본 연구는 의사소통역량 강화를 위한 문법 교육 내용을 확인하여 실제 교육 현장에서 핵심 역량에 따른 문법 교육이 실현될 수 있도록 지원해주고자 한다. 이를 위해 국어 교과 전문가와 학습자를 대상으로 문법 교육 내용에 대한 연구를 진행하였다. 이는 역량중심 교육이 학습자와 교사 모두를 적극적인 교육 참여자로 전제하고 있고, 그러한 전제가 실현되어야 본래적 의미의 역량중심 교육이라 할 수 있기 때문이다. 역량중심 교육에서는 지식을 고정적이고 영구적인 것이라기보다는 임시적이고 잠정적인 것으로 간주하기 때문에 학습자와 교사에 대해 다른 가정을 한다. 즉 역량중심 교육에서 학습자와 교사는 모두 적극적인 의미 구성자이다. 학습자는 제공된 지식을 단순히 재생산하는 것이 아니라 그들이 살아가는 삶 속에서 다양한 경험을 통해 지식을 구성하고 발전시켜 가는 존재이다. 교사 또한 특정 지식체의 가치를 전달하기보다는 학습자의 발달을 촉진하기 위한 다양한 경험을 탐색하고 구성한다. 그동안의 문법 교육은 학습자 중심 교육, 현장 중심 교육을 주장하면서도 교육에서 학습자나 교수자의 역할을 수동적으로 제한해 둔 측면이 많았다. 문법 교육에서 학습자와 교수자 연구는 계속 진행되어 왔지만 대개 학습자와 교수자에 ‘대한’ 연구들이었고 학습자와 교수자를 ‘통한’ 연구는 드물었다. 특히 교육 내용에 대해서는 학습자가 자신의 목소리를 내기 어려웠으며 교수자도 어떤 경우에는 교육 행정가들보다 뒤에 놓여 있었다. 이런 상황이 문법 교육에서 연구와 실제의 괴리를 야기했는데 새로운 교육과정이 교육 현장에 적용되는 이 시점에 그 간극을 좁히기 위한 적극적인 노력이 더욱 요구된다. 이런 관점에서 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 먼저 의사소통역량 강화를 위한 문법 교육 내용 연구의 이론적 토대를 마련하고자 다양한 문헌 자료 검토를 통해 연구의 핵심 개념들은 살펴보았다. 역량은 총체성, ...
본 연구는 의사소통역량 강화를 위한 문법 교육 내용을 확인하여 실제 교육 현장에서 핵심 역량에 따른 문법 교육이 실현될 수 있도록 지원해주고자 한다. 이를 위해 국어 교과 전문가와 학습자를 대상으로 문법 교육 내용에 대한 연구를 진행하였다. 이는 역량중심 교육이 학습자와 교사 모두를 적극적인 교육 참여자로 전제하고 있고, 그러한 전제가 실현되어야 본래적 의미의 역량중심 교육이라 할 수 있기 때문이다. 역량중심 교육에서는 지식을 고정적이고 영구적인 것이라기보다는 임시적이고 잠정적인 것으로 간주하기 때문에 학습자와 교사에 대해 다른 가정을 한다. 즉 역량중심 교육에서 학습자와 교사는 모두 적극적인 의미 구성자이다. 학습자는 제공된 지식을 단순히 재생산하는 것이 아니라 그들이 살아가는 삶 속에서 다양한 경험을 통해 지식을 구성하고 발전시켜 가는 존재이다. 교사 또한 특정 지식체의 가치를 전달하기보다는 학습자의 발달을 촉진하기 위한 다양한 경험을 탐색하고 구성한다. 그동안의 문법 교육은 학습자 중심 교육, 현장 중심 교육을 주장하면서도 교육에서 학습자나 교수자의 역할을 수동적으로 제한해 둔 측면이 많았다. 문법 교육에서 학습자와 교수자 연구는 계속 진행되어 왔지만 대개 학습자와 교수자에 ‘대한’ 연구들이었고 학습자와 교수자를 ‘통한’ 연구는 드물었다. 특히 교육 내용에 대해서는 학습자가 자신의 목소리를 내기 어려웠으며 교수자도 어떤 경우에는 교육 행정가들보다 뒤에 놓여 있었다. 이런 상황이 문법 교육에서 연구와 실제의 괴리를 야기했는데 새로운 교육과정이 교육 현장에 적용되는 이 시점에 그 간극을 좁히기 위한 적극적인 노력이 더욱 요구된다. 이런 관점에서 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 먼저 의사소통역량 강화를 위한 문법 교육 내용 연구의 이론적 토대를 마련하고자 다양한 문헌 자료 검토를 통해 연구의 핵심 개념들은 살펴보았다. 역량은 총체성, 수행성, 맥락성, 학습가능성을 특성으로 하는 개념으로 우리는 교육과정의 측면에서 핵심 역량을 ‘선천적으로 타고나는 것이 아니라 학습될 수 있는 것으로 지적능력, 인성(태도), 기술 등을 포괄하는 다차원적 개념으로 향후 직업세계를 포함한 미래의 삶에 성공적으로 대처하기 위해 필수적으로 요청되는 능력’으로 규정하고 있다. 의사소통역량은 국어과 핵심 역량 중의 하나로 이전부터 국어 교육의 중심 목표였다. 의사소통능력은 언어 능력에서 발아된 개념으로 문법 능력을 필수 요소로 하고 있다. 그런데 최근의 언어학과 언어교육학 논의들이 언어 사용의 측면을 중시하고, 정확성보다는 유창성을 강조하고 있어 의사소통능력과 관련해서도 전략이나 담화와 관련한 연구와 교육이 활발하다. 또한 외국어 교수법에서 의사소통적 교수법이 문법 번역식 교수법과 반대되는 상대적 교수법으로 인식되어 의사소통과 문법은 거리가 먼 것으로 인식되어 온 경향이 있다. 그러나 여러 학자들이 정립한 의사소통역량의 개념에서 그 구성 요소로 문법 능력이 반드시 포함된다는 점은 의사소통능력에서 문법 능력이 중요하다는 사실과 문법 교육 영역에서 의사소통능력에 대한 연구를 활발히 수행할 필요가 있다는 점을 시사한다. 다음으로 의사소통역량과 문법 교육에 대한 전문가 인식을 연구하였다. 이는 27명의 국어 교과 전문가를 대상으로 두 차례에 걸친 델파이 조사를 통해 연구를 수행하였는데, 연구 결과 전문가들은 국어과 의사소통역량의 개념 속에 의사소통역량의 지식에 대한 내용이 부족하고 국어 지식에 대한 이해가 부적절하게 표현되었으며, 의사소통의 상호성이 제시되어 있지 않다는 의견을 보였다. 또한 국어과 의사소통역량과 문법 능력의 관계에 대해서는 응답자의 78%가 문법 능력이 의사소통역량의 하위 역량이라고 인식하였다. 이는 정확하고 원활한 의사소통을 위해서 문법 능력이 필수적이라는 데에 대부분의 전문가들이 동의하고 있다는 것을 보여준다. 또한 문법 교육 내용과 의사소통역량과의 관련성 및 필요성에 대해 전문가들이 가장 관련성이 높다고 응답한 성취기준은 모두 담화와 매체 관련 성취기준이었다. 마지막으로 학습자의 의사소통역량 강화를 위해 필요한 문법 교육 내용을 연구하기 위해 요구 분석을 실시하였다. 학습자들이 의사소통역량 강화를 위해 어떤 문법 내용의 교육을 요구하는지 우선순위를 통해 파악하였는데, 교육 요구 최우선 순위 문항은 문법 요소, 단어의 의미, 표준 발음법과 한글 맞춤법을 포함하는 문법 지식에 대한 것으로 나타났다. 국어 교육 전문가들은 담화와 매체 관련 교육 내용이 의사소통역량과 가장 관련성이 크며 의사소통역량 강화를 위해서는 그러한 내용을 교육해야 한다고 응답한 반면 학습자들은 자신들의 의사소통역량을 강화하기 위해서는 문법 지식에 대한 교육이 가장 필요하다고 응답하고 있다. 전문가 인식과 학습자 요구에서의 이러한 차이는 문법 교육 논의에 학습자의 의견을 반영해야 할 필요성을 다시 한 번 상기시켜 준다. 문법 내용에 대한 학습자의 교육 요구는 학습자의 성별과 전공 계열에 따라서도 차이를 보였는데 남학생보다는 여학생이, 타 계열보다는 문과 계열 학습자가 상대적으로 많은 문법 내용에 대해 교육의 필요성을 요구하고 있었다. 즉 여학생과 문과계열 학습자가 좀 더 정교하고 정확한 국어 능력 즉 모어 학습자로서의 고차원적 의사소통능력에 대한 요구를 보인다. 이 같은 분석 결과는 학습자의 성별 특성에 따른 개별화 교육과 앞으로 진행될 문‧이과 통합교육에 시사점을 준다.
본 연구는 의사소통역량 강화를 위한 문법 교육 내용을 확인하여 실제 교육 현장에서 핵심 역량에 따른 문법 교육이 실현될 수 있도록 지원해주고자 한다. 이를 위해 국어 교과 전문가와 학습자를 대상으로 문법 교육 내용에 대한 연구를 진행하였다. 이는 역량중심 교육이 학습자와 교사 모두를 적극적인 교육 참여자로 전제하고 있고, 그러한 전제가 실현되어야 본래적 의미의 역량중심 교육이라 할 수 있기 때문이다. 역량중심 교육에서는 지식을 고정적이고 영구적인 것이라기보다는 임시적이고 잠정적인 것으로 간주하기 때문에 학습자와 교사에 대해 다른 가정을 한다. 즉 역량중심 교육에서 학습자와 교사는 모두 적극적인 의미 구성자이다. 학습자는 제공된 지식을 단순히 재생산하는 것이 아니라 그들이 살아가는 삶 속에서 다양한 경험을 통해 지식을 구성하고 발전시켜 가는 존재이다. 교사 또한 특정 지식체의 가치를 전달하기보다는 학습자의 발달을 촉진하기 위한 다양한 경험을 탐색하고 구성한다. 그동안의 문법 교육은 학습자 중심 교육, 현장 중심 교육을 주장하면서도 교육에서 학습자나 교수자의 역할을 수동적으로 제한해 둔 측면이 많았다. 문법 교육에서 학습자와 교수자 연구는 계속 진행되어 왔지만 대개 학습자와 교수자에 ‘대한’ 연구들이었고 학습자와 교수자를 ‘통한’ 연구는 드물었다. 특히 교육 내용에 대해서는 학습자가 자신의 목소리를 내기 어려웠으며 교수자도 어떤 경우에는 교육 행정가들보다 뒤에 놓여 있었다. 이런 상황이 문법 교육에서 연구와 실제의 괴리를 야기했는데 새로운 교육과정이 교육 현장에 적용되는 이 시점에 그 간극을 좁히기 위한 적극적인 노력이 더욱 요구된다. 이런 관점에서 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 먼저 의사소통역량 강화를 위한 문법 교육 내용 연구의 이론적 토대를 마련하고자 다양한 문헌 자료 검토를 통해 연구의 핵심 개념들은 살펴보았다. 역량은 총체성, 수행성, 맥락성, 학습가능성을 특성으로 하는 개념으로 우리는 교육과정의 측면에서 핵심 역량을 ‘선천적으로 타고나는 것이 아니라 학습될 수 있는 것으로 지적능력, 인성(태도), 기술 등을 포괄하는 다차원적 개념으로 향후 직업세계를 포함한 미래의 삶에 성공적으로 대처하기 위해 필수적으로 요청되는 능력’으로 규정하고 있다. 의사소통역량은 국어과 핵심 역량 중의 하나로 이전부터 국어 교육의 중심 목표였다. 의사소통능력은 언어 능력에서 발아된 개념으로 문법 능력을 필수 요소로 하고 있다. 그런데 최근의 언어학과 언어교육학 논의들이 언어 사용의 측면을 중시하고, 정확성보다는 유창성을 강조하고 있어 의사소통능력과 관련해서도 전략이나 담화와 관련한 연구와 교육이 활발하다. 또한 외국어 교수법에서 의사소통적 교수법이 문법 번역식 교수법과 반대되는 상대적 교수법으로 인식되어 의사소통과 문법은 거리가 먼 것으로 인식되어 온 경향이 있다. 그러나 여러 학자들이 정립한 의사소통역량의 개념에서 그 구성 요소로 문법 능력이 반드시 포함된다는 점은 의사소통능력에서 문법 능력이 중요하다는 사실과 문법 교육 영역에서 의사소통능력에 대한 연구를 활발히 수행할 필요가 있다는 점을 시사한다. 다음으로 의사소통역량과 문법 교육에 대한 전문가 인식을 연구하였다. 이는 27명의 국어 교과 전문가를 대상으로 두 차례에 걸친 델파이 조사를 통해 연구를 수행하였는데, 연구 결과 전문가들은 국어과 의사소통역량의 개념 속에 의사소통역량의 지식에 대한 내용이 부족하고 국어 지식에 대한 이해가 부적절하게 표현되었으며, 의사소통의 상호성이 제시되어 있지 않다는 의견을 보였다. 또한 국어과 의사소통역량과 문법 능력의 관계에 대해서는 응답자의 78%가 문법 능력이 의사소통역량의 하위 역량이라고 인식하였다. 이는 정확하고 원활한 의사소통을 위해서 문법 능력이 필수적이라는 데에 대부분의 전문가들이 동의하고 있다는 것을 보여준다. 또한 문법 교육 내용과 의사소통역량과의 관련성 및 필요성에 대해 전문가들이 가장 관련성이 높다고 응답한 성취기준은 모두 담화와 매체 관련 성취기준이었다. 마지막으로 학습자의 의사소통역량 강화를 위해 필요한 문법 교육 내용을 연구하기 위해 요구 분석을 실시하였다. 학습자들이 의사소통역량 강화를 위해 어떤 문법 내용의 교육을 요구하는지 우선순위를 통해 파악하였는데, 교육 요구 최우선 순위 문항은 문법 요소, 단어의 의미, 표준 발음법과 한글 맞춤법을 포함하는 문법 지식에 대한 것으로 나타났다. 국어 교육 전문가들은 담화와 매체 관련 교육 내용이 의사소통역량과 가장 관련성이 크며 의사소통역량 강화를 위해서는 그러한 내용을 교육해야 한다고 응답한 반면 학습자들은 자신들의 의사소통역량을 강화하기 위해서는 문법 지식에 대한 교육이 가장 필요하다고 응답하고 있다. 전문가 인식과 학습자 요구에서의 이러한 차이는 문법 교육 논의에 학습자의 의견을 반영해야 할 필요성을 다시 한 번 상기시켜 준다. 문법 내용에 대한 학습자의 교육 요구는 학습자의 성별과 전공 계열에 따라서도 차이를 보였는데 남학생보다는 여학생이, 타 계열보다는 문과 계열 학습자가 상대적으로 많은 문법 내용에 대해 교육의 필요성을 요구하고 있었다. 즉 여학생과 문과계열 학습자가 좀 더 정교하고 정확한 국어 능력 즉 모어 학습자로서의 고차원적 의사소통능력에 대한 요구를 보인다. 이 같은 분석 결과는 학습자의 성별 특성에 따른 개별화 교육과 앞으로 진행될 문‧이과 통합교육에 시사점을 준다.
The purpose of this study is to support grammar education that is following core competency in actual education fields by confirming grammar education contents for enhancing communication competency. For this purpose, the study was conducted about grammar education contents for Korean language educa...
The purpose of this study is to support grammar education that is following core competency in actual education fields by confirming grammar education contents for enhancing communication competency. For this purpose, the study was conducted about grammar education contents for Korean language education experts and learners. This is because competency based education premises both learners and teachers as active education participants, and if such premise is realized, it can be called competency based education in its original meaning. Competency based education makes different assumptions for teachers and learners because knowledge is not static and permanent but temporary and tentative. In competency based education, learners and teachers are active constructors of meaning. In the meantime, the grammar education has limited the role of learners or teachers in education while advocating learner-centered education and field-oriented education. Although the study about learners and teachers in grammar education has been proceed, those were mostly studying ‘on’ learners and teachers, and studying ‘through’ learners and teachers were rare. Particularly, it was difficult for learners to express their voices about the contents of the education, and teachers were put behind education administrators in some cases. This situation has led to a gap between researches and practice in grammar education. So active efforts are needed to narrow the gap at this point when a new curriculum is applied to the education field. In this perspective, this study conducted following process. First, to establish the theoretical basis for the study of grammar education contents for enhancing communication competency, we reviewed the core concepts of this study through various literature review. Competency is a concept that has totality, performing, context, and possibility of learning. In this paper, the core competency is defined as ‘It can be learned, not inherited. It is a multidimensional concept that includes intellectual ability, personality (attitude), and technology. It is an essentially required skill to successfully cope with the future life including future careers’ in terms of curriculum. Communication competency is one of the core competencies of Korean language and it was a central objective. Communication ability is developed from language ability. And grammar ability is essential for communication ability. However, recent linguistics and linguistic pedagogy debates emphasize the aspect of language use, emphasizing fluency rather than accuracy. So, related to communication ability, researches and education related to strategy and discourse are active. In addition, in the foreign language teaching method, the communication teaching method is recognized as a relative teaching method contrary to the grammatical translation teaching method. For this reason, communication and grammar tend to be recognized as being distant from each other. However, the concept of communication competency established by various scholars necessarily includes grammar ability as a component. This suggests that grammar ability is important in communication competency and it is necessary to actively study communication competency in grammar education field. Next, this study researched experts’ cognition about communication competency and grammar education. This study was conducted through two Delphi surveys on 27 Korean language education experts. As a result of the research, the experts pointed out that lack of knowledge about communication competency, inadequacy of knowledge about Korean language knowledge, and communication were not suggested in the concept of communication competency of Korean language. Also, 78% of respondents perceived grammar ability as a subordinate ability of communication ability. This shows that most experts agree that grammar competency is essential for accurate and smooth communication. In addition, experts answered that discourse and media achievement standards are most relevant to communication competency. Finally, Needs analysis was conducted to study the contents of grammar education needed to enhance the learners’ communication competency. The students were asked to rank the grammar contents that they needed to improve their communication competency. The highest priority items are grammatical elements, meaning of words, grammar knowledge including standard pronunciation method and spelling. Unlike Korean language education experts, learners responded that they need education about grammar knowledge to enhance their communication competency. The education needs of the learners about the contents of grammar differed according to the learners’ gender and major. The female students and the students of the department of the curriculum were demanding the necessity of education for the relatively large amount of grammar contents. In other words, the female students and liberal arts students have a demand for a more sophisticated and accurate Korean language ability, that is a high-level communication ability as the mother tongue learners. The results of this analysis provide implications for individualized education according to the gender characteristics of learners and liberal arts·natural science integration education in the future.
The purpose of this study is to support grammar education that is following core competency in actual education fields by confirming grammar education contents for enhancing communication competency. For this purpose, the study was conducted about grammar education contents for Korean language education experts and learners. This is because competency based education premises both learners and teachers as active education participants, and if such premise is realized, it can be called competency based education in its original meaning. Competency based education makes different assumptions for teachers and learners because knowledge is not static and permanent but temporary and tentative. In competency based education, learners and teachers are active constructors of meaning. In the meantime, the grammar education has limited the role of learners or teachers in education while advocating learner-centered education and field-oriented education. Although the study about learners and teachers in grammar education has been proceed, those were mostly studying ‘on’ learners and teachers, and studying ‘through’ learners and teachers were rare. Particularly, it was difficult for learners to express their voices about the contents of the education, and teachers were put behind education administrators in some cases. This situation has led to a gap between researches and practice in grammar education. So active efforts are needed to narrow the gap at this point when a new curriculum is applied to the education field. In this perspective, this study conducted following process. First, to establish the theoretical basis for the study of grammar education contents for enhancing communication competency, we reviewed the core concepts of this study through various literature review. Competency is a concept that has totality, performing, context, and possibility of learning. In this paper, the core competency is defined as ‘It can be learned, not inherited. It is a multidimensional concept that includes intellectual ability, personality (attitude), and technology. It is an essentially required skill to successfully cope with the future life including future careers’ in terms of curriculum. Communication competency is one of the core competencies of Korean language and it was a central objective. Communication ability is developed from language ability. And grammar ability is essential for communication ability. However, recent linguistics and linguistic pedagogy debates emphasize the aspect of language use, emphasizing fluency rather than accuracy. So, related to communication ability, researches and education related to strategy and discourse are active. In addition, in the foreign language teaching method, the communication teaching method is recognized as a relative teaching method contrary to the grammatical translation teaching method. For this reason, communication and grammar tend to be recognized as being distant from each other. However, the concept of communication competency established by various scholars necessarily includes grammar ability as a component. This suggests that grammar ability is important in communication competency and it is necessary to actively study communication competency in grammar education field. Next, this study researched experts’ cognition about communication competency and grammar education. This study was conducted through two Delphi surveys on 27 Korean language education experts. As a result of the research, the experts pointed out that lack of knowledge about communication competency, inadequacy of knowledge about Korean language knowledge, and communication were not suggested in the concept of communication competency of Korean language. Also, 78% of respondents perceived grammar ability as a subordinate ability of communication ability. This shows that most experts agree that grammar competency is essential for accurate and smooth communication. In addition, experts answered that discourse and media achievement standards are most relevant to communication competency. Finally, Needs analysis was conducted to study the contents of grammar education needed to enhance the learners’ communication competency. The students were asked to rank the grammar contents that they needed to improve their communication competency. The highest priority items are grammatical elements, meaning of words, grammar knowledge including standard pronunciation method and spelling. Unlike Korean language education experts, learners responded that they need education about grammar knowledge to enhance their communication competency. The education needs of the learners about the contents of grammar differed according to the learners’ gender and major. The female students and the students of the department of the curriculum were demanding the necessity of education for the relatively large amount of grammar contents. In other words, the female students and liberal arts students have a demand for a more sophisticated and accurate Korean language ability, that is a high-level communication ability as the mother tongue learners. The results of this analysis provide implications for individualized education according to the gender characteristics of learners and liberal arts·natural science integration education in the future.
주제어
#문법 교육 국어 교육 역량 기반 교육 의사소통역량 학습자 교수자 요구분석 교육과정 문법 성취기준
학위논문 정보
저자
박보현
학위수여기관
고려대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
국어교육학과
지도교수
이관규
발행연도
2018
총페이지
xi, 297 p.
키워드
문법 교육 국어 교육 역량 기반 교육 의사소통역량 학습자 교수자 요구분석 교육과정 문법 성취기준
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.