최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Ergonomics Society of Korea = 大韓人間工學會誌, v.36 no.6, 2017년, pp.609 - 620
이윤희 (국민대학교 테크노디자인전문대학원, 인터랙션디자인랩) , 유훈식 (연세대학교, 기술과디자인연구센터) , 반영환 (국민대학교 테크노디자인전문대학원, 인터랙션디자인랩)
Objective: This study aims to provide guidelines to define the priorities of contents offered according to driving situation and each display's location within an autonomous vehicle in a multi-display environment. Background: As various multi-display types have become recently installed within vehic...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
자율주행자동차란 무엇인가? | 자율주행자동차란 "최종 목적지 설정 후 운전자의 인위적인 조작이나 직접적인 개입없이 스스로 주변 환경을 인식하고 주행 상태를 판단하여 차량을 제어하는 자동차"이다(Lee, 2015). 전 세계적으로 2020년을 목표로 차량 자동화 level 3 수준의 자율주행자동차 개발을 추진중이다[Figure 2]. | |
본 연구에서 동승자 관점에서의 분석이 이루어지지 않은 이유는 무엇인가? | 후속 연구로 현재 분석된 사용자 요구사항과 관련된 이슈들에 대해 FGI (Focus Group Interview)나 In-depth interview 방식을 통해 정성적인 조사를 병행하여 더 심층적인 분석이 필요하다. 또한, 본 연구에서는 운전자 입장에서만 사용자 요구사항을 분석했기 때문에 동승자 관점에서의 분석이 이루어지지 않았다. 따라서 동승자 관점에서의 연구를 추가적으로 진행 하여 탑승자 전반의 요구사항을 파악할 필요가 있다. | |
본 연구에서 다루는 차량의 범위를 "서비스 중심형 스마트카"로 한정한 이유는 무엇인가? | 제품 중심형의 스마트카는 기계 중심의 자동차 기술에 전기, 전자, 정보 통신 기술을 융복합하여 교통사고를 획기적으로 저감하고, 사용자의 만족을 극대화시키는 자동차이다. 반면, 서비스 중심형의 스마트카는 자동차-도로-ICT 인프라 연계를 통해 안전운전에 필요한 정보뿐만 아니라 사용자의 요구에 부합하는 맞춤형 이동 서비스를 제공하여 다양한 비즈니스 모델을 창출하는 서비스 지향형 스마트 자동차이다(Yu, 2015). |
Chang, T. and Hsiao, W., Consumers' automotive purchase decisions: The significance of vehicle-based infotainment systems, African Journal of Business Management, 5(11), 4152-4163, 2011.
Choi, B.M., A Research of Information Structure and Information Layout in Vehicle Display based on Information Property, Department of Content Convergence The Graduate School Ewha Womans University, 2016.
Choi, S.M., "Mobile business planning", Mobile business conferences for finding profit models, 6, 2003.
Jeong, G.M., Kim, Y.W., Lee, K.S., Park, C.W., Son, D.L. and Jang, Y.M., Changes and related trends of vehicle encircling technology due to smart car-IT fusion, The Journal of The Korean Institute of Communication Sciences, 30(9), 33-39, 2013.
Jeong, H.K., Mobile+Contents, KIPA Special Report, 3, 2008.
KAIST., A Study on the Influence of Driver's Psychology on Traffic Accident, Korea Transportation Safety Authority, 12, 2013.
Kim, H.Y., Differentiated approach strategy of contents industry in smart environment, Korea Ministry of Culture, 12, 2011.
KISTI., Automated driving - What comes first: cars or standards, 2014.
Korea Creative Content Agency., Contents Industry Trend of Japan 2015, (20), 2016.
Korea Ministry of Government Legislation, https://goo.gl/nGBkiv (retrieved March 29, 2016).
Lee, B.H. and Moon, J.C., Status and Tasks of Cultural Contents Industry, Industry Analysis Team, Bank of Korea, 1, 2009.
Lee, J.K., Autonomous driving car trend and prospects. Seoul: Convergence Research Policy Center. Convergence Weekly TIP 04. 2015.
Lee, Y.J., A study on Contextual design for Smart car Infotainment system: Focusing on Mobile device UX and Context, Department of Convergence Content The Graduate School Ewha Womans University, 2016.
Lee, Y.S., A Study on The Disturbed's Healing Games of Green Contents Concept, Korea Polytechnic 1 Seoul Gangseo College dept. of Computer Game, 7(1), 11-20, 2007.
Ministry of Culture, Sports and Tourism., Next Generation Fusion Content Development Strategy, 10, 2008.
National Institute of the Korean Language., Standard Korean Dictionary, Seoul, 2017.
Rim, M.H., Heo, P.S. and Park, Y.J., "An Establishment of Taxonomy for Next-generation Convergent Contents", Proceedings Conference of the Electronics and Telecommunications Research Institute (ETRI), The Korea Contents Society, 5 (pp. 121-125), Korea. 2010.
Seo, J.E., CMS Application and Market Perspective, Information Analysis Report. KISTI, 2013.
Status of driving license holders, STATISTICS KOREA, http://www.index.go.kr/potal/main/EachDtlPageDetail.do?idx_cd1617 (retrieved March 14, 2017).
World Laws Information Center, Act on Creation, Protection and Promotion of Contents, 2017.
Yang, H.S., Kang, K.D. and Son, J.S., "A Study of User Interface Design Guidelines in In-vehicle Infortainment System", Proceedings of the HCI KOREA 2007, 2 (pp. 1392-1398), Korea. 2007.
Yoo, H.S. and Ju, D.Y., Experience Design Guideline for Smart Car Interface. Journal of the Society of Design Convergence, 15(1), 135-150, 2016.
Yole Developpement., Sensors & Data Management for Autonomous Vehicles report, 10, 2015.
Yoo, M.H. and Nam, K.H., "Classification System of Mobile Contents based on Convergence Trend", Journal of the Korea Contents Association, 9(3) (pp. 108-117), Korea. 2009.
Yu, S.B., Standardization Trend of Smart TC in ISO TC 204, Technical reports of KATS, Korean Agency for Technology and Standards. 71, 2015.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.