[학위논문]한국 프로배구 구단 브랜드 개성, 구단 이미지가 도시브랜드 자산에 미치는 영향 The Impact of Korean Professional Volleyball Teams Brand Personality, Team image On City Brand Equity원문보기
본 연구에서는 한국 프로배구 구단의 브랜드 개성, 구단 이미지가 도시브랜드 자산에 미치는 영향에 대하여 규명하고 이를 통하여, 한국 프로구단에게 장기적인 안목에서 도시 및 지역사회의 구단에 대한 지지도의 중요성을 인식시키고, 도시 및 지역사회에는 프로 구단이 도시 및 지역주민들의 스포츠문화 보급과 같은 유․무형의 가치를 제공하는 원천이라는 인식을 고취시켜 상호 협력적이고 발전적인 관계를 제시하여 프로스포츠의 발전을 위한 기초적인 방향제시와 지역․도시의 경제 활성화 및 지역․도시 프로스포츠 정착을 위한 기초적인 자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 자료 수집은 총 5개 한국프로배구 구단 홈팀 관중들 중 선호하는 구단의 연고지가 자신의 생활권과 일치하는 관중을 대상으로 각 100부, 총 500부의 설문지를 배포하였으며 응답이 불성실 하다고 판단되거나, 상대팀을 응원 및 프로구단 연고지역에 거주하지 않는다고 응답한 22부의 설문지를 제외한 478부를 이 연구에 사용하였다. 자료처리는 ...
본 연구에서는 한국 프로배구 구단의 브랜드 개성, 구단 이미지가 도시브랜드 자산에 미치는 영향에 대하여 규명하고 이를 통하여, 한국 프로구단에게 장기적인 안목에서 도시 및 지역사회의 구단에 대한 지지도의 중요성을 인식시키고, 도시 및 지역사회에는 프로 구단이 도시 및 지역주민들의 스포츠문화 보급과 같은 유․무형의 가치를 제공하는 원천이라는 인식을 고취시켜 상호 협력적이고 발전적인 관계를 제시하여 프로스포츠의 발전을 위한 기초적인 방향제시와 지역․도시의 경제 활성화 및 지역․도시 프로스포츠 정착을 위한 기초적인 자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 자료 수집은 총 5개 한국프로배구 구단 홈팀 관중들 중 선호하는 구단의 연고지가 자신의 생활권과 일치하는 관중을 대상으로 각 100부, 총 500부의 설문지를 배포하였으며 응답이 불성실 하다고 판단되거나, 상대팀을 응원 및 프로구단 연고지역에 거주하지 않는다고 응답한 22부의 설문지를 제외한 478부를 이 연구에 사용하였다. 자료처리는 SPSS 22.0을 사용하였으며, 본 연구에서 사용한 통계적 기법은 빈도분석, 신뢰도분석, 탐색적 요인분석, 독립표본 t-test, 일원변량분석, 상관분석, 회귀분석을 실시하였고, 유의한 결과에 대한 개별 집단간의 차이검증은 Duncan의 사후 검증을 실시하였다. 이때 모든 통계치의 유의수준으로는 p< .05로 설정하였고, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 관중의 성별, 연령, 연고지역 선호구단에 따른 브랜드 개성, 구단 이미지, 도시브랜드 자산에 차이를 살펴보면 성별에선 구단 이미지 요인 중 제품/서비스에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 연령에선 브랜드 개성의 진실성, 흥미성, 강건함 요인에서 유의한 차이가 나타났고, 구단 이미지의 지역사회공헌, 성장가능성, 경기장시설 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 또한 연고지역 선호구단에선 모든 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 한국 프로배구 구단의 브랜드 개성이 도시브랜드 자산에 미치는 영향 분석 결과 진실성, 능력성은 도시브랜드 자산의 모든 요인에 영향이 있는 것으로 나타났으며, 흥미성은 도시이미지, 강건함은 도시지각에 영향이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 한국 프로배구 구단 이미지가 도시브랜드 자산에 미치는 영향 분석 결과 구단 이미지의 모든 요인이 도시브랜드 자산에 영향이 있는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 한국 프로배구 구단의 브랜드 개성, 구단 이미지가 도시브랜드 자산에 미치는 영향에 대하여 규명하고 이를 통하여, 한국 프로구단에게 장기적인 안목에서 도시 및 지역사회의 구단에 대한 지지도의 중요성을 인식시키고, 도시 및 지역사회에는 프로 구단이 도시 및 지역주민들의 스포츠문화 보급과 같은 유․무형의 가치를 제공하는 원천이라는 인식을 고취시켜 상호 협력적이고 발전적인 관계를 제시하여 프로스포츠의 발전을 위한 기초적인 방향제시와 지역․도시의 경제 활성화 및 지역․도시 프로스포츠 정착을 위한 기초적인 자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 자료 수집은 총 5개 한국프로배구 구단 홈팀 관중들 중 선호하는 구단의 연고지가 자신의 생활권과 일치하는 관중을 대상으로 각 100부, 총 500부의 설문지를 배포하였으며 응답이 불성실 하다고 판단되거나, 상대팀을 응원 및 프로구단 연고지역에 거주하지 않는다고 응답한 22부의 설문지를 제외한 478부를 이 연구에 사용하였다. 자료처리는 SPSS 22.0을 사용하였으며, 본 연구에서 사용한 통계적 기법은 빈도분석, 신뢰도분석, 탐색적 요인분석, 독립표본 t-test, 일원변량분석, 상관분석, 회귀분석을 실시하였고, 유의한 결과에 대한 개별 집단간의 차이검증은 Duncan의 사후 검증을 실시하였다. 이때 모든 통계치의 유의수준으로는 p< .05로 설정하였고, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 관중의 성별, 연령, 연고지역 선호구단에 따른 브랜드 개성, 구단 이미지, 도시브랜드 자산에 차이를 살펴보면 성별에선 구단 이미지 요인 중 제품/서비스에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 연령에선 브랜드 개성의 진실성, 흥미성, 강건함 요인에서 유의한 차이가 나타났고, 구단 이미지의 지역사회공헌, 성장가능성, 경기장시설 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 또한 연고지역 선호구단에선 모든 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 한국 프로배구 구단의 브랜드 개성이 도시브랜드 자산에 미치는 영향 분석 결과 진실성, 능력성은 도시브랜드 자산의 모든 요인에 영향이 있는 것으로 나타났으며, 흥미성은 도시이미지, 강건함은 도시지각에 영향이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 한국 프로배구 구단 이미지가 도시브랜드 자산에 미치는 영향 분석 결과 구단 이미지의 모든 요인이 도시브랜드 자산에 영향이 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to provide fundamental information for professional sports and economy activation of cities, to provide fundamental direction for professional sports development by suggesting mutual cooperative constructive relationship, inspiring that professional sports clubs provide ...
The purpose of this study is to provide fundamental information for professional sports and economy activation of cities, to provide fundamental direction for professional sports development by suggesting mutual cooperative constructive relationship, inspiring that professional sports clubs provide tangible and intangible value like local sports culture dissemination, to recognize the importance of support on local clubs in long-term view to Korean professional clubs by investigating the Impact of Korean professional volleyball teams brand personality, team image on city brand equity. To achieve the purpose of this study, 478 questionnaires were used in this study except 22 undependable questionnaires out of 500 questionnaires, each 100 questionnaires distributed to 5 Korean professional volleyball teams. SPSS 22.0 were used to process the data, and frequency analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, independent samples t-test, One-Way ANOVA, correlation analysis, Multiple Regression Analysis were used in this study, and for significant result, the difference verification for each groups were processed by Duncan's post verification method. First, in difference in brand personality, team image and city brand equity, due to gender, age, region of fan, significant difference were shown statistically in team image by gender, in honesty, interest and obdurability of brand personality by age, and in local community contribution, development possibility and sports facility of team image. Also, all factors show significant difference in region of fan. Second, as a result of analysing the impact of Korean professional volleyball team brand personality on city brand equity, honesty and capacity were affecting on every factor of city brand equity, interest was on city image, and obdurability were on city perception. Third, as a result of analysing the impact of Korean professional volleyball team image on city brand equity, every factor was affecting on city brand equity.
The purpose of this study is to provide fundamental information for professional sports and economy activation of cities, to provide fundamental direction for professional sports development by suggesting mutual cooperative constructive relationship, inspiring that professional sports clubs provide tangible and intangible value like local sports culture dissemination, to recognize the importance of support on local clubs in long-term view to Korean professional clubs by investigating the Impact of Korean professional volleyball teams brand personality, team image on city brand equity. To achieve the purpose of this study, 478 questionnaires were used in this study except 22 undependable questionnaires out of 500 questionnaires, each 100 questionnaires distributed to 5 Korean professional volleyball teams. SPSS 22.0 were used to process the data, and frequency analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, independent samples t-test, One-Way ANOVA, correlation analysis, Multiple Regression Analysis were used in this study, and for significant result, the difference verification for each groups were processed by Duncan's post verification method. First, in difference in brand personality, team image and city brand equity, due to gender, age, region of fan, significant difference were shown statistically in team image by gender, in honesty, interest and obdurability of brand personality by age, and in local community contribution, development possibility and sports facility of team image. Also, all factors show significant difference in region of fan. Second, as a result of analysing the impact of Korean professional volleyball team brand personality on city brand equity, honesty and capacity were affecting on every factor of city brand equity, interest was on city image, and obdurability were on city perception. Third, as a result of analysing the impact of Korean professional volleyball team image on city brand equity, every factor was affecting on city brand equity.
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