본 연구의 목적은 초등학교 1-3학년 자녀를 둔 부모를 대상으로 아동학대 예방 부모성찰 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 프로그램 개발을 위해 기초자료 분석을 통하여 프로그램 내용을 구성하였다. 또한 상담심리전공 전문가의 내용 타당도 검토를 통해 프로그램의 내용을 수정하고 보완하였다. 프로그램의 세부 목표는 다음과 같다. 첫째, 부모는 아동학대의 명확한 기준과 개념의 이해를 통해 아동학대에 대해 민감하게 반응할 수 있다. 둘째, 부모의 자기이해를 통해 부모로서의 자신의 욕구와 내적상태에 대해 파악할 수 있다. 셋째, 자녀이해를 통해 자녀의 감정과 의도에 대해 이해할 수 있다. 넷째, 부모-자녀의 관계이해를 통해 부모가 자녀에게 주는 영향력에 대해 성찰하여, 부모역할의 중요성을 인식할 수 있다. 이러한 목표를 성취할 수 있도록 ‘오리엔테이션’, ‘아동발달’, ‘아동학대’, ‘나에 대한 이해’, ‘원가족 탐색’, ‘부모자녀관계’, ‘훈육’, ‘부모의 역할’로 프로그램 내용 요소를 구성하였다. 또한 프로그램의 성격은 부모교육과 부모집단상담이 결합된 형태로 구성하였다. 이를 통해 회기별 90분, 주 2회, 총 8회기의 프로그램이 개발되었다. 프로그램은 2017년 10월 17일부터 11월 16일까지 서울시에 위치한 A초등학교 1-3학년에 재학 중인 자녀를 둔 15명의 부모를 실험집단으로 매 주 2회 90분씩 총 8회기의 프로그램을 실시하였다. 통제집단은 같은 초등학교 1-3학년에 재학 중인 자녀를 둔 15명의 부모를 대상으로 하였다. 프로그램의 적용효과를 위해 두 집단에게 아동학대 인식, 부모성찰에 대한 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 자료는 ...
본 연구의 목적은 초등학교 1-3학년 자녀를 둔 부모를 대상으로 아동학대 예방 부모성찰 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 프로그램 개발을 위해 기초자료 분석을 통하여 프로그램 내용을 구성하였다. 또한 상담심리전공 전문가의 내용 타당도 검토를 통해 프로그램의 내용을 수정하고 보완하였다. 프로그램의 세부 목표는 다음과 같다. 첫째, 부모는 아동학대의 명확한 기준과 개념의 이해를 통해 아동학대에 대해 민감하게 반응할 수 있다. 둘째, 부모의 자기이해를 통해 부모로서의 자신의 욕구와 내적상태에 대해 파악할 수 있다. 셋째, 자녀이해를 통해 자녀의 감정과 의도에 대해 이해할 수 있다. 넷째, 부모-자녀의 관계이해를 통해 부모가 자녀에게 주는 영향력에 대해 성찰하여, 부모역할의 중요성을 인식할 수 있다. 이러한 목표를 성취할 수 있도록 ‘오리엔테이션’, ‘아동발달’, ‘아동학대’, ‘나에 대한 이해’, ‘원가족 탐색’, ‘부모자녀관계’, ‘훈육’, ‘부모의 역할’로 프로그램 내용 요소를 구성하였다. 또한 프로그램의 성격은 부모교육과 부모집단상담이 결합된 형태로 구성하였다. 이를 통해 회기별 90분, 주 2회, 총 8회기의 프로그램이 개발되었다. 프로그램은 2017년 10월 17일부터 11월 16일까지 서울시에 위치한 A초등학교 1-3학년에 재학 중인 자녀를 둔 15명의 부모를 실험집단으로 매 주 2회 90분씩 총 8회기의 프로그램을 실시하였다. 통제집단은 같은 초등학교 1-3학년에 재학 중인 자녀를 둔 15명의 부모를 대상으로 하였다. 프로그램의 적용효과를 위해 두 집단에게 아동학대 인식, 부모성찰에 대한 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 자료는 SPSS 21.0에서 독립 표본 t 검증과 대응 표본 t 검증을 통해 통계적 분석을 하였다. 위와 같은 과정을 통해 얻어진 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모성찰 프로그램에 참여한 부모들의 아동학대 인식이 유의하게 향상되었다. 둘째, 부모성찰 프로그램에 참여한 부모들의 부모성찰 수준이 유의하게 향상되었다. 결론적으로 프로그램을 통해 부모들은 아동학대에 대해 정확히 이해하고, 자신의 양육행동이 자녀에게 어떠한 영향을 미치는 지에 대해 민감함을 가져 결과적으로 아동학대를 예방할 수 있게 되었음을 확인할 수 있었다.
본 연구의 목적은 초등학교 1-3학년 자녀를 둔 부모를 대상으로 아동학대 예방 부모성찰 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 프로그램 개발을 위해 기초자료 분석을 통하여 프로그램 내용을 구성하였다. 또한 상담심리전공 전문가의 내용 타당도 검토를 통해 프로그램의 내용을 수정하고 보완하였다. 프로그램의 세부 목표는 다음과 같다. 첫째, 부모는 아동학대의 명확한 기준과 개념의 이해를 통해 아동학대에 대해 민감하게 반응할 수 있다. 둘째, 부모의 자기이해를 통해 부모로서의 자신의 욕구와 내적상태에 대해 파악할 수 있다. 셋째, 자녀이해를 통해 자녀의 감정과 의도에 대해 이해할 수 있다. 넷째, 부모-자녀의 관계이해를 통해 부모가 자녀에게 주는 영향력에 대해 성찰하여, 부모역할의 중요성을 인식할 수 있다. 이러한 목표를 성취할 수 있도록 ‘오리엔테이션’, ‘아동발달’, ‘아동학대’, ‘나에 대한 이해’, ‘원가족 탐색’, ‘부모자녀관계’, ‘훈육’, ‘부모의 역할’로 프로그램 내용 요소를 구성하였다. 또한 프로그램의 성격은 부모교육과 부모집단상담이 결합된 형태로 구성하였다. 이를 통해 회기별 90분, 주 2회, 총 8회기의 프로그램이 개발되었다. 프로그램은 2017년 10월 17일부터 11월 16일까지 서울시에 위치한 A초등학교 1-3학년에 재학 중인 자녀를 둔 15명의 부모를 실험집단으로 매 주 2회 90분씩 총 8회기의 프로그램을 실시하였다. 통제집단은 같은 초등학교 1-3학년에 재학 중인 자녀를 둔 15명의 부모를 대상으로 하였다. 프로그램의 적용효과를 위해 두 집단에게 아동학대 인식, 부모성찰에 대한 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 자료는 SPSS 21.0에서 독립 표본 t 검증과 대응 표본 t 검증을 통해 통계적 분석을 하였다. 위와 같은 과정을 통해 얻어진 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모성찰 프로그램에 참여한 부모들의 아동학대 인식이 유의하게 향상되었다. 둘째, 부모성찰 프로그램에 참여한 부모들의 부모성찰 수준이 유의하게 향상되었다. 결론적으로 프로그램을 통해 부모들은 아동학대에 대해 정확히 이해하고, 자신의 양육행동이 자녀에게 어떠한 영향을 미치는 지에 대해 민감함을 가져 결과적으로 아동학대를 예방할 수 있게 되었음을 확인할 수 있었다.
The purpose of this study is to develop a program for the prevention of child abuse prevention and to verify the effectiveness of the program for the parents of the 1st to 3rd grade children in elementary school. The contents of the program were composed through the literature analysis for the progr...
The purpose of this study is to develop a program for the prevention of child abuse prevention and to verify the effectiveness of the program for the parents of the 1st to 3rd grade children in elementary school. The contents of the program were composed through the literature analysis for the program development. The counseling psychology specialist verified the content validity and revised the program contents. The goals of the program are as follows. First, parents can respond sensitively to child abuse through a clear understanding of the concepts and concepts of child abuse. Second, the understanding of the parent 's own self can grasp his / her desire as a parent and the internal state. Third, parents can have a general understanding of their child's feelings and intentions. Fourth, understanding parent-child relationships allows parents to reflect on the impact their parents have on their children and to recognize the importance of parental roles. A program of 90 minutes per session, twice a week, total 8 sessions was developed. In order to verify the applicability of the developed program and its effects, the following research questions were set up.
Research problems 1. The experimental group participating in the child abuse prevention parenting program will have a significant difference in child abuse perceptions compared to the control group.
Research problem 2. The experimental group participating in the child abuse prevention parenting program will have a significant difference in parental reflection compared to the control group.
Research problem 3. Parents who participated in the Child Abuse Prevention Parenting Program will have a significant difference in child abuse awareness. 3-2. Will the child's awareness of emotional abuse be improved by participating in the Child Abuse Prevention Parenting Program? 3-3. Will parental child sexual abuse awareness be improved when participating in the Child Abuse Prevention Parenting Program? 3-4. Will the perception of parental neglect of parents participating in the Child Abuse Prevention Parenting Program improve?
Research problem 4. Will parents who participated in the Prevention of Child Abuse Parents Reflection Program differ in parental reflection compared to their participation? 4-1. Will the child's understanding of parents who participate in the Prevention of Child Abuse Parenting Program Improve? 4-2. Will the area of parental role understanding of the child abuse prevention parental reflection program be improved? 4-3. Will parent awareness of child abuse preventive parenting programs be improved?
The program was run from October 17, 2017 to November 16, 2017. The study participants participated in the experimental group are 15 parents who have children in the 1st to 3rd grade A elementary school in Seoul. The control group consisted of 15 parents who had children in the first grade to third grade in the same elementary school. The effect of the program was evaluated by pre – test and post – test for parental reflection of child abuse. The data obtained in this study were statistically analyzed by SPSS 21.0 using independent sample T test and corresponding sample T test. The main results obtained through the above process are summarized as follows. First, the perception of child abuse by parents participating in the parental reflection program was significantly improved. Second, parental reflection level of parents who participated in the parental reflection program was significantly improved. In conclusion, the program showed that parents were able to accurately understand child abuse and to be sensitive about how their parenting behaviors affect their children, resulting in prevention of child abuse.
The purpose of this study is to develop a program for the prevention of child abuse prevention and to verify the effectiveness of the program for the parents of the 1st to 3rd grade children in elementary school. The contents of the program were composed through the literature analysis for the program development. The counseling psychology specialist verified the content validity and revised the program contents. The goals of the program are as follows. First, parents can respond sensitively to child abuse through a clear understanding of the concepts and concepts of child abuse. Second, the understanding of the parent 's own self can grasp his / her desire as a parent and the internal state. Third, parents can have a general understanding of their child's feelings and intentions. Fourth, understanding parent-child relationships allows parents to reflect on the impact their parents have on their children and to recognize the importance of parental roles. A program of 90 minutes per session, twice a week, total 8 sessions was developed. In order to verify the applicability of the developed program and its effects, the following research questions were set up.
Research problems 1. The experimental group participating in the child abuse prevention parenting program will have a significant difference in child abuse perceptions compared to the control group.
Research problem 2. The experimental group participating in the child abuse prevention parenting program will have a significant difference in parental reflection compared to the control group.
Research problem 3. Parents who participated in the Child Abuse Prevention Parenting Program will have a significant difference in child abuse awareness. 3-2. Will the child's awareness of emotional abuse be improved by participating in the Child Abuse Prevention Parenting Program? 3-3. Will parental child sexual abuse awareness be improved when participating in the Child Abuse Prevention Parenting Program? 3-4. Will the perception of parental neglect of parents participating in the Child Abuse Prevention Parenting Program improve?
Research problem 4. Will parents who participated in the Prevention of Child Abuse Parents Reflection Program differ in parental reflection compared to their participation? 4-1. Will the child's understanding of parents who participate in the Prevention of Child Abuse Parenting Program Improve? 4-2. Will the area of parental role understanding of the child abuse prevention parental reflection program be improved? 4-3. Will parent awareness of child abuse preventive parenting programs be improved?
The program was run from October 17, 2017 to November 16, 2017. The study participants participated in the experimental group are 15 parents who have children in the 1st to 3rd grade A elementary school in Seoul. The control group consisted of 15 parents who had children in the first grade to third grade in the same elementary school. The effect of the program was evaluated by pre – test and post – test for parental reflection of child abuse. The data obtained in this study were statistically analyzed by SPSS 21.0 using independent sample T test and corresponding sample T test. The main results obtained through the above process are summarized as follows. First, the perception of child abuse by parents participating in the parental reflection program was significantly improved. Second, parental reflection level of parents who participated in the parental reflection program was significantly improved. In conclusion, the program showed that parents were able to accurately understand child abuse and to be sensitive about how their parenting behaviors affect their children, resulting in prevention of child abuse.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.