의하게 향상된 것으로 분석되었으며, 자존감 하위 4개 영역에서도 유의한 것으로 나타났으므로 독서가 다문화 아동의 자존감 향상에도 매우 긍정적인 영향을 미쳤음을 확인할 수 있었다. 셋째, 통계적인 분석을 보완하기 위해 아동의 활동결과물과 연구자의 관찰일지를 면밀하게 대조 분석한 결과, 아동에 따라 프로그램 활동 내용과 행동에 정도의 차이는 있으나 대체적으로 행동이 적극적이며, 독후활동의 완성도 또한 회차가 거듭될수록 긍정적인 변화가 있음을 확인할 수 있었다. 한국어 읽기검사에서 향상의 변화가 나타나지 않은 1명의 아동도 자료를 읽고자 하는 행동과 프로그램 참여 태도에는 변화가 있었다. 이런 분석내용을 종합해 볼 때 다문화 아동에게 적용한 독서지도 프로그램은 아동의 한국어 읽기와 자존감 향상에 긍정적인 영향을 미친 것으로 분석되었으며, 아동의 행동 변화에도 효과가 나타났음을 알 수 있었다. 이러한 내용을 바탕으로 연구진행과정에서 얻을 수 있었던 다문화 아동의 효과적 독서지도 방안은 다음 두 가지로 요약할 수 있다. 첫째, 아동이 직접 자료를 읽는 방법이 효과적이라고 생각된다. 직접 소리 내어 읽는 방법은 자신의 음성정보를 듣고 읽기 오류를 수정할 수 있으므로 어휘 뿐 만 아니라 읽기의 유창성에도 도움이 되는 적절한 방법이다. 둘째, 독후활동으로 ‘상대방 입장되어보기’는 아동이 자신의 감정표현을 적절히 할 수 있고, 상대방에 대한 이해의 폭을 넓혀 사회성을 향상시킬 수 있다는 점에서 매우 효과적이고 적절한 방법이라고 생각된다.
이 연구는 독서가 다문화 아동의 한국어 읽기와 자존감 향상에 미치는 영향을 분석하고 연구 과정에서 도출된 결과를 바탕으로 다문화 아동에 대한 효과적인 독서지도 방법을 제시하고자 하였다. 연구에 참여한 아동은 경상북도 북부지역 Y읍에 소재한 지역아동센터에 소속된 남·녀 다문화 아동 6명이며, 독서지도 프로그램은 1주일에 2회 실시를 기본으로 2016년 7월 29일부터 2016년 9월 7일까지 12회 진행하였다. 프로그램 시행 사전과 사후에 한국어 읽기 검사와 자존감 검사를 실시하여 변화의 정도를 통계적으로 분석하였으며, 연구자의 관찰일지와 아동의 독후활동 결과물을 이용하여 질적 분석을 함께 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 독서지도 프로그램 사전·사후에 실시한 한국어 읽기 검사에서 1명을 제외한 모든 아동의 한국어 읽기 능력이 향상 된 것으로 나타났다. 아동에 따라 변화의 정도가 다르지만 독서가 다문화 아동의 한국어 읽기능력을 향상시키는데 적절하고 효과적인 방법으로 확인되었다. 둘째, 독서지도 프로그램 사전·사후에 실시한 자존감 검사에서 전체 아동의 자존감이 유의하게 향상된 것으로 분석되었으며, 자존감 하위 4개 영역에서도 유의한 것으로 나타났으므로 독서가 다문화 아동의 자존감 향상에도 매우 긍정적인 영향을 미쳤음을 확인할 수 있었다. 셋째, 통계적인 분석을 보완하기 위해 아동의 활동결과물과 연구자의 관찰일지를 면밀하게 대조 분석한 결과, 아동에 따라 프로그램 활동 내용과 행동에 정도의 차이는 있으나 대체적으로 행동이 적극적이며, 독후활동의 완성도 또한 회차가 거듭될수록 긍정적인 변화가 있음을 확인할 수 있었다. 한국어 읽기검사에서 향상의 변화가 나타나지 않은 1명의 아동도 자료를 읽고자 하는 행동과 프로그램 참여 태도에는 변화가 있었다. 이런 분석내용을 종합해 볼 때 다문화 아동에게 적용한 독서지도 프로그램은 아동의 한국어 읽기와 자존감 향상에 긍정적인 영향을 미친 것으로 분석되었으며, 아동의 행동 변화에도 효과가 나타났음을 알 수 있었다. 이러한 내용을 바탕으로 연구진행과정에서 얻을 수 있었던 다문화 아동의 효과적 독서지도 방안은 다음 두 가지로 요약할 수 있다. 첫째, 아동이 직접 자료를 읽는 방법이 효과적이라고 생각된다. 직접 소리 내어 읽는 방법은 자신의 음성정보를 듣고 읽기 오류를 수정할 수 있으므로 어휘 뿐 만 아니라 읽기의 유창성에도 도움이 되는 적절한 방법이다. 둘째, 독후활동으로 ‘상대방 입장되어보기’는 아동이 자신의 감정표현을 적절히 할 수 있고, 상대방에 대한 이해의 폭을 넓혀 사회성을 향상시킬 수 있다는 점에서 매우 효과적이고 적절한 방법이라고 생각된다.
A Reading Guidance Program for the Improvement of Korean Reading Skills and Self-esteem of Multicultural Children
Jeon, Namhee
Department of Library & Information Science Graduate School, Daegu University Gyeongbuk Korea
Supervised by Prof. Kwon, Eungye...
A Reading Guidance Program for the Improvement of Korean Reading Skills and Self-esteem of Multicultural Children
Jeon, Namhee
Department of Library & Information Science Graduate School, Daegu University Gyeongbuk Korea
Supervised by Prof. Kwon, Eungyeong
(Abstract) This study analyzed the effect of reading on the improvement of Korean reading skills and self-esteem of multicultural children, and suggests effective reading guidance methods for them. Study participants were six children of a community child care center in a town in the northern part of Gyeongsangbuk-do. A reading guidance program was provided twelve times, twice a week from July 29, 2016 to September 7, 2016. A pre-test and post-test were conducted before and after the reading guidance program, in order to statistically analyze the changes in the children's Korean reading skills and their self-esteem. In addition, the researcher's journal and the results of the after-reading activities were used for qualitative analysis. The study results are as follows. First, the pre- and post-test demonstrated that all the participants' Korean reading skills improved except for one child. Therefore, it has been confirmed that even though the extent to which the participants’ reading skills and self-esteem changed differed, reading can be seen as an appropriate and effective method to enhance Korean reading skills of multicultural children. Second, the participants' self-esteem scores significantly improved from the pre-test to the post-test. There was also a significant improvement in four subcategories of self-esteem. This means that reading can have a positive impact on the improvement of a child's self-esteem. Finally, along with the statistical analysis, the results of the multicultural children's activities and the researcher's journal were contrastively analyzed. According to this contrastive analysis, most participants became active on the whole, although they had different activity and behavior outcomes. Moreover, the children successfully performed their reading activities over time. Even though one participant’s Korean reading skills did not improve, he showed some changes in his willingness to read and attitude toward participating in the reading guidance program. In conclusion, the reading guidance program for multicultural children that was conducted in this study developed both Korean reading skills and self-esteem. The program also caused children's behavior to change. Based on these results, effective reading guidance for multicultural children can be summarized in two ways. First, it can be useful for the children to read aloud. By doing so, they can listen to their aural information and make their own corrections to errors in their reading. This could enhance their vocabulary and reading fluency as well. Lastly, after-reading activities in relation to emphatic understanding can help children express their emotions. These activities could also broaden their understanding of others and allow children to learn social skills.
A Reading Guidance Program for the Improvement of Korean Reading Skills and Self-esteem of Multicultural Children
Jeon, Namhee
Department of Library & Information Science Graduate School, Daegu University Gyeongbuk Korea
Supervised by Prof. Kwon, Eungyeong
(Abstract) This study analyzed the effect of reading on the improvement of Korean reading skills and self-esteem of multicultural children, and suggests effective reading guidance methods for them. Study participants were six children of a community child care center in a town in the northern part of Gyeongsangbuk-do. A reading guidance program was provided twelve times, twice a week from July 29, 2016 to September 7, 2016. A pre-test and post-test were conducted before and after the reading guidance program, in order to statistically analyze the changes in the children's Korean reading skills and their self-esteem. In addition, the researcher's journal and the results of the after-reading activities were used for qualitative analysis. The study results are as follows. First, the pre- and post-test demonstrated that all the participants' Korean reading skills improved except for one child. Therefore, it has been confirmed that even though the extent to which the participants’ reading skills and self-esteem changed differed, reading can be seen as an appropriate and effective method to enhance Korean reading skills of multicultural children. Second, the participants' self-esteem scores significantly improved from the pre-test to the post-test. There was also a significant improvement in four subcategories of self-esteem. This means that reading can have a positive impact on the improvement of a child's self-esteem. Finally, along with the statistical analysis, the results of the multicultural children's activities and the researcher's journal were contrastively analyzed. According to this contrastive analysis, most participants became active on the whole, although they had different activity and behavior outcomes. Moreover, the children successfully performed their reading activities over time. Even though one participant’s Korean reading skills did not improve, he showed some changes in his willingness to read and attitude toward participating in the reading guidance program. In conclusion, the reading guidance program for multicultural children that was conducted in this study developed both Korean reading skills and self-esteem. The program also caused children's behavior to change. Based on these results, effective reading guidance for multicultural children can be summarized in two ways. First, it can be useful for the children to read aloud. By doing so, they can listen to their aural information and make their own corrections to errors in their reading. This could enhance their vocabulary and reading fluency as well. Lastly, after-reading activities in relation to emphatic understanding can help children express their emotions. These activities could also broaden their understanding of others and allow children to learn social skills.
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