최근 소비자들은 남녀노소 구별 없이 노스탤지어 자극물에 긍정적인 선호 현상을 나타내고 있다. 최근의 마케팅 트랜드는 영화, 드라마, 의류, 음식, 관광, 문화, 전자제품, 하이테크 제품 등 다양한 분야에서 향수를 자극하는 노스탤지어 마케팅이 적용되고 있다. 선행연구에 의하면 노스탤지어 자극을 활용한 제품에 대한 전략은 소비자 구매의도와 브랜드 애호도에 매우 긍정적임을 밝혔다. 노스탤지어 자극물은 소비자에게 과거의 아련한 향수의 감정을 불러 일으켜 동일 제품이어도 노스탤지어 자극이 반영된 제품에 소비자는 더 긍정적인 평가를 내린다. 그러나 모든 소비자들에게서 노스탤지어 자극물에 대한 긍정적인 효과가 나타나는 것은 아니었다. 본 연구에서는 소비자의 개인적 특성과 심리적 요인을 ...
최근 소비자들은 남녀노소 구별 없이 노스탤지어 자극물에 긍정적인 선호 현상을 나타내고 있다. 최근의 마케팅 트랜드는 영화, 드라마, 의류, 음식, 관광, 문화, 전자제품, 하이테크 제품 등 다양한 분야에서 향수를 자극하는 노스탤지어 마케팅이 적용되고 있다. 선행연구에 의하면 노스탤지어 자극을 활용한 제품에 대한 전략은 소비자 구매의도와 브랜드 애호도에 매우 긍정적임을 밝혔다. 노스탤지어 자극물은 소비자에게 과거의 아련한 향수의 감정을 불러 일으켜 동일 제품이어도 노스탤지어 자극이 반영된 제품에 소비자는 더 긍정적인 평가를 내린다. 그러나 모든 소비자들에게서 노스탤지어 자극물에 대한 긍정적인 효과가 나타나는 것은 아니었다. 본 연구에서는 소비자의 개인적 특성과 심리적 요인을 독립변수로 설정하고 노스탤지어의 기능과 노스탤지어 마케팅을 종속변수로 두어 두 변수간 미치는 영향을 실증하기 위해 실험을 통해 연구를 진행 하였다. 이 연구 결과 첫째, 소비자의 심리적 요인인 외로움이 원인이 되었을 경우에는 노스탤지어 마케팅에 직접적인 유의한 영향을 미치지 않았다. 그러나 외로움은 노스탤지어 기능인 자기긍정감과 사회유대감에는 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 따라서 외로움이 높은 사람들은 사회관계에서의 공감과 소통을 통하여 외로움을 치유하면서 자신의 내면의 긍정감을 함양할 수 있는 노스탤지어 자극을 마케팅에 접목시키는 것이 효과적이다. 둘째, 소비자 특성 중 개인적 혁신성과 외로움은 노스탤지어 기능에 유의한 영향을 미쳤으나, 가격민감성이 높은 성향의 소비자는 노스탤지어의 기능인 자기긍정감에 영향을 미치지 않았다. 따라서 가격민감성이 높은 소비자는 고가격은 고품질이라는 개인 가치의 기준을 적용하여 노스탤지어 마케팅의 전략을 세워야 한다. 셋째, 노스탤지어 기능인 자기긍정감은 노스탤지어 마케팅에 유의한 영향을 미치지만, 사회유대감은 지지하지 않는 결과를 도출하였다. 따라서 노스탤지어 자극이 원인인 경우에는 사회유대감의 효과를 나타내었으나, 사회유대감이 원인인 경우에는 소비자는 노스탤지어마케팅에 유의한 영향을 미치지 않음을 실증하였다. 본 연구 결과에 의하면 노스탤지어 자극에 대한 반응은 지극히 개인적이고 주관적인 감정이기에 개인의 가치와 니즈를 파악하여 소비자의 감정의 적합성에 합당한 노스탤지어 자극을 유발시키는 마케팅 전략을 수립하여, 기존의 방법과 다른 각도에서 노스탤지어 효과를 높일 수 있는 전략을 수립할 수 있는 시각을 제시해 준다.
주제어 : 개인적혁신성, 가격민감성, 외로움, 자기긍정감, 사회유대감, 노스탤지어마케팅.
최근 소비자들은 남녀노소 구별 없이 노스탤지어 자극물에 긍정적인 선호 현상을 나타내고 있다. 최근의 마케팅 트랜드는 영화, 드라마, 의류, 음식, 관광, 문화, 전자제품, 하이테크 제품 등 다양한 분야에서 향수를 자극하는 노스탤지어 마케팅이 적용되고 있다. 선행연구에 의하면 노스탤지어 자극을 활용한 제품에 대한 전략은 소비자 구매의도와 브랜드 애호도에 매우 긍정적임을 밝혔다. 노스탤지어 자극물은 소비자에게 과거의 아련한 향수의 감정을 불러 일으켜 동일 제품이어도 노스탤지어 자극이 반영된 제품에 소비자는 더 긍정적인 평가를 내린다. 그러나 모든 소비자들에게서 노스탤지어 자극물에 대한 긍정적인 효과가 나타나는 것은 아니었다. 본 연구에서는 소비자의 개인적 특성과 심리적 요인을 독립변수로 설정하고 노스탤지어의 기능과 노스탤지어 마케팅을 종속변수로 두어 두 변수간 미치는 영향을 실증하기 위해 실험을 통해 연구를 진행 하였다. 이 연구 결과 첫째, 소비자의 심리적 요인인 외로움이 원인이 되었을 경우에는 노스탤지어 마케팅에 직접적인 유의한 영향을 미치지 않았다. 그러나 외로움은 노스탤지어 기능인 자기긍정감과 사회유대감에는 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 따라서 외로움이 높은 사람들은 사회관계에서의 공감과 소통을 통하여 외로움을 치유하면서 자신의 내면의 긍정감을 함양할 수 있는 노스탤지어 자극을 마케팅에 접목시키는 것이 효과적이다. 둘째, 소비자 특성 중 개인적 혁신성과 외로움은 노스탤지어 기능에 유의한 영향을 미쳤으나, 가격민감성이 높은 성향의 소비자는 노스탤지어의 기능인 자기긍정감에 영향을 미치지 않았다. 따라서 가격민감성이 높은 소비자는 고가격은 고품질이라는 개인 가치의 기준을 적용하여 노스탤지어 마케팅의 전략을 세워야 한다. 셋째, 노스탤지어 기능인 자기긍정감은 노스탤지어 마케팅에 유의한 영향을 미치지만, 사회유대감은 지지하지 않는 결과를 도출하였다. 따라서 노스탤지어 자극이 원인인 경우에는 사회유대감의 효과를 나타내었으나, 사회유대감이 원인인 경우에는 소비자는 노스탤지어마케팅에 유의한 영향을 미치지 않음을 실증하였다. 본 연구 결과에 의하면 노스탤지어 자극에 대한 반응은 지극히 개인적이고 주관적인 감정이기에 개인의 가치와 니즈를 파악하여 소비자의 감정의 적합성에 합당한 노스탤지어 자극을 유발시키는 마케팅 전략을 수립하여, 기존의 방법과 다른 각도에서 노스탤지어 효과를 높일 수 있는 전략을 수립할 수 있는 시각을 제시해 준다.
Recently, consumers are showing positive preference for nostalgia irritation without discrimination between male and female. Recent marketing trends are nostalgia marketing, which stimulates nostalgia in various fields such as movies, drama, clothing, food, tourism, culture, electronics, and high-te...
Recently, consumers are showing positive preference for nostalgia irritation without discrimination between male and female. Recent marketing trends are nostalgia marketing, which stimulates nostalgia in various fields such as movies, drama, clothing, food, tourism, culture, electronics, and high-tech products. According to previous studies, the strategy for products using nostalgia stimuli is very positive for consumers' purchase intention and brand loyalty. Nostalgia stimuli attract consumers to the feeling of past nostalgic nostalgia, and consumers are more positive about products that reflect nostalgic stimulation even though they are the same product. However, not all consumers have a positive effect on nostalgia stimuli. In this study, we conducted the experiment through the experiment to establish the effect of the nostalgia function and the nostalgia marketing as the outcome variables by setting the consumer 's personal and psychological factors as the causal variables. The results of this study are as follows: First, when loneliness, which is a psychological factor of consumers, directly causes nostalgia marketing, it did not directly affect nostalgia marketing. However, it was found that loneliness had a significant effect on self - sense and social bond, which is a function of nostalgia. Therefore, it is effective to integrate the nostalgia stimulation to marketing to improve the inner affirmation of the loneliness through empathy and communication in social relations. Second, personal innovativeness and loneliness had a significant effect on nostalgia function, but consumers with high price sensitivity did not influence self - positive nostalgia function. Therefore, consumers who are highly price sensitive should adopt a nostalgia marketing strategy by applying the high quality personal value standard. .Third, self - affirmation, which is a nostalgia function, has a significant effect on nostalgia marketing but it does not support social bond. Therefore, the effect of nostalgia stimulation was shown to be effective in social bonding, but in the case of social bonding, consumers did not have significant influence on nostalgia marketing. According to this study, the response to nostalgia stimulationBecause it is a very personal and subjective feeling, it is possible to establish a marketing strategy that induces nostalgia stimulation that is appropriate for consumer's emotional suitability by grasping the value and needs of the individual and establishing a strategy to enhance the nostalgia effect from a different angle Present the present time.
Recently, consumers are showing positive preference for nostalgia irritation without discrimination between male and female. Recent marketing trends are nostalgia marketing, which stimulates nostalgia in various fields such as movies, drama, clothing, food, tourism, culture, electronics, and high-tech products. According to previous studies, the strategy for products using nostalgia stimuli is very positive for consumers' purchase intention and brand loyalty. Nostalgia stimuli attract consumers to the feeling of past nostalgic nostalgia, and consumers are more positive about products that reflect nostalgic stimulation even though they are the same product. However, not all consumers have a positive effect on nostalgia stimuli. In this study, we conducted the experiment through the experiment to establish the effect of the nostalgia function and the nostalgia marketing as the outcome variables by setting the consumer 's personal and psychological factors as the causal variables. The results of this study are as follows: First, when loneliness, which is a psychological factor of consumers, directly causes nostalgia marketing, it did not directly affect nostalgia marketing. However, it was found that loneliness had a significant effect on self - sense and social bond, which is a function of nostalgia. Therefore, it is effective to integrate the nostalgia stimulation to marketing to improve the inner affirmation of the loneliness through empathy and communication in social relations. Second, personal innovativeness and loneliness had a significant effect on nostalgia function, but consumers with high price sensitivity did not influence self - positive nostalgia function. Therefore, consumers who are highly price sensitive should adopt a nostalgia marketing strategy by applying the high quality personal value standard. .Third, self - affirmation, which is a nostalgia function, has a significant effect on nostalgia marketing but it does not support social bond. Therefore, the effect of nostalgia stimulation was shown to be effective in social bonding, but in the case of social bonding, consumers did not have significant influence on nostalgia marketing. According to this study, the response to nostalgia stimulationBecause it is a very personal and subjective feeling, it is possible to establish a marketing strategy that induces nostalgia stimulation that is appropriate for consumer's emotional suitability by grasping the value and needs of the individual and establishing a strategy to enhance the nostalgia effect from a different angle Present the present time.
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