본 연구에서는 대학생을 대상으로 자기초점주의와 의사소통유형이 정서조절양식에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 247명의 서울 소재 대학생을 대상으로 자기초점주의척도(SDSAS)와 의사소통유형지, 정서조절양식척도 설문지를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별과 학년에 따른 정서조절양식을 살펴본 결과, 성별과 학년에 따라 정서조절양식은 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 자기초점주의가 정서조절양식에 미치는 영향을 살펴본 결과 능동적 정서조절양식에는 일반적 자기초점주의와 자기몰입 모두 유의미한 영향을 미쳤으며, 회피분산...
본 연구에서는 대학생을 대상으로 자기초점주의와 의사소통유형이 정서조절양식에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 247명의 서울 소재 대학생을 대상으로 자기초점주의척도(SDSAS)와 의사소통유형지, 정서조절양식척도 설문지를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별과 학년에 따른 정서조절양식을 살펴본 결과, 성별과 학년에 따라 정서조절양식은 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 자기초점주의가 정서조절양식에 미치는 영향을 살펴본 결과 능동적 정서조절양식에는 일반적 자기초점주의와 자기몰입 모두 유의미한 영향을 미쳤으며, 회피분산 정서조절양식에는 자기몰입만 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 의사소통 유형이 정서조절양식에 미친 영향을 살펴본 결과, 능동적 정서조절양식과 지지추구적 정서조절양식에서는 기능적 의사소통유형이 역기능적 의사소통유형보다 더 큰 영향을 미친 반면, 회피분산 정서조절양식에서는 역기능적 의사소통유형이 더 큰 영향을 미쳤다. 마지막으로 자기몰입과 의사소통 유형에 따라 정서조절양식에 미치는 영향을 알아본 결과, 자기몰입과 의사소통유형이 각각의 정서조절양식에 미치는 상호작용 효과는 유의하지 않았다. 본 연구 결과를 통해 사회적 상황에 대한 어려움을 겪고 있는 대학생들에게 실질적인 개입을 주고자 하였다. 또한 본 연구에 대한 제한점과 추후 연구를 위한 제언을 논의하였다.
핵심단어 : 자기초점주의, 자기몰입, 의사소통유형, 정서조절양식
본 연구에서는 대학생을 대상으로 자기초점주의와 의사소통유형이 정서조절양식에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 247명의 서울 소재 대학생을 대상으로 자기초점주의척도(SDSAS)와 의사소통유형지, 정서조절양식척도 설문지를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별과 학년에 따른 정서조절양식을 살펴본 결과, 성별과 학년에 따라 정서조절양식은 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 자기초점주의가 정서조절양식에 미치는 영향을 살펴본 결과 능동적 정서조절양식에는 일반적 자기초점주의와 자기몰입 모두 유의미한 영향을 미쳤으며, 회피분산 정서조절양식에는 자기몰입만 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 의사소통 유형이 정서조절양식에 미친 영향을 살펴본 결과, 능동적 정서조절양식과 지지추구적 정서조절양식에서는 기능적 의사소통유형이 역기능적 의사소통유형보다 더 큰 영향을 미친 반면, 회피분산 정서조절양식에서는 역기능적 의사소통유형이 더 큰 영향을 미쳤다. 마지막으로 자기몰입과 의사소통 유형에 따라 정서조절양식에 미치는 영향을 알아본 결과, 자기몰입과 의사소통유형이 각각의 정서조절양식에 미치는 상호작용 효과는 유의하지 않았다. 본 연구 결과를 통해 사회적 상황에 대한 어려움을 겪고 있는 대학생들에게 실질적인 개입을 주고자 하였다. 또한 본 연구에 대한 제한점과 추후 연구를 위한 제언을 논의하였다.
핵심단어 : 자기초점주의, 자기몰입, 의사소통유형, 정서조절양식
The study investigated the effects of Self-focused attention and Communication patterns on Emotion regulation style in college students. 247 college students in Seoul answered questionnaires about Self-focused attention(SDSAS), Communication patterns, and Emotion regulation style. First, Emotion reg...
The study investigated the effects of Self-focused attention and Communication patterns on Emotion regulation style in college students. 247 college students in Seoul answered questionnaires about Self-focused attention(SDSAS), Communication patterns, and Emotion regulation style. First, Emotion regulation style did not show any significant difference in gender and grade. Second, as a result of examining the effects of Self-focused attention on Emotion regulation style, the effects of Self-focused attention on Active way was found to have considerable effects on both General self-focus attention, and Self-absorption, whereas Self - absorption had a significant influence only on Avoidant-distractive way. Third, by examining the effects of Communication patterns on Emotion regulation style, Functional communication patterns had more influence on both Active way and Support-seeking way, while dysfunctional communication patterns had a greater impact on Avoidant-distractive way. Finally, the interactive effects of Self-absorption and Communication patterns on Emotion regulation style were not significant.
The limitations of this study were discussed along with suggestions for the future research.
Keywords : Self-focused attention, Self-Absorption, Communication patterns, Emotion regulation style
The study investigated the effects of Self-focused attention and Communication patterns on Emotion regulation style in college students. 247 college students in Seoul answered questionnaires about Self-focused attention(SDSAS), Communication patterns, and Emotion regulation style. First, Emotion regulation style did not show any significant difference in gender and grade. Second, as a result of examining the effects of Self-focused attention on Emotion regulation style, the effects of Self-focused attention on Active way was found to have considerable effects on both General self-focus attention, and Self-absorption, whereas Self - absorption had a significant influence only on Avoidant-distractive way. Third, by examining the effects of Communication patterns on Emotion regulation style, Functional communication patterns had more influence on both Active way and Support-seeking way, while dysfunctional communication patterns had a greater impact on Avoidant-distractive way. Finally, the interactive effects of Self-absorption and Communication patterns on Emotion regulation style were not significant.
The limitations of this study were discussed along with suggestions for the future research.
Keywords : Self-focused attention, Self-Absorption, Communication patterns, Emotion regulation style
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.