라반의 Effort 요소에 기반한 무용/동작심리치료적 개입이 종일반 유아의 정서지능에 미치는 효과 The Effects of the Dance/Movement Psychotherapy Intervention Based Laban's Effort Factors on Full Day Class Young Children's Emotional Intelligence원문보기
본 연구는 라반의 Effort 요소에 기반한 무용/동작심리치료적 개입이 종일반 유아의 정서지능에 미치는 효과를 검증하기 위해 시행되었다. 종일반 프로그램을 교육 받는 유아들은 가정에서 부모와 보내는 시간보다 하루 대부분을 유아교육기관에서 보내기 때문에 반일반 유치원에 다니는 유아보다 기관의 환경적 요인으로부터 큰 영향을 받는다(이순형, 1992). 또한 유아는 가정의 양육자보다 기관의 교사 및 또래와 보내는 시간이 증가함으로서 유아교육기관의 환경은 가정과 같은 기능과 역할의 중요성이 강조되며 이는 유아의 정서의 발달에도 영향을 줄 수 있다. 그러나 현재 종일반 유아를 위한 정서지능교육이나 ...
본 연구는 라반의 Effort 요소에 기반한 무용/동작심리치료적 개입이 종일반 유아의 정서지능에 미치는 효과를 검증하기 위해 시행되었다. 종일반 프로그램을 교육 받는 유아들은 가정에서 부모와 보내는 시간보다 하루 대부분을 유아교육기관에서 보내기 때문에 반일반 유치원에 다니는 유아보다 기관의 환경적 요인으로부터 큰 영향을 받는다(이순형, 1992). 또한 유아는 가정의 양육자보다 기관의 교사 및 또래와 보내는 시간이 증가함으로서 유아교육기관의 환경은 가정과 같은 기능과 역할의 중요성이 강조되며 이는 유아의 정서의 발달에도 영향을 줄 수 있다. 그러나 현재 종일반 유아를 위한 정서지능교육이나 심리치료 등 다양한 지원과 개입이 매우 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 종일반 유아의 정서지능 향상을 위한 무용/동작심리치료적 개입 프로그램을 구성하여 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구는 서울소재 J구에 거주하며 유치원 종일반을 이용하고 있는 만 5세 유아 20명을 대상으로 실험집단 10명, 통제집단 10명으로 연구를 실행하였다. 연구 도구는 Salovey와 Mayer(1990)가 개발한 도구를 기반으로 이병래(1997)가 수정 및 번안한 교사용 유아 정서지능 체크리스트를 사용하였다. 이 검사척도는 교사가 유아를 관찰하여 작성하는 방법으로 구성되었다. 라반의 Effort 요소에 기반한 무용/동작심리치료적 개입 프로그램은 2017년 7월 말부터 8월까지 두 집단으로 나뉘어 주 2회 회기 당 50분씩 총 8회기에 걸쳐 진행되었다. 프로그램은 각 회기 마다 핵심 주제인 라반의 Effort의 네 가지 요소와 특질들을 적용하여 정서지능 하위요인에 따라 단계별로 활용하였다. 전체프로그램은 4단계로 구성되었으며 1단계는 집단과의 안전한 라포를 형성하여 불안을 이완하고 안전한 사회적 공간을 경험하며 개인의 신체경계를 인식할 수 있도록 하였다. 2단계는 신체의 무게중심 움직임을 통해하여 자신을 인식할 수 있도록 하며 다양한 움직임의 질을 경험하여 느낀 감정을 인식하고 표현할 수 있도록 하였다. 또한 신체조절 움직임 활동을 통해 자기조절을 경험함으로서 자신의 감정을 적절히 조절하고 변화시킬 수 있도록 하였다. 3단계는 움직임을 통해 다양한 감정을 이해하고 자신의 정서를 표현할 수 있도록 하며 집단 움직임 활동을 경험하여 타인을 인식하고 긍정적 상호작용의 정서를 갖도록 하였다. 마지막 4단계는 움직임을 통하여 집단원의 조율과 공감을 경험하고 긍정적 또래관계 정서를 갖도록 하였다. 프로그램의 활동대형은 원형구조 대형을 기본으로 진행되었으며 매 회기 활동 시작과 끝에 현재의 기분을 표정으로 표현한 후 언어화 하는 경험을 통해 신체와 감정의 일치성을 인식할 수 있도록 하였다. 전체 프로그램이 종료된 후 연구집단의 사전 사후 검사를 통하여 통계적 유의성을 검증하였다. 그 결과 종일반 유아의 정서지능의 자기정서인식과 표현능력, 타인정서인식능력, 타인정서조절능력에 유의한 효과가 나타났다. 반면 자기정서조절능력은 통계적으로 유의하지는 않았으나 평균점수가 증가하였다. 이러한 연구결과를 통해 라반의 Effort 요소에 기반한 무용/동작심리치료적 개입이 종일반 유아의 정서지능에 긍정적인 영향을 미친 것으로 해석할 수 있다.
본 연구는 라반의 Effort 요소에 기반한 무용/동작심리치료적 개입이 종일반 유아의 정서지능에 미치는 효과를 검증하기 위해 시행되었다. 종일반 프로그램을 교육 받는 유아들은 가정에서 부모와 보내는 시간보다 하루 대부분을 유아교육기관에서 보내기 때문에 반일반 유치원에 다니는 유아보다 기관의 환경적 요인으로부터 큰 영향을 받는다(이순형, 1992). 또한 유아는 가정의 양육자보다 기관의 교사 및 또래와 보내는 시간이 증가함으로서 유아교육기관의 환경은 가정과 같은 기능과 역할의 중요성이 강조되며 이는 유아의 정서의 발달에도 영향을 줄 수 있다. 그러나 현재 종일반 유아를 위한 정서지능교육이나 심리치료 등 다양한 지원과 개입이 매우 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 종일반 유아의 정서지능 향상을 위한 무용/동작심리치료적 개입 프로그램을 구성하여 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구는 서울소재 J구에 거주하며 유치원 종일반을 이용하고 있는 만 5세 유아 20명을 대상으로 실험집단 10명, 통제집단 10명으로 연구를 실행하였다. 연구 도구는 Salovey와 Mayer(1990)가 개발한 도구를 기반으로 이병래(1997)가 수정 및 번안한 교사용 유아 정서지능 체크리스트를 사용하였다. 이 검사척도는 교사가 유아를 관찰하여 작성하는 방법으로 구성되었다. 라반의 Effort 요소에 기반한 무용/동작심리치료적 개입 프로그램은 2017년 7월 말부터 8월까지 두 집단으로 나뉘어 주 2회 회기 당 50분씩 총 8회기에 걸쳐 진행되었다. 프로그램은 각 회기 마다 핵심 주제인 라반의 Effort의 네 가지 요소와 특질들을 적용하여 정서지능 하위요인에 따라 단계별로 활용하였다. 전체프로그램은 4단계로 구성되었으며 1단계는 집단과의 안전한 라포를 형성하여 불안을 이완하고 안전한 사회적 공간을 경험하며 개인의 신체경계를 인식할 수 있도록 하였다. 2단계는 신체의 무게중심 움직임을 통해하여 자신을 인식할 수 있도록 하며 다양한 움직임의 질을 경험하여 느낀 감정을 인식하고 표현할 수 있도록 하였다. 또한 신체조절 움직임 활동을 통해 자기조절을 경험함으로서 자신의 감정을 적절히 조절하고 변화시킬 수 있도록 하였다. 3단계는 움직임을 통해 다양한 감정을 이해하고 자신의 정서를 표현할 수 있도록 하며 집단 움직임 활동을 경험하여 타인을 인식하고 긍정적 상호작용의 정서를 갖도록 하였다. 마지막 4단계는 움직임을 통하여 집단원의 조율과 공감을 경험하고 긍정적 또래관계 정서를 갖도록 하였다. 프로그램의 활동대형은 원형구조 대형을 기본으로 진행되었으며 매 회기 활동 시작과 끝에 현재의 기분을 표정으로 표현한 후 언어화 하는 경험을 통해 신체와 감정의 일치성을 인식할 수 있도록 하였다. 전체 프로그램이 종료된 후 연구집단의 사전 사후 검사를 통하여 통계적 유의성을 검증하였다. 그 결과 종일반 유아의 정서지능의 자기정서인식과 표현능력, 타인정서인식능력, 타인정서조절능력에 유의한 효과가 나타났다. 반면 자기정서조절능력은 통계적으로 유의하지는 않았으나 평균점수가 증가하였다. 이러한 연구결과를 통해 라반의 Effort 요소에 기반한 무용/동작심리치료적 개입이 종일반 유아의 정서지능에 긍정적인 영향을 미친 것으로 해석할 수 있다.
This research was conducted to verify the effects of dance/ movement psychotherapy intervention based Laban’s Effort factors on the emotional intelligence of young children. Young children’s who are receiving full – day classes are more likely to spend their day than the time they spend with their p...
This research was conducted to verify the effects of dance/ movement psychotherapy intervention based Laban’s Effort factors on the emotional intelligence of young children. Young children’s who are receiving full – day classes are more likely to spend their day than the time they spend with their parents at home, so the social and cultural environment of the institution is more influenced by young children attending kindergarten. The environment of the early childhood education institution emphasizes the importance of functions and roles like home, which may also affect the development of young children emotions. However, current psychological interventions such as emotional intelligence education and psychotherapy for young children are not enough. In this research, we tried to verify the effects of the dance /movement intervention program for improving the emotional intelligence of young children. This research was conducted on 20 children aged 5 years and using full–day kindergarten, 10 experimental group and 10 control group. As a research tool, a tool developed by Salovey and Mayer (1990) was used for the teacher's young children emotional intelligence checklist. The dance/movement psychotherapy intervention program based Laban's Effort element was divided into two groups from late July to August, 2017. The program was applied step by step according to the 4 factors of emotional intelligence by applying the four elements and attributes of Laban's Effort. The whole program consisted of four stages. The activities of the program were based on the prototype structure. At the beginning and end of each session, the students were able to recognize the correspondence between the body and the emotion through the experience of expression of the current emotion by expression and language. Before the start of the program, the homogeneity of the subjects was secured and statistical significance was verified after the end of the program. As a result, there were significant effects on the self - recognition and expressive ability, the recognition ability of the other person, and the ability of others to control the emotional intelligence of the in young children. On the other hand, the self-regulation ability was not statistically significant, but there was a slight change in the average score. The results of this study can be interpreted that dance/movement psychotherapy intervention based the Effort element of Laban positively influenced the emotional intelligence of the young children.
This research was conducted to verify the effects of dance/ movement psychotherapy intervention based Laban’s Effort factors on the emotional intelligence of young children. Young children’s who are receiving full – day classes are more likely to spend their day than the time they spend with their parents at home, so the social and cultural environment of the institution is more influenced by young children attending kindergarten. The environment of the early childhood education institution emphasizes the importance of functions and roles like home, which may also affect the development of young children emotions. However, current psychological interventions such as emotional intelligence education and psychotherapy for young children are not enough. In this research, we tried to verify the effects of the dance /movement intervention program for improving the emotional intelligence of young children. This research was conducted on 20 children aged 5 years and using full–day kindergarten, 10 experimental group and 10 control group. As a research tool, a tool developed by Salovey and Mayer (1990) was used for the teacher's young children emotional intelligence checklist. The dance/movement psychotherapy intervention program based Laban's Effort element was divided into two groups from late July to August, 2017. The program was applied step by step according to the 4 factors of emotional intelligence by applying the four elements and attributes of Laban's Effort. The whole program consisted of four stages. The activities of the program were based on the prototype structure. At the beginning and end of each session, the students were able to recognize the correspondence between the body and the emotion through the experience of expression of the current emotion by expression and language. Before the start of the program, the homogeneity of the subjects was secured and statistical significance was verified after the end of the program. As a result, there were significant effects on the self - recognition and expressive ability, the recognition ability of the other person, and the ability of others to control the emotional intelligence of the in young children. On the other hand, the self-regulation ability was not statistically significant, but there was a slight change in the average score. The results of this study can be interpreted that dance/movement psychotherapy intervention based the Effort element of Laban positively influenced the emotional intelligence of the young children.
주제어
#무용/동작심리치료, Laban, Effort, 정서지능, 종일반 유아, Dance/movement psychotherapy, Laban, Effort, Emotional intelligence, Full-day young children
학위논문 정보
저자
김하정
학위수여기관
서울여자대학교 특수치료전문대학원
학위구분
국내석사
학과
표현예술치료학과
발행연도
2018
총페이지
73장
키워드
무용/동작심리치료, Laban, Effort, 정서지능, 종일반 유아, Dance/movement psychotherapy, Laban, Effort, Emotional intelligence, Full-day young children
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.