[학위논문]혁신저항과 수용의도 영향요인에 관한 연구 : 스마트 홈 허브 산업을 중심으로 A study on the factors influencing innovation resistance and acceptance intention : applied to smart home hub industry원문보기
본 연구는 최근 4차 산업혁명 시대의 도래와 더불어 시장의 화두로 등장한 IoT 기술을 기반으로 한 스마트 홈허브의 소비자 수용 의도 및 혁신 저항에 영향을 미치는 요인을 분석 하였고, ...
본 연구는 최근 4차 산업혁명 시대의 도래와 더불어 시장의 화두로 등장한 IoT 기술을 기반으로 한 스마트 홈허브의 소비자 수용 의도 및 혁신 저항에 영향을 미치는 요인을 분석 하였고, 자기 효능감과 주거 형태가 혁신 저항에 미치는 영향을 분석 하였다. 특히, 첨단 기술혁신제품인 스마트 홈 허브의 제품 특수성을 고려하여 개인적 지식수준과 주거 형태 등의 영향을 제품의 확산과 수용의 측면에 초점을 두고각 요인들의 관계들을 실증적으로 분석하였다. 본 연구는 기존의 통합기술수용모델, 혁신저항모델, 혁신확산모델을 기반으로 수정된 연구모형을 제시하고 회귀분석과 구조방정식모형을이용하여 실증분석을 실시하였다 본 연구의 결과에 따르면 첫째로 상대적이점, 사용용이점, 쾌락적동기 등은 혁신저항에 부(-)의 영향을미치고 있었고, 지각된위험은 정(+)의 영향을 미쳤으나 가격가치는 유의한 결과를 얻지 못했다. 둘째, 수용의도에 대한 결과를 보면 상대적이점, 사용용이점, 가격가치 등은 정(+)의 영향을 미쳤고, 지각된위험, 혁신저항은 부(-)의 영향을 미쳤다. 셋째, 조절변수인 자기효능감에 따라 상대적이점, 사용용이점, 쾌락적동기, 지각된위험 등에 미치는 영향의 정도가 달라졌다. 넷째, 통제 변수로 구분해 보면 성별과 주거형태와 주택규모에 영향의 정도가 달라지는 것을 확인하였다. 다섯째, 상대적이점, 사용용이성, 지각된위험 등은 수용의도에 대해서 부분적인 매개효과가 있음을 알 수 있었다. 이상의 연구결과를 통해서 사용자의 저항요인을 낮추기 위해서는 혁신특성의 상대적이점과 사용용이성에 우선 집중하는 것이 효과적이고,수용의도를 높이기 위해서는 사용용이성에 집중하는 것이 효과적이라 는 것을 알 수 있다. 이러한 요인을 조절하기 위해서 자기효능감에 집중하는 것이 보다 효과적이고, 성별 보다는 주거 형태에 영향을 받는 것 또한 알 수 있었다. 본 연구결과는 스마트 홈 관련기업들 뿐만 아니라 IoT, AI, ICT 등 4차 산업혁명에 따른 혁신기술 제품을 연구개발 기업들로 하여금 사용자 혁신 저항 및 수용에 대한 이해를 높혀 보다 사용자 중심적인 혁신 확산 전략을 수립하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 최근 4차 산업혁명 시대의 도래와 더불어 시장의 화두로 등장한 IoT 기술을 기반으로 한 스마트 홈 허브의 소비자 수용 의도 및 혁신 저항에 영향을 미치는 요인을 분석 하였고, 자기 효능감과 주거 형태가 혁신 저항에 미치는 영향을 분석 하였다. 특히, 첨단 기술혁신제품인 스마트 홈 허브의 제품 특수성을 고려하여 개인적 지식수준과 주거 형태 등의 영향을 제품의 확산과 수용의 측면에 초점을 두고각 요인들의 관계들을 실증적으로 분석하였다. 본 연구는 기존의 통합기술수용모델, 혁신저항모델, 혁신확산모델을 기반으로 수정된 연구모형을 제시하고 회귀분석과 구조방정식모형을이용하여 실증분석을 실시하였다 본 연구의 결과에 따르면 첫째로 상대적이점, 사용용이점, 쾌락적동기 등은 혁신저항에 부(-)의 영향을미치고 있었고, 지각된위험은 정(+)의 영향을 미쳤으나 가격가치는 유의한 결과를 얻지 못했다. 둘째, 수용의도에 대한 결과를 보면 상대적이점, 사용용이점, 가격가치 등은 정(+)의 영향을 미쳤고, 지각된위험, 혁신저항은 부(-)의 영향을 미쳤다. 셋째, 조절변수인 자기효능감에 따라 상대적이점, 사용용이점, 쾌락적동기, 지각된위험 등에 미치는 영향의 정도가 달라졌다. 넷째, 통제 변수로 구분해 보면 성별과 주거형태와 주택규모에 영향의 정도가 달라지는 것을 확인하였다. 다섯째, 상대적이점, 사용용이성, 지각된위험 등은 수용의도에 대해서 부분적인 매개효과가 있음을 알 수 있었다. 이상의 연구결과를 통해서 사용자의 저항요인을 낮추기 위해서는 혁신특성의 상대적이점과 사용용이성에 우선 집중하는 것이 효과적이고,수용의도를 높이기 위해서는 사용용이성에 집중하는 것이 효과적이라 는 것을 알 수 있다. 이러한 요인을 조절하기 위해서 자기효능감에 집중하는 것이 보다 효과적이고, 성별 보다는 주거 형태에 영향을 받는 것 또한 알 수 있었다. 본 연구결과는 스마트 홈 관련기업들 뿐만 아니라 IoT, AI, ICT 등 4차 산업혁명에 따른 혁신기술 제품을 연구개발 기업들로 하여금 사용자 혁신 저항 및 수용에 대한 이해를 높혀 보다 사용자 중심적인 혁신 확산 전략을 수립하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
This study analyzed the influences of the Smart Home Hub on consumer acceptance intention and innovation resistance based on the IoT technology emerged as the topic of the market with the advent of the fourth industrial revolution era and self- efficacy and residential style influence on innovation ...
This study analyzed the influences of the Smart Home Hub on consumer acceptance intention and innovation resistance based on the IoT technology emerged as the topic of the market with the advent of the fourth industrial revolution era and self- efficacy and residential style influence on innovation resistance. In particular, considering the product specificity of Smart Home Hub, a high-tech innovation product, this study analyzed the influence on the diffusion and acceptance of products in the side of personal knowledge level and housing type. This study presents a revised research model based on the existing integrated technology acceptance model, innovation resistance model, and innovation diffusion model and conducts empirical analysis using regression analysis and structural equation model. According to the results of this study, first, the relative advantage, ease of use, and hedonic motivation had a negative(-) effect to innovation resistance, and perceived risk had positive(+) effect, but the price value did not yield significant results. Second, the result of acceptance intention showed positive(+) effect on relative advantage, ease of use and price value while perceived risk and innovation resistance had negative(-) effect. Third, the result showed self-efficacy moderates the degree of influence on the relative advantage, ease of use, hedonic motivation, and perceived risk. Fourth, it was confirmed that the partial effect of gender, housing type and size of housing varied. Fifth, the relative advantage, easy of use and the perceived risk have a partial mediating effect on the acceptance intention. These results suggest that it is more effective to concentrate on the relative advantage of innovation characteristics and ease of use in order to reduce the resistance factor of users and to concentrate on ease of use in order to increase acceptance. In order to control these factors, it was also found to be more effective to concentrate on self-efficacy and to be influenced by housing style and sex as well. The results of this study are expected to help companies that research and develop innovative technology products based on the fourth industrial revolution such as IoT, AI, and ICT as well as smart home related companies raise understanding of user innovation resistance and acceptance and establish a strategy.
This study analyzed the influences of the Smart Home Hub on consumer acceptance intention and innovation resistance based on the IoT technology emerged as the topic of the market with the advent of the fourth industrial revolution era and self- efficacy and residential style influence on innovation resistance. In particular, considering the product specificity of Smart Home Hub, a high-tech innovation product, this study analyzed the influence on the diffusion and acceptance of products in the side of personal knowledge level and housing type. This study presents a revised research model based on the existing integrated technology acceptance model, innovation resistance model, and innovation diffusion model and conducts empirical analysis using regression analysis and structural equation model. According to the results of this study, first, the relative advantage, ease of use, and hedonic motivation had a negative(-) effect to innovation resistance, and perceived risk had positive(+) effect, but the price value did not yield significant results. Second, the result of acceptance intention showed positive(+) effect on relative advantage, ease of use and price value while perceived risk and innovation resistance had negative(-) effect. Third, the result showed self-efficacy moderates the degree of influence on the relative advantage, ease of use, hedonic motivation, and perceived risk. Fourth, it was confirmed that the partial effect of gender, housing type and size of housing varied. Fifth, the relative advantage, easy of use and the perceived risk have a partial mediating effect on the acceptance intention. These results suggest that it is more effective to concentrate on the relative advantage of innovation characteristics and ease of use in order to reduce the resistance factor of users and to concentrate on ease of use in order to increase acceptance. In order to control these factors, it was also found to be more effective to concentrate on self-efficacy and to be influenced by housing style and sex as well. The results of this study are expected to help companies that research and develop innovative technology products based on the fourth industrial revolution such as IoT, AI, and ICT as well as smart home related companies raise understanding of user innovation resistance and acceptance and establish a strategy.
주제어
#스마트 홈 허브 IoT 혁신 저항 혀신 수용 통합적 기술 수용모델 혁신 저항 모델 혁신 확산 이론 UTAUT TAM IDT
학위논문 정보
저자
이휘재
학위수여기관
호서대학교
학위구분
국내석사
학과
창업경영학과 글로벌창업전공
지도교수
서상혁
발행연도
2018
총페이지
ix, 89장
키워드
스마트 홈 허브 IoT 혁신 저항 혀신 수용 통합적 기술 수용모델 혁신 저항 모델 혁신 확산 이론 UTAUT TAM IDT
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