연구목적 : 본 연구의 목적은 두 가지 주요 주제들로 구성하였다. 첫째는, 다문화가정 아동들에 있어 심리적 요인(성격유형, 사회성, 스트레스)과 체력변인들 간의 관련성을 조사함이었고, 둘째는 체육교육프로그램이 다문화가정 아동들의 심리적 요인과 생리적 체력요인에 미치는 영향을 조사하고자 함이었다. 연구방법 : 충청남도 S시에 거주하고 있는 동일 학년의 아동 37명을 대상으로 2016년 9월말에 1차 검사를 시행하고, 11월말에 2차 검사를 시행하였다. 실험은 세 종류의 설문지 검사, 신체구성 검사 및 체력검사로 구성하였다. 피험자들은 네 집단으로 분류되었다. 즉, 다문화가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하는 집단(mPE, n=9), 다문화가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하지 않은 집단(mNPE, n=10), 한국가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하는 집단(kPE, n=9) 및 한국가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하지 않은 집단(kNPE, n=9)으로 분류하였다. 자료처리는 비모수에 의한 상관성 (Spearman rho test) 분석을 실시하였고, 4집단에 대한 차이는 Kruskal-Wallis로 검정하였다. ...
연구목적 : 본 연구의 목적은 두 가지 주요 주제들로 구성하였다. 첫째는, 다문화가정 아동들에 있어 심리적 요인(성격유형, 사회성, 스트레스)과 체력변인들 간의 관련성을 조사함이었고, 둘째는 체육교육프로그램이 다문화가정 아동들의 심리적 요인과 생리적 체력요인에 미치는 영향을 조사하고자 함이었다. 연구방법 : 충청남도 S시에 거주하고 있는 동일 학년의 아동 37명을 대상으로 2016년 9월말에 1차 검사를 시행하고, 11월말에 2차 검사를 시행하였다. 실험은 세 종류의 설문지 검사, 신체구성 검사 및 체력검사로 구성하였다. 피험자들은 네 집단으로 분류되었다. 즉, 다문화가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하는 집단(mPE, n=9), 다문화가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하지 않은 집단(mNPE, n=10), 한국가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하는 집단(kPE, n=9) 및 한국가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하지 않은 집단(kNPE, n=9)으로 분류하였다. 자료처리는 비모수에 의한 상관성 (Spearman rho test) 분석을 실시하였고, 4집단에 대한 차이는 Kruskal-Wallis로 검정하였다. Kruskal-Wallis 검정에서 유의한 차이를 보인 경우에는 Bonferroni post hoc test를 실시하였고, 사전과 사후의 각 집단에 대한 시기별 차이는 Wilcoxon tests를 유의수준 P<.05에서 검정하였다. 연구결과 : 첫째, 다문화가정 아동들의 심리적 요인들과 생리적 신체요인들 간에 유의한 상관관계가 있었다. 구체적으로, 1) 스트레스와 사회성 간에, 스트레스와 외향적 성격유형 간에 부적 상관이 나타났던 반면, 사회성과 외향적 성격유형 간에는 정적 상관이 유의하게 나타났다. 2) 사회성과 심폐지구력 간에 정적 상관이 나타난 반면, 스트레스와 심폐지구력 및 스트레스와 유연성 간에 부적 상관이 유의하게 나타났다. 한편, 외향적 성격유형과 유연성 및 외향적 성격유형과 근력 간에 정적 상관이 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 체육교육프로그램이 다문화가정 아동들의 심리적 요인에 미치는 영향에 있어, 1) mPE 집단의 성격유형 점수는 8주 후에 개선된 경향을 보였고, 2) mPE 집단의 사회성 점수는 유의하게 증가한 반면, 3) mPE 집단의 스트레스 점수는 유의하게 감소하였다. 셋째, 체육교육프로그램이 생리적 체력요인에 미치는 영향에 있어 1) mPE 집단의 체중, 근육량 및 안정시 대사량은 8주 후에 유의하게 증가하였다. 2) 한편, mPE 집단의 체력요인들 중 심폐지구력, 근지구력, 근력 및 파워도 유의하게 향상된 것으로 나타났다. 결론 : 본 연구는 다문화가정 아동의 심리적 요인들 사이에는 유의한 상관성이 있으며, 심리적 요인들과 생리적 체력요인들 간에도 유의한 상관성이 있음을 확인하였다. 한편, 본 연구에서 수행한 체육교육프로그램은 다문화가정 아동들의 외향적 성격유형과 사회성을 향상시키는 반면, 스트레스 수준을 감소시킨다는 사실을 확인할 수 있었다. 다시 말해, 8주간의 체육교육프로그램은 다문화가정 아동들의 심리생리적 요인에 긍정적인 영향을 미친다는 사실을 확증한 연구라 할 수 있다.
연구목적 : 본 연구의 목적은 두 가지 주요 주제들로 구성하였다. 첫째는, 다문화가정 아동들에 있어 심리적 요인(성격유형, 사회성, 스트레스)과 체력변인들 간의 관련성을 조사함이었고, 둘째는 체육교육프로그램이 다문화가정 아동들의 심리적 요인과 생리적 체력요인에 미치는 영향을 조사하고자 함이었다. 연구방법 : 충청남도 S시에 거주하고 있는 동일 학년의 아동 37명을 대상으로 2016년 9월말에 1차 검사를 시행하고, 11월말에 2차 검사를 시행하였다. 실험은 세 종류의 설문지 검사, 신체구성 검사 및 체력검사로 구성하였다. 피험자들은 네 집단으로 분류되었다. 즉, 다문화가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하는 집단(mPE, n=9), 다문화가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하지 않은 집단(mNPE, n=10), 한국가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하는 집단(kPE, n=9) 및 한국가정 아동이면서 체육교육수업에 참여하지 않은 집단(kNPE, n=9)으로 분류하였다. 자료처리는 비모수에 의한 상관성 (Spearman rho test) 분석을 실시하였고, 4집단에 대한 차이는 Kruskal-Wallis로 검정하였다. Kruskal-Wallis 검정에서 유의한 차이를 보인 경우에는 Bonferroni post hoc test를 실시하였고, 사전과 사후의 각 집단에 대한 시기별 차이는 Wilcoxon tests를 유의수준 P<.05에서 검정하였다. 연구결과 : 첫째, 다문화가정 아동들의 심리적 요인들과 생리적 신체요인들 간에 유의한 상관관계가 있었다. 구체적으로, 1) 스트레스와 사회성 간에, 스트레스와 외향적 성격유형 간에 부적 상관이 나타났던 반면, 사회성과 외향적 성격유형 간에는 정적 상관이 유의하게 나타났다. 2) 사회성과 심폐지구력 간에 정적 상관이 나타난 반면, 스트레스와 심폐지구력 및 스트레스와 유연성 간에 부적 상관이 유의하게 나타났다. 한편, 외향적 성격유형과 유연성 및 외향적 성격유형과 근력 간에 정적 상관이 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 체육교육프로그램이 다문화가정 아동들의 심리적 요인에 미치는 영향에 있어, 1) mPE 집단의 성격유형 점수는 8주 후에 개선된 경향을 보였고, 2) mPE 집단의 사회성 점수는 유의하게 증가한 반면, 3) mPE 집단의 스트레스 점수는 유의하게 감소하였다. 셋째, 체육교육프로그램이 생리적 체력요인에 미치는 영향에 있어 1) mPE 집단의 체중, 근육량 및 안정시 대사량은 8주 후에 유의하게 증가하였다. 2) 한편, mPE 집단의 체력요인들 중 심폐지구력, 근지구력, 근력 및 파워도 유의하게 향상된 것으로 나타났다. 결론 : 본 연구는 다문화가정 아동의 심리적 요인들 사이에는 유의한 상관성이 있으며, 심리적 요인들과 생리적 체력요인들 간에도 유의한 상관성이 있음을 확인하였다. 한편, 본 연구에서 수행한 체육교육프로그램은 다문화가정 아동들의 외향적 성격유형과 사회성을 향상시키는 반면, 스트레스 수준을 감소시킨다는 사실을 확인할 수 있었다. 다시 말해, 8주간의 체육교육프로그램은 다문화가정 아동들의 심리생리적 요인에 긍정적인 영향을 미친다는 사실을 확증한 연구라 할 수 있다.
Aim : The purpose of this study was to investigate the relationships among psychological factors (personality, sociality and stress), and physical fitness variables in multicultural children, and to investigate the effects of participating in a physical education (PE) program on psychological factor...
Aim : The purpose of this study was to investigate the relationships among psychological factors (personality, sociality and stress), and physical fitness variables in multicultural children, and to investigate the effects of participating in a physical education (PE) program on psychological factors and physical fitness levels in them. Materials and Methods : A three-item questionnaire, a body composition test, and physical fitness tests were carried out on 37 children in late September and late November of 2016 in S-City. The children were classified into 4 groups: multicultural children who participated in PE program (mPE, n=9), multicultural children who did not participate in PE program (mNPE, n=10), Korean children who participated in PE program (kPE, n=9), and Korean children who did not participate in PE program (kNPE, n=9), respectively. Here, mPE was the experimental group whereas, mNPE, kPE, and kNPE were control groups. Non-parametric statistical methods were conducted on the collected data with a significance level set a priori at P<.05. Data were analyzed by Spearman rho test for finding relationships among variables. The Kruskal-Wallis was used for the differences among the 4 groups and then Bonferroni post hoc test was used for significant differences in the Kruskal-Wallis test. At last, the Wilcoxon tests were performed for the time differences between the pre- and post-test groups. Results : First, there were significant relationships among psychological factors and physical fitness variables of multicultural children. Specifically, 1) there were significant negative correlations between stress and sociality, and between stress and extroverted personality type. Meanwhile, there was a significant positive correlation between sociality and extroverted personality type. 2) There was a significant positive correlation between sociality and cardiopulmonary endurance. Meanwhile, there were significant negative correlations between stress and cardiopulmonary endurance and between stress and flexibility. There were significant positive correlations between extroverted personality type and flexibility and between extroverted personality type and muscular strength. Second, the effects of participating in the PE program on psychological factors of multicultural children were as follows: 1) The personality scores of mPE showed improving tendencies after 8 weeks. 2) The sociality scores of mPE also significantly increased, whereas, 3) the stress scores of mPE significantly decreased. Third, regarding the effects of PE program on physical factors, 1) the body weight, muscle mass, and resting metabolic rate of mPE were significantly increased after 8 weeks. 2) The cardiopulmonary endurance, muscular endurance, strength, and power of physical fitness variables in mPE significantly improved after 8 weeks. Conclusion : This study confirmed that the psychological factors and physical fitness variables in multicultural children were significantly correlated and that participating in an 8-week PE program can provide positive psychophysical effects to children living in multicultural families.
Aim : The purpose of this study was to investigate the relationships among psychological factors (personality, sociality and stress), and physical fitness variables in multicultural children, and to investigate the effects of participating in a physical education (PE) program on psychological factors and physical fitness levels in them. Materials and Methods : A three-item questionnaire, a body composition test, and physical fitness tests were carried out on 37 children in late September and late November of 2016 in S-City. The children were classified into 4 groups: multicultural children who participated in PE program (mPE, n=9), multicultural children who did not participate in PE program (mNPE, n=10), Korean children who participated in PE program (kPE, n=9), and Korean children who did not participate in PE program (kNPE, n=9), respectively. Here, mPE was the experimental group whereas, mNPE, kPE, and kNPE were control groups. Non-parametric statistical methods were conducted on the collected data with a significance level set a priori at P<.05. Data were analyzed by Spearman rho test for finding relationships among variables. The Kruskal-Wallis was used for the differences among the 4 groups and then Bonferroni post hoc test was used for significant differences in the Kruskal-Wallis test. At last, the Wilcoxon tests were performed for the time differences between the pre- and post-test groups. Results : First, there were significant relationships among psychological factors and physical fitness variables of multicultural children. Specifically, 1) there were significant negative correlations between stress and sociality, and between stress and extroverted personality type. Meanwhile, there was a significant positive correlation between sociality and extroverted personality type. 2) There was a significant positive correlation between sociality and cardiopulmonary endurance. Meanwhile, there were significant negative correlations between stress and cardiopulmonary endurance and between stress and flexibility. There were significant positive correlations between extroverted personality type and flexibility and between extroverted personality type and muscular strength. Second, the effects of participating in the PE program on psychological factors of multicultural children were as follows: 1) The personality scores of mPE showed improving tendencies after 8 weeks. 2) The sociality scores of mPE also significantly increased, whereas, 3) the stress scores of mPE significantly decreased. Third, regarding the effects of PE program on physical factors, 1) the body weight, muscle mass, and resting metabolic rate of mPE were significantly increased after 8 weeks. 2) The cardiopulmonary endurance, muscular endurance, strength, and power of physical fitness variables in mPE significantly improved after 8 weeks. Conclusion : This study confirmed that the psychological factors and physical fitness variables in multicultural children were significantly correlated and that participating in an 8-week PE program can provide positive psychophysical effects to children living in multicultural families.
주제어
#Multicultural children Physical education program Personality Sociality Stress Physical fitness
학위논문 정보
저자
박재완
학위수여기관
한서대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 체육교육전공
지도교수
지용석
발행연도
2017
총페이지
90
키워드
Multicultural children Physical education program Personality Sociality Stress Physical fitness
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.