유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에 관한 연구
강 용 규
지도교수 이 대 균
배재대학교 대학원 유아교육과
본 연구는 유치원 만 3세 유아가 숲 체험놀이 활동 속에서 어떤 놀이가 이루어지고 있는지, 또래와의 상호작용은 어떠한지, 또 그 경험이 어떠한 의미를 담고 있는지 알아보고자 했다. 그리고 이를 통해 그들의 문화를 이해하고 유치원 만 3세 유아가 경험하는 숲 체험놀이에 대한 이해를 넓히고자 했다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정...
유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에 관한 연구
강 용 규
지도교수 이 대 균
배재대학교 대학원 유아교육과
본 연구는 유치원 만 3세 유아가 숲 체험놀이 활동 속에서 어떤 놀이가 이루어지고 있는지, 또래와의 상호작용은 어떠한지, 또 그 경험이 어떠한 의미를 담고 있는지 알아보고자 했다. 그리고 이를 통해 그들의 문화를 이해하고 유치원 만 3세 유아가 경험하는 숲 체험놀이에 대한 이해를 넓히고자 했다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에서 나타나는 놀이 양상은 어떠한가?
2. 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에서 나타나는 유아들의 상호작용은 어떠한가?
3. 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이의 경험의 의미는 어떠한가?
본 연구의 목적을 위하여 D광역시 내에 있는 대학부설A유치원 만 3세 유아 19명과 교사1명을 연구대상으로 선정하였다. 2017년 4월 3일부터 2017년 10월 27일까지 총 7개월에 걸쳐 참여관찰 진행하였고, 교사 면담, 각종 문서자료를 수집하여 분석하였다.
본 연구를 통해 얻어진 주요결과를 연구문제에 따라 기술하면 다음과 같다.
첫째, 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에서 나타나는 놀이 양상은 ‘신체놀이-도전하며 신나게 뛰어 놀아요’, ‘탐험놀이-미지의 세계를 찾아가요’, ‘상상놀이-내가 그린 상상을 펼쳐요’, ‘탐색놀이-끊임없이 묻고 답해요’로 나타났다. 둘째, 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에서 나타나는 상호작용은 ‘서로에게 도움주기’, ‘자연물 나눠주기’, ‘경쟁하며 놀이하기’, ‘모방하며 놀이하기’, ‘갈등을 겪으며 놀이하기’, ‘협력하여 놀이하기’로 나타났다. 마지막으로 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에서 나타나는 경험의 의미는 ‘자유의 날개를 다는 숲’, ‘행복을 만들어가는 숲’, ‘다양한 관계를 만들어가는 숲’으로 나타났다..
유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에 관한 연구
강 용 규
지도교수 이 대 균
배재대학교 대학원 유아교육과
본 연구는 유치원 만 3세 유아가 숲 체험놀이 활동 속에서 어떤 놀이가 이루어지고 있는지, 또래와의 상호작용은 어떠한지, 또 그 경험이 어떠한 의미를 담고 있는지 알아보고자 했다. 그리고 이를 통해 그들의 문화를 이해하고 유치원 만 3세 유아가 경험하는 숲 체험놀이에 대한 이해를 넓히고자 했다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에서 나타나는 놀이 양상은 어떠한가?
2. 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에서 나타나는 유아들의 상호작용은 어떠한가?
3. 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이의 경험의 의미는 어떠한가?
본 연구의 목적을 위하여 D광역시 내에 있는 대학부설A유치원 만 3세 유아 19명과 교사1명을 연구대상으로 선정하였다. 2017년 4월 3일부터 2017년 10월 27일까지 총 7개월에 걸쳐 참여관찰 진행하였고, 교사 면담, 각종 문서자료를 수집하여 분석하였다.
본 연구를 통해 얻어진 주요결과를 연구문제에 따라 기술하면 다음과 같다.
첫째, 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에서 나타나는 놀이 양상은 ‘신체놀이-도전하며 신나게 뛰어 놀아요’, ‘탐험놀이-미지의 세계를 찾아가요’, ‘상상놀이-내가 그린 상상을 펼쳐요’, ‘탐색놀이-끊임없이 묻고 답해요’로 나타났다. 둘째, 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에서 나타나는 상호작용은 ‘서로에게 도움주기’, ‘자연물 나눠주기’, ‘경쟁하며 놀이하기’, ‘모방하며 놀이하기’, ‘갈등을 겪으며 놀이하기’, ‘협력하여 놀이하기’로 나타났다. 마지막으로 유치원 만 3세 유아의 숲 체험놀이에서 나타나는 경험의 의미는 ‘자유의 날개를 다는 숲’, ‘행복을 만들어가는 숲’, ‘다양한 관계를 만들어가는 숲’으로 나타났다..
A Study on the Forest Experiences Play of three-year-old children in kindergarten
Kang Yong Gyu
Department of Early Childhood Education,
Graduate School of Paichai University
Daejeon, Korea
(Supervised by Professor Dae-Kyun Lee)
The purpose of this study was t...
A Study on the Forest Experiences Play of three-year-old children in kindergarten
Kang Yong Gyu
Department of Early Childhood Education,
Graduate School of Paichai University
Daejeon, Korea
(Supervised by Professor Dae-Kyun Lee)
The purpose of this study was to find out what types of play were played by 3-year-old children in the forest experience activities in the kindergarten, how the interactions among children were, and what the meanings of the experiences were. Through this, it was aimed to expand understanding of the children's culture and the forest experience that 3-year-old children had. In order to achieve the objectives, the research questions were set up as follows.
1. What types of plays do children play in the forest experience activities of 3-year-old children in the kindergartens?
2. How are the interactions among children in the forest experience activities of 3-year-old children in the kindergartens?
3. What are the meanings of the experiences that children have in the forest experience activities of 3-year-old children in the kindergartens?
19 children and 1 teacher in a university-affiliated kindergarten in D city, participated in this study. The participant observation was done for 7 months between 3 April and 27 October, 2017. The interviews with the teacher and various kinds of documents were collected and analyzed.
The main results of the study could be summarized as follows:
First, the types of plays that appeared in the forest experience program of 3-year-old children in kindergarten, were: 'Physical play-challenge and play with joy'; 'Expedition play-finding out unknown world'; 'Imagination play-expression of dream'; and 'Exploration play-constantly asking and answering questions'. Second, the interactions among children in the forest experience program of 3-year-old children in kindergarten, were: 'Helping each other'; 'Sharing natural products'; 'Competing and playing'; 'Imitating and playing'; 'Playing with conflicts'; and 'Cooperating and playing'. Third, the meanings of the experiences in the forest experience program of 3-year-old children in kindergarten, were: 'The forest with wings of freedom'; 'The forest that makes happiness'; and 'The forest that create diverse relationships'.
A Study on the Forest Experiences Play of three-year-old children in kindergarten
Kang Yong Gyu
Department of Early Childhood Education,
Graduate School of Paichai University
Daejeon, Korea
(Supervised by Professor Dae-Kyun Lee)
The purpose of this study was to find out what types of play were played by 3-year-old children in the forest experience activities in the kindergarten, how the interactions among children were, and what the meanings of the experiences were. Through this, it was aimed to expand understanding of the children's culture and the forest experience that 3-year-old children had. In order to achieve the objectives, the research questions were set up as follows.
1. What types of plays do children play in the forest experience activities of 3-year-old children in the kindergartens?
2. How are the interactions among children in the forest experience activities of 3-year-old children in the kindergartens?
3. What are the meanings of the experiences that children have in the forest experience activities of 3-year-old children in the kindergartens?
19 children and 1 teacher in a university-affiliated kindergarten in D city, participated in this study. The participant observation was done for 7 months between 3 April and 27 October, 2017. The interviews with the teacher and various kinds of documents were collected and analyzed.
The main results of the study could be summarized as follows:
First, the types of plays that appeared in the forest experience program of 3-year-old children in kindergarten, were: 'Physical play-challenge and play with joy'; 'Expedition play-finding out unknown world'; 'Imagination play-expression of dream'; and 'Exploration play-constantly asking and answering questions'. Second, the interactions among children in the forest experience program of 3-year-old children in kindergarten, were: 'Helping each other'; 'Sharing natural products'; 'Competing and playing'; 'Imitating and playing'; 'Playing with conflicts'; and 'Cooperating and playing'. Third, the meanings of the experiences in the forest experience program of 3-year-old children in kindergarten, were: 'The forest with wings of freedom'; 'The forest that makes happiness'; and 'The forest that create diverse relationships'.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.