GeoGebra를 활용한 수학 수업이 도형 개념 형성과 수학적 성향에 미치는 영향 분석 The Analysis of Influencing on Figure Conceptual Formation and Mathematical Tendency Using GeoGebra in Mathematics원문보기
융합․과학기술 및 정보․통신기술의 고도화로 4차 혁명시대에 진입하였다. 4차 혁명시대에 오기까지 컴퓨터 발전 속 수학은 핵심적 역할을 하였다. NCTM은 전통적 교육관에서 벗어나 수학적 개념을 중시 여기고 수학교육에서 공학적 도구의 사용을 적극 장려한다. 초등기하교육에서 직관력 향상은 중요하다. 따라서 학습자가 수학적이고 실험적 활동을 할 수 있도록 적절한 소프트웨어의 활용이 필요하다. GeoGebra의 연구는 주로 중등에 한정되어 있다. 초등에서 GeoGebra가 주는 시사점을 찾는 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 GeoGebra를 활용한 수학 수업이 학습자의 도형 개념 형성과 수학적 성향에 미치는 영향을 분석하여 그 효과를 입증하고자 한다. 도형 개념 형성은 도형 정의와 도형 개념 이미지의 정착을 확인하고 수학적 성향에서는 호기심, 자신감, 의지, 융통성, 반성, 가치 영역으로 나누어 살펴본다. 서울특별시 S구 S초등학교 4학년 2개 학급을 대상으로 실험연구가 진행되었다. 사회 경제적인 수준은 중, 학부모의 교육열이 높고, 학업 성취도 수준이 상중하 고루 분포되어 있다.4학년 2학기 다각형 단원에 사전 검사, 실험 처치, 사후 검사에 소요된 시간은 5주이다. 비교 집단은 교실에서 전통적 수업을 실험 집단은 컴퓨터실에서 GeoGebra활용 수업을 받았다. 실험 집단은 GeoGebra활용 수업 전 오리엔테이션을 받고, 1인 1컴퓨터로 GeoGebra 프로그램을 통해 사각형관찰, 그리기, 이동 도구로 회전, 측정 도구로 편리하고 정확한 측정을 통한 성질 탐구 활동을 하였다. 도형 개념 형성 검사는 도형 개념 형성 검사지와 도형 그리기 검사지를 통해, 수학적 성향은 수학적 성향 검사지로 ...
융합․과학기술 및 정보․통신기술의 고도화로 4차 혁명시대에 진입하였다. 4차 혁명시대에 오기까지 컴퓨터 발전 속 수학은 핵심적 역할을 하였다. NCTM은 전통적 교육관에서 벗어나 수학적 개념을 중시 여기고 수학교육에서 공학적 도구의 사용을 적극 장려한다. 초등기하교육에서 직관력 향상은 중요하다. 따라서 학습자가 수학적이고 실험적 활동을 할 수 있도록 적절한 소프트웨어의 활용이 필요하다. GeoGebra의 연구는 주로 중등에 한정되어 있다. 초등에서 GeoGebra가 주는 시사점을 찾는 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 GeoGebra를 활용한 수학 수업이 학습자의 도형 개념 형성과 수학적 성향에 미치는 영향을 분석하여 그 효과를 입증하고자 한다. 도형 개념 형성은 도형 정의와 도형 개념 이미지의 정착을 확인하고 수학적 성향에서는 호기심, 자신감, 의지, 융통성, 반성, 가치 영역으로 나누어 살펴본다. 서울특별시 S구 S초등학교 4학년 2개 학급을 대상으로 실험연구가 진행되었다. 사회 경제적인 수준은 중, 학부모의 교육열이 높고, 학업 성취도 수준이 상중하 고루 분포되어 있다.4학년 2학기 다각형 단원에 사전 검사, 실험 처치, 사후 검사에 소요된 시간은 5주이다. 비교 집단은 교실에서 전통적 수업을 실험 집단은 컴퓨터실에서 GeoGebra활용 수업을 받았다. 실험 집단은 GeoGebra활용 수업 전 오리엔테이션을 받고, 1인 1컴퓨터로 GeoGebra 프로그램을 통해 사각형관찰, 그리기, 이동 도구로 회전, 측정 도구로 편리하고 정확한 측정을 통한 성질 탐구 활동을 하였다. 도형 개념 형성 검사는 도형 개념 형성 검사지와 도형 그리기 검사지를 통해, 수학적 성향은 수학적 성향 검사지로 SPSSt-검정으로 확인하였다. 사후 도형 개념 형성에서 p값 0.001수준에서 유의미한 차이를 보였으며, 사후 도형 그리기에서 두 집단이 지닌 도형 개념 이미지에 차이가 있음을 확인하였다. 실험 집단이 능숙하게 그리며 다양한 방향에서 바라본 관점으로 회전된 도형을 많이 표현하였다. 심적 표상 형성은 도형 개념형성에 중요한 영향을 미친다. GeoGebra가 제공하는 동적 환경이 유창하고, 교과서 유형에서 벗어난 다양한 회전된 도형을 융통성 있게 그리게 하였다. 실험 집단이 보인 두드러진 특징은 도형 포함관계를 인지한 모습이었다. GeoGebra로 사각형 개념의 개별화를 극복하고 본질적 요소를 구체적 조작활동으로 변형시켜보며 다양한 도형들을 직관적으로 이해하였다. 수학적 성향 6가지 영역 모두에서 유의미한 차이가 있었으며, 특히 수학적 융통성, 호기심, 가치 영역에서는 그 차이가 뚜렷하였다. GeoGebra는 실질적인 학습자 중심의 조작활동을 통해 도형을 시각화시켰다. 학습자의 능동적 참여 동기를 높여 수학적 성향에 긍정적인 영향을 끼쳤다. 수학적 다양성의 원리를 구현하고 폭넓은 사각형 심상 형성을 도왔다. 작도의 정확성은 혼동 없이 사각형의 성질을 파악하게 하여 작도의 한계점을 극복하게 하였다. 본 연구에서 GeoGebra의 초등에서의 이점을 경험하였지만, 아직도 연구가 많이 부족한 상황이다. 보다 광범위한 대상, 영역에서 연구가 진행된다면 보다 더 다양한 내용과 흐름이 연구될 것이라 기대한다.
융합․과학기술 및 정보․통신기술의 고도화로 4차 혁명시대에 진입하였다. 4차 혁명시대에 오기까지 컴퓨터 발전 속 수학은 핵심적 역할을 하였다. NCTM은 전통적 교육관에서 벗어나 수학적 개념을 중시 여기고 수학교육에서 공학적 도구의 사용을 적극 장려한다. 초등기하교육에서 직관력 향상은 중요하다. 따라서 학습자가 수학적이고 실험적 활동을 할 수 있도록 적절한 소프트웨어의 활용이 필요하다. GeoGebra의 연구는 주로 중등에 한정되어 있다. 초등에서 GeoGebra가 주는 시사점을 찾는 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 GeoGebra를 활용한 수학 수업이 학습자의 도형 개념 형성과 수학적 성향에 미치는 영향을 분석하여 그 효과를 입증하고자 한다. 도형 개념 형성은 도형 정의와 도형 개념 이미지의 정착을 확인하고 수학적 성향에서는 호기심, 자신감, 의지, 융통성, 반성, 가치 영역으로 나누어 살펴본다. 서울특별시 S구 S초등학교 4학년 2개 학급을 대상으로 실험연구가 진행되었다. 사회 경제적인 수준은 중, 학부모의 교육열이 높고, 학업 성취도 수준이 상중하 고루 분포되어 있다.4학년 2학기 다각형 단원에 사전 검사, 실험 처치, 사후 검사에 소요된 시간은 5주이다. 비교 집단은 교실에서 전통적 수업을 실험 집단은 컴퓨터실에서 GeoGebra활용 수업을 받았다. 실험 집단은 GeoGebra활용 수업 전 오리엔테이션을 받고, 1인 1컴퓨터로 GeoGebra 프로그램을 통해 사각형관찰, 그리기, 이동 도구로 회전, 측정 도구로 편리하고 정확한 측정을 통한 성질 탐구 활동을 하였다. 도형 개념 형성 검사는 도형 개념 형성 검사지와 도형 그리기 검사지를 통해, 수학적 성향은 수학적 성향 검사지로 SPSS t-검정으로 확인하였다. 사후 도형 개념 형성에서 p값 0.001수준에서 유의미한 차이를 보였으며, 사후 도형 그리기에서 두 집단이 지닌 도형 개념 이미지에 차이가 있음을 확인하였다. 실험 집단이 능숙하게 그리며 다양한 방향에서 바라본 관점으로 회전된 도형을 많이 표현하였다. 심적 표상 형성은 도형 개념형성에 중요한 영향을 미친다. GeoGebra가 제공하는 동적 환경이 유창하고, 교과서 유형에서 벗어난 다양한 회전된 도형을 융통성 있게 그리게 하였다. 실험 집단이 보인 두드러진 특징은 도형 포함관계를 인지한 모습이었다. GeoGebra로 사각형 개념의 개별화를 극복하고 본질적 요소를 구체적 조작활동으로 변형시켜보며 다양한 도형들을 직관적으로 이해하였다. 수학적 성향 6가지 영역 모두에서 유의미한 차이가 있었으며, 특히 수학적 융통성, 호기심, 가치 영역에서는 그 차이가 뚜렷하였다. GeoGebra는 실질적인 학습자 중심의 조작활동을 통해 도형을 시각화시켰다. 학습자의 능동적 참여 동기를 높여 수학적 성향에 긍정적인 영향을 끼쳤다. 수학적 다양성의 원리를 구현하고 폭넓은 사각형 심상 형성을 도왔다. 작도의 정확성은 혼동 없이 사각형의 성질을 파악하게 하여 작도의 한계점을 극복하게 하였다. 본 연구에서 GeoGebra의 초등에서의 이점을 경험하였지만, 아직도 연구가 많이 부족한 상황이다. 보다 광범위한 대상, 영역에서 연구가 진행된다면 보다 더 다양한 내용과 흐름이 연구될 것이라 기대한다.
It has entered into the era of the fourth revolution with the advancement of convergence, science and technology, information and communication technology. Until the age of the Fourth Revolution, mathematics in computer development played a central role. The NCTM takes the mathematical concept away ...
It has entered into the era of the fourth revolution with the advancement of convergence, science and technology, information and communication technology. Until the age of the Fourth Revolution, mathematics in computer development played a central role. The NCTM takes the mathematical concept away from traditional teaching and encourages the use of engineering tools in mathematics education. Improving intuition in elementary geometry education is important. Therefore, it is necessary to use appropriate software to enable learners to perform mathematical and experimental activities. GeoGebra's research is mainly limited to middle school. Research is needed to find implications for GeoGebra in elementary school. The purpose of this study is to examine the effect of mathematics instruction using GeoGebra on student 's concept formation and mathematical tendency. The formation of the figure concept confirms the establishment of the figure definition and the figure concept image. In the mathematical tendency, it is divided into curiosity, self-confidence, will, flexibility, reflection and value domain. Experimental research was conducted on two classes in Seoul Grade 4. The socio-economic level is moderate. Parents' education is high. The level of academic achievement is distributed among upper, middle, and lower. The time spent in the polygon unit for pre - test, experimental treatment, and post - test is 5 weeks. The comparative group had traditional lessons in the classroom. The experiment group used GeoGebra in the computer lab. The experimental group was given an orientation before class using GeoGebra. We used the GeoGebra program as a one-person computer to conduct a quadrangle observation, drawing, rotation, and accurate measurement. The concept formation test was used for the concept formation test and the figure drawing test. Mathematical propensity was used mathematical propensity test. All were confirmed by spss t-test. There was a significant difference at the p-value of 0.001 level in the post-test concept formation. In the post-test drawing, it was confirmed that there is a difference in the conceptual images of the two groups. The experimental group skillfully drawn. A lot of rotated figures are represented by the viewpoints from various directions. The formation of mental representation has an important influence on the formation of the figure concept. The dynamic environment provided by GeoGebra helps fluency. Flexible drawing of various rotated shapes outside of textbook types. The prominent feature of the experimental group is the recognition of the geometric inclusion relation. GeoGebra overcomes the individualization of the square concept. Transforming the essential elements into concrete manipulation activities and intuitively understanding various shapes. Mathematical tendency There were significant differences in all six domains. Especially, the difference was obvious in mathematical flexibility, curiosity, and value. GeoGebra visualized the geometry through practical learner-centered manipulation activities. Motivated learners to actively participate, and positively influenced mathematical propensity. We have implemented the principle of mathematical diversity. Helped to form a broad rectangular image. The accuracy of the construction allows the character of the rectangle to be grasped without confusion and overcame the limitation of the construction. We have experienced GeoGebra's benefits in elementary school, but research is still lacking. We expect that more diverse contents and trends will be studied if studies are conducted in a wider range of subjects and areas.
It has entered into the era of the fourth revolution with the advancement of convergence, science and technology, information and communication technology. Until the age of the Fourth Revolution, mathematics in computer development played a central role. The NCTM takes the mathematical concept away from traditional teaching and encourages the use of engineering tools in mathematics education. Improving intuition in elementary geometry education is important. Therefore, it is necessary to use appropriate software to enable learners to perform mathematical and experimental activities. GeoGebra's research is mainly limited to middle school. Research is needed to find implications for GeoGebra in elementary school. The purpose of this study is to examine the effect of mathematics instruction using GeoGebra on student 's concept formation and mathematical tendency. The formation of the figure concept confirms the establishment of the figure definition and the figure concept image. In the mathematical tendency, it is divided into curiosity, self-confidence, will, flexibility, reflection and value domain. Experimental research was conducted on two classes in Seoul Grade 4. The socio-economic level is moderate. Parents' education is high. The level of academic achievement is distributed among upper, middle, and lower. The time spent in the polygon unit for pre - test, experimental treatment, and post - test is 5 weeks. The comparative group had traditional lessons in the classroom. The experiment group used GeoGebra in the computer lab. The experimental group was given an orientation before class using GeoGebra. We used the GeoGebra program as a one-person computer to conduct a quadrangle observation, drawing, rotation, and accurate measurement. The concept formation test was used for the concept formation test and the figure drawing test. Mathematical propensity was used mathematical propensity test. All were confirmed by spss t-test. There was a significant difference at the p-value of 0.001 level in the post-test concept formation. In the post-test drawing, it was confirmed that there is a difference in the conceptual images of the two groups. The experimental group skillfully drawn. A lot of rotated figures are represented by the viewpoints from various directions. The formation of mental representation has an important influence on the formation of the figure concept. The dynamic environment provided by GeoGebra helps fluency. Flexible drawing of various rotated shapes outside of textbook types. The prominent feature of the experimental group is the recognition of the geometric inclusion relation. GeoGebra overcomes the individualization of the square concept. Transforming the essential elements into concrete manipulation activities and intuitively understanding various shapes. Mathematical tendency There were significant differences in all six domains. Especially, the difference was obvious in mathematical flexibility, curiosity, and value. GeoGebra visualized the geometry through practical learner-centered manipulation activities. Motivated learners to actively participate, and positively influenced mathematical propensity. We have implemented the principle of mathematical diversity. Helped to form a broad rectangular image. The accuracy of the construction allows the character of the rectangle to be grasped without confusion and overcame the limitation of the construction. We have experienced GeoGebra's benefits in elementary school, but research is still lacking. We expect that more diverse contents and trends will be studied if studies are conducted in a wider range of subjects and areas.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.