2013-2014년 중국은 역대 가장 심각한 초미세먼지 오염을 경험했다. 25개 성(省)과 100여개 도시에 초미세먼지가 발생했고 중국 전역 평균 초미세먼지 오염 날씨는 29.9일로 개혁 개방 52년 이래 최고기록을 달성했다. 중국 정부는 초미세먼지 오염으로 인한 국민건강 및 환경문제에 대해 신속히 대처하지 못했다. 결국 상하이(上海), 광둥(广东)과 같은 대도시 중국인들에게 마스크와 공기청정기는 필수품이 됐으며 호흡 질병 및 심혈관 질병이 지속적으로 증가하게 되었다. 중국 도시의 초미세먼지 오염발생 원인은 크게 두가지로 볼 수 있다. 초미세먼지 오염을 저감하기 위해 기후, 기상과 같은 자연적 요소와 더불어 인위적인 요소도 함께 고려해야 한다. 자연적 요소란 초미세먼지 오염으로 형성된 오염물질을 정화하기에 적합하지 않은 날씨 또는 기후조건을 뜻하며 인위적 요소는 과도한 에너지 소비, 공업 폐기물 배출 등에서 유발되는 오염원을 가리킨다. 본 연구는 과거 체계적이지 못한 도시계획으로 초래된 초미세먼지 오염의 문제점을 분석한 후 도시, 녹지계획으로 초미세먼지 오염을 저감한 해외 ...
2013-2014년 중국은 역대 가장 심각한 초미세먼지 오염을 경험했다. 25개 성(省)과 100여개 도시에 초미세먼지가 발생했고 중국 전역 평균 초미세먼지 오염 날씨는 29.9일로 개혁 개방 52년 이래 최고기록을 달성했다. 중국 정부는 초미세먼지 오염으로 인한 국민건강 및 환경문제에 대해 신속히 대처하지 못했다. 결국 상하이(上海), 광둥(广东)과 같은 대도시 중국인들에게 마스크와 공기청정기는 필수품이 됐으며 호흡 질병 및 심혈관 질병이 지속적으로 증가하게 되었다. 중국 도시의 초미세먼지 오염발생 원인은 크게 두가지로 볼 수 있다. 초미세먼지 오염을 저감하기 위해 기후, 기상과 같은 자연적 요소와 더불어 인위적인 요소도 함께 고려해야 한다. 자연적 요소란 초미세먼지 오염으로 형성된 오염물질을 정화하기에 적합하지 않은 날씨 또는 기후조건을 뜻하며 인위적 요소는 과도한 에너지 소비, 공업 폐기물 배출 등에서 유발되는 오염원을 가리킨다. 본 연구는 과거 체계적이지 못한 도시계획으로 초래된 초미세먼지 오염의 문제점을 분석한 후 도시, 녹지계획으로 초미세먼지 오염을 저감한 해외 사례연구를 통해 그 시사점을 도출하였다. 또한, 사례연구를 통해 도시·녹지계획 관점에서 중국의 초미세먼지 오염 저감대책이 당면한 문제와 개선방안을 도출하고자 했다. 따라서 본 연구는 중국뿐 아니라 한국에서도 주요 문제로 부각된 초미세먼지 문제를 도시·녹지계획 관점에서 효과적으로 저감하는 데에 유용한 기초정보를 제공하는 데에 그 의의가 있다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 베이징시내 도로 녹화확대 및 바람길 조성대책의 보완이 필요하다. 도로 양측에 있는 녹지대와 완충녹지의 배치방식 및 밀도, 그리고 초미세먼지에 대해 흡착효과가 높은 식물 선정 및 도시주요 바람길을 고려하여 도시 바람길을 조성할 필요가 있다. 하지만 실제 사례분석 결과, 베이징시 원림녹화국 및 시정 부서가 녹화확대 대책을 시행하였지만, 녹화 시 도시의 바람길과 식물 선정 시 초미세먼지에 적합한 식물을 고려하지 못했다. 둘째, 베이징시내 입체녹화를 확대하는 대책을 세웠지만, 관리와 경비 등의 문제로 베이징시 전체에 보급되지 못했다. 마지막으로 초미세먼지에 적합한 식물 선정 및 배치에 대한 사례분석 결과, 베이징시가 조성한 공장주변 집중녹화는 주로 미관 위주이며, 생태기능은 적절하게 고려하지 못한 것으로 분석되었다. 본 연구는 초미세먼지 저감을 위한 식재기법과 식물 종류를 도출하고 중국 베이징시의 실제 녹화 및 계획 사례분석을 통하여 문제점과 한계점을 파악한 후 향후 초미세먼지에 대한 녹지계획의 개선방향을 제시하였다. 이러한 관점에서 본 연구에서 제시한 초미세먼지 저감형 식재기법과 수종 및 도시 바람길 조성 등 대책은 중국뿐만 아니라 한국에서도 적용될 수 있을 것으로 전망된다.
2013-2014년 중국은 역대 가장 심각한 초미세먼지 오염을 경험했다. 25개 성(省)과 100여개 도시에 초미세먼지가 발생했고 중국 전역 평균 초미세먼지 오염 날씨는 29.9일로 개혁 개방 52년 이래 최고기록을 달성했다. 중국 정부는 초미세먼지 오염으로 인한 국민건강 및 환경문제에 대해 신속히 대처하지 못했다. 결국 상하이(上海), 광둥(广东)과 같은 대도시 중국인들에게 마스크와 공기청정기는 필수품이 됐으며 호흡 질병 및 심혈관 질병이 지속적으로 증가하게 되었다. 중국 도시의 초미세먼지 오염발생 원인은 크게 두가지로 볼 수 있다. 초미세먼지 오염을 저감하기 위해 기후, 기상과 같은 자연적 요소와 더불어 인위적인 요소도 함께 고려해야 한다. 자연적 요소란 초미세먼지 오염으로 형성된 오염물질을 정화하기에 적합하지 않은 날씨 또는 기후조건을 뜻하며 인위적 요소는 과도한 에너지 소비, 공업 폐기물 배출 등에서 유발되는 오염원을 가리킨다. 본 연구는 과거 체계적이지 못한 도시계획으로 초래된 초미세먼지 오염의 문제점을 분석한 후 도시, 녹지계획으로 초미세먼지 오염을 저감한 해외 사례연구를 통해 그 시사점을 도출하였다. 또한, 사례연구를 통해 도시·녹지계획 관점에서 중국의 초미세먼지 오염 저감대책이 당면한 문제와 개선방안을 도출하고자 했다. 따라서 본 연구는 중국뿐 아니라 한국에서도 주요 문제로 부각된 초미세먼지 문제를 도시·녹지계획 관점에서 효과적으로 저감하는 데에 유용한 기초정보를 제공하는 데에 그 의의가 있다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 베이징시내 도로 녹화확대 및 바람길 조성대책의 보완이 필요하다. 도로 양측에 있는 녹지대와 완충녹지의 배치방식 및 밀도, 그리고 초미세먼지에 대해 흡착효과가 높은 식물 선정 및 도시주요 바람길을 고려하여 도시 바람길을 조성할 필요가 있다. 하지만 실제 사례분석 결과, 베이징시 원림녹화국 및 시정 부서가 녹화확대 대책을 시행하였지만, 녹화 시 도시의 바람길과 식물 선정 시 초미세먼지에 적합한 식물을 고려하지 못했다. 둘째, 베이징시내 입체녹화를 확대하는 대책을 세웠지만, 관리와 경비 등의 문제로 베이징시 전체에 보급되지 못했다. 마지막으로 초미세먼지에 적합한 식물 선정 및 배치에 대한 사례분석 결과, 베이징시가 조성한 공장주변 집중녹화는 주로 미관 위주이며, 생태기능은 적절하게 고려하지 못한 것으로 분석되었다. 본 연구는 초미세먼지 저감을 위한 식재기법과 식물 종류를 도출하고 중국 베이징시의 실제 녹화 및 계획 사례분석을 통하여 문제점과 한계점을 파악한 후 향후 초미세먼지에 대한 녹지계획의 개선방향을 제시하였다. 이러한 관점에서 본 연구에서 제시한 초미세먼지 저감형 식재기법과 수종 및 도시 바람길 조성 등 대책은 중국뿐만 아니라 한국에서도 적용될 수 있을 것으로 전망된다.
The city, a symbol of human civilization, is not only the political, economic and culture center of a country, but also an important foundation of national modernization. For the past few years, the urbanization in China processes by leaps and bounds, which has promoted the economic growth and compr...
The city, a symbol of human civilization, is not only the political, economic and culture center of a country, but also an important foundation of national modernization. For the past few years, the urbanization in China processes by leaps and bounds, which has promoted the economic growth and comprehensive national power. However, the rapid expansion of urbanization has brought a new problem ---- the haze. In recent years, most middle and eastern provinces in China got into the trouble of haze, which has risen the public attention to environmental problems. The urban haze can bring negative effect on residents’ life and health. Thus there must be an adverse impact on sustainable development strategy of China if we do not solve this problem. According to the study of recent leading research in China, it is not hard to found that the causing factors include both natural and human parts. The natural factors mainly means the weather process and meteorological condition that go against haze diffusion; the human factors focus on unreasonable energy consumption structure, industrial waste gas emission, building construction dust and the urban effect that causing by unconscionable urban planning and the unconscionable of urban space within system. Basing on the cause of haze, the formation process can be divided into four stages: specific weather condition, producing atmospheric pollution, contaminant assembling, regional haze forming. Because the defects of urban planning, such as space, environment, population and resource, can be reflected in the way of haze formation, the connection of each stage of haze with urban planning can be easy to found the defects of urban planning. Moreover, these defects have promoted the extent of urban effects like urban heat island, so there is a fact of intimate connection between haze and the nature and human issues. As we said above, this paper base on the refection of traditional urban planning, by means of researching the present situations and characteristics of haze in China and comparing China’s haze treatment policy with foreign counties, to figure out the inner connection of haze and urban planning and put forward some advices aim at perfecting the haze treatment policy of China. According to China’s air quality index (2012) and the latest data released by China Meteorological Administration (CMA), this paper choose Beijing, which quality index of air is 200 to 300, as study object. The main research content includes the analysis of existing urban and green space planning policy; the study of haze governance experience aboard; and the comparing and analyzing of foreign countries’ relevant policy and legalization in order to track out an achievable countermeasure for urban haze problem. This paper has consulted a mass of documents about the haze governance in China, especially focus on the data of PM2.5, and has got basic causing information of the haze. For coming up with an effective solution for the increasingly serious air pollution, this paper will dissect the environmental management policy of Japan, America and British in order to found some inspiration for China. In addition, this paper will use the mean of facility visit and take advantage of the data provided by relevant authority so as to improve and perfect the present haze controlling measures in the scope of urban planning.
The city, a symbol of human civilization, is not only the political, economic and culture center of a country, but also an important foundation of national modernization. For the past few years, the urbanization in China processes by leaps and bounds, which has promoted the economic growth and comprehensive national power. However, the rapid expansion of urbanization has brought a new problem ---- the haze. In recent years, most middle and eastern provinces in China got into the trouble of haze, which has risen the public attention to environmental problems. The urban haze can bring negative effect on residents’ life and health. Thus there must be an adverse impact on sustainable development strategy of China if we do not solve this problem. According to the study of recent leading research in China, it is not hard to found that the causing factors include both natural and human parts. The natural factors mainly means the weather process and meteorological condition that go against haze diffusion; the human factors focus on unreasonable energy consumption structure, industrial waste gas emission, building construction dust and the urban effect that causing by unconscionable urban planning and the unconscionable of urban space within system. Basing on the cause of haze, the formation process can be divided into four stages: specific weather condition, producing atmospheric pollution, contaminant assembling, regional haze forming. Because the defects of urban planning, such as space, environment, population and resource, can be reflected in the way of haze formation, the connection of each stage of haze with urban planning can be easy to found the defects of urban planning. Moreover, these defects have promoted the extent of urban effects like urban heat island, so there is a fact of intimate connection between haze and the nature and human issues. As we said above, this paper base on the refection of traditional urban planning, by means of researching the present situations and characteristics of haze in China and comparing China’s haze treatment policy with foreign counties, to figure out the inner connection of haze and urban planning and put forward some advices aim at perfecting the haze treatment policy of China. According to China’s air quality index (2012) and the latest data released by China Meteorological Administration (CMA), this paper choose Beijing, which quality index of air is 200 to 300, as study object. The main research content includes the analysis of existing urban and green space planning policy; the study of haze governance experience aboard; and the comparing and analyzing of foreign countries’ relevant policy and legalization in order to track out an achievable countermeasure for urban haze problem. This paper has consulted a mass of documents about the haze governance in China, especially focus on the data of PM2.5, and has got basic causing information of the haze. For coming up with an effective solution for the increasingly serious air pollution, this paper will dissect the environmental management policy of Japan, America and British in order to found some inspiration for China. In addition, this paper will use the mean of facility visit and take advantage of the data provided by relevant authority so as to improve and perfect the present haze controlling measures in the scope of urban planning.
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