본 연구는 기업교육에서 긍정심리자본이 학습전이 성과에 미치는 영향 관계에서 학습전이 특성요인을 살펴보고자 한다. 조직 경쟁 우위의 원천으로 인간의 역량에 대한 관심이 인적 자본, 사회적 자본, 심리적 자본의 관점으로 확장됨에 따라 심리적 자본은 학습훈련을 통하여 측정·개발 할 수 있기에 긍정심리자본의 응용과 성과를 높이기 위하여 학습전이 특성요인의 탐색과 도출이 학문적으로 필요하다. 부산경남지역 기업교육훈련을 받은 직원 222명을 표본으로 하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 긍정심리자본과 학습전이 특성 간 관계는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 긍정심리자본과 학습전이 성과 간 관계는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학습전이 특성과 직무성과 간 관계는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 학습전이 성과간의 관계에서 직무성과는 ...
본 연구는 기업교육에서 긍정심리자본이 학습전이 성과에 미치는 영향 관계에서 학습전이 특성요인을 살펴보고자 한다. 조직 경쟁 우위의 원천으로 인간의 역량에 대한 관심이 인적 자본, 사회적 자본, 심리적 자본의 관점으로 확장됨에 따라 심리적 자본은 학습훈련을 통하여 측정·개발 할 수 있기에 긍정심리자본의 응용과 성과를 높이기 위하여 학습전이 특성요인의 탐색과 도출이 학문적으로 필요하다. 부산경남지역 기업교육훈련을 받은 직원 222명을 표본으로 하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 긍정심리자본과 학습전이 특성 간 관계는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 긍정심리자본과 학습전이 성과 간 관계는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학습전이 특성과 직무성과 간 관계는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 학습전이 성과간의 관계에서 직무성과는 조직시민행동에 정(+)의 영향을 미치고 있지만, 고객지향에는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과의 시사점, 연구의 한계 및 향후 연구방향도 제시하였다.
본 연구는 기업교육에서 긍정심리자본이 학습전이 성과에 미치는 영향 관계에서 학습전이 특성요인을 살펴보고자 한다. 조직 경쟁 우위의 원천으로 인간의 역량에 대한 관심이 인적 자본, 사회적 자본, 심리적 자본의 관점으로 확장됨에 따라 심리적 자본은 학습훈련을 통하여 측정·개발 할 수 있기에 긍정심리자본의 응용과 성과를 높이기 위하여 학습전이 특성요인의 탐색과 도출이 학문적으로 필요하다. 부산경남지역 기업교육훈련을 받은 직원 222명을 표본으로 하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 긍정심리자본과 학습전이 특성 간 관계는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 긍정심리자본과 학습전이 성과 간 관계는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학습전이 특성과 직무성과 간 관계는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 학습전이 성과간의 관계에서 직무성과는 조직시민행동에 정(+)의 영향을 미치고 있지만, 고객지향에는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과의 시사점, 연구의 한계 및 향후 연구방향도 제시하였다.
The purpose of this study is to examine the characteristics of learning transfer characteristics in the relationship between positive psychological capital and learning transfer performance in corporate education. As the interest of human competence as a source of organizational competitive advantag...
The purpose of this study is to examine the characteristics of learning transfer characteristics in the relationship between positive psychological capital and learning transfer performance in corporate education. As the interest of human competence as a source of organizational competitive advantage expands from the perspective of human capital, social capital, and psychological capital, psychological capital can be measured and developed through learning and training. It is academically necessary to explore and derive learning transfer factors. The results of the analysis are as follows. First, the relationship between positive psychological capital and learning transfer characteristics has a positive (+) effect. Second, the relationship between positive psychological capital and learning transfer performance has a positive (+) effect. Third, the relationship between learning transfer characteristics and job performance was positively (+). Finally, in the relationship between learning transfer performance, job performance has positive (+) effect on organizational citizenship behavior, but not on customer orientation. The implications of these findings, limitations of the research, and directions for future research are also presented.
The purpose of this study is to examine the characteristics of learning transfer characteristics in the relationship between positive psychological capital and learning transfer performance in corporate education. As the interest of human competence as a source of organizational competitive advantage expands from the perspective of human capital, social capital, and psychological capital, psychological capital can be measured and developed through learning and training. It is academically necessary to explore and derive learning transfer factors. The results of the analysis are as follows. First, the relationship between positive psychological capital and learning transfer characteristics has a positive (+) effect. Second, the relationship between positive psychological capital and learning transfer performance has a positive (+) effect. Third, the relationship between learning transfer characteristics and job performance was positively (+). Finally, in the relationship between learning transfer performance, job performance has positive (+) effect on organizational citizenship behavior, but not on customer orientation. The implications of these findings, limitations of the research, and directions for future research are also presented.
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