논 문 개 요
본 연구는 중학교 3학년 17명을 대상으로 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서능력 및 독서태도에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서능력에 유의미한 영향을 미치는가?
2. 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서태도에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구 문제를 검증하기 위해 경기도 시흥시 A중학교 3학년 정규독서토...
논 문 개 요
본 연구는 중학교 3학년 17명을 대상으로 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서능력 및 독서태도에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서능력에 유의미한 영향을 미치는가?
2. 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서태도에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구 문제를 검증하기 위해 경기도 시흥시 A중학교 3학년 정규독서토론 동아리 17명을 실험집단 9명 비교집단 8명으로 분류하고 총 6개월동안 2차시씩 11회에 걸쳐 7권의 책을 읽고 독서토론프로그램을 진행하였다. 이 중에서 1회와 11회는 독서능력과 독서태도 사전․사후 검사를 실시하였다. 실험집단은 자기주도적으로 논제를 정하여 토론하였고 비교집단은 교사가 제시하는 논제로 토론하였다. 두 집단을 비교하는 실험을 통해 자기주도적으로 논제를 선정하고 독서토론하는 활동의 효과를 검증해 보고자 한다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서능력에 유의미한 영향을 주었다.
둘째, 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서태도에 유의미한 영향을 주었다.
이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다.
첫째, 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론은 독서능력과 독서태도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 독서능력은 사실적 읽기, 추론적 읽기에서 유의미한 변화가 나타났고 창의적 읽기에서는 그렇지 않았다. 독서태도에서는 인지 영역에서 유의미한 향상도를 보였으나, 정서와 행동 면에서 실험집단보다 높은 평균이 나왔음에도 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다.
둘째, 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론은 교사제시형 논제를 통한 독서토론보다 토론에 대한 흥미도와 자신감을 상승시켰다. 또한 스스로 논제를 찾아야 하기 때문에 집중하여 독서하였고, 자신들이 만든 논제였기 때문에 책임감 있게 토론에 임하였다.
셋째, 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론 모둠이 교사제시형 논제를 통한 독서토론 모둠보다 프로그램에 참여하는 구성원들의 주도성과 협력이 돋보였다. 비교집단 역시 교사가 제시하는 핵심 논제로 열심히 활동에 참여하였고, 독서능력과 태도 면에서 향상되는 모습을 보였으나, 구성원의 협력보다 개인의 능력으로 토론이 진행되는 경향이 강했다.
이러한 연구 결과는 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서능력과 독서태도에 긍정적인 영향을 주는 독서교육 프로그램으로 현장에 활용될 가치가 있다는 점과, 평생학습자로서의 자질을 익혀야 하는 학생들에게 스스로 질문하고 스스로 답을 찾아가는 자기주도력과 학습력을 신장시킬 수 있다는 점에서 의미가 있다고 하겠다.
주제어 : 자기주도성, 논제선정, 독서토론, 독서능력, 독서태도.
논 문 개 요
본 연구는 중학교 3학년 17명을 대상으로 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서능력 및 독서태도에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서능력에 유의미한 영향을 미치는가?
2. 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서태도에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구 문제를 검증하기 위해 경기도 시흥시 A중학교 3학년 정규독서토론 동아리 17명을 실험집단 9명 비교집단 8명으로 분류하고 총 6개월동안 2차시씩 11회에 걸쳐 7권의 책을 읽고 독서토론프로그램을 진행하였다. 이 중에서 1회와 11회는 독서능력과 독서태도 사전․사후 검사를 실시하였다. 실험집단은 자기주도적으로 논제를 정하여 토론하였고 비교집단은 교사가 제시하는 논제로 토론하였다. 두 집단을 비교하는 실험을 통해 자기주도적으로 논제를 선정하고 독서토론하는 활동의 효과를 검증해 보고자 한다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서능력에 유의미한 영향을 주었다.
둘째, 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서태도에 유의미한 영향을 주었다.
이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다.
첫째, 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론은 독서능력과 독서태도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 독서능력은 사실적 읽기, 추론적 읽기에서 유의미한 변화가 나타났고 창의적 읽기에서는 그렇지 않았다. 독서태도에서는 인지 영역에서 유의미한 향상도를 보였으나, 정서와 행동 면에서 실험집단보다 높은 평균이 나왔음에도 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다.
둘째, 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론은 교사제시형 논제를 통한 독서토론보다 토론에 대한 흥미도와 자신감을 상승시켰다. 또한 스스로 논제를 찾아야 하기 때문에 집중하여 독서하였고, 자신들이 만든 논제였기 때문에 책임감 있게 토론에 임하였다.
셋째, 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론 모둠이 교사제시형 논제를 통한 독서토론 모둠보다 프로그램에 참여하는 구성원들의 주도성과 협력이 돋보였다. 비교집단 역시 교사가 제시하는 핵심 논제로 열심히 활동에 참여하였고, 독서능력과 태도 면에서 향상되는 모습을 보였으나, 구성원의 협력보다 개인의 능력으로 토론이 진행되는 경향이 강했다.
이러한 연구 결과는 자기주도적 논제선정을 통한 독서토론이 독서능력과 독서태도에 긍정적인 영향을 주는 독서교육 프로그램으로 현장에 활용될 가치가 있다는 점과, 평생학습자로서의 자질을 익혀야 하는 학생들에게 스스로 질문하고 스스로 답을 찾아가는 자기주도력과 학습력을 신장시킬 수 있다는 점에서 의미가 있다고 하겠다.
주제어 : 자기주도성, 논제선정, 독서토론, 독서능력, 독서태도.
Abstract
A study on the Influence of the Book Discussion on the Reading Ability and Reading Attitudes through ‘Self-directed topic Selection’
The purpose of this study is to investigate the influence of reading discussion on reading ability and reading attitude by 17 students in 3r...
Abstract
A study on the Influence of the Book Discussion on the Reading Ability and Reading Attitudes through ‘Self-directed topic Selection’
The purpose of this study is to investigate the influence of reading discussion on reading ability and reading attitude by 17 students in 3rd grade middle school.
In order to achieve this purpose, the researches we have set are as follows.
1. Does reading discussion through self-initiative topic have a meaningful influence on reading ability?
2. Does reading discussion through self-initiative topic have a meaningful influence on reading attitude?
In order to verify the above research problems, 17students of regular reading discussion clubs in A Middle School at Siheung City, Gyeonggi - Do consisted of 9 experimental groups and 8 comparative groups. During the 6month period, the program was acted after 7 books were read twice in 11 times. The pre and post test was practiced for reading ability and reading attitude at the 1st and 11th meeting. The experimental groups discussed topics selected by self -initiative and the comparative groups discussed with the topics presented by teacher. The purpose of this study is to examine the effect of self – initiative topic selection and reading discussion through experiments comparing two groups.
The results of the study are as follows.
First, the reading discussion through the selection of self - initiative topic had a meaningful influence on reading ability.
Second, the reading discussion through the selection of self - initiative topic had a meaningful influence on reading attitude.
The following conclusions can be drawn from this study.
First, the reading discussion through the selection of self – initiative topic has influenced positively on reading ability and reading attitude. Reading ability showed a significant change in realistic reading and inferential reading, but not in creative reading. In the reading attitude, there was a significant improvement in the cognitive area, but there was no statistically significant difference in the emotional and behavioral aspects, even though the average was higher than the experimental group.
Second, the reading discussion through the selection of self - initiative topic raised interest and confidence in discussion rather than reading discussion through the topics presented by teacher. Also, because they had to find the topics by themselves, they concentrated on reading, and they were responsible for the discussion because of the topics created by them.
Third, the reading discussion group through self-initiative topic selection was outstanding the initiative and the cooperation of the members participating in the program rather than the reading discussion group through the topic presented by teacher. The comparative group also participated hard in the core topic presented by the teacher, and showed improvement in reading ability and attitude, but the discussion was strongly tended to be conducted by the individual's ability than by the members` cooperation.
The results of this study are meaningful that the reading discussion through self-initiative topic selection is a reading education program that positively affects reading ability and reading attitude, and that it is worthy to be used in the education field, and that students who must learn the qualification as lifelong learners can improve self-initiative and learning ability to ask themselves and to find answers.
Key words: self-initiative, topic selection, reading discussion, reading ability, reading attitude.
Abstract
A study on the Influence of the Book Discussion on the Reading Ability and Reading Attitudes through ‘Self-directed topic Selection’
The purpose of this study is to investigate the influence of reading discussion on reading ability and reading attitude by 17 students in 3rd grade middle school.
In order to achieve this purpose, the researches we have set are as follows.
1. Does reading discussion through self-initiative topic have a meaningful influence on reading ability?
2. Does reading discussion through self-initiative topic have a meaningful influence on reading attitude?
In order to verify the above research problems, 17students of regular reading discussion clubs in A Middle School at Siheung City, Gyeonggi - Do consisted of 9 experimental groups and 8 comparative groups. During the 6month period, the program was acted after 7 books were read twice in 11 times. The pre and post test was practiced for reading ability and reading attitude at the 1st and 11th meeting. The experimental groups discussed topics selected by self -initiative and the comparative groups discussed with the topics presented by teacher. The purpose of this study is to examine the effect of self – initiative topic selection and reading discussion through experiments comparing two groups.
The results of the study are as follows.
First, the reading discussion through the selection of self - initiative topic had a meaningful influence on reading ability.
Second, the reading discussion through the selection of self - initiative topic had a meaningful influence on reading attitude.
The following conclusions can be drawn from this study.
First, the reading discussion through the selection of self – initiative topic has influenced positively on reading ability and reading attitude. Reading ability showed a significant change in realistic reading and inferential reading, but not in creative reading. In the reading attitude, there was a significant improvement in the cognitive area, but there was no statistically significant difference in the emotional and behavioral aspects, even though the average was higher than the experimental group.
Second, the reading discussion through the selection of self - initiative topic raised interest and confidence in discussion rather than reading discussion through the topics presented by teacher. Also, because they had to find the topics by themselves, they concentrated on reading, and they were responsible for the discussion because of the topics created by them.
Third, the reading discussion group through self-initiative topic selection was outstanding the initiative and the cooperation of the members participating in the program rather than the reading discussion group through the topic presented by teacher. The comparative group also participated hard in the core topic presented by the teacher, and showed improvement in reading ability and attitude, but the discussion was strongly tended to be conducted by the individual's ability than by the members` cooperation.
The results of this study are meaningful that the reading discussion through self-initiative topic selection is a reading education program that positively affects reading ability and reading attitude, and that it is worthy to be used in the education field, and that students who must learn the qualification as lifelong learners can improve self-initiative and learning ability to ask themselves and to find answers.
Key words: self-initiative, topic selection, reading discussion, reading ability, reading attitude.
주제어
#자기주도성 논제선정 독서토론 독서능력 독서태도 독서교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.