이 연구는 자율주행차량 내 다중디스플레이 환경에서 주행상황 및 각 디스플레이 위치에 따라 콘텐츠 제공의 우선순위를 정의하기 위한 기초 연구를 목적으로 한다. 최근 차량 내에 탑재되는 다중디스플레이의 종류가 다양해지면서 소비되는 콘텐츠 역시 다양해지는 추세이다. 자동차는 이동수단을 넘어 하나의 콘텐츠 소비 플랫폼으로 진화하고 있다. 일반주행 상황(직접 운전)과 자율주행 상황 두 단계로 나누어 상황을 설정하였다. 또한, 차량 내 다중디스플레이 설치 위치를 운전석을 기준으로 총 6곳을 정의하고, 차량 내에서 제공하는 콘텐츠의 체계를 Communication, ...
이 연구는 자율주행차량 내 다중디스플레이 환경에서 주행상황 및 각 디스플레이 위치에 따라 콘텐츠 제공의 우선순위를 정의하기 위한 기초 연구를 목적으로 한다. 최근 차량 내에 탑재되는 다중디스플레이의 종류가 다양해지면서 소비되는 콘텐츠 역시 다양해지는 추세이다. 자동차는 이동수단을 넘어 하나의 콘텐츠 소비 플랫폼으로 진화하고 있다. 일반주행 상황(직접 운전)과 자율주행 상황 두 단계로 나누어 상황을 설정하였다. 또한, 차량 내 다중디스플레이 설치 위치를 운전석을 기준으로 총 6곳을 정의하고, 차량 내에서 제공하는 콘텐츠의 체계를 Communication, Information, Entertainment로 정립한 뒤에 102명의 운전자를 대상으로 요구사항에 대해 설문조사를 실시하였다. 일반주행 상황과 자율주행 상황 간의 요구사항에 통계적인 차이가 나타나는 디스플레이는 클러스터, 앞 유리(Wind Shield), 앞 문 유리창(Door window glass), 천장으로 나타났고, HUD와 센터페시아에서는 주행상황 간에 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 일반주행과 자율주행 환경 간에 사용자 요구사항의 차이점을 살펴본 결과, 기존 일반주행 환경에서 존재하지 않거나 콘텐츠 이용 범위가 제한적인 디스플레이의 경우 주행상황에 따른 요구사항의 차이가 크게 나타났다. 성별 기준으로 교차분석한 결과 일반주행 상황에서만 유의미한 차이가 나타났고, 연령에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 항목이 없었다. 심층 인터뷰 결과, 사용자들은 자율주행 상황에서도 경로정보와 경로와 연관된 콘텐츠를 제공받고 싶어하며, 휴식과 오락에 대한 니즈가 크게 나타났다. 반면, 특정 디스플레이를 전혀 이용하고 싶지 않다는 의견도 있어서 미래 자율주행 차량 설계시 디스플레이를 유동적으로 배치할 수 있도록 설계할 필요가 있다. 향후 본 연구는 자율주행자동차의 디스플레이를 통해 제공하는 사용자 중심의 콘텐츠 제공 가이드 도출을 위한 기반연구로 활용될 수 있으며, 연구에서 제안한 결과는 사용자 요구사항 중심의 콘텐츠 요소를 제안하는데 의의를 가진다.
이 연구는 자율주행차량 내 다중디스플레이 환경에서 주행상황 및 각 디스플레이 위치에 따라 콘텐츠 제공의 우선순위를 정의하기 위한 기초 연구를 목적으로 한다. 최근 차량 내에 탑재되는 다중디스플레이의 종류가 다양해지면서 소비되는 콘텐츠 역시 다양해지는 추세이다. 자동차는 이동수단을 넘어 하나의 콘텐츠 소비 플랫폼으로 진화하고 있다. 일반주행 상황(직접 운전)과 자율주행 상황 두 단계로 나누어 상황을 설정하였다. 또한, 차량 내 다중디스플레이 설치 위치를 운전석을 기준으로 총 6곳을 정의하고, 차량 내에서 제공하는 콘텐츠의 체계를 Communication, Information, Entertainment로 정립한 뒤에 102명의 운전자를 대상으로 요구사항에 대해 설문조사를 실시하였다. 일반주행 상황과 자율주행 상황 간의 요구사항에 통계적인 차이가 나타나는 디스플레이는 클러스터, 앞 유리(Wind Shield), 앞 문 유리창(Door window glass), 천장으로 나타났고, HUD와 센터페시아에서는 주행상황 간에 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 일반주행과 자율주행 환경 간에 사용자 요구사항의 차이점을 살펴본 결과, 기존 일반주행 환경에서 존재하지 않거나 콘텐츠 이용 범위가 제한적인 디스플레이의 경우 주행상황에 따른 요구사항의 차이가 크게 나타났다. 성별 기준으로 교차분석한 결과 일반주행 상황에서만 유의미한 차이가 나타났고, 연령에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 항목이 없었다. 심층 인터뷰 결과, 사용자들은 자율주행 상황에서도 경로정보와 경로와 연관된 콘텐츠를 제공받고 싶어하며, 휴식과 오락에 대한 니즈가 크게 나타났다. 반면, 특정 디스플레이를 전혀 이용하고 싶지 않다는 의견도 있어서 미래 자율주행 차량 설계시 디스플레이를 유동적으로 배치할 수 있도록 설계할 필요가 있다. 향후 본 연구는 자율주행자동차의 디스플레이를 통해 제공하는 사용자 중심의 콘텐츠 제공 가이드 도출을 위한 기반연구로 활용될 수 있으며, 연구에서 제안한 결과는 사용자 요구사항 중심의 콘텐츠 요소를 제안하는데 의의를 가진다.
This study aims to provide guidelines to define the priorities of contents offered according to driving situation and each display’s location within an autonomous vehicle in a multi-display environment.
As various multi-display types have become recently installed within vehicles, the conte...
This study aims to provide guidelines to define the priorities of contents offered according to driving situation and each display’s location within an autonomous vehicle in a multi-display environment.
As various multi-display types have become recently installed within vehicles, the contents used become diverse. Vehicles have evolved as a content-consuming platform and beyond a means of transportation.
This study set driving as two situations: general driving situation (driver’s driving) and autonomous driving situation. A total of six locations of multi-display installations within a vehicle were defined on the basis of driver’s seat. The content system offered within a vehicle was established as a form of communication, information, and entertainment. With all these considered, this study targeted 102 drivers and conducted a questionnaire survey.
The displays showing statistical differences in user needs between the general driving and autonomous situations were cluster, wind shield, door window glass, and ceiling. No statistically significant differences were revealed in the HUD and center fascia between the driving situations mentioned above.
As a result of examining the differences in user needs between the general driving environment and autonomous driving environment, big differences in user needs were shown in the displays that did not exist in the existing general driving environment or whose content use scope was limited. According to a cross analysis result based on gender, significant differences were shown only in the general driving situation, and there was no item showing statistically significant differences according to age.
This study can be used as a base study to draw guidelines offering user-oriented contents provided through autonomous vehicle displays. The study results have a meaning in that they proposed user needs-focused content factors.
This study aims to provide guidelines to define the priorities of contents offered according to driving situation and each display’s location within an autonomous vehicle in a multi-display environment.
As various multi-display types have become recently installed within vehicles, the contents used become diverse. Vehicles have evolved as a content-consuming platform and beyond a means of transportation.
This study set driving as two situations: general driving situation (driver’s driving) and autonomous driving situation. A total of six locations of multi-display installations within a vehicle were defined on the basis of driver’s seat. The content system offered within a vehicle was established as a form of communication, information, and entertainment. With all these considered, this study targeted 102 drivers and conducted a questionnaire survey.
The displays showing statistical differences in user needs between the general driving and autonomous situations were cluster, wind shield, door window glass, and ceiling. No statistically significant differences were revealed in the HUD and center fascia between the driving situations mentioned above.
As a result of examining the differences in user needs between the general driving environment and autonomous driving environment, big differences in user needs were shown in the displays that did not exist in the existing general driving environment or whose content use scope was limited. According to a cross analysis result based on gender, significant differences were shown only in the general driving situation, and there was no item showing statistically significant differences according to age.
This study can be used as a base study to draw guidelines offering user-oriented contents provided through autonomous vehicle displays. The study results have a meaning in that they proposed user needs-focused content factors.
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