온라인 독서토론이 초등학생의 독서동기와 독서태도에 미치는 영향에 관한 연구 A Study on the Effect of Online Reading Disscussion on the Reading Motivation and Attitude of Elementary School Students원문보기
본 연구의 목적은 온라인 독서토론 수업이 초등학교 학생들의 독서동기와 독서태도에 어떤 효과가 있는지를 알아보는 것이다. 연구의 대상은 경기도 안산시 S 초등학교 5-6학년 학생 11명으로 이 학생들에게 8주에 걸쳐 온라인 독서토론 프로그램을 16차시 적용하였다. 본 연구의 효과를 알아보기 위해 프로그램 적용 전과 후에 독서동기와 독서태도를 측정하여 단일 집단의 사전 및 사후 검사 평균을 비교하는 대응표본 t검증을 실시하였으며, 더불어 온라인 독서토론 활동에 참여하는 과정에서 보여지는 학생들의 모습을 기록한 녹취록과 학생들이 직접 작성한 활동지 및 소감문 등의 질적 자료들을 수집하여 양적 자료의 부족함을 보완하고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 독서토론 프로그램의 적용은 독서동기 범주 중 읽기 태도를 제외한 읽기 목적과 읽기 환경에 긍정적인 영향을 주었다. 이는 단기간의 프로그램 적용이 학생들의 읽기 태도(읽기 ...
본 연구의 목적은 온라인 독서토론 수업이 초등학교 학생들의 독서동기와 독서태도에 어떤 효과가 있는지를 알아보는 것이다. 연구의 대상은 경기도 안산시 S 초등학교 5-6학년 학생 11명으로 이 학생들에게 8주에 걸쳐 온라인 독서토론 프로그램을 16차시 적용하였다. 본 연구의 효과를 알아보기 위해 프로그램 적용 전과 후에 독서동기와 독서태도를 측정하여 단일 집단의 사전 및 사후 검사 평균을 비교하는 대응표본 t검증을 실시하였으며, 더불어 온라인 독서토론 활동에 참여하는 과정에서 보여지는 학생들의 모습을 기록한 녹취록과 학생들이 직접 작성한 활동지 및 소감문 등의 질적 자료들을 수집하여 양적 자료의 부족함을 보완하고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 독서토론 프로그램의 적용은 독서동기 범주 중 읽기 태도를 제외한 읽기 목적과 읽기 환경에 긍정적인 영향을 주었다. 이는 단기간의 프로그램 적용이 학생들의 읽기 태도(읽기 효능감, 도전, 몰입, 불안)에는 가시적으로 확인할 수 있는 영향을 주지는 못하였지만, 독서 프로그램 제공이 학생들의 흥미와 호기심 등의 읽기 목적과 읽기 환경에 긍정적인 영향을 주었음을 의미한다. 둘째, 온라인 독서토론 프로그램의 적용은 독서태도 영역 중 정서를 제외한 인지와 행동 의지에 유의미한 영향을 주었다. 이는 독서토론 활동이 삶에 효용가치가 있음을 알게 하고 독서를 잘 할 수 있다는 믿음을 갖게 하였으며, 독후 표현활동과 적극적으로 독서를 하고자 하는 의지에 긍정적인 영향을 주었음을 의미한다. 위의 결과로 책을 매개로 한 함께 읽고 쓰고 듣고 말하는 통합적인 독서토론 활동이 초등학생의 독서동기와 독서태도에 긍정적인 효과를 미친다는 것을 확인할 수 있었다.
본 연구의 목적은 온라인 독서토론 수업이 초등학교 학생들의 독서동기와 독서태도에 어떤 효과가 있는지를 알아보는 것이다. 연구의 대상은 경기도 안산시 S 초등학교 5-6학년 학생 11명으로 이 학생들에게 8주에 걸쳐 온라인 독서토론 프로그램을 16차시 적용하였다. 본 연구의 효과를 알아보기 위해 프로그램 적용 전과 후에 독서동기와 독서태도를 측정하여 단일 집단의 사전 및 사후 검사 평균을 비교하는 대응표본 t검증을 실시하였으며, 더불어 온라인 독서토론 활동에 참여하는 과정에서 보여지는 학생들의 모습을 기록한 녹취록과 학생들이 직접 작성한 활동지 및 소감문 등의 질적 자료들을 수집하여 양적 자료의 부족함을 보완하고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 독서토론 프로그램의 적용은 독서동기 범주 중 읽기 태도를 제외한 읽기 목적과 읽기 환경에 긍정적인 영향을 주었다. 이는 단기간의 프로그램 적용이 학생들의 읽기 태도(읽기 효능감, 도전, 몰입, 불안)에는 가시적으로 확인할 수 있는 영향을 주지는 못하였지만, 독서 프로그램 제공이 학생들의 흥미와 호기심 등의 읽기 목적과 읽기 환경에 긍정적인 영향을 주었음을 의미한다. 둘째, 온라인 독서토론 프로그램의 적용은 독서태도 영역 중 정서를 제외한 인지와 행동 의지에 유의미한 영향을 주었다. 이는 독서토론 활동이 삶에 효용가치가 있음을 알게 하고 독서를 잘 할 수 있다는 믿음을 갖게 하였으며, 독후 표현활동과 적극적으로 독서를 하고자 하는 의지에 긍정적인 영향을 주었음을 의미한다. 위의 결과로 책을 매개로 한 함께 읽고 쓰고 듣고 말하는 통합적인 독서토론 활동이 초등학생의 독서동기와 독서태도에 긍정적인 효과를 미친다는 것을 확인할 수 있었다.
The purpose of this study is to find out the effectiveness of online reading discussion based on the reading motivation and attitude of elementary school students. The online reading discussion program was attended by 11 students in grades 5-6 of “S” elementary school in Ansan-si, Gyeonggi-do, a...
The purpose of this study is to find out the effectiveness of online reading discussion based on the reading motivation and attitude of elementary school students. The online reading discussion program was attended by 11 students in grades 5-6 of “S” elementary school in Ansan-si, Gyeonggi-do, and studied 16 hours in 8 weeks. To find out the effectiveness of this study, we measured the reading motivation and reading attitude before and after the application of a single group of the programs. A paired sample t-test was applied to compare the average of pre- and post-test. In addition, a worksheet and book report written by participating students and transcripts of participation activities in online reading discussion program were collected for this study. The results of this study are as follows : First, the application of online reading discussion programs had a positive impact on reading purposes and reading environment except reading attitudes in the reading motivation categories. This result shows that the application of short-term program had no significant impact on reading attitudes, but a positive impact on reading purposes and the reading environment. Second, the application of online reading discussion programs shows a significant impact on perception and behavioral intention except emotion in the reading attitude areas. The findings suggest that reading discussion activity had a positive effect on reading expression and reading intention. As we have discussed, it was confirmed that the integrated reading activity(reading, writing, listening and speaking) based on books has a positive effect on the reading motivation and reading attitude of elementary school students.
The purpose of this study is to find out the effectiveness of online reading discussion based on the reading motivation and attitude of elementary school students. The online reading discussion program was attended by 11 students in grades 5-6 of “S” elementary school in Ansan-si, Gyeonggi-do, and studied 16 hours in 8 weeks. To find out the effectiveness of this study, we measured the reading motivation and reading attitude before and after the application of a single group of the programs. A paired sample t-test was applied to compare the average of pre- and post-test. In addition, a worksheet and book report written by participating students and transcripts of participation activities in online reading discussion program were collected for this study. The results of this study are as follows : First, the application of online reading discussion programs had a positive impact on reading purposes and reading environment except reading attitudes in the reading motivation categories. This result shows that the application of short-term program had no significant impact on reading attitudes, but a positive impact on reading purposes and the reading environment. Second, the application of online reading discussion programs shows a significant impact on perception and behavioral intention except emotion in the reading attitude areas. The findings suggest that reading discussion activity had a positive effect on reading expression and reading intention. As we have discussed, it was confirmed that the integrated reading activity(reading, writing, listening and speaking) based on books has a positive effect on the reading motivation and reading attitude of elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.