컴퓨터 과학이 다양한 분야에 활용되면서 소프트웨어의 중요성이 점점 커지고 있다. 또한 새로운 창의적 사고의 방법인 Computational Thinking의 중요성이 여러 연구를 통해 알려지고 있다. 이에 따라 소프트웨어의 교육을 도입하기 위한 많은 방법들이 연구되었으며 그 방법들 중 하나는 교육용 소프트웨어 개발 도구를 활용하는 것이다. 최근에는, 프로그래밍 언어의 문법적인 학습이 없이도 블록 코딩을 통해 소프트웨어를 개발할 수 있게 하는 블록 코딩 기반의 교육용 소프트웨어 개발 도구가 인기를 끌고 있다. 하지만 기존의 블록 코딩 기반의 도구는 ...
컴퓨터 과학이 다양한 분야에 활용되면서 소프트웨어의 중요성이 점점 커지고 있다. 또한 새로운 창의적 사고의 방법인 Computational Thinking의 중요성이 여러 연구를 통해 알려지고 있다. 이에 따라 소프트웨어의 교육을 도입하기 위한 많은 방법들이 연구되었으며 그 방법들 중 하나는 교육용 소프트웨어 개발 도구를 활용하는 것이다. 최근에는, 프로그래밍 언어의 문법적인 학습이 없이도 블록 코딩을 통해 소프트웨어를 개발할 수 있게 하는 블록 코딩 기반의 교육용 소프트웨어 개발 도구가 인기를 끌고 있다. 하지만 기존의 블록 코딩 기반의 도구는 어린 학생들이 사용하기엔 사용자 인터페이스 및 교구용 하드웨어 장치가 다루기 불편하며 소프트웨어 융합 교육을 위한 기능 또한 부족하다. 이 연구에서는 초중등 학생을 대상으로 하는 소프트웨어 융합교육을 위한 소프트웨어 도구를 설계 및 구현하는 것을 목표로 하여 기존의 소프트웨어 개발 도구를 개선하고 기능을 확장하였다. 특히, 명령어 블록을 추가하여 블록 코딩을 통해 학생들 간의 교류활동을 할 수 있도록 하였다. 이를 위해 개발된 소프트웨어 도구는 스크래치 3.0을 기반으로 두었으며, 많은 센서가 탑재된 경량화된 블루투스 기반 센서 하드웨어를 지원한다. 본 논문에서는 이 소프트웨어 도구의 설계 및 구현에 대한 내용과 이 과정에서의 문제점을 기술하고, 결과물인 소프트웨어 도구를 평가하고 향후 계획을 기술한다.
컴퓨터 과학이 다양한 분야에 활용되면서 소프트웨어의 중요성이 점점 커지고 있다. 또한 새로운 창의적 사고의 방법인 Computational Thinking의 중요성이 여러 연구를 통해 알려지고 있다. 이에 따라 소프트웨어의 교육을 도입하기 위한 많은 방법들이 연구되었으며 그 방법들 중 하나는 교육용 소프트웨어 개발 도구를 활용하는 것이다. 최근에는, 프로그래밍 언어의 문법적인 학습이 없이도 블록 코딩을 통해 소프트웨어를 개발할 수 있게 하는 블록 코딩 기반의 교육용 소프트웨어 개발 도구가 인기를 끌고 있다. 하지만 기존의 블록 코딩 기반의 도구는 어린 학생들이 사용하기엔 사용자 인터페이스 및 교구용 하드웨어 장치가 다루기 불편하며 소프트웨어 융합 교육을 위한 기능 또한 부족하다. 이 연구에서는 초중등 학생을 대상으로 하는 소프트웨어 융합교육을 위한 소프트웨어 도구를 설계 및 구현하는 것을 목표로 하여 기존의 소프트웨어 개발 도구를 개선하고 기능을 확장하였다. 특히, 명령어 블록을 추가하여 블록 코딩을 통해 학생들 간의 교류활동을 할 수 있도록 하였다. 이를 위해 개발된 소프트웨어 도구는 스크래치 3.0을 기반으로 두었으며, 많은 센서가 탑재된 경량화된 블루투스 기반 센서 하드웨어를 지원한다. 본 논문에서는 이 소프트웨어 도구의 설계 및 구현에 대한 내용과 이 과정에서의 문제점을 기술하고, 결과물인 소프트웨어 도구를 평가하고 향후 계획을 기술한다.
As computer science has been applied to various fields, the importance of software is increasing. In addition, the importance of Computational Thinking, a new method of creative thinking has been known through various studies. Many methods for introducing software training have been studied, one of ...
As computer science has been applied to various fields, the importance of software is increasing. In addition, the importance of Computational Thinking, a new method of creative thinking has been known through various studies. Many methods for introducing software training have been studied, one of which is utilizing the educational software development tool. In recent years, Educational software development tools based on block coding has become popular, which enable software development through block coding without having to learn the grammar of the programming language. However, the existing block-coding-based tools are inconvenient for the young students to use the tool’s user interface and the hardware for teaching tools, and lack the functions for software convergence education. The purpose of this study is to design and implement a software tool for software convergence education for elementary and junior high school students. In particular, we added a command block to allow students to interact with each other through block coding. The software tools developed for this purpose are based on scratch 3.0 and support lightweight Bluetooth based sensor hardware with many sensors. In this paper, we describe the design and implementation of this software tool and its problems, evaluate the resulting software tools, and describe future plans.
As computer science has been applied to various fields, the importance of software is increasing. In addition, the importance of Computational Thinking, a new method of creative thinking has been known through various studies. Many methods for introducing software training have been studied, one of which is utilizing the educational software development tool. In recent years, Educational software development tools based on block coding has become popular, which enable software development through block coding without having to learn the grammar of the programming language. However, the existing block-coding-based tools are inconvenient for the young students to use the tool’s user interface and the hardware for teaching tools, and lack the functions for software convergence education. The purpose of this study is to design and implement a software tool for software convergence education for elementary and junior high school students. In particular, we added a command block to allow students to interact with each other through block coding. The software tools developed for this purpose are based on scratch 3.0 and support lightweight Bluetooth based sensor hardware with many sensors. In this paper, we describe the design and implementation of this software tool and its problems, evaluate the resulting software tools, and describe future plans.
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